خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاهی به تاثیر ورزش بر زندگی و سلامت جامعه/رفیق تندرستی

نگاهی به تاثیر ورزش بر زندگی و سلامت جامعه/رفیق تندرستی

پنجشنبه ۳۰ شهریور ۹۶   شماره ۶۸۵

***

وقایع استان

یاسر هویدی

***

علوم پزشکی در کنار تمامی آزمایش ها و بررسی های موشکافانه و تمـــامی سیکل های بلند مدت و زمان بری که برای تشخیص و درمان بیماری ها به کار می برد، همواره از ورزش نیز برای بررسی چگونگی واکنش بیماری ها به پروسه و جریان بهبود بیمار استفاده می کند. در حال حاضر علم فوق پیشرفته پزشکی با انبوهی از تجهیزات آزمایشگاهی و بالینی هنوز به ورزش این طبیب اصلی اکثر ناخوشی ها بشدت نیازمند است تیم های تحقیقاتی و پزشکی سراسر دنیا همواره به این اندیشه هستند که اگر دوره درمان بیماری در مقابل داروهای تشخیص داده شده واکنش خوبی نشان نداد تاثیر ورزش و تمرینات ورزشی مورد تائید مربیان ورزشی را نیز مورد آزمایش قراردهند.
در دین مبین اسلام نیز ورزش بعنوان یکی از راهکارهای اساسی برای مقابله با رخوت و سستی و ابتلا با بیماری ها توصیه شده است و پیامبر اعظم اسلام پیاده روی را درمان قطعی بسیاری از بیماری ها تشخیص داده اند و همچنین شنا می تواند از منظر دین اسلام باعث بالندگی روح و روان افراد گردد.پس در این مقوله هم علم و هم دین به نتیجه تقریبا واحدی دست یافته اند.
بسیاری از دانشمندان و پزشکان برای امراض و بیماری هایی همچون کم خوابی انواع فلج هـا و ناتوانی های حرکتی، بی اشتهایی، افسردگی ها، اضطراب ها و هیجانات ناشی از اتفاقات روزمره زندگی برای بیماران تحت نظر خود دوره های ورزشی را تجویز می کنند و البته در این راه به نتایج بسیار موثری نیز دست یافته اند.
در تعریف و تقسیم بندی انواع رشته های ورزش و با توجه به کل تعریف های ارائه شده از ورزش به نوعی سه تعریف از ورزش وجود دارد یا بعبارتی سه نوع تقسیم بندی برای ورزش شامل ورزش های سبک، نیمه سنگین و ورزشهای سنگین وجود دارد. جالب است بدانید که ورزشهای سبک تاثیر بسیار مفید و مطلوبی بر سلامت جسم و روان انسان دارد بطوریکه ورزش مستمر در بدن شروع به تعریق کند باعث می شود که ترشح آنزیم های موثر و مفید شدت بیشتری بگیرد برای مثال در ورزش مستمر که منتج به تعریق بدن گردد آنزیمی بنام آندروفین و یا دانپورفین ترشح می گردد که خاصیت اصلی آنها تسکین دهندگی می باشد. ورزشهای مستمر و منظمی که منتهی به تعریق بدن شوند با افزایش میزان ضربان قلب به کاهش اضطراب و افسردگی کمک کرده باعث انبساط خاطر و تقویت روحیه می گردد.
ورزش سبک ولی مستمر که به تعریق منتهی گردد می تواند با افزایش روحیه در انسان وی را از ابتلا به افسردگی های روزمره مصرف مسکن های روزانه دور نماید چون بدن به تعریق و سوخت و ساز روزانه عادت کرده و همین موضوع باعث می گردد که شخص بتواند بر اضطرابهای روزمره فائق بیاید.از دیگر فواید ورزش مستمر و روزانه سبک کاهش چربی خون مضر بدن تا حد بسیار بالا است که این ورزش روزانه باعث می گردد چربی های مضر داخل خون نتوانند در بدنه رگها انباشته شده و بوسیله ورزش روزانه مستمر سوزانده می شوند.سکته های منجر به مرگ به وسیله همین تجمیع چربی های انباشته خون رخ می دهد که به مرور زمان در رگ ها انباشته می گردند ولی این تمام ماجرا نیست زمانیکه در اثر ورزش روزانه سیستم ایمنی بـــدن قوی تر می شود سلول های خطرناک سرطانی نیز کمتر خودنمایی کرده و این امر به کاهش خطر ابتلا به سرطان در فرد بسیار کمک می کند.
هر یک از دستگاه ها و ارگانهای بدن دارای عمر خاصی است به عنوان مثال قلب انسان در حین حیات ۲ میلیارد بار می تپد که با بررسی های بعمل آمده و البته ثابت شده عمر مفید افراد عصبانی در حدود ۵۰ سال می باشد در صورتی که افراد ورزشکار دارای قلب هایی هستند که به واسطه ورزش مداوم می تواند تا ۸۰ سال عمر مفید و راحت داشته باشند.
حال به فواید ورزش در مسیر ترک اعتیاد نیز نقبی می زنیم و به جادوی ورزش در این مسیر سخت که معتادین بسیاری علیرغم تصمیم ها و دورخیزهای مکرر برای ترک اعتیاد نتوانستند از پس این بیماری برآمده و دوباره به آن مبتلا گشته اند می پردازیم. معتادین تحت درمان و مراقبت قطعا مدت زیادی را از ورزش مستمر دور بوده اند . متخصصین ترک اعتیاد همواره همراه با آغاز دوره سم زدایی نرم دوی و پیاده روی های منظمی را برای فرد مبتلا در نظر می گیرند و این امر به مثابه یک تولد دوباره در رگ های خونی فرد مبتلا عمل کرده و کمک می کند که هر چه سریعتر سلول های تنفسی و خون رسان فرد مبتلا به روال تقریبا عادی برگردد.به کمک ورزش روحیه از دست رفته فرد مبتلا را تا حدی که بتواند بهتر شرایط را درک کند بر می گردانند و در روزهایی که بعلت نرسیدن افیون به خون فرد مبتلا دچار اختلال در خواب می گردد با ورزش وی را خسته کرده و به استراحت بیشتر وی کمک می کنند.

