خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاهی به واقعیت های مصوبه کنگره آمریکا و عدم نقض برجام/پایکوبی در اردوگاه دلواپسان

نگاهی به واقعیت های مصوبه کنگره آمریکا و عدم نقض برجام/پایکوبی در اردوگاه دلواپسان

یکشنبه ۱۴ آذر ۹۵ شماره ۴۷۴

عباس لعل بار
وقایع استان

با تصویب تمدید قانون تحریمهای ایران در مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا حملات دلواپسان علیه دولت تدبیر و امید شدت گرفت.
نمایندگان مجلس و سنا در آمریکا با اکثریت آرا اقدام به تمدید قانونی نمودند که به قانون داماتو معروف است، این قانون با عنوان قانون تحریم به پیشنهاد سناتور آلفونسو داماتو در سال ۱۹۹۶ میلادی با هدف تحریم بخش انرژی و صنعت نفت ایران در مجلس سنای ایالات متحده آمریکابه تصویب رسید. اما نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که تصویب تمدید قانون تحریمهای ایران در مجلس نمایندگان و مجلس سنای ایالات متحده را نمی توان به خودی خود نقض برجام دانست، در حالی که مخالفان دولت و طیف دلواپسان در روزهای گذشته به شدت اقدام به تخریب دولت و برجام نموده و اینگونه وانمود می نمایند که با تمدید این قانون برجام نقض شده است.
دکتر محمد حبیبی از اعضای هیات علمی دانشگاه مفید قم در این رابطه می گوید: «روشن است که «نقض» برجام هنگامی رخ می دهد که یکی از طرفها مطابق تعهداتی که در برجام دارد رفتار نکند. باید دید ایالات متحده در برجام دقیقاً چه تعهداتی بر دوش دارد. اگر رفتار این کشور مطابق این تعهدات نباشد برجام را نقض کرده است.»
وی معتقد است قانون تحریم ایران پیچیده و مفصل است و عمدتاً، شرکتهایی که بیش از ۲۰ میلیون دلار در یک سال در بخش انرژی ایران سرمایه گذاری می کنند را مجازات و همچنین فروش سلاح شیمیایی، بیولوژیکی یا هسته ای یا فناوریهای مرتبط یا تعداد و انواع بی ثبات کننده سلاح پیشرفته متعارف را ممنوع می کند.
در «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) تعهدات ایران، اتحادیه اروپا و ایالات متحده به طور تفصیلی بیان شده و در خصوص قطعنامه های تحریمی شورای امنیت تعیین تکلیف شده است. در این سند تعهدات ایالات متحده به طور کلی در بند ۲۱ گفته شده است: «ایالات متحده اجرای تحریمهای مشخص شده در ضمیمه ۲ را متوقف خواهد ساخت. قسمتهای ۹ تا ۱۲ این بند در واقع حوزه هایی است که در قانون تحریمهای ایران جای دارد. در قسمت ۱۹ این بند، لغو دستورهای اجرایی ۱۳۵۷۴، ۱۳۵۹۰، ۱۳۶۲۲، و ۱۳۶۴۵ و بخشهای ۷-۵ و ۱۵ دستور اجرایی ۱۳۶۲۸ به عنوان تعهد ایالات متحده ذکر شده است. بند ۲۲ برجام هم تعهدات ایالات متحده در خصوص اجازه فروش هواپیمای مسافری تجاری و قطعات و خدمات مرتبط به ایران؛ اجازه دادن به اشخاص غیرآمریکایی تحت مالکیت یا کنترل شخص آمریکایی به انجام فعالیتهایی با ایران در سازگای با برجام؛ و اجازه دادن به واردات فرش و مواد غذایی ایران به ایالات متحده را بیان میدارد. در بند ۲۳ هم ایالات متحده متعهد شده است پس از هشت سال از روز تصویب برجام یا جمع بندی کلی تر آژانس مبنی بر صلح آمیز بودن همه مواد هسته ای در ایران (هر کدام که زودتر بود)، به دنبال عمل تقنینی مقتضی برای لغو یا اصلاح برای ترتیب اثر دادن به لغو تحریمهای مصرح در ضمیمه ۲ در زمینه تملک کالاها و خدمات مرتبط با هسته ای برای فعالیتهای منظور شده در برجام خواهد بود. در بند ۲۶ نیز ایالات متحده ملزم شده است از ارائه مجدد یا وضع مجدد تحریمهای مصرح در ضمیمه ۲ خودداری ورزد و از وضع تحریمهای جدید مرتبط با هسته ای اجتناب کند.
رییس جمهور ایالات متحده پس از اجرایی شدن برجام طی دستور اجرایی ۱۳۷۱۶ در ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ دستورهای اجرایی را که مطابق برجام باید لغو می شد لغو نمود.
