خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاهی به برگزاری نمایشگاه های بهاره در استان و تاثیر آن بر بازار/نمایش اختلال

نگاهی به برگزاری نمایشگاه های بهاره در استان و تاثیر آن بر بازار/نمایش اختلال

شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ شماره ۷۹۳
***
وقایع استان
فرشته غلامی
***
زمان زیادی به پایان سال نمانده، خیابان های شهر کم کم رو به شلوغی می روند و هر روز که می گذرد بر ازدحام جمعیت افزوده می شود؛ اما امسال روزهای نزدیک به عید با سال های گذشته کمی تفاوت پیدا کرده و دلار به مرز ۵ هزار تومان رسیده و همین امر هم سبب شده تا دیگرکالاهای اساسی هم قیمت خود را افزایش دهند و به موازات این افزایش قیمت ها اقتصاد تمامی اقشار جامعه تحت تاثیر قرار گیرد.
با این وجود اما همین که بوی عید و سال نو به مشام می رسد نمی شود از خیر خرید کردن و تهیه مایحتاج و لباس نو و به خصوص آجیل شب عید گذشت. همین امر هم سبب می شود تا نمایشگاه هایی تحت عنوان نمایشگاه های بهاره در واپسین روزهای سال برگزار شود تا شاید کمکی باشد برای افراد جامعه به خصوص قشر متوسط و رو به پایین جامعه. این نمایشگاه‌ها اگرچه در آن راستا برگزار می‌شود که با ارائه تخفیف در پی حذف واسطه‌گران کمکی به اقتصاد خانواده شود اما برپایی این نمایشگاه ها هیچ گاه خالی از کش و قوس نبوده است اکنــون کــه بیش از یک دهه است که از راه اندازی اولین نمایشگاه بهاره به بهانه تنظیم بازار و حمایت به اقشار مختلف جامعه می گذرد اما همواره نمایشگاه‌های بهاره با خود حواشی جالب توجهی را به همراه دارد. در سال‌های اولیه راه اندازی این چنین نمایشگاه ها به دلیل وضعیت خاص و بعضا بحرانی بازار، نبود یا کمبود کالاهای خاص، نبود خرده‌فروشی‌ها و بازارهای گسترده در سطح شهر، برگزاری نمایشگاه‌های بهاره برای راحتی مردم و فراهم کردن تمام مایحتاج شب عید در یک مکان و کنترل قیمت‌ها موفق بود. اما برخی معتقدند امروز با وجود فعالیت ده‌ها هزار واحد صنفی در شهر‌های بزرگ، برگزاری این نوع نمایشگاه‌ها نه تنها نیاز نیست، بلکه به واحدهای صنفی آسیبی جدی وارد می‌کند.‏
شــرایط نــامناسب اقتصادی و نوسانات بازار در سال های اخیر صدای بسیاری از افراد را در آورده و هزینه‌های واحدهای صنفی به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته و این واحدها برای قانونی‌شدن فعالیتشان باید هزینه‌هایی چون مالیات، حق بیمه‌ و حق و حقوق اتحادیه‌های صنفی را پرداخت کنند. در این شرایط تنها امید خرده‌فروشان به روزهای پایانی سال است که با افزایش تقاضا بتوانند بخشی از رکود یکساله را جبران کنند.‏ اما برپایی نمایشگاه های بهاره به طور مستقیم امیدشان را ناامید می کند و بر کسب آنها صدمات جدی وارد می کند.
گذشته از تاثیر منفی نمایشگاه های فصلی که بر کسب خرده فروش ها وارد می کند؛ عرضه کـالاهای بی کیفیت و بعضا بنجل آن هم در نمایشگاه، با قیمت پایین برای مردم صدای عده ای را درآورده است و تنها نیاز قشری که نمی توانند از پس هزینه های زندگی بربیایند را شاید بتواند تا حدودی تامین کند.
خانم مرادی از آن دست بانوانی است که به محض برپایی هر نمایشگاهی در اراک حداقل برای یکبار هم که شده برای تماشا به آنجا می رود. او می گوید: دو سال قبل هنگام نمایشگاه بهاره در اراک بدان جا رفتم اما جمعیت به قدری در این نمایشگاه زیاد بود که باید قدم‌های خود را در برخی غرفه ها به واقع به اندازه مورچه برمی داشتم و چیزی هم که در این نمایشگاه شاهدش بود یک مشت لباس و کیف و کفش بی کیفیت بود.
او ادامه می دهد: اما در خصوص آجیل در این نمایشگاه یا وجود آنکه حدودا ده، پانزده درصدی از بیرون ارزان تر بود اما کیفیت خوبی نداشت.
این خانم مسن اظهار می کند: اگر بار دیگر در اراک نمایشگاه بهاره بزنند ممکن است فقط برای تماشا بروم اما دیگر هیچ گاه از آنجا خرید نمی کنم.
