خانه » پیشنهاد سردبیر » معرفی آثار منتخب چهارمین جشنواره تئاتر منطقه ای معلولین/آفتابی که درخشان تر بود

معرفی آثار منتخب چهارمین جشنواره تئاتر منطقه ای معلولین/آفتابی که درخشان تر بود

یکشنبه ۲۷ تیر ۹۵   شماره ۳۶۹

وقایع استان: چهارمین جشنواره تئاتر معلولین آقتاب با اعلام نفرات برگزیده به کار خود پایان داد. این جشنواره ۲۱ تا ۲۴ تیرماه با حضور استان های مرکزی، اصفهان، تهران، البرز، قم و چهار محال و بختیاری در اراک برگزار شد.
جشنواره آفتاب فرصتی برای ارائه توانمندی های معلولینی بود که در نگاه جامعه بیشتر افرادی محدود دیده شده اند. از آنجاییکه تئاتر یکی از شاخه های هنری بسیار موثر در جامعه می باشد ورود معلولین به این عرصه می تواند در خودباوری و مشارکت اجتماعی آن ها موثر باشد.
معلولین دنیای پیچیده ای با ویژگی های خاص خود دارند و زمانی که به یک عرصه گام می گذارند، نیازمند توجه و حمایت جدی هستند؛ هم اکنون چند سالی است که با برگزاری جشنواره های تئاتر معلولین حضور معلولین در این عرصه بیشتر شده است؛ اما با وجود هنرمندان معلولی که با تلاشی چند برابری نسبت به هنرمندان عادی به این مرحله از موفقیت دست یافته اند، آنطور که باید در جامعه شناخته و دیده نشده اند و هنر آنان مورد بی مهری هایی قرار گرفته است، نمونه بارز آن جشنواره های تئاتر معلولین است که نسبت به سایر جشنواره ها هنوزمورد توجه مخاطب چه معلول و غیر معلول قرار نگرفته است.
بی شک هدف از ورود به فعالیت های هنری از جمله تئاتر برای معلولان این است که بتوانند با اجرا تئاتر، خلاقیت های ذهنی، افزایش حس اعتماد به نفس و خلاقیت را به دست آورده و بتوانند استعداد های خود را در رشته ها و هنرهای مختلف شکوفا کنند.
هم اکنون تئاتر درمانی در دنیا راهکاری برای کاهش گوشه گیری معلولین شده و افزایش اعتماد به نفس آنان است؛ به طوری که این قشر را برای بازگشت به فعالیت های اجتماعی آماده کرده که به سود معلولین و جامعه است.
متاسفانه امروزه نگاه مثبتی در جامعه در خصوص معلولان و افرادی که از نظر ذهنی و یا جسمی کمبودهای دارند، وجود ندارد و قطعا برگزای جشنواره هایی از این دست می تواند نگاه جامعه را تغییر داده و معلولین ما بتوانند مانند سایر انسان ها در جامعه حضور پیدا کرده و ارزش های انسانی شان حفظ شود.
به هر روی برگزاری جشنواره تئاتر معلولین اقدامی مهم و ارزنده از سوی بهزیستی کشور است که می تواند تداوم و استمرار آن نتیجه های خوبی را در بر داشته باشد. جشنواره آفتاب با ایجاد رقابت سالم در میان گروه های مختلف چون نابینایان، ناشنوایان، معلولین جسمی و حرکتی، بیماران اعصاب و روان و کم توانان ذهنی مجالی برای ورود بهتر آن ها به عرصه واقعی زندگی بود. معلولینی که هنر نمایی آن ها بر روی صحنه تئاتر موجب شگفتی بسیاری از اهالی حرفه ای وادی تئاتر کشور شد.
معلولین هنرمندی که شگفت انگیز بودند
دکتر فریندخت زاهدی، استاد دانشگاه و پزوهشگر تئاتر داور چهارمین جشنواره تئاتر منطقه ای آفتاب با اشاره به شور آفرینی بازیگران معلول بر روی صحنه اظهار کرد: در این جشنواره استعدادها و توانایی در بازیگران معلول دیده می شد که واقعا شگفت آور بود چرا که آنان در مدت چند روز جشنواره با ارتباط گیری صحیح و اصولی با مخاطب رسالت یک بازیگر را به بهترین شیوه انجام داده و مفاهیم نمایش را از صحنه به ذهن مخاطب منتقل کردند.
وی افزود: من برای نخستین بار است که به عنوان داور در جشنواره معلولین حضور یافتم و خوشحالم که در مدت زندگی حرفه ای خود توانستم با خیل عظیمی از توانمندی در بچه های معلول آشنا شوم.
داور جشنواره منطقه ای آفتاب تصریح کرد: برگزاری این حرکت از سوی بهزبستی اقدامی است بسیار موثر چرا که میتواند سبب تغییر نگاه عمومیت جامعه به معلولیت و افراد معلول شده و راهی برای بروز و شکوفایی آنان باشد.
زاهدی با اشاره به ثمرات برگزاری جشنواره های این چنینی گفت: بی شک برگزاری این جشنواره ها علاوه بر تغییر افکار عمومی میتواند بسترهای افزایش اگاهی در ارتباط با نحوه برخورد با این قشر را داشته باشد.
