خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاهی به ورزش بانوان استان به بهانه قهرمانی «ستایش پزشکی» در اسکواش ایران جونیور/روزهای روشن

نگاهی به ورزش بانوان استان به بهانه قهرمانی «ستایش پزشکی» در اسکواش ایران جونیور/روزهای روشن

پنجشنبه۲۳ شهریور ۹۶   شماره ۶۷۹

***

وقایع استان

احمد سیاری

***

از همان کودکی و روزهایی که ورجه وورجه کردن را آموخته بود خانواده اش پی به توان بالا و تحرک و انرژی او برده بودند. با گذشت زمان و بزرگ تر شدن دخترشان مصمم شدند نگاه ویژه ای به علاقه های ورزشی او داشته باشند، تصمیم گرفته بودند برای تربیتی درست تا آنجا که در توانشان است استعداد ورزشی ستایش را پیگیری کنند. دلشان می خواست دخترشان در پی علاقه وافری که به ورزش دارد به آنچه می خواهد برسد، تا آنجا که وقت و توان مالی اجازه می داد استعداد ستایش را زیر ذره بین قرار دادند.
پیگیر زمان اجرای طرح های استعداد یابی هیات اسکواش استان شدند و در اولین فرصت ستایش را برای حضور در این طرح ثبت نام کردند. این تازه آغاز ماجرا بود، دخترک پر انرژی دیار آفتاب از همان لحظه ای که راکت را دست گرفت و روبروی بورد اسکواش ایستاد نگاه ویژه مربیان و استعدادیابان حاضر در طرح را بسوی خود خیره کرد. مدت ها از آن روزها می گذرد و حالا دختر آینده دار دیار مرکزی در مسابقات اسکواش ایران جونیور بر قله بلند قهرمانی رده زیر ۱۵ سال ایستاد. والدینش حالا نگاهی از سر رضایت به قهرمانی وی دارند و ته دلشان خوشحال اند که فرزندشان را تا آنجا که به یک نخبه ورزشی بدل شود درست هدایت کرده اند. مسابقات را از نزدیک ندیدیم ولی همه جا سخن از کلاس بالای بازی «ستایش پزشکی» است حالا ورزش اسکواش ایران در رده بانوان دارای یک جواهر بی نظیر است که سالیان سال می تواند برای ایران و استان مرکزی افتخار آفرینی کند. ناگفته نماند «مائده عزیزمحمدی» نیز توانست در همین رده کمتر از ۱۵ سال مقام مشترک پنجم را کسب نماید و این عزیز هم از همان قافله استعداد های کشف شده اسکواش استان و ایران می باشد. در این مقال سعی داریم به بهانه این قهرمانی نگاهی ویژه به ثمرات مثبت طرح های استعداد یابی و همچنین سرمایه گذاری بر روی امور پایه ها بپردازیم و خصوصا به اتفاقات خوب ورزش بانوان استان مرکزی نیز نقبی بزنیم،
بی جهت نیست که مدرسین علوم ورزشی و صاحب نظران در ورزشهای تخصصی همواره عنوان داشته اند اولین اصل برای موفقیت کار علمی و دقیق بر روی استعداد ها و پایه های یک ورزش است. چند صباحی است خصوصا با تغییرات بوجود آمده در راس هرم ورزش استان و تزریق تفکری نو و پویا نگاهی نوین به استعداد یابی در رشته های مختلف ورزشی در این عرصه در حال شکل گیری است. قهرمانی ستایش دوست داشتنی اسکواش استان در مسابقات ایران جونیور سریع ترین خروجی از این کار علمی و ارزشمند بود و دیری نپایید که همه فعالان و صاحب نظران عرصه ورزش استان به صراحت دیدند که کار علمی و مراقبتی و شناخت بهینه از استعــــداد ها می تواند خیلی زودتر از همیشه به موفقیت منتهی شود.
در وقایع استان همزمان با آغاز طرح های استعدادیابی هیات اسکواش و دومیدانی در تقدیر از این حرکات قلم زدیم و حالا می بینید که چقدر شناخت و پرورش یک استعداد می تواند برای شکوفایی ورزش و بالندگی روحیه نشاط در بین نونهالان و نوجوانان موثر باشد.
