خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاهی به وضعیت تئاتر تفرش در گفتگو با کارگردان فعال تفرش: /تفرش یک تراژدی بزرگ

نگاهی به وضعیت تئاتر تفرش در گفتگو با کارگردان فعال تفرش: /تفرش یک تراژدی بزرگ

دوشنبه ۱۰ خرداد ۹۵   شماره ۳۴۰

گروه فرهنگی- سمیه انصاری فر

حال تئاتر تفرش خوب است ولی شما باور نکنید … این جمله ایست که نماینده و رابط انجمن هنرهای نمایشی شهرستان تفرش در شروع صحبت هایش می گوید. میثم سرآبادانی سال هاست که در عرصه تئاتر فعالیت دارد و بارها در جشنواره بین المللی فجر حضور داشته است.
وی که یکی از فعالین تئاتر تفرش محسوب می شود در گفتگو با وقایع استان در خصوص وضعیت کنونی تئاتر این شهر گفت: متاسفانه نه تنها تئاتر بلکه فرهنگ و هنر در این شهر از مهجوریت بالایی برخوردار است، شاید یکی از مشکلات اصلی این باشد که مدیران فرهنگی و متولیان یعنی افرادی که می توانند در این زمینه یاری رسان باشند تعریف درستی از این عرصه ندارند.
سرآبادانی افزود: متاسفانه برنامه و فعالیت فرهنگی برای اکثر مدیران این شهر در نصب بنر آن هم در مناسبت ها ختم می شود.
وی ادامه داد: کافی است با یک مدیر شهرستانی در خصوص هنر بحث کنید آن وقت متوجه می شوید که آن مدیر به هیچ وجه از قابلیت ها و ظرفیت های این بخش آگاهی ندارد و نمی داند چطور می تواند از زمینه های مختلف هنر کارکردهای مثبت بکشد.
سرآبادانی با تاکید بر اینکه این مسئله در تمامی هنرها چون تجسمی، تئاتر و .. مشهود است، ادامه داد: این مسئله در خصوص تئاتر عمیق تر است تئاتر یک هنر فرهنگ ساز است و با رسوخ در دل جامعه می تواند در رفع خیلی از ناهنجاری ها که هر روز در مورد آن سازمان ها بیلان و آمار ارائه می دهند راهگشا باشد.
این نویسنده و کارگردان تئاتر اظهار کرد: این نگاه قطعا باید تغییر کند و مسئولین از هنرمندان در ارتقا سطح فرهنگی با کمک ابزار قدرتمند هنر استفاده کنند.
سرآبادانی گفت: قطعا ما جادوگر که نیستیم که بخواهیم معجزه کرده و فرهنگ را جلوی در خانه ها تقسیم کنیم بلکه باید مسئولین بیایند و از هنرمندان بخواهند که آن ها را یاری کنند و نظر سنجی و هم فکری بگیرند.
وی با بیان اینکه حمایت مالی از هنرمندان تئاتر شهرستان نیز از سوی متولی اصلی شان اداره کل فرهنگ و ارشاد استان کم است، ادامه داد: ما بارها با پاسخ کمبود اعتبار و بودجه مواجه شده ایم به حدی که به نظر می آید هنرمندان شهرستانی باید همت کرده و مبلغی جمع آوری و به اداره کل ارشاد کمک کنند.
سرآبادانی ادامه داد: هم اکنون جدای از دغدغه امکانات که همیشه بوده و هست نبود حمایت معنوی از سوی مدیران نیز دل ما را آزرده می کند.
وی گفت: دو ماه گذشته مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان دیداری با هنرمندان تفرش داشت؛ ولی این فرصت آنقدر کوتاه بود که حتی مجالی برای بیان دغدغه های هنرمندان نبود، چون این دیدار آخرین برنامه سفر یک روزه وی به تفرش بود، ما توقع داشتیم حداقل سالن آمفی تئاتر ما را و کمبودهایش را می دیدند که این کار را هم نکردند.
وی ادامه داد: ما هنرمندان توقع داریم مدیری اگر پول و منبع مالی ندارد حداقل حمایت معنوی بکند و به هنرمند احترام بگذارد.
سرآبادانی اضافه کرد: وقتی این حمایت و نگاه ویژه از سوی خود متولیان ارشاد نباشد قطعا ارگان ها و سازمان های دیگر نیز از ما حمایت نخواهند کرد، باور کنید بارها با این پاسخ از سوی ارگان های دیگر مواجه بوده ایم که مگر شما زیرمجموعه ارشاد نیستید. وی ادامه داد: هم اکنون رییس اداره فرهنگ و ارشاد تفرش جوان خوش ذوق و اهل فرهنگی است که نگاه حمایتی دارد ولی متاسفانه با بودجه کمی که در اختیار دارد قطعا کار مثمرثمری نمی توان انجام دهد.
