- روزنامه وقایع استان مرکزی - http://vaghayeostan.ir -

نگاهی به تروریسم و تاثیر آن بر ورزش/جایی برای خشونت نیست

دوشنبه ۲۲ خرداد ۹۶ شماره ۶۰۷
***
وقایع استان
یاسر هویدی
***
هفته گذشته دو حادثه تروریستی در تهران، تمام جهانیان را متعجب کرد، تا ساعتها تمام تلکس های خبری و سرخط خبرها مربوط به این دو اتفاق بود که طی آن ۱۷ نفر از هموطنان مان دعوت حق را لبیک گفته و تعداد زیادی نیز مجروح شدند. در روزهای اخیر از منظرهای مختلفی به این حملات پرداخته شده و پدیده شوم داعش نیز مسئولیت آنها را پذیرفته است. در صفحه ورزشی امروز وقایع استان سعی داریم با روشن نمودن وضعیت های مختلف این اقدام از تاثیر مخرب آن بر ورزش بگوییم.
تروریسم بدون شک یکى از اصلی ترین و مهم ترین موضوعاتی است است که حال حاضردر دنیا و در جوامع سیاسی و اجتماعی به آن پرداخته می شود ولی آنچه مسلم است، این پدیده که همانند غده ای سرطانی بدخیم در لایه های مختلف بشریت و جوامع گوناگون ریشه دوانده است از تعریف اصلی خود دور شده و مکتب ها و ایدئولوژی های مختلف و گوناگونی برای دست یابی به اهداف خود از آن به عنوان اهرمی قدرتمند استفاده می کنند.
ریشه لغت تروریسم:
ترور به معناى قتل سیاسى و ریشه ای فرانسوی دارد، ولی در حال حاضر این عمل برای پیشبرد بسیاری از اهداف خارج از فضای سیاسی نیز اعمال می گردد. برخی آن را یک مکتب می دانند و برخی دیگر از آن فقط به عنوان یک عمل نام می برند. ولی از ابتدا به یک عمل همراه با خشونت سیاسی اطلاق می شده است. عملی زورگویانه و خارج از خواست قلبی طرف مورد حمله که عواقب تلخی به همراه دارد حال با هرگونه قصد و نیتی که همراه باشد.
هدف از ترور:
خارج کردن یک فرد یا یک مکتب و طرز فکر از عمده ترین اهداف این عمل می باشد و خصوصا در جوامع امروزی برای ایجاد رعب و وحشت و نا امن جلوه دادن کشورها و مناطق از آن استفاده می گردد.دست یابی به قدرت و تضعیف جبهه های مخالف ایدیولوژیک از دیگر اهداف آن بشمار می آید.
تاثیر این مکتب یا نگرش بر ورزش:
شاید از همان ابتدا با شکل گیری مکتب سیاهی به نام داعش، ورزش و چهره های مشهور ورزشی هدف اصلی این گروه برای ترور و القا افکارش نبود ولی به مرور آنها دریافتند که بوسیله ورزشهای پر طرفدار و بسادگی می توانند به اهداف خود دست یابند؛ البته در این بین ترورهای ملی و میهنی همچون ترور مدافع تیم ملی کلمبیا پس از آن که در جام جهانی ۱۹۹۴ دروازه خودی را به اشتباه باز کرده بود نیز وجود داشته اگرچه این تکرار نپذیرفت ولی تفکر بزرگترین گروه تروریستی حال حاضر جهان از سال ۲۰۱۵ بشدت و بطرز رعب انگیزی به سمت سوژه های ورزشی چرخیده است.
