خانه » جدیدترین » معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری از توزیع ۳۰ هزار کارت شهروندی در اراک خبر داد:/ورود اتوبوسرانی اراک به عصر الکترونیک

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری از توزیع ۳۰ هزار کارت شهروندی در اراک خبر داد:/ورود اتوبوسرانی اراک به عصر الکترونیک

گروه اجتماعی:
در سالهای اخیر که خیلی چیزها تغییر کرده، و روند زندگی مردم در قرن حاضر به سوی هرچه بیشتر الکترونیکی شدن پیش رفته است باید پذیرفت که سرعت بخشی و خدمت رسانی و افزایش دقت عمل در کارهای گوناگون از مهمترین دستاوردهای زندگی الکترونیک است.
شاید برای برخی از ساکنین شهر که زمانی به بلیت‌های کاغذی، صف‌های طویل پرداخت قبوض، کاغذ بازی‌های اداری، اینترنت دیال آپ و … عادت کرده بودند، سرعت توسعه الکترونیک و پرداخت و خرید الکترونیک و داشتن شهری الکترونیک دور از ذهن بود اما اکنون در روزگاری که کاربران اینترنت رشد فزاینده دارند و هر فرد با یک گوشی موبایل زندگی مجازی برای خود ساخته و برای رفع تمام امور روزمره اش از الکترونیک بهره میبرد، زندگی الکترونیک و داشتن شهری هوشمند چندان بیگانه نیست و نیاز به تجهیز حمل و نقل عمومی به سیستم مدیریت الکترونیکی بیش از پیش احساس می شود.
رویای داشتن شهر الکترونیک، شعهری که ساکنان آن تمام امور خود را در منزل انجام دهند و تنها برای تفریح از منزل خارج شوند شاید … ولی تحقق خدمت رسانی و تسهیل امور امری است که می بایست مسئولین آن را در اولویت قرار دهند.
وداع با دردسرهای پول خرد
جایگزینی کارت های الکترونیکی به جای بلیت و پول در سیستم حمل و نقل اتوبوس های درون شهری کلانشهر اراک چند سالی است که در شهرداری مطرح است و اکنون پس از مطالعات بسیار شهرداری قصد دارد طرح سامانه هوشمند مدیریت الکترونیک ناوگان اتوبوسرانی شهرداری اراک را اجرا کند.
اعلام این خبر یعنی اینکه مایک قدم به شهر الکترونیک نزدیک شده ایم و باید با بلیط کاغذی و دردسرهای پول خرد برای کرایه خداحافظی کنیم.
بلیط الکترونیکى از مهم‌ترین، کارآمدترین و متداول‌ترین ابزارهاى الکترونیکى و از شرایط لازم براى تحقق شهر الکترونیکى است که مى‌تواند گردش پول افراد را در چرخه اقتصادى کاهش دهد. در این صورت، هزینه‌هاى مربوط به چاپ اسکناس‌هاى جدید کاهش مى‌یابد. بلیط الکترونیکى امکان مدیریت بر نقدینگى جارى و برنامه‌ریزى به‌منظور ارائه سرویس برحسب نیاز شهروندان را فراهم مى‌کند و در افزایش سرعت سرویس دهندگان مؤثر است، یکى از راه ‌حل ‌هایى که امروز در شهرهاى بزرگ براى برطرف کردن مشکلات و کاستى‌هاى ناشى از بلیط ‌هاى کاغذى به کار برده مى‌شود، بهره ‌گیرى از بلیط الکترونیکى است.
بلیط الکترونیکى، کارت هوشمند الکترونیکى است که قابلیت خواندن و ثبت اطلاعات را در هنگام استفاده از سیستم حمل‌و‌نقل فراهم مى‌کند. هر بلیط الکترونیکى امکان ذخیره‌سازى پول الکترونیکى را دارد و با هر بار استفاده مسافران از اتوبوس و گذر از مقابل دستگاه کارتخوان که قبلا در ورودى‌هاى اتوبوس نصب شده است، هزینه بلیط از مبلغ ذخیره شده در کارت مسافر کسر و در حافظه دستگاه کارتخوان ذخیره مى‌گردد.