با تغییر فرهنگ های بنیادین در خانواده ها و تغییر نسل بوضوح می بینیم که خانواده ها حالا برای علایق و میل ورزشی فرزندان خود بمراتب بیشتر از نسل های قبل فکر دارند و دغدغه، گویا این مسئله که اگر فرزندانشان به ورزش علاقه دارند تا جایی که می توان وی را به سر منزل مقصود هدایت و حمایت کنند، شاید این زاویه از شناخت استعدادها تاکنون پنهان مانده بود که نسل جدید والدین بمراتب دغدغه بیشتری برای روحیه و علاقه مندی ورزشی فرزندان خود دارند و این موضوع بسیار کار مسئولان و مدیران ورزش های مختلف را ساده تر می نماید تا آنجا که با اعلام چند فراخوان استعداد یابی شما با خیل عظیمی از کودکان و نونهالان علاقه مند به ورزش مربوطه مواجه خواهید شد که دست در دست والدین خود برای حضور در این عرصه پای کار ایستاده اند.
تفکر نوین شکل گرفته در اداره کل ورزش و جوانان و هیات های رشته های گوناگون را به فال نیک گرفته و شهد شیرین موفقیت ستایش پزشکی را گواهی روشن بر ثمردهی کارهای علمی و طرح های استعدادیابی در عرصه ورزش می دانیم. در آینده ای نزدیک باز هم شاهد موفقیت های استعدادهای کشف شده استان در رشته های دیگر خواهیم بود، هیات بسکتبال، هندبال، دومیدانی، والیبال و… به جدیت پیگیر اجرای طرح های استعداد یابی خود در زمانبندی های مشخص هستند و این رشد، تحرک و پیگیری را در میان مدیران هیات های ورزشی استان یکی از حلقه های مفقوده برای موفقیت های عقیم مانده استان مرکزی می دانیم.
رشد و بالندگی ورزش بانوان استان مرکزی را بوضوح احساس می کنیم و دست مریزادی به معاونت ورزش بانوان اداره کـــل ورزش و جوانان استـــان می گوییم. گویی ورزش قهرمانی در میان بانوان استان جانی دوباره گرفته است. وقتی به هیات های ورزشی سری می زنیم بانوان پر تلاش و پیگیری را می بینیم که با جدیت پیگیر برنامه های از پیش تعیین شده هستند. قطعا در آینده ای نه چندان دور دوباره ورزش بانوان استان چشم ها را خیره خواهد کرد.
«مهسا محمودی» توانست در المپیاد ورزشی ناشنوایان مقام سوم را کسب نماید، به واقع نباید از کنار این موفقیت به سادگی گذشت در کنــار حمایت ها و برنامه ریزی های هیات ورزشی ناشنوایان قطعا حمایتهای معاونت بانوان اداره کل نیز در شکل گیری این موفقیت موثر بوده است. «نگین میرعلیاری» نیز توانست در روزهای اخیر مقام دوم رشته بدمینتون ناشنوایان کشوری را کسب نماید. دیار استان مرکزی مالامال است از استعداد هایی که فقط و فقط با کمی توجه و برنامه ریزی می توانند موفقیت های بی نظیری را در رشته های ورزشی خود کسب نمایند. استان مرکزی اینک در تیم ملی بدمینتون بانوان نیز نماینده دارد و بسیار جالب است بدانید تیم ملی آلیش ایران از ۳ ورزشکار خانم اراکی دعوت به عمل آورده تا در اردوی آمادگی جهت اعزام به مسابقات بین المللی خود را محک بزنند.
سعی ما در آن است تا آنجا که رخوت و ماندگی و سکون بود، بی محابا انتقاد کنیم ولی قلم مان بدنبال نیش و کنایه نخواهد بود و چشمان تیزبین این رسانه موفقیت ها را بخوبی می بیند و به آن می پردازد. حالا که شمیم خوش رایحه موفقیت ورزش بانوان استان مرکزی در کشور پیچیده و برنامه ریزی ها و خصوصا عزم جزم بانوان ورزشکار دیار آفتاب نوید روزهای درخشانی برای ورزش ما می دهد با بانوان ورزشکار استان عهد می بندیم خیلی بیش از گذشته از منظر کارهای رسانه ای و نگاه مطبوعاتی در کنارشان باشیم و موفقیت هایشان را از دل قلم مان بیرون بریزیم. همه می دانیم ورزش قهرمانی بانوان در این کشور بسیار سخت تر از عرصه های آقایان است و ما به این واقفیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.