 ورزشهای هوازی را بهتر بشناسیم
ورزشهای هوازی شامل پیاده روی آهسته، دویدن، دوچرخه سواری، شنا کردن، قایق سواری و بالا پایین رفتن از پله ها و چندین رشته دیگر می گردد که این ورزش ها در اکثر مطالعات پزشکی نشان داده اند اثرات بسیار موثر و مفید برای تکمیل دوره درمان افراد بیمار دارد. شاید باور پذیر نباشد که به بیمار قلبی که بتازگی عمل جراحی قلب باز انجام داده است از روزانه پنج دقیقه به بالا به مرور زمان پیاده روی و سپــس نرم دوی را تجویز می کنند و اگر این تمرین ها پس از جراحی ها انجام نشود پروسه درمان بخوبی تکمیل نمی گردد.
در پایان این مطلب چندین توصیه ساده و کابردی داریم که کمک می کند تا با ورزش انس و الفت بیشتری بگیرند:
-۱ ورزشی را که دوست دارید انتخاب کنید
-۲ محل انجام مناسبی برای ورزش مورد علاقه تان پیدا کنید.
-۳ با صبر و به آرامی آن ورزش را آغاز نمایید
-۴ به بازخورد سیستم بدن خود به آن ورزش در روزهای آغازین توجه کنید که مبادا سازگار با سیستم بدنی شما نباشد.
-۵ یک لباس مناسب و راحت با آن ورزش انتخاب کنید و به راحتی خود فکر کنید و نه به قیمت و برند آن.
-۶ همیشه و در همه حال انجام برنامه تمرینی خود را در اولویت قرار دهید.
ورزش در بسیاری از گره های زندگی خصوصا معضلات روحی و روانی که متاسفانه در جامعه امروزی بسیار فراگیر هم شده می تواند کمک رسان خوبی باشد به شرطی که در انتخاب تمرین های ورزشی و برنامه ریزی در اجرای آنها اهتمام لازم را داشته باشیم و حتی المقدور بتوانیم از مربیان خبره در اجرای تمرین هابی خود استفاده کنیم.سالم و تندرست و ورزشکار باشید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.