این هنرمند تفرشی افزود: ضعف آموزش، مشخص نبودن وضعیت شورای بازبین شهرستان تفرش از دیگر مشکلاتی است که تئاتر تفرش از آن رنج می برد.
سرآبادانی ادامه داد: سالن آمفی تئاتر این شهر نیز در واقع یک سالن همایش است و حتی سِن آن نیز استاندارد نیست، ما در مجموعه ارشاد شهرستان زمین برای ساخت یک سالن باکس که از نیازهای تفرش است داریم؛ ولی حمایت و همکاری مالی در این خصوص نمی شود.
وی اضافه کرد: شاید اگر بتوان از خیرین فرهنگی در راستای کمک به هنر استفاده کرد اتفاق های بهتری برای فرهنگ و هنر بیفتد؛ ولی مسئله این است که کار خیر و باقیات صالحات در یک سری امور خاص چون ساخت بیمارستان، آزادسازی زندانیان،کمک به کودکان بی بضاعت تعریف شده که البته این ها نیز ضرورت است؛ ولی جای امور فرهنگی در این میان خالی است.
سرآبادانی گفت: برای مثال پیش نیامده تاکنون که خیری تصمیم بگیرد با هزینه کم نورهای یک سالن تئاتر را تجهیز کند، اصلا تصمیم بگیرد بیاید و با خرید بلیت و تماشای تئاتر از این عرصه حمایت کند و باعث توسعه فرهنگی شود.
وی توضیح داد: اگر اصرار من بعنوان یکی از اعضای خانواده هنر و تئاتر بر حمایت است به دلیل کارکرد تئاتر بعنوان بستر فرهنگی قوی برای ممانعت از ناهنجاری های اجتماعی است، اکنون در شهر کوچک تفرش اگر جوانی یک سیگار در دست بگیرد چندین فندک برای روشن کردنش آماده است در حالیکه برای دیدن یک تئاتر کسی جوانی را تشویق نمی کند در حالیکه هنر می تواند همان جوان را به مسیر دیگری هدایت کرد.
سرآبادانی ادامه داد: تغییر سطح و سلیقه مخاطب در شهرستان ها به دلیل برخی نمایش های کمدی با محتوای پایین یکی دیگر از آسیب های کنونی شهرستان ها است.
وی اضافه کرد: این نشان دهنده این است که در تفرش فضای نشاط و تفریح کم است و مردم به هر ریسمانی برای ایجاد این فضا برای خود چنگ می زنند و این کمبود شادی باعث می شود که هر تئاتر بی کیفیتی نیز مخاطب داشته باشد.
سرآبادانی با اشاره به استقبال مخاطب از تئاتر در تفرش گفت: مردم تفرش هنردوست هستند و اگر هنوز تئاتر تفرش نفس می کشد به خاطر حضور مردم است، درست است که گاهی مخاطب سلیقه ای می شود؛ ولی هنوز هم همین مخاطب تئاتر را سرپا نگاه داشته است.
وی با بیان اینکه هم اکنون سه گروه ثبت شده در تفرش فعال هستند و شش گروه نیز از گذشته فعال بوده اند، ادامه داد: معمولا گروه های تفرشی سالی یک تا دو اجرا را دارند و در سال گذشته نزدیک به هشت اجرای صحنه ای و پنج اجرای خیابانی در تفرش انجام شد.
سرآبادانی بیان کرد: البته برخی پیشکسوتان تئاتر تفرش به دلایل مختلف از جمله نبود اعتبار و بودجه دیگر کار تئاتر انجام نمی دهند؛ ولی ای کاش کمی این نگاه را تلطیف می کردند و با حضورشان تئاتر را در شهر تفرش پررنگ می کردند.
وی اظهار کرد: البته ما نمی خواهیم توپ را فقط در زمین مسئولین بیندازیم گاه خود ما هنرمندان نیز کوتاهی هایی می کنیم.
سرآبادانی ادامه داد: من اگر بر مسئولین تاکید می کنم به این دلیل است که گاه مدیرانی مانند شهردار و رییس دانشگاه آزاد اسلامی تفرش با بضاعت خود مثلا در اختیار قرار دادن یک ماشین هم ما را حمایت کرده اند ولی در مقابل مدیرانی که بودجه و اعتبار فرهنگی بالایی دارند هیچ حمایتی از تئاتر و هنر این شهر نکرده اند.
نگاهی کوتاه به وضعیت فرهنگ و هنر خصوصا تئاتر در شهرستان های استان مرکزی این مهم را یادآور می شود که هیچ برنامه مدون و خاصی برای توسعه فرهنگ و هنر در شهرستان های کوچک دیده نشده است و نبود امکانات و توجه نکردن به این بخش هم باعث دلسردی هنرمندان و هم نزول سطح سلیقه هنری مخاطبان شده است و گاه موجب شده جوانان و علاقمندان مسیرهای ناهنجاری را برای پر کردن خلا های خود انتخاب کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.