خانه » پیشنهاد سردبیر » نشست خبری شورای کلانشهر اراک برگزار شد؛/کلاهی نگذاشتیم،عذرخواهی هم نمی کنیم!

نشست خبری شورای کلانشهر اراک برگزار شد؛/کلاهی نگذاشتیم،عذرخواهی هم نمی کنیم!

چهارشنبه ۳ شهریور ۹۵   شماره ۴۰۰

گروه شهری-وقایع استان:
نشست خبری اعضای شورای اسلامی کلانشهر اراک برگزار شد، این در حالی است که پیش از این نشست تنها یکبار آن هم چیزی شبیه یک نشست خبری توسط شورای شهر برگزار شده بود.پیش از برگزاری نشست خبری، اعضای شورا در صحن رسمی کلانشهر اراک طبق روال هر هفته در روز دوشنبه، جلسه رسمی خود را آغاز کردند.
در این جلسه جمشید زند از افزایش تعرفه نظام مهندسی ساختمان در اراک انتقاد کرد.
زند درباره تعرفه نظام مهندسی گفت: تعرفه بهای خدمات سازمان نظام مهندسی استان مرکزی، به یکباره ۹۰ درصد افزایش یافته در حالی که صنعت ساختمان در رکود است و این امر باعث معضل جدیدی در نظام ساخت و ساز می شود.
وی افزود: شهر اراک،تهران و اصفهان از گرانترین ساختمان ها و املاک برخوردار است که این رویکرد قطعا بر افزایش قیمت بی ضابطه می افزاید آن هم در حالی که در دیگر استان های کشور این افزایش وجود نداشته است. زند افزود: بخشی از امورات مربوط به ساختمان سازی برای سازندگان ساختمان، پیمانکاران و افرادی که در این حرفه فعالیت دارند تبدیل به معضل شده است
این عضو شورای شهر اظهار داشت: در گذشته نیز مشکلی دیگر تحت عنوان”مجری” وجود داشت که متاسفانه همچنان پابرجاست که در حقیقت یک ماشین امضا بیش نبوده و نیست، درحالیکه طبق قانون، سازمان نظام مهندسی می بایست ناظر عملکرد اعضای خود باشد نه اینکه نقش دلال را بازی کرده و باعث نارضایتی شهروندان شود.
وی تاکید کرد: همچنین اعلام فهرست قیمت خدمات مهندسی باید طبق تبصره ۲ماده۱۱۷ آیین نامه قانون نظام مهندسی، مصوب سال ۱۳۷۵صورت گیرد و غیر از این توسط سایر مراجع مجاز نیست.
زند در ادامه سخنانش با خطاب قرار دادن شهردار گفت: شهردار موظف است قرارداد مابین شهرداری و سازمان نظام مهندسی را لغو کند و خود مردم برای انجام کارهایشان به دفاتر مجاز که مایل هستند مراجعه کنند تادر این خصوص اجباری نباشد.
شهردار نیز در پاسخ اعلام کرد که پس از بررسی موضوع نتیجه را اعلام خواهد کرد.تاج آباد،رئیس شورای شهر نیز در خصوص تعرفه های نظام مهندسی گفت: روند سازمان نظام مهندسی ساختمان اراک دغدغه شهروندان و سازندگان ساختمان شده و طبق بررسی ها، وجوهی که این سازمان دریافت می کند نسبت به شهرهای دیگر بسیار بالاتر است.
اسماعیل تاج آباد بیان داشت: با نوشتن نامه ای به سازمان نظام مهندسی ساختمان اراک اخطار داده شده تا نسبت به اصلاح تعرفه خود اقدام کند و چنانچه نسبت به اخطارها بی تفاوت باشد، از مجاری قانونی پیگیری خواهد شد و اجازه نمی دهیم در حق مردم اجحاف شود.
اما از حاشیه های جلسه رسمی شورا پاسخ شهردار به انتقادات روزهای اخیر به عملکرد شهرداری بود.شهردار با خواندن متنی از این انتقادات گله کرد و گفت: معتقدیم که تخریب هایی هدفمند بر علیه عملکردهای شورا و شهرداری آغاز شده که از سمت و سویی خاص است. انتقاد، پرده ای نیست که بتوان حقایق را پس آن پنهان کرد و یا قافیه نیست که شاعرانه از آن استفاده کنیم.انتقاد ابزاری برای بازی کودکانه نیست.
