خانه » پیشنهاد سردبیر » نشست خبری رییس دادگاه های عمومی و انقلاب اراک به مناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شد/اشاعه فرهنگ داوری راهی برای کاهش پرونده های قضایی

نشست خبری رییس دادگاه های عمومی و انقلاب اراک به مناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شد/اشاعه فرهنگ داوری راهی برای کاهش پرونده های قضایی

شنبه ۳ تیر ۹۶ شماره ۶۱۷
***تمامی پرونده های مربوط به کودک آزاری سال گذشته رسیدگی و مختومه شدند
***
وقایع استان
***
رییس دادگاه های عمومی و انقلاب اراک گفت: گسترش فرهنگ داوری بین مردم در دادگستری استان مرکزی و به تبع آن در اراک یکی از اقدامات موثر در سال های اخیر بوده که موجب کاهش پرونده های ورودی به این نهاد و در نهایت صلح و سازش بین طرفین دعاوی شده است.
صمد خدابخشی در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه در تشریح عملکرد این بخش افزود: ۲۰ هزار و ۳۴۹ فقره پرونده سال گذشته به محاکم قضایی و خانواده این شهرستان وارد و تعداد ۲۰ هزار و ۷۴۴ فقره پرونده با تلاش همکاران عوامل این دادگستری در محاکم قضایی و خانواده شهرستان اراک مختومه شد.
وی اظهار داشت: سال گذشته ۱۷ هزار و ۳۹۷ فقره پرونده در حوزه دادگاه های جزایی شهرستان اراک وارد و ۱۶ هزار و ۹۴۰ فقره پرونده مختومه شده است.
خدابخشی بیان کرد: در این مدت پنج هزار و ۴۲۴ فقره پرونده در حوزه دادگاه انقلاب این شهرستان وارد و پنج هزار و ۳۷۳ پرونده مختومه شده است، همچنین ۶ هزار و ۹۳۰ پرونده در حوزه اجرای احکام به دادگاه شهرستان اراک وارد و ۶ هزار و ۱۷۶ فقره پرونده مختومه شده است.
وی یادآور شد: تعداد پرونده های که سال ۹۵ به دادگاه های حقوق، جزایی و انقلاب وارد شده نسبت به سال ۹۴ حدود هفت درصد کاهش داشته است. همچنین تعداد پرونده های که در حوزه جزایی به دادگاه های شهرستان اراک وارد شده نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن حدود ۳۰ درصد افزایش داشته که ۲۲ درصد آنها با کمک همکاران این دادگاه مختومه شده است.
خدابخشی ادامه داد: همچنین تعداد پرونده های وارده به دادگاه انقلاب این شهرستان سال گذشته نسبت به مدت مشابه قبل از آن حدود چهار درصد کاهش داشته که این مهم نشان از اقدام های پیشگیرانه دستگاه قضایی است.
وی گفت: همچنین سال گذشته ۲۰ هزار و ۵۴۴ فقره پرونده به شورای حل اختلاف شهرستان اراک وارد و ۲۰ هزار و ۸۹۴ فقره پرونده در این مدت مختومه شده است.
رییس کل دادگاه های عمومی و انقلاب اراک ادامه داد: سه هزار و ۵۹ فقره پرونده کیفری در این مدت به شورای حل اختلاف وارد و سه هزار و ۶۸ پرونده مختومه شده است.
خدابخشی افزود: در این مدت ۲ هزار و ۳۵۳ فقره پرونده در حوزه دادگاه خانواده به شورای حل اختلاف وارد و ۲ هزار و ۸۲۹ فقره پرونده مختومه شده است.
وی خاطر نشان کرد: در این مدت ۱۰ هزار و ۷۲۹ فقره پرونده در حوزه اجرای احکام به شورای حل اختلاف وارد و ۱۴ هزار و ۳۰۲ فقره پرونده مختومه شده است.
خدابخشی ادامه داد: در حوزه نگهداری مواد مخدر نیز دو هزار و ۸۵۱ فقره پرونده وارد شده و به همین میزان طی سال گذشته پرونده در این حوزه مختومه شد و در زمینه استعمال مواد مخدر هم یک هزار و ۸۶۱ فقره پرونده وارده ثبت شد.
وی گفت: در زمینه سرقت موجب تعزیر یک هزار و ۹۴۶ فقره پرونده وارده ثبت شده و یک هزار و ۸۸۶ فقره مختومه به ثبت رسیده و در حوزه طلاق توافقی یک هزار و ۱۳۳فقره پرونده وارد ثبت شده که از این رقم یک هزار و ۱۲۶ فقره مختوم شده است.
خدابخشی ادامه داد: طلاق توافقی در حوزه دادگاه خانواده با یک هزار و ۱۳۳ فقره پرونده وارده و یک هزار و ۱۲۶ فقره پرونده مختومه، در خواست طلاق زوجه با ۹۵۱ فقره پرونده وارده و ۸۶۳ فقره پرونده مختومه، نگهداری مواد روان گردان با ۶۲۸ فقره پرونده وارده و ۵۸۸ پرونده مختومه اعلام شده است.
وی در بخش دیگر از سخنان خود اظهار داشت: در بخش ایراد صدمه بدنی ناشی از کار ۱۴۳ فقره پرونده تنظیم و به دادگستری وارد شد که ۲۵۴فقره در این رابطه مختومه شده است.
خدابخشی اضافه کرد: در رابطه با کودک آزاری نیز ۸۶ فقره پرونده وارده داشتیم که به تعداد همین رقم نیز پرونده و در زمینه تغییر غیرمجاز کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها که در سال‌های اخیر افزایش داشته به تعداد ۱۱۳ فقره پرونده وارده و ۱۰۸ پرونده مختومه شده است.
خدابخشی با اشاره به مقیاس آمار شوراهای حل اختلاف شهر اراک در سال‌های ۹۴ و ۹۵ گفت: در ابتدای سال ۹۴ پرونده‌های موجودی که منجر به رای نشده بودند تعداد پنج هزار و ۸۱۶ فقره پرونده و در ابتدای سال ۹۵ تعداد ۹ هزار و ۳۷۰ فقره پرونده بوده است.
رییس‌کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب اراک افزود: سال ۹۴ تعداد ۳۱ هزار و ۸۱ فقره پرونده به شورای حل اختلاف وارد شد که آمار مشابه این عمل در ابتدای سال ۹۵ تعداد ۳۶ هزار و ۹۸ فقره پرونده وارده ثبت شده و براساس آمار خروجی سال ۹۴ تعداد ۲۷ هزار و ۵۲۷ فقره و در سال ۹۵ تعداد ۴۰ هزار و ۹۹۴ پرونده مختومه شده‌ است.
خدابخشی ادامه داد: عملکرد دادگاه‌های عمومی و انقلاب اراک در سال ۹۵ مثبت چهار هزار و ۹ فقره پرونده به ثبت رسیده و علی‌رغم اینکه تعداد پرونده‌های وارده افزایش داشته در پایان سال عملکرد مثبتی داشته‌ایم.
وی عنوان کرد: بخشی از کاهش ورود پرونده‌ها به محاکم حقوقی به‌لحاظ تصویب قانون شورای حل اختلاف بود که قانون مطلوبی است و صلاحیت‌های شورای انقلاب را به‌عنوان یک نهاد متولی صلح‌وسازش افزایش داد که به دنبال آن بسیاری از پرونده‌ها به این مراجع ارجاع یافت و کمک خوبی در زمینه رسیدگی بیشتر به پرونده‌های سنگین در محاکم حقوقی و قضات بود.

