شنبه ۱ مهر ۹۶ شماره ۶۸۶
بابک کاظمی
ماه مهر، ماه دانش و بینش ، ماه مدرسه و کتاب است و هم ماه دفاع و ایثار از دین و کشورو البته چه تقارن زیبایی. بازگشایی مدارس وهفته دفاع مقدس؛ پیوندمهر ومهربانی با ارزشهای دفاع مقدس است. مهر، ماه مهربانی است و درآغازین روز مهرماه مهربانی را به دانش آموزان که آینده سازان این مرزوبوم هستند تقدیم نماییم. ماه مهر حال و هوای خاص خودش را دارد. فرق نمیکند چند ساله باشید، زن باشی یا مرد! هر سن و سالی که باشید، در هر طبقه اجتماعی که قرار بگیرید، بوی مهرماه، شما را به گذشته می برد. به میز و نیمکتهای چوبی مدرسه؛ به شوق خریدن کتاب و دفتر و کیف و کفش؛ بالا و پایین کردن خیابانها، برای یافتن کیف دلخواه با همان عکس شخصیت کارتونی خاص؛ خریدن نایلون و کاغذ کادو برای جلد کردن کتاب و دفترها. اول مهر، نوروز دانشآموزی است و مهرماه، ماه طلوع مهربانی در سپهر تعلیم و تربیت است. ماه لوح و قلم، ماه درس و مدرسه و ماه یاد دادن و یاد گرفتن است، هیچ چیز به اندازه رحمت و مهربانی، دانشجو و دانشآموز را آماده شنیدن پیام نمیکند: الرحمن، علّمالقرآن، خلقالانسان، علّمهالبیان، خلقت انسان با تعلیمِ بیان قرین و کمال او با مهر خداوندی در آموختن قرآن است. ملازمت این دو، نشان از این دارد که قرآن و برهان هرکدام لازمه وجهی از سکّه وجود انسان است که بدون هریک از آنها، ضریب قبول رفتار و عمل انسانی ابترخواهد بود. امروز برنامههای تحولی نظام تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی با هدف دستیابی به مراتبی از حیات طیبه با رویکرد شکوفایی فطرت، ارتقاء و اعتلای تفکر و خردورزی را با تعمیق ایمان قلبی به همراه شکوفایی استعداد علمی و عملی متربیان با آرایههای اخلاقی، تعقیب میکند. در این سیر تکوینی معلم همچون باغبانی است که با فراهم آوردن فرصتهای شکوفایی در مسیر تربیت، یاددهی و یادگیری را تسریع و تعمیق کرده و نقیصهها را جبران و تصحیح میکند و دانشآموزان را در شناسایی موقعیت خود در عرصههای ارتباطی با خدا، خلق و خلقت مدد میرساند. برای داشتن یک آموزش و پرورش مترقی باید بهصورت یکپارچه به مؤلفههای معلم، برنامه آموزشی، فضا و تجهیزات، منابع انسانی و مالی و نظام توسعه و تحقیق و قوانین و مقررات نگریست و به تعالی کیفیت در هر یک از این زیر نظامها همت گمارد. مناسب است ضمن تبریک فرا رسیدن مهرماه، آغاز سال تحصیلی ۹۷ـ۹۶، با آرزوی به ثمر نشستن منویات مقام معظم رهبری مدظلهالعالی و تحقق اهداف پیشبینی شده در سند تحول بنیادین، جایگاه با رفعت معلم را در اعاده مرجعیت علمی، فرهنگی و تربیتی با عطف توجه به منزلت اجتماعی او بیش از پیش شاهد باشیم و نهاد تعلیم و تربیت بتواند آینده سازان ایران اسلامی را شکوفاتر از هر دورهای، در مسیر تعالی و پیشرفت کشور تربیت نماید.