خانه » پیشنهاد سردبیر » مسرور از تجرد/براساس آخرین تحقیقات مجرد بودن فواید مثبتی نسبت به متاهل بودن داراست

مسرور از تجرد/براساس آخرین تحقیقات مجرد بودن فواید مثبتی نسبت به متاهل بودن داراست

سه شنبه ۲۴ مرداد ۹۶ شماره ۶۵۵

***

وقایع استان

سحر یاری

***

بنده خدا دیدی به چه روز افتاده از تنهایی؟ آره افسردگی گرفته … تا جوون تر بود هی بهش گفتیم ازدواج کن گوش نکرد حالا دیگه عمرا دیگه بتونه ازدواج کنه… آره بابا اخلاقشم داره روز به روز بدتر میشه… معلومه خب روحی و جسمی نیاز داره به همراه… حالا الان جوونه می تونه از پس کاراش بربیاد چند صباح دیگه چی؟
این ها حرف هایی است که معمولا در خصوص مردان یا زنان مجردی که یا شرایط ازدواج برایشان پیش نیامده و یا تصمیم به ازدواج ندارند گفته می شود. اینکه چرا و به چه دلیلی این آمار رو به افزایش است و آیا دلایل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در آن دخیل است که هر کدام به بحث های عمیق در این حوزه ها نیاز دارد. مجردانی که تعدادشان در کشور و حتی استان ما نیز کم نیست.
طبق آخرین آمار، هم اکنون سن یک میلیون و ۳۰۰ هزار مجرد در کشور از حد متعارف ازدواج گذشته است. این آمار در حالی است که تنها ۳۲۰ هزار نفر از مجردان را مردان مابقی یعنی ۹۸۰ هزار نفر را زنان مجرد تشکیل می دهند. بنابراین تعداد زنان هرگز ازدواج‌ نکرده بالای سن متعارف و قبل از تجرد قطعی سه برابر مردان است.
سال ۱۳۹۰ آغاز دهه تجرد در ایران بود. تجردی که گرچه در دهه‌های پیش نیز در ایران دیده می‌شد اما به واسطه تعداد زیاد دهه شصتی‌ها که حالا در دهه نود جوانانی در سن ازدواج بودند، این آمار رو به فزونی گذاشت. آماری که در سال ۹۰ حکایت از زندگی مجردی و تک نفره ۷٫۱ درصد خانواده‌های ایرانی داشت.
زندگی مجردی اما تنها در یک سطح یا در یک جنسیت در ایران باقی نماند. ارقامی که وزارت ورزش و جوانان در سال ۱۳۹۱ اعلام کرد، از زندگی مجرد حدود ۲۵ درصد دختران خبر داد. گرچه هم در ابتدای دهه ۹۰ و هم در سال ۹۵ آمار دقیقی از زندگی مجردی دختران و پسران ایرانی وجود ندارد اما آنچه نشان می دهد افزایش این آمار در سال های اخیر است. در استان مرکزی نیز البته آمار دقیق و با جزئیاتی در این خصوص نیامده است ‪تحقیقات نیز بر این اصول تاکید دارد اغلب افرادی که مجرد می ‌مانند و در سن ازدواج به هر دلیلی ازدواج نمی‌کنند دوره‌هایی از مشکلات و آسیب‌های جدی را تجربه می‌کنند. احساساتی چون افسردگی، غم، تنهایی، بی‌انگیزگی، ناامیدی، نگرانی از آینده، پوچی، بی‌هدفی، ترس، احساس محرومیت و جا ماندن از زندگی؛ اما تحقیقات جدید نشان دهنده این است که آنطور ها که گفته می شود مجردی آسیب زا نیست و حتی شرایط مطلوب تری نیز برای مجردها نسبت به متاهل ها وجود دارد.
این تحقیقات را دکتر بلا دپائولو روانشناس دانشگاه کالیفرنیا انجام داده است. او در سن ۶۳ سالگی هنوز مجرد است و معتقد است گاهی اوقات تنهایی فواید زیادی برای سلامت ذهن دارد و باعث رشد خلاقیت و سازندگی می شود و تنهایی حاصل از این دوران کلیدی برای شناخت بهتر خود است.‬
او می گوید: هرگز نمی خواهم ازدواج کنم و در زندگی مجردی همیشه شاد خواهم بود. دکتر دپائولو زندگی مجردهای زیادی را مورد مطالعه قرار داده است و در تحقیقاتش بعد از یک دهه به این نتیجه رسیده است که مجرد بودن فواید بیشماری دارد هم از لحاظ روانی و هم از لحاظ جسمی.
به گفته دپائولو این باور که مجردها بدبخت، تنها و بدون عشق هستند و هیچ چیزی به جز متاهل شدن در ذهن ندارند افسانه ای بیش نیست.
او در سال ۲۰۱۶ تحقیقات زیادی که در زمینه زندگی مجردی و متاهلی شده بود را مورد مطالعه قرار داد و به این نتیجه رسید که فقط تحقیقات او نیستند که می گویند مجرد بودن فواید سلامتی بیشماری دارد.
در سال ۲۰۱۵ دانشمندان علوم اجتماعی تفاوت بین متاهل ها و مجردها در ارتباط با دوستان، خویشاوندان و همسایه ها را مورد مطالعه قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که مجردها نه تنها به شبکه های اجتماعی بیشتر دسترسی دارند بلکه نسبت به متاهل ها تمایل بیشتری به کمک کردن و کمک خواستن از مردم دارند. پس نتیجه می گیریم مجرد بودن روابط اجتماعی را هم در زنان و هم در مردان افزایش می دهد.
پس از آماری که از ۱۳ هزار زن و مرد بین سنین ۱۸ تا ۶۴ سال گرفته شد به این نتیجه رسیدند کسانی که مجرد هستند و هرگز ازدواج نکرده اند در مقایسه با متاهل ها هر هفته مرتب ورزش می کنند. در مقاله ای در مجله علوم اجتماعی و پزشکی شاخص توده بدن چهار هزار و ۵۰۰ نفر مورد مقایسه قرار گرفته شده و دریافتند که زنان و مردان مجرد شاخص توده بدن پایین تری نسبت به زنان و مردان متاهل دارند. به طور میانگین زوج های متاهل ۳ گیلوگرم نسبت به مجردها سنگین تر هستند.
در سال ۱۹۹۸ در تحقیقی که مقایسه ای بین مجردها و متاهل ها انجام دادند به این نتیجه رسیدند مجردها نسبت به متاهل ها بیشتر به رشد شخصی می رسند.
دکتر بلا دپائولو بعد از تحقیقاتی که در این زمینه انجام داده به این نتیجه رسیده است که مجردها نسبت به متاهل ها بیشتر حاضر هستند کمک مالی به خویشاوندان خود بکنند.
پس می توان نتیجه گرفت گاهی می توان نیمه پر لیوان را دید و از پدیده ای که با توجه به شرایط امروز جامعه و حتی نبود اولیه ترین شرایط برای ازدواج طبیعی و رو به افزایش است، بــرخورد منطقی تر و مهربان تری داشت. مجرد بودن گاهی آنقدر هم بد نیست.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.