۱۲ فقره پرونده قتل در استان مرکزی به صلح و سازش ختم شد
رییس شوراهای حل اختلاف استان مرکزی گفت: با فعالیت مستمر ستاد صلح و سازش این نهاد قضایی، سال گذشته ۱۲ پرونده قتل در استان به صلح و سازش ختم شد.
حجت الاسلام غلامرضا جلالی در ادامه این نشست افزود: پرونده های قتل در شعبه ۱۹ شورای حل اختلاف استان مرکزی پیگیری می شود و تلاش می شود تا با استفاده از افراد معتمد و مورد اعتماد عمومی شهر، پرونده ها به صلح و سازش بیانجامد.
وی بیان کرد: با فعالیت گسترده ستاد صلح و سازش شورای حل اختلاف استان، سال گذشته ۶۳۴ مجرم از ندامتگاه نجات یافته و به آغوش جامعه بازگشتند.
رییس شوراهای حل اختلاف استان مرکزی تعداد پرونده های وارده سال ۹۴ را ۵۷ هزار و ۲۶۵ پرونده عنوان کرد و گفت: نسبت پرونده های وارده سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ ، ۱۰ و ۶ دهم درصد افزایش داشته است.
وی همچنین تعداد پرونده های مختومه سال ۹۴ را ۵۶ هزار و ۴۰۶ پرونده عنوان کرد و گفت: پرونده های مختومه سال ۱۳۹۵ ۶۲ هزار و ۱۸۳ پرونده است که در مقایسه با سال ۹۴ بیش از ۱۰ درصد افزایش داشته است.
حجت الاسلام جلالی با بیان اینکه میزان پرونده های مختومه به صلح و سازش نیز ۲۶ و ۲ دهم درصد افزایش داشته است، بیان کرد: تعداد پرونده های منتهی به صلح و سازش از ۱۰ هزار و ۸۸۷ پرونده به ۱۳ هزار و ۶۲۱ پرونده در سال ۱۳۹۵ رسید.
وی همچنین تعداد پرونده های باقی مانده در سال ۱۳۹۴ را چهار هزار و ۲۷۲ پرونده عنوان کرد و گفت: تعداد پرونده های مانده در سال ۹۵ به پنج هزار و ۴۲۶ فقره رسید که این مهم نیز افزایش ۲۷ و یک دهم درصدی داشته است.
رییس شوراهای حل اختلاف استان مرکزی تعداد پرونده های منجر به حکم در سال گذشته را ۴۳ هزار و ۳۹۲ فقره دانست و گفت: از این تعداد ۳۸ هزار و ۵۸۲ پرونده حقوقی و مابقی کیفری هستند.
وی همچنین تعداد پرونده های اعتراض شده ۲را هزار و ۷۴۳ پرونده و آراء نقض شده را نیز ۱۴۱ فقره و تعداد آراء تایید شده را نیز یک هزار ۲۵۷ پرونده عنوان کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.