وی افزود: عده ای امروز پروژه هایی از قبیل ساخت تقاطع غیر همسطح میدان ورزش و میدان شریعتی را غیر کارشناسی و غیر ضروری می دانند در حالیکه طبق آمار، بسیاری از همشهریان ما در این تقاطع ها جان خود را از دست داده اند.این به اصطلاح انتقادات در حقیقت کم لطفی و بداخلاقی است.
شهردار گفت: طرح مسایل تخریبی،فرافکنی است و گل آلود کردن آبی است که عده ای، پس آن اهداف خود را دنبال می کنند. این انتقادات، تشویش اذهان عمومی است.
عباسی با انتقاد از اظهارنظرها در خصوص عدم کارایی نیروهای شهرداری گفت: عده ای انتظار دارند باز هم مدیران و نیروهای اتوبوسی را به شهرداری گسیل کنیم ؟ خیر. ما به دنبال پاکسازی این اقدامات گذشته هستیم و از باند بازی ها در شهرداری جلوگیری می کنیم.
تاج آباد: از مردم عذرخواهی نمی کنیم چرا که کلاهی به سر مردم نگذاشتیم
اما نشست خبری شورای اسلامی کلانشهر اراک با سخنان تاج آباد درباره برنامه ششم توسعه آغاز شد.
وی با اشاره به یکی از موارد برنامه ششم توسعه گفت: در برنامه ششم توسعه شهرداری با ۴۰۰ وظیفه در حوزه مدیریت شهری به نهاد دولتی تبدیل می شود و این امر به معنای تضعیف جایگاه شهرداری ها و کاهش اختیارات شورای اسلامی شهرهاست.
وی گفت: با واریز درآمد شهرداری ها به خزانه دولت، به طور عملی هزینه کرد در حوزه عمران شهری از مدیریت شهرداری خارج می شود و این درحالی است که اگر شهرداری ها دولتی شوند، عملکرد ضعیفی خواهند داشت
.رئیس شورای شهر از رسانه ها خواست درباره این موضوع اطلاع رسانی کنند چرا که دولتی شدن شهرداری ها باعث تضعیف نهاد شورا و شهرداری خواهد شد و دیگر ضرورتی برای فعالیت شوراها و شهرداری وجود نخواهد داشت، جایگاه شهرداری و شورای شهر باید حفظ و تقویت و برنامه ششم توسعه بازنگری شود.
رئیس شورای کلانشهر اراک در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره کمبود پارکینگ در خیابان خرم گفت: ۸۰۰ پارکینگ در نقاط مختلف کلانشهر اراک وجود دارد که با احتساب پارکینگ های نیمه تمام، یک هزارو ۴۰۰ پارکینگ در این کلانشهر ساخته شده اما بخش قابل توجهی از این پارکینگ ها بدون استفاده است.
وی اظهار کرد: مرکز پسماند اراک عمری ۳۰ ساله دارد و نیاز به جابه جایی در این محدوده امکان سنجی شده اما شیب مناسب منطقه موجب شده، این مکان بهترین نقطه برای مرکز پسماند باشد.وی توضیح داد: تاکنون گزارش زیست محیطی مبنی بر ایجاد آلودگی از مرکز پسماند اراک در سفره های آب زیرزمینی گزارش نشده و ضروری است برای کمک به انباشت زباله، فرهنگ تفکیک زباله در بین خانوارها نهادینه شود.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: روزانه ۲۷۰ تا ۳۰۰ تن زباله و پسماند شهری می شود که تفکیک زباله از مبدا بهترین راهکار برای دفع اصولی است.
تاج آباد در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه شورا چه مطالباتی از رئیس جمهوری در آستانه سفر هیات دولت دارد، گفت: به عنوان نمایندگان منتخب مردم اجرایی شدن قانون کاهش آلودگی هوا بعد از مدت زمان ۴ سال که از تصویب آن می‌گذرد را در این سفر مطالبه خواهیم کرد. مقرر شد در کارگروه‌هایی که مسائل شهری در آن‌ها مطرح است مطالبات شورای شهر ذکر شود، از مهم‌ترین درخواست‌های در نظر گرفته شده می‌توان به مبحث کاهش‌آلودگی شهر اراک اشاره داشت.
