خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاهی به سهم بالای مشاوره در طرح های کاهش طلاق/فاصله از حرف تا عمل

نگاهی به سهم بالای مشاوره در طرح های کاهش طلاق/فاصله از حرف تا عمل

یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶   شماره ۷۶۶

***

وقایع استان

سمیه انصاری فر

***

طلاق هم اکنون یکی از آسیب های اجتماعی مهم در کشور که سیر صعودی و آمار منتشر شده از آن باعث نگرانی های بسیار شده است. به طوریکه معاون اجتماعی سازمان بهزیستی در یکی از گفتگوهای خود در مهرماه امسال گفته بود: «آخرین آمار کشوری برای طلاق نزدیک ۱۷۰ هزار طلاق در سال ۹۵ بوده است در حالی که سال قبل ۱۶۵ هزار تا بوده است و بر طبق آماری که دادگستری به ما داده است مابین ۲۰ تا ۲۵ درصد کسانی که به ما مراجعه کردند سازش قطعی کرده اند و تعداد خام طلاق افزایش پیدا کرده است؛ اما شیب کاهش یافته است. برخی کارشناسان پیش بینی کرده اند تا ۱۴۰۰ سال در کشور به ازای هر یک ازدواج دو طلاق رخ خواهد داد که این را در هیچ کجای دنیا هم نداریم حتی در کشورهای حوزه اسکاندیناوی هم این طور نیست و آنجا در ازای هر ۱۰۰ ازدواج، ۶۰ طلاق رخ می دهد. ما برای آموزش های قبل از ازدواج ۱۵۰ هزار پوشش داشتیم در حالی که ما در سال ۷۰۰هزار ازدواج داریم یعنی ۱ میلیون ۴۰۰ هزار زوج و علاوه بر آن خیلی افراد در سن ازدواج هستند که اگر بخواهیم این افراد را هم جز آمار حساب کنیم اعتبار زیادی لازم داریم. یک راهکار این است که در نظام های دولتی اعتبارات این بخش را بیشتر کنند و یک راهکار دیگر بازاریابی اجتماعی است.»
همین نگرانی ها موجب شده تا در سال های اخیر طرح های مختلفی از سوی ارگان های متولی و مرتبط چون ورزش و جوانان، بهزیستی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، قوه قضاییه و … در جهت کاهش و کنترل آن ارائه شود. نگاهی اجمالی به این طرح ها نشــان می دهد بیشتر تمرکز در امر کاهش و جلوگیری از طلاق در زمینه مشاوره و روانشناختی قبل و بعد از ازدواج بوده است؛ طرح هایی چون مطلع مهر، بشیر، خانواده پایدار، طرح پیشگیری و مداخله در کاهش طلاق (طرح کاهش طلاق و مانایی خانواده)، طرح جامع ازدواج پایدار و خانواده متعالی و … ؛ اما آنچه به وضوح میتوان دید این است که با تمام تلاش ها برای اجرا و این طرح ها همچنان طلاق یک معضل است و نتوانسته ایم با این روند مبارزه و سیر صعودی آن را کاهش دهیم.
هر چند که در زمان اجرای پایلوت طرح سراسری کاهش طلاق در کشور مسئولین بهزیستی اذعان داشتند که اجرای این طرح در استان های پایلوت باعث کاهش ۵۰ درصدی طلاق شده است و این طرح در سراسر کشور و استان ها اجرا شد؛ اما آمارها نشان می دهد که همچنان طلاق سیر صعودی دارد و قطعا باید برای حل این بحران رویکردهای جدیدتری داشت.
استان مرکزی هم اکنون در کنار استان های تهران، البرز، گیلان، مازندران، خراسان رضوی، قم، کرمانشاه، سمنان، فارس و اصفهان یکی از استان های با نرخ بالای طلاق محسوب می شود. طبق آمار ثبت احوال استان مرکزی طی هشت ماه سال جاری دو هزار و ۱۲۵ واقعه طلاق در استان مرکزی ثبت شده که از این رقم یک هزار و ۷۱۸مورد طلاق شهری و ۴۰۷ مورد هم طلاق روستایی بوده است.
با توجه به اینکه تمام تلاش دولت بر کاهش نرخ طلاق در استان های با آمار بالا هستند به تازگی راه اندازی سامانه نرم افزاری طلاق در این استان ها در دستور کار قرار گرفته است. عملکرد این سامانه به این صورت است که زوج های متقاضی طلاق با ثبت دعاوی در سامانه الکترونیک مداخله برای کاهش طلاق با همکاری قوه قضائیه، مستقیما به سمت مراکز مشاوره ای بهزیستی هدایت می شوند. مراکز مشاوره و کلینیک های مددکاری اجتماعی مورد تائید بهزیستی و دادگستری در این فرآیند، مشخـــص شده اند. زوج های متقاضی طلاق ابتدا به مراکز پذیرش