خانه » جدیدترین » نبود اخلاق و آداب سیاسی آفت احزاب در کشور

نبود اخلاق و آداب سیاسی آفت احزاب در کشور

چهارشنبه ۲۵ مرداد ۹۶

محمد گودرزی.فعال دانشجویی

وجود احزاب در هر کشور موجب نشاط و پویایی در بین سیـــاسیون آن کشور محسوب می شود و حس رقابت سازنده و احساس مسئولیت و تعهد درون حزبی و در نهایت برون حزبی را نسبت به هر مسئول ایجاد می کند . شاید افرادی که در منصبها و کرسی های مختلف قرار می گیرند امروزه بدون وابستگی به یک حزب یا جریان نتوانند پیشروی مطلوب و قابل قبولی داشته باشند در کشورهای پیشرفته این موضوع مشهود و به اثبات رسیده است وبه نوعی رزومه و نام حزب و جریان است که محرک افراد وابسته به آن هستند و هدف اصلی احزاب در دنیا سرعت بخشیدن و کیفیت دادن برای رسیدن به یک هدف مشترک و ملی در یک کشور است . اما احزاب و تشکل های دانشجویی و مردم نهاد در کشور ما امروز کاملا در حاشیه قرار گرفته اند و سهم و تاثیری در تئوری تئورئسین های سیاسی ندارند. و میدانی برای مانور تبلیغاتی مسئولان سازمانها و ارگانها و تصدی ها قبل از انتخاب هستند و به محض انتخاب و نشستن بر مسند ریاست و مدیریت دیگرخبری از قولهای قبل از انتخاب وجود نخواهد داشت.
منافع ملی و فرا ملی فراموش می شوند و علیرغم انرژی و کارهای مضاعفی که در این احزاب و تشکل ها شکل می گیرد صرف تخریب و تضعیف جناح مقابل و فاصله گرفتن از هدف مشترک می شود که نمونه بارز و ملموس آن را در تشکلها و انجمن های مستقل و وابسته به جناح ها دردانشگاه ها مشاهده می کنیم. حتی گاهی به کرات اسنادی پدیدار می شود که یک جناح لیبرال دانشجویی یا یک جناح اصلاح طلب و اعتدال گرا که در چهارچوب اساسنامه مقبول حوزه ریاست دانشگاه عمل می کند تحت فشار نهادهای صاحب قدرت و اهرمهای فشار و ذینفوذ قرار می گیرند و فضا بسته و امنیتی و عوامل نیز بازخواست می شوند و اگر مسامحه به خرج دهند در مواردی به علت دعوت یک میهمان یا سخنران که خلاف ذائقه جریان مقابل و محافظه کار می شوند لغو مجوز می گردند .
با این دیدگاه نسبت به احزاب و تشکلهای دانشجویی، هیچگاه نه تنها پویایی و نشاط سیاسی در دانشگاه ها و جامعه فراهم نمی شود بلکه یک فضای منفعل و امنیتی و اجبار در موازی کاری در میان جریانها رخ می دهد و نتیجه آن شکاف، نفاق و چند قطبی در لایه لایه جامعه از دانشگاه تا کوچه و بازار و نهادهای سیاست گذاری و قانونگذاری خواهد بودکه به کرات این موضوع در لیست بندی ها وجهت گیری ها قابل مشاهده می باشد. در نتیجه نبود اخلاق و چهارچوب و مهارت در احزاب عامل اصلی ایجاد این موانع در به ثمر رسیدن موفقیت در این راه است که باید برای برطرف نمودن آن بدنبال راهکار بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.