- روزنامه وقایع استان مرکزی - http://vaghayeostan.ir -

نبود اخلاق و آداب سیاسی آفت احزاب در کشور

چهارشنبه ۲۵ مرداد ۹۶

محمد گودرزی.فعال دانشجویی

وجود احزاب در هر کشور موجب نشاط و پویایی در بین سیـــاسیون آن کشور محسوب می شود و حس رقابت سازنده و احساس مسئولیت و تعهد درون حزبی و در نهایت برون حزبی را نسبت به هر مسئول ایجاد می کند . شاید افرادی که در منصبها و کرسی های مختلف قرار می گیرند امروزه بدون وابستگی به یک حزب یا جریان نتوانند پیشروی مطلوب و قابل قبولی داشته باشند در کشورهای پیشرفته این موضوع مشهود و به اثبات رسیده است وبه نوعی رزومه و نام حزب و جریان است که محرک افراد وابسته به آن هستند و هدف اصلی احزاب در دنیا سرعت بخشیدن و کیفیت دادن برای رسیدن به یک هدف مشترک و ملی در یک کشور است . اما احزاب و تشکل های دانشجویی و مردم نهاد در کشور ما امروز کاملا در حاشیه قرار گرفته اند و سهم و تاثیری در تئوری تئورئسین های سیاسی ندارند. و میدانی برای مانور تبلیغاتی مسئولان سازمانها و ارگانها و تصدی ها قبل از انتخاب هستند و به محض انتخاب و نشستن بر مسند ریاست و مدیریت دیگرخبری از قولهای قبل از انتخاب وجود نخواهد داشت.
منافع ملی و فرا ملی فراموش می شوند و علیرغم انرژی و کارهای مضاعفی که در این احزاب و تشکل ها شکل می گیرد صرف تخریب و تضعیف جناح مقابل و فاصله گرفتن از هدف مشترک می شود که نمونه بارز و ملموس آن را در تشکلها و انجمن های مستقل و وابسته به جناح ها دردانشگاه ها مشاهده می کنیم. حتی گاهی به کرات اسنادی پدیدار می شود که یک جناح لیبرال دانشجویی یا یک جناح اصلاح طلب و اعتدال گرا که در چهارچوب اساسنامه مقبول حوزه ریاست دانشگاه عمل می کند تحت فشار نهادهای صاحب قدرت و اهرمهای فشار و ذینفوذ قرار می گیرند و فضا بسته و امنیتی و عوامل نیز بازخواست می شوند و اگر مسامحه به خرج دهند در مواردی به علت دعوت یک میهمان یا سخنران که خلاف ذائقه جریان مقابل و محافظه کار می شوند لغو مجوز می گردند .
با این دیدگاه نسبت به احزاب و تشکلهای دانشجویی، هیچگاه نه تنها پویایی و نشاط سیاسی در دانشگاه ها و جامعه فراهم نمی شود بلکه یک فضای منفعل و امنیتی و اجبار در موازی کاری در میان جریانها رخ می دهد و نتیجه آن شکاف، نفاق و چند قطبی در لایه لایه جامعه از دانشگاه تا کوچه و بازار و نهادهای سیاست گذاری و قانونگذاری خواهد بودکه به کرات این موضوع در لیست بندی ها وجهت گیری ها قابل مشاهده می باشد. در نتیجه نبود اخلاق و چهارچوب و مهارت در احزاب عامل اصلی ایجاد این موانع در به ثمر رسیدن موفقیت در این راه است که باید برای برطرف نمودن آن بدنبال راهکار بود.