بنابراین تعهد ایالات متحده مطابق برجام این است که اجرای بخشهای مهم قانون تحریمهای ایران را متوقف کند. برجام تعهدی بر این کشور برای توقف اجرای بخشهای دیگر این قانون وضع نمی کند. ایالات متحده در برجام متعهد به لغو این قانون نیست، به همین دلیل این قانون بعد از اجرایی شدن برجام تاکنون برجا بوده است. در کنار این، در حال حاضر با دستور اجرایی رییس جمهور اجرای بخشهایی از قانون تحریمهای ایران که باید مطابق برجام از اجرا باز بماند، متوقف شده است. ایالات متحده در صورتی ناقض تعهدات خود مطابق برجام عمل خواهد کرد که بخشهای متوقف شده قانون تحریمهای ایران را از حالت توقف خارج سازد و دستور اجرای آنها را بدهد، صرف تصویب تمدید این قانون نقض برجام نخواهد بود.
از سویی دیگر در استان، مسئولان استانی دیدگاه های خود را در خصوص تمدید این قانون بیان کردند.
رییس هیات نظارت بر انتخابات استان بیان داشت: بی‌اعتمادی به آمریکا یکی از نکات کلیدی است که مقام معظم رهبری همواره در سخنان خود به آن تاکید دارند، خوشبختانه قصه برجام سبب باور همگان به اخطار مقام معظم رهبری و آگاهی دادن از غیرقابل‌اعتماد بودن آمریکا شد، معظم له سال‌ها قبل این اخطار را می‌دادند که آمریکا قابل اعتماد نیست، عهدشکن است.
تقوی برجام را مصداق عینی عهدشکنی دشمن برشمرد و گفت: قصه برجام بازده مهمی داشت و آن اینکه جوانان و نسل سوم و چهارم انقلاب که شاید برای آنها سوال بود که آمریکا هم مثل سایر کشورها، چرا نباید با آنها ارتباط برقرار کنیم و نشست‌هایی داشته باشیم، امروز به‌طور ملموس دیدند و لمس کردند که آمریکا واقعا قابل اعتماد نیست.
وی ادامه داد: این بدعهدی آنها سبب ایجاد نفرت نسل جوان کشور نسبت به آمریکا شد که باید این غیرقابل اعتماد بودن را واضح نشان دهیم و با روش‌های مختلف به آن بها داده شود تا اگر عده‌ای هنوز در شک به‌سر می‌برند به این یقین برسند که اعتماد به آمریکا همان چیزی بود که مقام معظم رهبری فرمودند.
سلیمی نماینده مردم محلات ودلیجان هم که در دولت محمود احمدی نژاد از حامیان وی بوده است با اشاره به تمدید تحریم ها بیان کرد: مجلس گذشته قانون «اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام» را تصویب کرده است و دولت باید پاسخگوی عدم اجرای این قانون باشد.
وی افزود: با بد سلیقگی برخی از نمایندگان تازه وارد که با فضای مجلس آشنایی ندارند در روزی که مجلس آمریکا دو طرح تحریمی را علیه ملت ایران تصویب کرد شاهد جمع آوری ۲۰۰ امضاء برای حمایت از برجام بودیم.
امام جمعه اراک در خطبه های نماز جمعه این هفته اراک گفت: تمدید تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران به مدت ۱۰ سال دیگر در کنگره آمریکا ننگ تاریخ بشریت است که برای همیشه ماندگار خواهد شد.
آیت ا… دری‌نجف‌آبادی با اشاره به اینکه یکی از مقدس‌ترین کارها در اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران وفای به عهد است، اظهار کرد: خوشبختانه ایران در انجام تعهدات خود در رابطه با لغو تحریم‌هایی که علیه کشور انجام شد، حسن نیت خود را ثابت کرد و به عهد و پیمان خود با کاهش سانتریفیوژها، تعطیلی نیروگاه خنداب و … تعهد و عمل به قوانین بین‌الملل را به تمام دنیا ثابت کرد.
وی با اشاره به بدعهدی آمریکا با تمدید تحریم‌ها علیه ایران به مدت ۱۰ سال دیگر افزود: آمریکا و ۵+۱ با ایران یک قرارداد بین‌المللی را امضا کرده که این پیمان و قرارداد مورد تأیید سازمان ملل و شورای امنیت است، این اقدام آمریکا و عهدشکنی آنها نسبت به قراردادهای بین‌المللی برای دولتمردان این کشور که مدعی پیشرفت، تمدن و دموکراسی هستند به عنوان یک ننگ در تاریخ بشر ماندگار خواهد شد و بی‌اعتمادی به این کشور در دنیا زبانزد می‌شود.
