خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاهی به آمار خودکشی جوانان در کشور /راهِ آخر

نگاهی به آمار خودکشی جوانان در کشور /راهِ آخر

شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶   شماره ۷۰۶

*** استان مرکزی در زمینه خودکشی آمار مطلوب تری نسبت به سایر استان ها دارد

***

سحر یاری

***

زن با وحشت از خواب بیدار شد. شوهرش را بیدار کرد: بلند شو یه صدایی اومد از پایین… مرد همانطور خواب آلود گفت: بخواب بابا گربه بوده لابد… زن دراز کشید ولی چند ثانیه بعد بلند شد: دلشوره دارم برم ببینم امیر خوابیده… در اتاق امیر نیمه باز بود از درز در نگاه کرد پسر توی اتاق نبود. تختش مرتب بود و کتاب هایش روی هم چیده شده بودند. در را باز کرد: امیر… امیر جان بیداری؟ هیچ کس در اتاق نبود…به سمت اتاق دوید: پاشو نیست رفته… مرد: کی؟ کجا؟ .. زن سراسیمه: پاشو و همانطور با مــوی باز به سمت راهـــرو می دود داد می زند: برق پایین روشنه .. امیر مادر امیر مرد با غرولند بلند می شود صدای جیغ زن بالا می آید مرد می دود در راهرو باز است صدای جیغ زن تمام نمی شود. مرد صورتش را در دستانش می گیرد… پسرش از سقف انباری آویزان است با طنابی دور گردنش…صورتش کبود شده است.
در زندگی همه ما ممکن است لحظاتی پیش آمده باشد که هیچ راه حلی برای رفع آن پیدا نکرده باشیم. لحظاتی سراسر یاس و ناامیدی؛ فکر کرده باشیم که مرگ تنها راه رهایی است. البته این فقط یک فکر است ولی برخی خودکشی را آخرین راه حل برای فرار از مشکلات می دانند. اخبار مختلف از خودکشی هایی که حتی دامنه آن از اتاق ها و خانه ها خارج شده و به مکان های عمومی تر کشیده شده است مثل خودکشی ها از پل ها یا خودکشی در بزرگراه ها و متروها این روزها بسیار است. جدای از موضوع خودکشی و نحوه آن، آنچه هم اکنون مهم است این است که آمار خودکشی در کشور ما رو به رشد است و در میان جوانان آمار نگران کننده ای دارد. چند سالی است که کارشناسان به شیوع خودکشی در میان جوانان تاکید بیشتری دارند و آن را یک بحران برای جامعه و آسیبی اجتماعی می دانند.
رئیس انجمن علمی پیشگیری از خودکشی نیز با تــایید این موضوع به ایلنا گفته بود: هم اکنــون شایع ترین سن اقدام به خودکشی در کشور ۱۵ تا ۳۰ سال است.
سید کاظم ملکوتی ادامه داد: براساس مطالعات انجام شده افسردگی در جامعه ما نسبت به ده سال گذشته افزایش یافته است. یکی از عوامل خطر اقدام به خودکشی افسردگی است و این موضوع شانس خودکشی را شش بار بیشتر می‌کند و اگر یکی از عوامل خطر بیشتر باشد؛ خودکشی افزایش می‌یابد.
وی در ارتباط با اینکه چرا جمعیت جوان در کشور ما بیشتر درگیر پدیده خودکشی هستند، گفت: ریسک فاکتورهای خودکشی در سنین جوانی بیشتر است؛ بیکاری، اعتیاد(که میزان خودکشی را دو تا سه برابر افزایش می دهد)، درگیری‌های خانوادگی بین زن و شوهر به ویژه در سالهای ابتدایی ازدواج. یا میان دختران و پسران با پدر و مادر بر سر موضوع هایی همچون درس، دوست پسر، دوست دختر، ‌ تلفن، ‌ فیس بوک، فیلم، ماهواره، اینترنت و… از مهمترین ریسک فاکتور های تهدید کننده جوانان است.
طبق اینفوگرافی که به تازگی سایت آفتاب نیوز از میزان خودکشی جوانان ایرانی به تفکیک استان در سال ۹۵ منتشر کرده است، بیشترین خودکشی مربوط به استان ایلام با ۷۰۶ نفر است. در این آمار استان مرکزی جزو استان هایی است که آمار خودکشی جوانان در آن پایین است و در سال ۹۵ این تعداد ۳۶ مورد بوده است. بعد از ایلام استان های تهران، فارس، خراسان رضوی، اصفهان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، لرستان، آذربایجان شرقی، همدان و خوزستان قرار دارند.
