- روزنامه وقایع استان مرکزی - http://vaghayeostan.ir -

نگاهی به اهمیت گردشگری سلامت در توسعه پایدار/جاذبه ارزی

سه شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶    شماره ۷۰۸

وقایع استان: شاید عنوانی چون گردشگری سلامت برای مردم خیلی غریب باشد. افرادی که برای درمان به شهرها و کشورهای دیگر می روند احتمالا به این فکر نکرده اند که در زمره گردشگران سلامت محسوب می شوند. امروزه گردشگری سلامت و توریسم درمانی نقش مهمی در توسعه گردشگری و به دنبال آن توسعه پایدار دارد. گردشگری سلامت شامل تعریف های مختلفی می شود. سفر به استان ها و کشورهایی غیر از محل زندگی برای استفاده از ظرفیت های طبیعی چون آب و هوا و چشمه های آبگرم و … برای بهبود بیماری و دستیابی به آرامش. نوع دیگر گردشگری سلامت در خصوص امکانات پزشکی و پزشکان حاذقی است که بیماران را به سفر یا حضور در یک شهر و کشور ترغیب می کند. بخشی از آن نیز مربوط به پایین بودن هزینه های درمان است یعنی مردم برای دریافت خدمات درمانی و پزشکی مناسب به کشوری که در آن هزینــه های درمان کمتـــر است می روند. هرچند در ایران بیش از یک دهه است که مسئله گردشگری سلامت مطرح شده؛ ولی همچنان در ابتدای راه است. ایران از نظر جاذبه‌های گردشگری طبیعی جزو ۱۰ کشور برتر جهان است اما از بازار توریسم و گردشگری سهم شاخصی نبرده است. این در‌حالی است که از گردشگری سلامت به عنوان صنعت سوم جهان نام برده می‌شود و برخی کشور‌ها نظیر اسپانیا از طریق این صنعت امرار معاش می‌کنند. امروزه با صنعتی شدن کشورها و بروز دردهای مختلف در روح و بدن انسان ها و روی آوردن به عمل‌های جراحی زیبایی به صورت چشم گیر، بحث توریسم درمانی یکی از بخش‌های روبه رشد صنعت گردشگری در جهان و ایران به شمار می‌آید.

در استان مرکزی نیز ظرفیت های گردشگری سلامت وجود دارد چشمه های آبگرم محلات، آب و هوای برخی شهرستان ها و همچنین وجود بیمارستان ولیعصر (عج) و بیمارستان خوانساری در اراک همگی پتانسیل های مناسبی در این حوزه است که نیاز به توجه دارد سالانه تعداد زیادی از بیماران از استان های اطراف به منظور استفاده از خدمات پزشکی به این استان می آیند و همین ضرورت اهمیت به این حوزه را بیشتر می کند.
چندی پیش مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی از برنامه ریزیهای صورت گرفته در استان برای رونق گردشگری سلامت خبر داد و گفت: گردشگری سلامت به عنوان یکی از انواع روبه رشد گردشگری در جهان از اهمیت بسیار بالایی به لحاظ اقتصادی مطرح است و امروز در کانون توجه نوآوران قرار گرفته است.
سید محمد حسینی افزود: گردشگری سلامت و زیر مجموعه های آن می تواند اقتصاد گردشگری را متحول کند زیرا در حال حاضر سالانه مردم بسیاری به قصد درمان سفر می کنند و از آنجایی که استان مرکزی چه به لحاظ امکانات درمانی و چه به لحاظ مناطق طبیعی مستعد، دارای پتانسیل های خوبی در این زمینه است.
وی با اشاره به اینکه گردشگری سلامت به سه بخش تقسیم می شود ادامه داد: گردشگری پزشکی،گردشگری طبیعت درمانی و گردشگری تندرستی سه زیر شاخه گردشگری سلامت هستند.گردشگری پزشکی رایج ترین و حساس ترین زیر شاخه گردشگری سلامت به شمار می رود و با پیشینه هزار ساله در علم پزشکی و با توجه به توانمندی های کشوردر این زمینه می تواند مقصد مهمی برای گردشگران باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: ازسوی دیگر بهره مندی از طبیعت غنی شهرستان تفرش، وجود چشمه های آبگرم و معدنی شهرستان محلات می تواند استان مرکزی را به مقصد مهم گردشگری درمانی تبدیل کرده و به درآمدزایی این صنعت کمک کند.
حسینی افزود: با توجه به فعالیت های سازمان برای توسعه گردشگری سلامت و همینطور وجود امکاناتی برای استفاده گردشگرانی که با هدف بازیابی سلامت خود دست به سفر می زنند به موضوع مهمی تبدیل شده است که میبایست در دستور کار دولت در استان قرار گیرد زیرا دهکده های سلامت در حال حاضر به منبع اقتصادی مهمی تبدیل گشته اند که می توانند اشتغال آفرینی پایداری را نیز ایجاد کنند.
وی اضافه کرد: سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری با تدوین برنامه در چهار حوزه سیاستگذاری و برنامه ریزی، تشکیلات و سازماندهی، اطلاع رسانی دقیق، جامع و به هنگام و تولید دانش پرداخته تا بتواند در این مسیر حرکت آگاهانه ای را آغاز کند.
مدیر کل تشریح کرد: سلسله نشست هایی از سوی اداره کل میراث فرهنگی با یکی از مراکز فوق تخصصی درمانی در استان برگزار شده تا بتوانیم آغازگر این حرکت نوین در استان باشیم.