امام جمعه اراک تصریح کرد: ما با انجام تعهدات خود در توافق هسته‌ای با توجه به اینکه می‌دانستیم آمریکا در به شهادت رساندن دانشمندان هسته‌ای کشور در کنار اسرائیل، آل سعود و منافقان کوردل نقش‌آفرینی کرده، ثابت کردیم که وفای به عهد در دین اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حرف اول را می‌زند.
دری‌نجف‌آبادی ادامه داد: آمریکا هر روز تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کند و هم‌اکنون با روی کار آمدن ترامپ این مسئله بیشتر مشهود است، در این زمینه مجامع بین‌المللی و سازمان ملل باید ورود کنند و این اقدام خارج از عرف و تعهدات بین‌الملل و ناپسند آمریکا علیه ایران را محکوم کنند، ملت ایران نیز باید با وحدت کلمه، انسجام، همدلی و با اراده عظیم در مقابل توطئه‌های آمریکا به عنوان دشمن قسم‌خورده ایران ایستادگی کند.
وی خاطرنشان کرد: مشکلات و مسائل دیگر به ویژه تمدید مجدد تحریم‌ها به مدت ۱۰ سال دیگر علیه ایران باید از طریق مجامع بین‌المللی پیگیری شود، اما مسائل داخلی کشور باید از طریق وحدت ملت و دولت حل و فصل و رفع شود، این در حالی است که استان مرکزی می‌تواند در این زمینه با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد پیشرو باشد.
محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه دولت یازدهم پس از تصویب تمدید قانون تحریم ها در بدو ورود به هندوستان برای شرکت در کنفرانس «قلب آسیا» در مورد تمدید تحریم‌های ده ساله علیه ایران از سوی سنای آمریکا گفت: این کاری که در سنا انجام شد در صورتی که به امضای رییس‌جمهور آمریکا هم برسد، اثر اجرایی ندارد و از نظر جامعه بین‌المللی بی‌اعتباری دولت آمریکا را نشان می‌دهد که برخلاف تعهدات خود عمل می‌کند.
سخنگوی کاخ سفید البته خبر داد که اوباما تمدید تحریم‌های ایران را امضا می‌کند، اما کری بندهای مرتبط با هسته‌ای این قانون را تعلیق خواهد کرد. وی با تاکید بر اینکه تمدید تحریم‌های ایران غیرضروری، اما همخوان با برجام است بیان داشت: از مدت‌ها قبل گفته بودیم که تمدید این قانون غیرضروری است و تمرکز ما بر اجرای دقیق توافق هسته‌ای بود. با این حال معتقدیم که این قانون تداخلی با توافقی که با ایران امضا شده ندارد. سخنگوی کاخ سفید افزود: تا زمانی که ایران به اجرای توافق هسته‌ای ادامه دهد، ما هم به این توافق پایبند خواهیم بود.
با وجود دلایل مشخص و شفاف مبنی بر عدم نقض برجام در تمدید قانون تحریم ها ولی مخالفان دولت با سیاسی کاری تمام دست به تخریب دولت و بویژه وزیر امور خارجه زده اند. دلواپسان آن چنان به تحقیر روحانی و ظریف اقدام نموده اند که گویی منافع ملی برای آنان هیچ اهمیتی ندارد. هیاهوی آنان تنها جنبه انتخاباتی دارد و هدف آنها تخریب چهره دولت در نزد مردم جامعه است.
یک نمونه از تخریب های روزهای اخیر توسط حسین ا… کرم فرمانده نیروهای انصارحزب‌ا… صورت گرفته که در صفحه اینستاگرامش مدعی شده است پوتین اعلام کرده که جواد ظریف عامل آمریکاست! و رهبری در دیدار رمضان ۹۵ هیات دولت لزوم برکناری ظریف را مطرح کرده است.
این ادعای ا… کرم منجر شد که صدای بسیاری از فعالان رسانه ای در فضای مجازی بلند شود و نسبت به آن موضع بگیرند. مطمئنا تخریب دولت و وزیر محبوب و البته خوشنام دولت در ماههای پیش رو تا انتخابات بیش از این هم شدت خواهد گرفت ولی واقعیت این است که دولت یازدهم و بویژه محمدجواد ظریف با نقشی که در برجام ایفا کردند در تاریخ ماندگار شده و منشا ثمرات خیر برای مردم ایران شده است؛ تخریب برجام بی شک به ضرر منافع ملی خواهد بود و نباید اختلافات داخلی کشور را در مورد برجام یا هر موضوعی که به منافع کشور مرتبط است کشاند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.