خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاهی به شانزده فیلم منتخب فجر برای اکران در استان/از این بهتر هم می شد

نگاهی به شانزده فیلم منتخب فجر برای اکران در استان/از این بهتر هم می شد

شنبه ۹ بهمن ۹۵ شماره ۵۱۶
وقایع استان- سحر یاری:
بعد از دو سال وقفه امسال دوباره با نمایش فیلم های جشنواره فجر در استان ها رو به رو هستیم، استان مرکزی در سال های گذشته به دلیل کمبود اعتبار نتوانست این امکان را فراهم کند؛ ولی امسال به گفته مدیر کل فرهنگ و ارشاد یکی از استان های اولی بود که در این زمینه اعلام آمادگی کرد. پیش فروش بلیت های فیلم های سی و پنجمین جشنواره فجر از روز هفتم بهمن ماه آغاز شد و تا دهم بهمن ماه ادامه دارد.
شانزده فیلم رگ خواب، پشت دیوار سکوت، کارگر ساده نیازمندیم، شماره ۱۷ سهیلا، ایستگاه آتمسفر، آباجان، رهایی از بهشت، زیر سقف دودی، ماجان، دریاچه ماهی، خفگی، ایتالیا ایتالیا، سد معبر، ۲۱ روز بعد، مادری برای نمایش در استان مرکزی انتخاب شده اند که از چهاردهم بهمن اکران آن ها در پردیس سینمایی عصرجدید آغاز خواهد شد. از این ۱۶ فیلم ۱۳ فیلم مربوط به بخش سودای سیمرغ و فیلم های ماجان، ایستگاه اتمسفر، دریاچه ماهی و اشنوگل فیلم های بخش چشم انداز جشنواره هستند.
هرچند که انتقادها به انتخاب فیلم های بخش سودای سیمرغ همچنان ادامه دارد ولی به انتظار می رفت که چند فیلم دیگری که مخاطب برای دیدن آن علاقه بیشتری داشت برای نمایش در اراک انتخاب می شدند. در ادامه نگاهی به فیلم های منتخب نمایش در استان داریم.
رگ خواب به کارگردانی حمید نعمت الله و نویسندگی معصومه بیات یکی از مهم ترین فیلم هایی که در اراک اکران خواهد شد. در این فیلم که به داستان زندگی زنی که زندگی اش رو به اضمحلال کشیده شده است می پردازد لیلا حاتمی، کوروش تهامی، حمیدرضا آذرنگ و الهام کردا ایفای نقش می کنند.
زیر سقف دودی نیز یکی از فیلم هایی است که به نظر می رسد با توجه به نوع سوژه با حاشیه ها و واکنش هایی در اکران فجر خود رو به رو باشد. نویسنده و کارگردان این فیلم پوران درخشنده است و مریلا زارعی، فرهاد اصلانی، بهنوش طباطبایی، آزیتا حاجیان، هوشنگ توکلی، مریم بوبانی از جمله بازیگران این فیلم هستند. این فیلم داستان یک زوج است که در یک خانه اما در اتاق هایی جداگانه زندگی می کنند و دچار مشکلاتی می شوند و این مشکلات باعث جدایی و در واقع طلاق عاطفی در میان آنها می شود و… .
آباجان که یکی از فیلم هایی است که در لیست اولیه انتخابی نبود و دوباره به این لیست اضافه شد فیلمی به نویسندگی و کارگردانی هاتف علیمردانی است که به نظر می رسد یکی از بهترین فیلم های او باشد. این فیلم روایت خانواده اى که در دهه شصت در شهر زنجان زندگى مى کنند. خانواده اى که جنگ و فضاى آن سال ها تأثیر زیادى روى زندگیشان مى گذارد. در این فیلم بازیگرانی چون فاطمه معتمد آریا، سعید آقاخانى، حمیدرضا آذرنگ، شبنم مقدمى، فریبا متخصص و ملیسا ذاکرى هستند
پشت دیوار سکوت به نویسندگی سحر جعفری جوزانی، مسعود جعفری جوزانی و کارگردانی مسعود جعفری جوزانی یکی دیگر از فیلم های نمایش داده در اراک خواهد بود این فیلم با بازی امین تارخ، پرویز پورحسینی، حسین پاکدل، سحر جعفری جوزانی، آرمان درویش، سیامک صفری، بهزاد فراهانی و شقایق فراهانی به روایت ماجرای دختر جوانی به نام ستاره می پردازد که با همه وجود تلاش می کند تغییری در زندگی خود و دیگران ایجاد کند…
خفه گی به نویسندگی و کارگردانی فریدون جیرانی با بازی الناز شاکردوست، نوید محمدزاده، پولاد کیمیایی، ماهایا پطروسیان و پردیس احمدیه یک ملودرام اجتماعی است.
ایتالیا ایتالیا به نویسندگی و کارگردانی مهدی صباغ زاده با بازی حامد کمیلی، سارا بهرامی، رضا سخایی، جهانگیز میرشکاری و فرید سجادی حسینی است. ایتالیا ایتالیا یک فیلم کمدی، فانتزی و موزیکال محسوب می شود و فیلمنامه آن اقتباسی از داستانی نوشته جوپا لاهیری است. در خلاصه داستان این فیلم آمده: من دوستت دارم و این به تو هیچ ربطی نداره.