وی تاکید کرد: طرح کاهش آلودگی کلانشهر اراک برای پنج سال برنامه‌ریزی شده و اکنون در حدود چهار سال از پایان اعتبارش می‌گذرد و برخی از موارد این مصوبه برای شرایط فعلی کارساز نیست.یکی دیگر از مواردی که در این سفر باید مطالبه شود، تعریف طرح جامع برای حفاظت از تالاب کویر میقان است، زیرا اگر به تالاب رسیدگی نشود به یک تهدید برای استان تبدیل خواهد شد.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: تخصیص منابع آبی برای استان باید در این سفر مطالبه شود، زیرا حوزه‌های آبخیز بسیار خوبی در کشور وجود دارد که می تواند در تأمین منابع آبی استان مورد استفاده قرار گیرد.
تاج‌آباد با اشاره به اینکه استان مرکزی یک استان مصرفی نیست، ادامه داد: این استان در زمینه ارزش افزوده، صادرات و تولیدات دارای جایگاه بسیار خوبی است که متأسفانه تاکنون مورد توجه قرار نگرفته و باید سهم استان در بودجه‌های ملی مورد توجه بیشتری قرار گیرد و ما این مهم را از رئیس جمهور در سفر به استان مطالبه می‌کنیم.
وی خاطرنشان کرد: سهم ۸۶ درصدی از آلایندگی سه صنعت پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه به اراک باید در این سفر مطالبه و محقق شود، این در حالی است که سهم اراک از این مورد هم‌اکنون ۲۰ درصد است، البته در این زمینه و افزایش سهم آلایندگی اقدامات کارشناسانه و علمی صورت گرفته و ۸۶ درصد برای اراک مشخص شده است.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: تخصیص ردیف اعتباری به منظور احداث بیمارستان هزار تختخوابی، ولیعصر(عج) و بیمارستان هسته‌ای و همچنین راه‌اندازی و ایجاد قطار سریع‌السیر اراک- قم از دیگر مطالبات سفر هیأت دولت به استان مرکزی است.
تاج‌آباد در ادامه با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری در استان صنعتی مرکزی باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: با توجه به اینکه صنایع متعددی در استان وجود دارد باید از ظرفیت این صنایع در سرمایه‌گذاری استفاده شود و این مسأله مورد توجه قرار گیرد.
تاج آباد در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: ما درخصوص آلودگی هوای اراک حرف داریم،رسانه ها درخصوص صنایع آلاینده ای که یک شبه سبزشدند بنویسند،ما حتی برای این موضوع از کارشناس در شورا استفاده کردیم.
وی ادامه داد: ما از مردم عذرخواهی نمی کنیم چرا که کلاهی بر سر آنها نگذاشتیم.ما قصد داشتیم برای مردم کار بیشتری انجام دهیم،نتوانستیم انجام دهیم،مردمی که در جریان کارها هستند می گویند این شورا، شورای باجسارتی بودند. متاسفانه دولت در سه سال اخیر نتوانست به تعهدات خود عمل کند چرا که پولی نداشت، دولت در شرایط بدی است.
وی با اشاره به دلایل محقق نشدن بودجه سال ۹۴ ادامه داد: خوشبختانه در شورای اسلامی دوره چهارم هیچ گونه رانت و رانت‌خواری وجود نداشته و ندارد و دلیل اینکه از بودجه یک هزار و ۲۱ میلیارد تومانی ۴۳۰ میلیارد تومان آن محقق شده عدم همکاری بانک‌ها در ارائه تسهیلات و اوراق مشارکتی بوده که مانع از تحقق ۷۵۰ میلیارد تومان شده است.
تاج آباد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مشارکت در ساخت زائرسرا در مشهد مقدس یکی از پروژه‌های شهری محسوب می‌شود، افزود: این زائرسرا با مشارکت و همکاری ۳۱ استان ساخته خواهد شد که بخشی از هزینه‌های ساخت را شهرداری و برخی را سازمان‌های دیگر عهده دار هستند و این پروژه افتخاری برای استان و مردم کلانشهر اراک است.
رئیس شورا درباره جابجایی اتوبوس های درون شهری گفت: عمر ناوگان حمل‌ و نقل عمومی شهرمان جوان نیست و حدود ۳٫۴ از عمر خود را سپری کرده‌اند و در این خصوص اگر تامین اعتبار صورت گیرد در راستای تسهیل رفت‌ و آمد عمومی با وسایل نقلیه اقدام می‌شود همچنین در راستای جلوگیری از توقف دائم وسایل نقلیه آلودگی‌ساز مانند اتوبوس‌ها در مرکز شهر و آلوده ساختن آن منطقه که مکان تردد عامه مردم است اقدام به جابه‌جایی مکان توقف این وسایل نقلیه کرده‌ایم.