راه اندازی کارت بلیط الکترونیکی اتوبوس در اراک
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اراک از نصب دستگاه‌های پرداخت الکترونیک هزینه حمل و نقل بر روی اتوبوس‌ها خبر داد و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده از مجموع ۱۷۰ اتوبوس شهری در اراک، دستگاه های پرداخت الکترونیک بر روی ۱۵۰ اتوبوس شهری نصب شده است.
ابوالفضل شالی بیگ افزود: با مشارکت بانک تجارت کار صدور ۷۰هزار کارت شهروندی در دستور کار قرار گرفته است و در اوایل آبان ماه کار توزیع این تعداد کارت شهروندی انجام و کارت بلیط الکترونیکی اتوبوس‌ها در سطح اراک فعال می‌شود.
وی با بیان اینکه شهرداری اراک در نظر دارد در ۱۵ نقطه در سطح شهر کیوسکهایی را به منظور خرید وشارژکارتهای الکترونیک مستقر کند افزود: برای صدور کارتهای الکترونیک مبلغ ۵ هزار تومان از شهروندان اخذ می شود.
پیش بینی شارژ هدیه برای شهروندان
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اراک اظهار داشت: در اجرای فاز اول و توزیع ۳۰هزار کارت اولیه بین شهروندان با تخفیف ویژه انجام می شود و کارتهای الکترونیک دارای ۲هزار و ۵۰۰ تومان شارژ هدیه می باشند.
شالی بیگ ادامه داد: بر اساس پیش بینی های انجام شده مقرر است با توزیع کارتها و آغاز اجرای طرح پرداخت الکترونیک هزینه حمل و نقل اتوبوس‌ها، به‌منظور ترغیب و تشویق شهروندان به استفاده از کارت شهروندی طی دوره هایی مشخص و به مناسبتهای گوناگون برای شهروندان که بر روی کارت‌خوان اتوبوس‌های ناوگان این سازمان تراکنش انجام داده باشند به نسبت تراکنش جوایزی اهدا می شود.
وی با بیان اینکه در ماه‌های آتی تمامی خدمات قابل ارایه در سطح شهر از طریق کارت شهروندی انجام می‌شود، ادامه داد: در مرحله اول پرداخت بهای هزینه حمل و نقل عمومی در قالب ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی از طریق شهروند کارت انجام می‌شود و در مراحل بعدی نیز ارایه خدمات مراکز عمومی و فرهنگی و پارکینگ‌های طبقاتی و ایستگاه‌های دوچرخه‌سواری با این کارت امکان‌پذیر است.
به گفته وی تبدیل کارت بلیت الکترونیک به کارت شهروندی از دیگر مزایای این طرح است که در برنامه‌ریزی بلندمدت شهرداری است و قرار است شهروندان در آینده نزدیک، با استفاده از این کارت از تمامی خدمات شهری مانند خدمات سینماها، فرهنگسراها و… استفاده کنند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اراک ، حذف بلیت کاغذی و هزینه ها و مشکلات مربوط به چاپ، توزیع و تقلب های موجود، امکان تعریف کرایه بر اساس مسیر ونیز تعداد ایستگاههای عبوری و روزهای هفته و مناسبت های ویژه، امکان اتصال شبکه با سیستم بانکی و شارژ اعتبار، امکان استفاده بعنوان کارت چند منظوره در دیگر خدمات شهری همانند پارکومتر، پارکینگ و… ، آمار ترافیکی به ازای هر ایستگاه و … را از مزایا استفاده از بلیط الکترونیکی عنوان کرد.

شنبه ۲۵ مهرماه ۱۳۹۴      شماره: ۳۱۲    گروه اجتماعی- وقایع استان

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.