خانه » پیشنهاد سردبیر » معرفی کتاب فروشی های شهر اراک به مناسبت روز «کتاب گردی»/بهشت کاغذی

معرفی کتاب فروشی های شهر اراک به مناسبت روز «کتاب گردی»/بهشت کاغذی

پنجشنبه ۲ آذر ۹۶   شماره ۷۲۸

***

وقایع استان

سحر یاری

***

امروز آخرین روز هفته کتاب و کتابخوانی است روزی که به نام «کتاب گردی» نام گرفته است. در واقع این روز فراخوانی است برای حضــور علاقمندان و قشـرهای مختلف در کتـابفروشی ها، البته فروشگاه های کتاب نیز با تخفیف در این روز علاقمندان را به خرید کتاب ترغیب می کنند.کتابفروشی های شهر اراک نیز در این روز برخی تمهیدات در نظر گرفته اند و به این مناسبت تخفیف ۳۰ تا ۳۵ درصدی برای کتاب هایشان در نظر گرفته اند و قطعا روز شلوغی برای آن ها خواهد بود. می دانیم که وضعیت مطالعه و تیراژ کتاب در کشور ما بسیار تاسف بار است تعداد کم کتابفروشی ها، خلوت بودن همین تعداد کم و روی آوردن اغلب فروشگاه های کتاب برای ادامه حیات به فروش اقلام دیگر فرهنگی مانند انواع لوازم التحریر و … برای بقا نشان دهنده این وضعیت است. در شهر اراک نیز شرایط به تبع تمام کشور همینطور است. تعداد کتابفروشی های اراک نسبت به عنوان پرطمطراق کلانشهرش بسیار کم است و حتی به تعداد انگشتان دست نیز نمی رسند. به غیر از کتابفروشی های که اغلب کتاب های درسی و دانشجویی عرضه می کنند در شهر اراک تنها پنج یا شش کتابفروشی وجود دارد که می توان عنوان های مختلف کتاب چون ادبیات؛ هنر، جامعه شناسی، روانشناسی، کودک، تاریخ، فلسفه و… را در آن ها پیدا کرد. البته برای آن ها که اهل کتابند و کتاب خواندن این کتابفروشی ها شناخته شده اند؛ ولی بد ندیدیم به بهانه روز کتابگردی در ادامه به معرفی کتابفروشی های اراک بپردازیم تا اگر گذرتان به آنجا نیفتاده است همین امروز تصمیم بگــرید و بـــه آن ها ســری بزنید. در اراک کتابفروشی های چون طلوع، دهکده کتاب، دارینوش، کافه کتاب آیه و … از جمله آن کتابفروشی هاییست که می توان حداقل مطمئن بود کتاب های مناسبی با سلیقه مان می تواند نصیبمان شود.
البته قبل از معرفی این تعداد کتابفروشی باید به دو کتابفروشی قدیمی در اراک اشاره کرد کتابفروشی «عقلایی» و «حقیقی» که هر دو در باغ ملی قرار داشتند که اولی متاسفانه بعد از مرگ صاحب آن تعطیل شد؛ ولی دومی نیز همچنان به کار خود ادامه می دهد البته کتابفروشی حقیقی خیلی سال است که به خیابان عباس آباد ( شهید بهشتی) رو به روی امامزاده نقل مکان کرده است. اگر اهل کتاب های قدیمی هستید که دیگر نمی توانید در کتابفروشی ها پیدایشان کنید می توانید با قیمت مناسب در این کتابفروشی آن را پیدا کنید البته باید چشمان تیزبینی داشته باشید تا در میان حجم کتاب ها چیده شده زا هر عنوان و حوزه ای در قفسه ها عنوان مورد نظرتان را بیابید که اغلب نیز می یابید. حالا برویم سراغ کتابفروشی هایی که پیشتر نامشان را بردیم.
کتابفروشی «طلوع» برای آن دسته از کتابخوان های حرفه ای در اراک یکی از نوستالژیک ترین مکان هاست. این کتابفروشی سال های سال در خیابان نیسانیان اراک بود؛ ولی هم اکنون نزدیک به چهار سال است که به خیابان شکرایی نقل مکان کرده است؛ برای آن ها که طلوع پاتوقشان بوده هنوز یاد آن مغازه کلاسیک و کتاب های پشت شیشه اش در خاطرها مانده و البته کارت پستال های زیبا و خاصش را در آستانه سال نو را خیلی از کتابخوان های اراکی به یادگار دارند. این کتابفروشی توسط پدر و پسری اداره می شود و همیشه می توان روی پیشنهادهای صاحبان آن برای مطالعه یک کتاب حساب باز کرد. آدرس دقیق این کتابفروشی میدان هفت تیر ( سه راه ارامنه)، خیابان شکرایی، روبروی مجتمع پزشکان فارابی است. «دهکده کتاب» شاید یکی از آن کتابفروشی های بود که به دلیل سبک چیدمان و فروش اقلام دیگر فرهنگی در کنار کتاب