تاج آباد ادامه داد:طرح قبلی آزمایشی بود و البته به دلیل کم شدن غلظت آلودگی در مناطق شهری طرح خوبی بود و پس از اصلاحات به طرح فعلی تبدیل شد.همچنین با گران شدن بلیط اتوبوس ها تراکنش فراکارتها افزایش چشمگیری داشته است.
محمد ابراهیم عباسی شهردار اراک نیزدر جمع خبرنگاران حضور داشت و در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره قرارگاه خاتم الانبیا(ص) بیان داشت: قراردادی که به امضا رسید پیش‌بینی شده بود و هرگز امری بیش از توانایی‌هایمان را متعهد نمی‌شویم.
وی افزود: یکی از پیشنهادات مطرح شده در این قرارداد از سمت شهرداری اراک به‌کارگیری نیروهای بومی درعملیات این قرارگاه بوده است که این امر در راستای ایجاد اشتغال برای نیروهای بومی مطرح شده است.
شهردار کلانشهر اراک تصریح کرد: این قرارگاه از کیفیت کاری مناسبی برخوردار است و یکی از اهداف به‌کارگیری نیروهای بومی بهره‌وری نیروهای انسانی استان از منافع کسب شده از اجرائی ساختن این طرح‌ها است.
عباسی ادامه داد: هنگام اخذ این قرارداد شورای اسلامی کلانشهر اراک شهرداری را در مرحله اول مکلف به تکامل و اتمام پروژه‌های نیمه تمام کرد و سپس دستور اجرائی شدن طرح‌های جدید صادر شد و بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که قرارگاه خاتم دارای فعالیت خوب و بدون تاخیر بوده است.
وی عنوان کرد: از جمله پروژه‌های در دست ساخت توسط قرارگاه خاتم می‌توان به پروژه الغدیر شهرستان سنجان و طرح ۹۰ هکتاری شهر اراک واقع در انتهای کوی رضوی اشاره داشت.
شهردار کلانشهر اراک در پاسخ به سوال کاهش تراکم ساخت‌ و ساز ساختمانی گفت: این شایعه را تکذیب می‌کنم و هیچگونه کاهش تراکم طبقاتی ساختمان‌سازی اعمال نشده مگر آن که ساختمان با مشکلات قانونی مواجه بوده و یا منطقه‌ای طبق مصوبات تعیین شده مجاز به ساخت‌ و ساز بیشتر از ۲ تا ۳ طبقه نیست.وی با اشاره به اینکه اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام در اولویت کار شهرداری قرار دارد گفت: تمامی پروژه‌های تعریف شده در اراک بر اساس سرمایه و توانمندی شهرداری بوده و این پروژه‌ها کارشناسانه و علمی طراحی شده است.
عباسی خاطرنشان کرد: میانگین تعرفه سازمان مهندسی ۲۰ تا ۲۱ درصد افزایش یافته این تعرفه‌ها از اول شهریور در اراک اجرایی می‌شود این در حالی است که افزایش تعرفه ۹۰ درصدی سازمان نظام مهندسی توسط شهرداری پذیرفته نشده و اصلاح شده است.
اشرف بهادری یکی از اعضای شورای شهر اراک در بین نشست خبری با انتقاد از نحوه پاسخ دادن رئیس شورای شهر گفت: اینکه رئیس و اعضا در پاسخ به سوالات بگویند همه چیز بر وفق مراد است چیزی را حل نمی کند.تاج آباد در پاسخ به بهادری از خبرنگاران خواست چند سوال هم از او بپرسند.این درگیری لفظی بین تاج آباد و بهادری دقایقی نشست خبری را با وقفه مواجه کرد.
شایان ذکرست در طول نشست خبری اکثر اعضا بدلیل مشغله نشست را ترک کرده و به غیر از تاج آباد،آجرلو ، شهردار ،نوربهشت،شریفی و بهادری باقی اعضا از جلسه خارج شدند،همچنین دژکامه و قریشی غایبین جلسه بودند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.