شماره ۱۷ سهیلا این فیلم به نویسندگی و کارگردانی محمود غفاری است و بازیگرانی چون زهرا داوودنژاد، بابک حمیدیان، احسان امانی و مهرداد صدیقیان در آن ایفای نقش می کنند.
این فیلم روایتگر داستان دختری میانسال است که زمان ازدواجش به تاخیر افتاده، با توجه به مشکل ژنتیکی که دارد در تلاش است که هرچه سریعتر ازدواج کند تا بچه دار شود
ماجان اولین فیلم بلند سینمایی رحمان سیفی آزاد است که بازیگرانی چون مهتاب کرامتی، فرهاد اصلانی، سیما تیرانداز، بهنوش بختیاری و بابک انصاری در آن ایفای نقش کردند. این فیلم روایتگر قصه زوجی است که با چالش بزرگی در مواجه با فرزند خود روبرو هستند.
۲۱ روز بعد به نویسندگی سید محمدرضا خردمندان و احسان ثقفی و کارگردانی سید محمدرضا خردمندان با بازی ساره بیات، حمیدرضا آذرنگ، امیرحسین صدیق، جلال فاطمی، رضا استادی و سینا رازانی است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است همیشه همینجوریه! آخرین بار هوا ابر شد. باد گرفت. درختا داشتن از جا کنده می‌شدن. اونقدر بارون شدید شد که سیل شهرو گرفته بود. پرنده‌ها دور و بر لونه هاشون جیغ می‌کشیدن. یکی از بچه‌ها قسم می‌خورد خودش دیده خورشید یکی دوبار نورش کم و زیاد شده…
کارگر ساده نیازمندیم به نویسندگی پدرام کریمی و کارگردانی منوچهر هادی با بازی آتیلا پسیانی، یکتا ناصر، سیامک صفری، سحر قریشی، فاطمه رستمی و مهران احمدی است. فیلم داستان سه کارگر شهرستانی است که برای پیدا کار به تهران می آیند.
سد معبر به نویسندگی سعید روستایی و کارگردانی محسن قرایی با بازی حامد بهداد، باران کوثری، نادر فلاح، نگار عابدی، اکبر رحمتی، آوا شریفی، علیرضا کمالی و (با حضور) محسن کیایی است. این فیلم داستان قاسم کارمند اداره سد معبر شهرداری است که در تلاش است وضعیتِ زندگیِ خود را بهبود ببخشد، اما در این راه با نرگس همسرش اختلافِ نظر دارد.
مادری به نویسندگی و کارگردانی رقیه توکلی روایت داستان دو خواهر است که به تنهایی در شهر یزد با یکدیگر زندگی می‌کنند؛ با این تفاوت که یکی عشق‌ خود را رها کرده و دیگر عشقش او را رها کرده است. آن‌ها یک تنه روبروی مشکلات و مسائلی که سر راه دارند، ایستادگی می‌کنند و حرکتی رو به جلو دارند. در این فیلم هانیه توسلی، نازنین بیاتی، هومن سیدی، مریم بوبانی و ملیسا ذاکری بازی می کنند.
رهایی از بهشت انیمیشنی به نویسندگی مجید آسودگان و کارگردانی علی نوری اسکویی است، این فیلم به روایت زندگی شهید مصطفی چمران اختصاص دارد. داستان با زندگی چمران در آمریکا و لبنان آغاز و سپس در ایران دنبال می‌شود که این سه بخش روایتی تازه از زندگانی شهید چمران است. روایت فیلم در نهایت به جنگ تحمیلی رسیده و مخاطب تا لحظه شهادت چمران با وی همراه است.
دریاچه ماهی به نویسندگی مصطفی رستگاری و کارگردانی مریم دوستی با بازی ستاره اسکندری، لاله اسکندری، حسن نجاریان، رهام تدریسی، نادر فلاح و حدیثه تهرانی است. این فیلم نگاهی به وقایع پس از جنگ دارد و داستان چند خانواده را روایت می کند که در نقطه مشترکی به یکدیگر می رسند و در این میان عشق گمشده ای پیدا می شود. در واقع این فیلم تجلیلی از شهدای جاویدالاثر خواهد بود.
اشنوگل به نویسندگی مهدی محمدی و ابراهیم اصغری و کارگردانی علی سلیمانی و هادی حاجتمند از دیگر فیلم هایی است که در اراک اکران می شود، در این فیلم برزو ارجمند، ماه چهره خلیلی، کاوه سماک باشی، رحیم نوروزی، ماشاءاله شاهمرادی زاده و آزیتا ترکاشوند این فیلم در مورد یونس فرمانده گردان غواصان است که سه شب قبل از عملیات در حالی که در صدد حفر تونلی در منطقه عملیاتی بوده، مفقودالاثر شده است. حالا پس از سی سال اطلاعاتی به دست می آید که نشان می دهد احتمالا یونس زنده است و در آن زمان به واسطه منافقین قرارگاه اشرف با دشمن همکاری کرده.
ایستگاه اتمسفر اولین ساخته بلند سینمایی مهدی جعفری است و بازیگرانی چون محسن کیایی، رویا افشار، شاهرخ فروتنیان، ژاله صامتی و آناهیتا افشار است. در خلاصه داستان فیلم آمده اتمسفر هوای زمین را دارد و ما هوای همدیگر را.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.