سلبریتی ها و چهره های شناخته شده ورزشی همیشه در کانون توجه هوادارانشان و رسانه ها قرار دارند و داعش بسرعت فهمید طعمه های خوبی در این میان برای پیشبرد هدف ایجاد رعب و وحشت خصوصا در جوامع غربی در دسترس دارد .برای مثال اتوبوس بازیکنان تیم فوتبال دورتموند در سال ۲۰۱۶ هدف یکی از این حملات قرار گرفت و تا مدتها هواداران فوتبال در آلمان با ترس و وحشت بی سابقه پای به میادین ورزشی می گذاشتند. داعش هیچ هدف سیاسی را مستقیم در ترورها و عملیات های انتحاری خود در ورزش دنبال نمی کند ولی بوسیله آن بخوبی توانسته است موجی از وحشت و ترس در کشورهای غربی ایجاد نماید. مسابقه فوتبال فرانسه و آلمان و انفجار بمب در نزدیکی ورزشگاه در پاریس و به تبع آن تخلیه ورزشگاه و توقف بازی یکی از بزرگترین عملیاتهای این گروه سیاه در زمینه ورزشی بود. عملیاتهای انتحاری و ترور ها با دستمایه قراردادن ورزشگاه ها و مسابقات ورزشی بخوبی توانسته این گروه را در نیل به ترساندن مردم کمک کند و همیشه بیم آن می رود که نکند در مسابقه بزرگ ورزشی و با حضور ده ها هزار تماشاگر عده ای بی گناه به خاک و خون کشیده شوند.
حمله های تروریستی هفته قبل در تهران در آستان برگزاری هفته دوم مسابقات لیگ جهانی والیبال و درست در زمان ورود تیم ملی والیبال بلژیک به تهران صورت گرفت. در امنیت بالای پایتخت ایران در مقابل حملات تروریستی هیچ شکی وجود ندارد ولی به وسیله همین دو حمله تروریستی موجی از ترس و وحشت در میان علاقه مندان به ورزش ایجاد شد. امشب در ورزشگاه بزرگ آزادی تیم ملی فوتبال ایران احتمالا جشن صعودی صدهزار نفری را به جام جهانی روسیه برگزار خواهد کرد رویدادی که از الان فکر تئوریسین های امنیت شهری را به خود مشغول کرده است و تدابیر ویژه ای برای مقابله به حرکات مشکوک بانیت ترور و عملیات انتحاری اتخاذ گردیده است. قطعا تماشاگران مسابقات فوتبال در تهران و ایران امشب با برخوردهای امنیتی و حصــــارهای ویژه ای از ماموران امنیتی روبرو خواهند بود چراکه اگر حتی یک بمب صوتی در ورزشگاه یا محیط اطراف آن منفجر شود به دلیل رعب و وحشت تماشاگران و هجوم به درهای خروجی تراژدی به اندازه انفجار یک بمب واقعی رخ خواهد داد.
آری متاسفانه گروه داعش با دستمایه قرار دادن رویدادها و اتفاق های ورزشی همان جا که مــــردم بی گناه برای لذت از رقابت های قهرمان های مورد علاقه خود بر می گزنینند بخوبی توانسته است به ایجاد ترس و واهمه در کشورها دست یابد.
قطعا هیچ ورزشکاری و یا تیم ورزشی در دنیا سمت و سویی سیاسی ندارد که مخالف با افکار پلید این گروه باشد ولی فراموش نکنیم که اجتماعات بزرگ انسانی همچون مسابقات فوتبال همیشه بهترین سوژه برای دست یابی به اهداف آنهاست. آنها حتی به دنبال این نیستند که مردم را از ورزش دور کنند و فقط و فقط با هدف ترس و وحشت و ایجاد نا امنی در یک کشور به میادین ورزشی هجوم می آورند.
بسیار سخت و دور از انتظار است که دیگر تماشاگران رشته های ورزشی با خیالی آسوده پای به ورزشگاه ها بگذارند و همیشه این ترس وجود دارد که نکند آنها در رویداد این هفته قربانی افکار پلید تروریست ها باشند.
به امید روزهایی سفید در تمامی جوامع و کشورهایی عاری از هرگونه کشتار و ترور باز هم از ورزش لذت خواهیم برد و امید آن که بزودی شاهد ریشه کن شدن این پدیده شوم در جهان باشیم داعش حالا به بزرگترین ترس تمامی جوامع بدل شده است و ورزش طعمه ای در دسترس برای کشتار مردم بی گناه است.