مصطفی سبحانی یکی از بازدید کنندگــان نمایشگاه های بهاره بوده که به همراه خانواده خود برای خرید اقلام مورد نیاز چند سال پیش به این نمایشگاه مراجعه کرده بود. او می گوید: متاسفانه هم غرفه داران و هم بازدید کنندگان نگاهی غلط نسبت نمایشگاه بهاره دارند.
وی می افزاید: مردم فکر می کنند که چون ارزان است پس کیفیت ندارد و دقیقا غــرفه داران هم فکر می کنند چون قرار است ارزان بفروشند پس باید جنس بی کیفیت خود را به نمایشگاه بیاورند.
این آقای ۴۲ ساله تصریح می کند: این نمایشگاه ها در نوع خود بد نیستند بلکه دیدگاه ها باید عوض شود تا اینگونه نمایشگاه ها جایگاه واقعی خود را بیابند.
فرد دیگری هم که از بازدیدکننده های پر و پاقرص نمایشگاه های اراک است ادعا می کند: پوشاکی که در نمایشگاه های بهاره عرضه می شوند برای عید مناسب نیستند و در بین پوشاک برندهای خوبی وجود ندارد و اغلب لباس ها تولیدات جدید تولیدکنندگان نیست و مشخص می شود که تولیدات پایان فصل خود را به این نمایشگاه آورده اند.
این طور به نظر می رسد که نمایشگاه های بهاره به دلیل عدم برنامه ریزی صحیح، عاملی برای ضربه زدن به اقتصاد، کسبه و بازار شده و نتوانسته به خوبی به نیات اولیه خود دست یابد.
در کنار تمام حواشی اما در خصوص نمایشگاه های بهاره در استان مرکزی اکنون رئیس اتاق اصناف خبر داده که امسال در استان مرکزی نمایشگاه بهاره نداریم.
به گزارش وقایع استان به نقل از ایرنا جمشید زند گفت: نمایشگاه فصلی کالا و خدمات بهاره در آستانه نوروز امسال با هدف حمایت از واحدهای صنفی و ایجاد حس رقابت‌پذیری در سطح بازار استان دایر نمی‌شود.
وی افزود: نمایشگاه بهاره کالا و خدمات درسال های گذشته به دلیل تنظیم بازار و رفاه عمومی اقشار مختلف مردم در نقاط مختلف استان مرکزی برگزار می شد اما امسال به دلیل وجود کالاهای فراوان در بازار و قیمت مناسب ارزاق عمومی برگزاری این نمایشگاه موضوعیت ندارد.
رئیس اتاق اصناف مرکز استان مرکزی، هدف از برگزاری نمایشگاه بهاره کالا و خدمات مداخله در تنظیم بازار است و در شرایط فعلی که واحدهای صنفی به دنبال فروش بیشتر با کمترین میزان سود هستند برپایی این نمایشگاه در دستور کار نیست.
زند، با تاکید بر اینکه هیچ کمبودی در خصوص مایحتاج مردم در روزهای پایانی سال وجود ندارد، اظهار کرد: مردم دغدغه کالاهای مورد نیاز را نداشته باشند و تمامی مایحتاج با قیمت مناسب در آستانه نوروز در اختیار آنان قرار می گیرد.
وی با اشاره به اینکه در روزهای پایانی سال ثبت قیمت ها را در استان خواهیم داشت، افزود: در این ایام هیچ‌ گونه تغییر قیمت محسوسی در کالاهای پرمصرف نوروزی رخ نمی دهد که در سبد خانوار تاثیر بگذارد.
وی گفت: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف در گران ‌فروشی و کم ‌فروشی مراتب را با شماره ۳۸۲۰ یا محل استقرار بازرسان در میدان شهدای اراک اطلاع دهند. این در حالی است که همین چند روز پیش پس از اظهار نظرات رئیس اتاق اصناف استان مرکزی، مدیرکل دفتر هماهنگی و امور اقتصادی و بین الملل استانداری مرکزی تصریح کرد: در راستای نمایشگاه بهاره هنوز تصمیم‌گیری قطعی نشده که آیا نمایشگاه برگزار شود یا خیر اما آنچه که مشخص است یا نمایشگاه بهاره برگزار می شود و یا به شکل فروش فوق العاده توسط فروشگاه ها برگزار می شود.
محمود نعمتی بیان کرد: اما در سطح شهرستان ها کارگروه ها تصمیم می‌گیرند که این نمایشگاه بهاره را برگزار کنند یا نکنند.
آنچه که از صحبت های رئیس اتاق اصناف و مدیرکل امور اقتصادی استانداری برمی آید بــه نظر می رسد که بار دیگر همچون سال های قبل برخلاف آنچه که از مدتها قبل اصناف خبر از عدم برگزاری این نمایشگاه ها می دهد اما استانداری تمایلی به راه اندازی این گونه نمایشگاه ها به بهانه حمایت از اقشار مردم داشته و اما فقط باید امید این را داشت که اگر نمایشگاهی هم همچون سال های گذشته برپا شود موجب اعتراض بازاریان نشود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.