خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاهی به دلایل گرایش به مدهای غربی و ضعف در حوزه طراحی و مد ایرانی – اسلامی /لباس های زخمی

نگاهی به دلایل گرایش به مدهای غربی و ضعف در حوزه طراحی و مد ایرانی – اسلامی /لباس های زخمی

دوشنبه ۲۷ شهریور ۹۶ شماره ۶۸۲

***

وقایع استان

سمیه انصاری فر

***

از همان زمانی که بشر با برگ های درختان خود را می پوشاند تا هم اکنون که لباس به یک صنعت عظیم و پردرآمد در دنیا تبدیل شده است، انسان به دنبال پاسخگویی نیازها و ضروریات خود از طریق پوشش بوده است. در واقع لباس را باید مهمترین کشف بشر دانست زیرا مهمترین دستاورد بشری برای انطباق با محیط خود به حساب می آمد. اما این دستاورد خیلی زود ویژگی های دیگر خود را بروز داد و تبدیل به یک شاخصه شخصیتی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و اقلیمی شد زیرا با توجه به آن ها تفاوت هایی در نوع، جنس و مدل هایش وجود دارد. به مرور لباس یک نماد از درونیات فرد نیز شد و روانشناسان مختلفی نیز در خصوص نحوه پوشش انسان ها و انتخاب هایشان نظرهایی دادند.
دکتر جنیفر بامگارتنر روانشناس بالینی در خصوص این پدیده کتابی به نام «روانشناسی لباس» نوشته است. او معتقد است که شما همان چیزی هستید که می‌پوشید و لباس‌های شما همه چیز را درباره شما آشکار می‌سازند.
او توضیح می‌دهد؛ نه تنها روانشناسی مشخص می‌کند چگونه لباس خود را انتخاب کرده‌ایم، بلکه می‌تواند از روی انتخاب شما، مشخص کند که شما چگونه فرد و شخصیتی دارید و چگونه با مسائل خود در زندگی روزمره و محیط کار برخورد می‌کنید.
دکتر جنیفر می‌گوید؛ شما می‌توانید از نوع خرید، انتخاب و نگهداری لباس‌ها نیز یک فرد را روانشناسی کنید. حتی در کنار هم قرار دادن، لباس‌ها در کمد و نیز ست کردن آنها هنگام پوشیدن و…کافی است به رفتار‌ها دقت کنید. چرا که هر رفتاری در چیزی عمیق‌تر از آنچه فکر کنید، ریشه دارد. همانطور که ما روانشناسان به عنوان نوعی روش درمانی به این نکات توجه می‌کنیم، شما می‌توانید به عنوان شناخت بیشتر روحیات شریک زندگی، دوست و.. .به آن توجه کنید.
با تمام این تفاسیر لباس و انتخاب آن و نوع پوششمان همیشه با اهمیت است. شاید برای همین است که گاه در انتخاب هایمان وسواس شدیدی داریم و می خواهیم آنچه را که انتخاب می کنیم در عین ارضای حس زیبایی شناسی مان در تنمان زیبا جلوه کند و حتی مورد توجه نیز باشد.
هم اکنون لباس یک صنعت است و انواع برندها و مُدهای فصلی، سالی و … بر انتخاب های افراد تاثیرهای بسزایی دارند و دیگر مفاهیمی چون لباس ملی یا نزدیک به هویت خیلی معنا ندارد. البته همچنان لباس پوشیدن در هر کشوری تابع قوانین آن کشور است؛ ولی این دلیل بر آن نیست که مدهای سالانه برندهای معتبر در تن جوانان ایرانی در خیابان ها و مهمانی ها دیده نشود.
از آنجاییکه در کشور ما در زمینه پوشش و لباس خط قرمزهایی وجود دارد همچنان چالش های بسیاری در زمینه پوشاک و پوشش متعارف در جامعه مشاهده می شود. قطعا دنیای ارتباطات و تبدیل جهان به یک دهکده و به نوعی برداشته شدن مجازی مرزها در تمامی جنبه های زندگی تاثیر می گذارد و جهانی شدن در تمامی زمینه ها از جمله فرهنگ تاثیر دارد پس خیلی بعید نیست که یک برند یا نوع پوشش یک سلبریتی جهانی در میان جوانان در تمامی کشورها محبوب شود مگر اینکه برخی محدودیت ها اجازه استفاده از آن را ندهد. البته در این فرآیند آسیب هایی نیز وجود دارد و ناگزیر و طبیعی است.