تعیین شده می آیند و بعد از ارزیابی اولیه کارشناسان بهزیستی، برحسب نوع مشکل خود به مرکز مشاوره مرتبط و مناسب، ارجاع داده می شوند و تا پنج جلسه مشاوره به آنان ارائه می شود. طبق قانون هزینه این مشاوره ها برای افراد نیازمند، رایگان است و خود بهزیستی هزینه های آنان را متقبل می شود و این افراد از سوی کارشناسان مراکز مداخله کاهش طلاق، راهنمایی می شوند. به گفته مسئولین تمام مداخلات و اقدامات مشاوره‌ای، روانشناختی، مددکاری و حقوقی انجام گرفته برای زوجین متقاضی طلاق در این سامانه با حفظ رازداری کامل ثبت می شود
این سامانه سال گذشته در استان خراسان رضوی به صورت آزمایشگاهی اجرا شد و گویا باعث کاهش هشت درصدی نرخ طلاق در این استان شده است. این سامانه هم اکنون در ده استان دیگر راه اندازی و یا آماده راه اندازی است. استان مرکزی نیــز یکی از استان هایی است که قرار است این سامانه در آن عملیاتی شود. به گزارش وقایع استان به نقل از فارس مدیرکل بهزیستی استان مرکزی گفت: سامانه نرم‌افزاری تصمیم در ۱۱ استان کشور از جمله استان مرکزی که دارای آمار طلاق بالا هستند، راه اندازی می‌شود.
بهروز رفیعی اظهار کرد: به منظور عملیاتی کردن برنامه ششم توسعه و قانون حمایت از خانواده و تحکیم بنیان خانواده و پیشگیری از بروز اختلافات حاد خانوادگی، طلاق، و عوارض ناشی از آن برای نخستین بار با هدف ایجاد سامانه یکپارچه آمار و اطلاعات طلاق در سطح کشور، ایجاد هم‌افزایی در خصوص ارائه خدمات مشاوره‌ای و مددکاری اجتماعی و با رعایت ضوابط و مقررات با مشارکت قوه قضاییه کشور، سازمان بهزیستی اقدام به طراحی سامانه جامع طلاق کرده است که نظر به ضرورت اجرای آزمایشی طرح در فاز نخست ۱۱ استان دارای اولویت طلاق شناسایی شده ودر نهایت در استان مرکزی نیز در روزهای آتی رونمایی خواهد شد.
وی افزود: در همین زمینه و طبق تعاملات سازمانی به منظور اجرای بهینه طرح تفاهم‌نامه‌ای فی ما بین این سازمان و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه کشور منعقد شده است.
رفیعی اظهار کرد: پذیرش تمام زوجین متقاضی طلاق ارجاع شده از سوی مراکز قضایی به سامانه یکپارچه طلاق و ارائه خدمات تخصصی، غربالگری، مداخله‌ای و مشاوره‌ای توسط کارشناسان مرتبط در مراکز مداخله در خانواده به منظورکاهش طلاق و مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی وکلینیک‌های مددکاری اجتماعی، تسهیل فرایند دسترسی به سامانه یکپارچه طلاق و… از مهم‌ترین وظایف بهزیستی است.
وی با اشاره به راه اندازی سامانه نرم‌افزاری تصمیم در کشور گفت: خانواده‌هایی که مشکل دارند پیش از مراجعه به دادگاه خانواده در این نرم افزار وارد می‌شوند و مشخصات خودشان را برای ارجاع به مشاور ثبت می‌کنند.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی ادامه داد: افراد با ثبت مشخصات خودشان در سامانه نرم افزاری تصمیم می‌توانند از یک سری خدمات مشاوره‌ای استفاده کنند تا قدم نخست افراد پس از بروز مشکلات خانوادگی، ورود به دادگاه خانواده نباشد و با ارائه راهنمایی‌های لازم به زوجین، آمار طلاق کاهش پیدا کند.
رفیعی اظهار امیدواری کرد: با راه اندازی سـامانه نرم افزاری تصمیم در استان بــه صورت آزمایشی، آمار طلاق در این استــان کاهش پیدا کند و به دنبال راه اندازی این سامانه نرم افزاری در استان انتظار می‌رود مردم با مراجعه به سامانه از خدمات مشاوره برای کاهش آمار طلاق استفاده کنند.
وی خاطرنشان کرد: با بررسی‌های صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که مشاوره‌های پیش از طلاق در استان برای زوجین موجب شده است از تصمیم خودشان برای طلاق منصرف شوند، در این راستا به صورت مستمر بهزیستی بر روی مراکز مشاوره در استان نظارت دارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.