وی ادامه داد: ممکن است این افراد در برخی از موارد متفاوت تر از سایر افراد باشند اما آنچه که مشخص است استعدادها و توانایی این افراد در زمینه های دیگر بسیار افزون تر ازسایر افراد جامعه است.
داور جشنواره تصریح کرد: این جشنواره فرصتی را برای من فراهم کرد که بتوانم علاوه بر آشنایی با این افراد با مربیانی که دلسوزانه با این افراد کار می کنند نیز آشنا شوم.
اجرای عموم نیاز کنونی تئاتر معلولین
محمد قاسمی دیگر داور این جشنواره نیز گفت: تئاتر معلولین نباید جدا از بدنه تئاتر اصلی کشور بررسی شود، در واقع جشنواره معلولین متفاوت از جشنواره های معتبر کشور نیست و با توجه به توانمندی های معلولین در این جشنواره حتی در برخی موارد یک سر و گردن بالاتر از اجراهای گروه های غیرمعلول بود.
محمد قاسمی افزود: در مورد تئاتر معلولین یک نگاه اشتباه در جامعه وجود دارد و این گروه را در امور اجتماعی و هنری ناتوان می بینند.
وی ادامه داد: قطعا بروز استعدادهای معلولین در هنری مانند تئاتر که نیازمند ویژگی های بدنی، بیانی و کلامی یکی از راه های برطرف کردن این نگاه است و با آوردن این نوع کارها در دل جامعه می توان توانایی آن ها را نمایش داد.
قاسمی با بیان اینکه با توجه به بحث تئاتر درمانی تئاتر معلولین می تواند در بیان یک سری مشکلات این قشر مفید و درمانگر باشد، اضافه کرد: جدای از این کاتارسیس و روح حاکم بر یک تیم اجرایی موجب ایجاد حال خوب برای این افراد و تشویقشان آن ها را ازسرخوردگی و انزوا دور و به خودباوری روحی و روانی می رساند.
داور چهارمین جشنواره منطقه ای آفتاب توضیح داد: یک نوع روحیه همکاری و همیاری در میان گروه های مختلف معلولین دیده می شود مانند کمک به یکدیگر در اجرای دکور و … مسئله ای که پیش ترها در تئاتر ما بود؛ ولی حالا کمرنگ شده است وبرای ما یادآور یک نوستالژی غریب بود.
قاسمی با بیان اینکه کار حرفه ای نیازمند نگاه حرفه ایست، اضافه کرد: حرکت در جهت توسعه تئاتر معلولین و برگزاری جشنواره آن یک اقدام حرفه ایست که نیاز به نگاهی حرفه ای دارد و قطعا بدون این نگاه چرخه آن ناقص است و بی شک اگر جدی گرفته شود در آینده یکی از فستیوال های قدرتمند جهان خواهد شد.
وی ادامه داد: اهمیتی که در این جشنواره ضروری به نظر می آید آغاز برنامه ریزی برای آموزش تئاتر معلولین در زمینه نویسندگی، بازیگری و کارگردانی است، زیرا در برخی موارد دیده می شود که مربی توانبخشی یک مرکز بدون کمک و حمایت از کارگردان های شهر خود اثری را تمرین کرده بودند که نتیجه مطلوبی هم در بر نداشت.
قاسمی تاکید کرد: اجرای عموم یک مسئله مهم در زمینه تئاتر معلولین است، زیرا برای تغییر نگرش مردم باید معلولین و توانمندی هایشان مداوم در معرض نمایش قرار بگیرد، البته نظر شخصی من این است که جشنواره از حالت رقابتی خارج و به صورت رپراتوآر برگزار شود.
پنج نمایش منتخب به جشنواره بین المللی مهر آفرین معرفی شدند
دبیر چهارمین جشنواره آفتاب در حاشیه مراسم اختتامیه این جشنواره گفت: پس از اعلام فراخوان ۱۰۵ نمایشنامه به دبیرخانه جشنواره ارسال که پس از بازخوانی ۳۸ اثر برای بازبینی انتخاب شد.
حمیدرضا صالحی افزود: پس از بازبینی آثار ۱۷ اثر به جشنواره راه یافتند که از بیست و یکم تیرماه به مدت سه روز در فرهنگسرای آیینه اراک به رقابت پرداختند.
وی ادامه داد: داوران این جشنواره دکتر فریندخت زاهدی، دکتر فاطمه فخری، محمد قاسمی و منتقد جشنواره رامونا شاه بودند.
صالحی ادامه داد: پس از ارزیابی آثار در سه بخش صحنه ای، خیابانی و کودک و نوجوان پنج اثر بعنوان منتخب به جشنواره بین المللی تئاتر معلولین ( امید آفرین) راه پیدا کردند.
وی گفت: نمایش های ” تابلویی دیگر” به کارگردانی سمیه انصاری فر از اراک، ” کمدی ارتفاعات” به کارگردانی اعظم دلداده از قم در بخش صحنه ای، نمایش های ” قصه سیبی که نصف نشد” به کارگردانی مرضیه آقاسی از اصفهان و ” جشن تولد فاطمه” از کرج در بخش کودک و نوجوان و ” کافیه چند لحظه چشم هایت را ببندی” به کارگردانی میثم سرآبادانی از تفرش در بخش خیابانی آثار منتخب جشنواره بودند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.