در کنار این مسئله اما همچنان در تمامی کشورها توجه به شاخصه های سنتی و اقلیمی در طراحی لباس مورد توجه است و اصولا لباس های ملی برای معرفی هر کشور یا منطقه وجود دارد.
در کشور ما نیز سال هاست که مسئله مد ایرانی- اسلامی مورد توجه است و طراحی لباس هایی با شاخصه های فرهنگ ایرانی و با معیارهای اسلامی در دستـور کار قرار گرفته است؛ ولی بــــه نظر می رسد این بخش همچنان ضعیف عمل کرده و نتوانسته است مورد توجه جوانان باشد و همچنان مدها و برندهای خارجی مورد توجه است. از طرفی این استقبال و همه گیر شدن باعث واکنش هایی در این خصوص شده که در نهایت مسئولین را به این فکر انداخته است که ضعف حوزه طراحی مد و لباس را از طریق دیگری جبران کنند و پوشاک های مغایر با فرهنگ ایرانی را جمع آوری کنند. به گزارش وقایع استان به نقل از ایرنا، رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک اراک گفت: طرح جمع آوری پوشاک مغایر با فرهنگ ایرانی، اســلامی (زاپ دار) با هدف جلوگیری از انتشار فرهنگ غربی در اراک آغاز شد.
جعفر مددی افزود: در این طرح به صاحبان واحد ها اخطار داده شده تا پوشاک غیرمتعارف منقوش به ‌نمادهای ضد فرهنگی، شیطان‌ پرستی و شلوارهای پاره درنقاط مختلف شهر را جمع آوری کنند.
وی اظهار کرد: صاحبان واحدهای عرضه کننده پوشاک در اراک از ۱۵ شهریور تا اول مهرماه فرصت دارند اقلام یاد شده را جمع آوری و مرجوع کنند.
وی گفت: بازرسان اتحادیه به همراه اداره اماکن عمومی انتظامی در صورت مشاهده این نوع پوشاک در قالب تذکر، اخطار واخذ تعهد به مهر و موم محل کسب اقدام می کنند.
رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک اراک افزود: در این طرح بازرسان با هرگونه تزئین ویترین با ماسک های ممنوع و نماد غربی برای جلب مشتری نیز برخورد قانونی می کنند.
مددی با بیان اینکه مجوز فعالیت فروشگاه های بزرگ توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت صادر می شود، افزود: جمع آوری و برخورد با فروشگاه های بزرگ عرضه کننده پوشاک زاپ دار نیز برعهده این سازمان است.
وی اظهار کرد: عرضه این نوع لباس ها مخالف با ارزش های اسلامی و ایرانی است و در بازدیدهای مرحله ‌ای درصورت مشاهده و تکرار عرضه با متخلفان برخورد می شود.
وی گفت: صاحبان واحدهای پوشاک با عرضه محصولات با تصاویر نامتعارف، اعتراض خانواده ها و شخصیت ها را در فضای مجازی فراهم آورده اند.
هرچند اقداماتی از این دست در کوتاه مدت می تواند موثر باشد ولی در کنار تمام فروشگاه های مجازی لباس و مزون های خانگی و زیرزمینی خیلی امیدی به این چنین برخوردهای قهری نیست زیرا این مسئله نیاز به آسیب شناسی ریشه ای تر و همچنین تلاش بیشتر در زمینه طراحی مد و لباس های ایرانی اسلامی دارد. بی شک نمایشگاه های مد و لباس ایرانی و اسلامی در استان گواه بر ضعف این حوزه و ارضا نکردن حس تنوع طلبی مخاطب امروز در کشور و استان است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.