ملکوتی در صحبت های خود بر محل اقامت و استان نیز تاکید داشته است. وی گفته بود: یکی دیگر از ریز فاکتورهای موثر در اقدام به خودکشی محل اقامت است، خودکشی منجر به فوت در میان روستاییان حدود ۵۰ برابر بیشتر از شهرنشین‌هاست؛ که می‌تواند به دلیل عدم دسترسی به مراکز درمانی، یا به دلیل عدم تشخیص و یا سطح سواد پایین باشد.
قرص برنج، حلق‌آویز کردن و مسمومیت ناشی از سموم و داروها نیز بیشترین علت مرگ‌های ناشی از خودکشی در کشور هستند، این در حالی است که اقدام به خودکشی با استفاده از داروهای خواب‌آور و ضد اضطراب، کمتر به مرگ فرد می‌انجامد.
گرچه بیشتر این روش های خودکشی در حریم شخصی صورت می گیرد ولی مواردی در سال های اخیر دیده شده از خودکشی هایی در انظار عمومی و اماکن پر تردد مانند متروها.
رئیس سابق انجمن جامعه‌شناسی ایران، این حوادث را «خودکشی شهری» دانست و به ایسنا گفته بود: زمانی که فردی در روز روشن به این شکل خود را از یک پل عابرپیاده در نقطه‌ای پرتردد حلق آویز می کند، این امر به نوعی در صدد بازنمایی مشکلات شهری است.
قانعی راد ادامه داد: اغلب افرادی که شدیدا توسط اعضای جامعه خود آزرده و به تبع آن نوعی خشمگینی علیه دیگری نیز دررفتار آنان نمایان می‌شود، اقدام به این نوع خودکشی‌ها می کنند.
وی در ادامه تصریح کرد: این افراد آنقدر نجابت دارند که به جای آنکه خشم و غضب خود را علیه همان دیگری آزاردهنده که در اینجا مردم و جامعه هستند، معطوف کنند، از طریق نابودی خودشان خشمشان را منتقل می‌کنند.
این استاد دانشگاه در ادامه ضمن بیان آنکه این افراد به دنبال آن هستند که از طریق خودکشی خود موجب آزار فکری و روانی شهروندان شوند اظهار کرد: فرد در این روش خودکشی به دنبال آنست که خود را تبدیل به یک رسانه کرده و با نابودی خود پیامی برساند.
قانعی‌راد در ادامه عنوان کرد: در این روش خودکشی فرد قربانی، سایر شهروندان جامعه را نیز در مشکلات خود دخیل می داند و با اینکار به دنبال آنست که به آنها نشان دهد که با او چه کردند و چقدر از مشکلات او غافل بوده‌اند.
وی در ادامه ضمن تاکید بر آنکه این مدل خودکشی یک نوع اعتراض به همشهریان و دست اندرکاران جامعه شهری است افزود: زمانی که فرد در شهر بزرگی همچون تهران احساس تنهایی و بی پشتوانگی کند، حتی در صورت عدم مشکلات مادی و بیکاری و… نیز ممکن است به علت احساس انزوای شدید اقدام به خودکشی کند.
رئیس سابق انجمن جامعه‌شناسی ایران در ادامه عنوان کرد: معتقدم این ها خودکشی‌ها، شهری و ناشی از مشکلات شهری هستند؛ زیرا فردی که عاشق شده و در عشق شکست خورده به این شکل خود را در ملاء عام حلق آویز نمی‌کند و در این روش‌ها به نحوی مشکلات شهری را فریاد می‌زنند.
وی در ادامه در خصوص «مشکلات شهری» نیز تصریح کرد: مشکلات شهروندان اعم از فقر و بیکاری آنومی شهری است و یک نوع بی‌هنجاری که فرد در آن نمی‌داند چه کند و به یک استیصال در شهر می‌رسد.
وی افزود: در چنین شرایطی فرد از اینکه سایر شهروندان به او توجه نکرده و غم‌خواری او را نمی‌کنند به انزوا کشیده شده و در شهر بزرگی چون تهران خود را غریب و بی‌پشتیبان احساس می‌کند.
قانعی راد همچنین به مناطق منتخب این افراد برای خودکشی اشاره کرد و گفت: حتی در انتخاب مناطق خودکشی این افراد می‌توانیم نشانه‌هایی را ببینیم که در آن عمدتا هدف، قلقلک دادن وجدان قشر خاصی از جامعه است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.