خیلی زود میان جوان ها جا باز کرد. این کتاب فروشی نیز مانند طلوع جای امن و مطمئنی برای یافت کتاب های کلاسیک و روز از نشرهای خوب است. شعار این کتاب فروشی این است: «هدیه این دهکده آگاهی است». این کتابفروشی ابتدا در میدان دارایی بود ولی این فروشگاه نیز چند سالی است که به خیابان شهید رجایی (ملک) نقل مکان کرده و یک گوشه دنج دیگر برای اهالی کتاب ایجاد کرده است. فضای متفاوت این کتابفروشی و چرخاندن آن توسط چند جوان که خودشان کتاب شناس و کتاب خوان هستند و می توانند مراجعه کننده را راهنمایی کنند این کتابفروشی را به یکی از محبوب ترین کتابفروشی های شهر تبدیل کرده است. آدرس این کتابفروشی هم اکنون خیابان شهید رجایی (ملک) بین ۱۲ متری و ۱۷ متری روبروی نمایندگی سامسونگ است.
«شهــر کتاب دارینوش» را از زمــانی که در خیـابان هفده متری ملک بوده است را کتابخوان ها می شناسند. کتابفروشی که که با وجود فضای کوچکش؛ پر بود از کتاب هایی که کتابخوان ها می دانند ارزش آن ها چقدر است. این کتابفروشی هم حالا دیگر سال هاست که آنجا نیست و به خیابان ملک نقل مکان کرده است، صاحب این کتابفروشی جوان آرام و خوش رویی است که اغلب خودش نیز در حال مطالعه کتاب است. در این کتابفروشی علاوه بر کتاب های مختلف در حوزه های متنوع می توان دست سازه های سنتی با ماهیت کتاب و کتابخوانی را نیز دید. این فروشگاه کتاب نیز شعار خود را دارد: « بهشت کاغذی ما شاید بهشت گمشده شما باشد». شهر کتاب دارینوش نیز در خیابان ملک، نبش کوچه حکمت قرار دارد.
«کافه کتاب آیه» نیز از آن کتابفروشی هایی است که چند جوان اهل ذوق و کتاب آن را اداره می کنند. این کتابفروشی قدمت کمتری نسبت به سه کتابفروشی دیگر دارد البته در این فروشگاه نیز در کنار کتاب اقلام فرهنگی دیگر نیز فروخته می شود. یکی از خوبی های این کتابفروشی این است که می توانبرای ورق زدن کتاب مورد نظر و خواندن بخش هایی از آن بر با فراغ بال پشت میزهایی که در آنجا قرار دارد نشست. نکته ای که در مورد این کتابفروشی باید به آن اشاره کرد برگزاری جلسات داستان خوانی گروه «طعم داستان» در آن است. یکی از مهم ترین کارهایی که بغیر از فروش کتاب در تمامی این کتابفروشی ها انجام می شود برگزاری مراسم های رونمایی کتاب هنرمندان بومی و یا دعوت از نویسندگان و شاعران کشور و برگزاری نشست هایی با حضور علاقمندانشان است. البته در اراک کتابفروشی های دیگری نیز هست بعنوان مثال کتابفروشی «دانشجو» در ابتدای خیابان ملک نیز یکی از کتابفروشی هایی است که می توان در آن کتاب های مفیدی را پیدا کرد هر چند بیشتر تمرکز این کتابفروشی بر کتاب هایی دانشگاهی است. در مورد «بوک لند» نیز که حالا در مکان سابق دهکده کتاب دایر است بیشتر با یک کافه مواجهیم تا کتابفروشی ولی باز هم یک فضای فانتزی است که می تواند مراجعان را به خرید کتاب یا اقلام فرهنگی ترغیب کند. « باغ کتاب اراک» نیز یکی از کتابفروشی های تازه تاسیس در اراک است که البته بیشتر یک فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی است تا صرفا کتابفروشی… البته باید به این نکته اشاره کرد که در خیلی موارد ممکن است کتاب هایی را که می خواهیم در هیچ کدام از کتابفروشی های شهر پیدا نکنیم و در نهایت مجبور شویم برای تهیه آن به تهران مراجعه کنیم. بهرحال با وجود اینکه شهر پر است از مغازه هایی با ویترین های پر زرق و برق از لباس ها، لوازم آرایشی، وسایل تزئینی، گوشی های موبایل و … وجود همین تعداد کتابفروشی نیز غنیمت است و باید دلخوش به روشن ماندن چراغ آن ها برای همین تعداد کم مخاطب بود.

۱ دیدگاه

  1. چقدر قشنگ نوشتید . چقدر خوب که همه رو بلد بودم. خوبتر اینکه انگار من نوشتم .دقیقا نظر منم همینه.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.