خانه » پیشنهاد سردبیر » مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان مرکزی در دفتر روزنامه وقایع استان/از انتشار روزانه وقایع خوشحالم

مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان مرکزی در دفتر روزنامه وقایع استان/از انتشار روزانه وقایع خوشحالم

چهارشنبه ۲۴ شهریور ۹۵    شماره ۴۱۷

وقایع استان- سمیه انصاری فر:
مطبوعات علاوه بر اطلاع رسانی وظیفه فرهنگ سازی را نیز بر عهده دارند و بازوی اصلی فرهنگ یک جامعه محسوب می شوند، بنابراین تعامل دستگاه های فرهنگی با اعضای خانواده خود یک مهم به نظر می رسد، حضور مهدی حقیقی مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان مرکزی در دفتر روزنامه وقایع استان و دیدار با اعضای تحریریه آن و گپ و گفت دوستانه پیرامون مشکلات و دغدغه کنونی این روزنامه که بخشی از دغدغه اهالی رسانه این استان بود در مسیر همین تعامل بود. اتفاقی مبارک که ادامه روند آن می تواند بی اعتمادی مطبوعات به دستگاه متولی امور صنفی خود یعنی فرهنگ و ارشاد را هموار کند. هر چند این دیدار چهار ساعته بیشتر یک گفتگوی دوستانه بود و درد و دل های هر دو طرف را شامل می شد؛ ولی در این میان صحبت هایی از سوی مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان گفته شد که شنیدن آنها خالی از لطف نیست.
وی در خصوص فعالیت روزنامه وقایع استان گفت: خیلی خوشحالم که یک روزنامه ای در استان است که انتشار مرتب هر روزه دارد. بی شک یک رسانه مکتوب با وجود گسترش اطلاع رسانی و در دسترس بودن فضای مجازی در دوره کنونی زمانی هم می تواند کارکرد داشته باشد که با ترتیب انتشار مرتب و انتخاب سوژه های خاص و تحلیل از مسائل روز مخاطب را در گیر کند؛ که با توجه به مخاطب وقایع استان به نظر می رسد این اتفاق افتاده است.
حقیقی ادامه داد: البته من بر این حرف تاکید دارم که در دنیای انفجار اطلاعات امروز رسانه های مکتوب هفتگی که اخبار تاریخ گذشته را منتشر می کنند و هیچ تولید محتوایی ندارند ضروری نیست مگر نفع مادی و سیاسی در کار باشد.
وی با با بیان اینکه مطبوعات همراه و دوست فرهنگ و ارشاد است، اظهار کرد: انتظار مجموعه فرهنگ و ارشاد استان این است که مطبوعات بعنوان یک بازوی قدرتمند و چشم بینا او را حمایت کند و به جای برخی قضاوت های یک طرفه انتقاد سازنده و راهکار به این مجموعه پیشنهاد دهد.
حقیقی با اشاره به اینکه فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این سال ها هم مدیر بومی و هم غیر بومی داشته؛ ولی همچنان با چالش های بسیاری رو به رو است، اظهار کرد: فرصت ها و تهدیدهای فرهنگی در این استان بسیار است. من در ابتدای ورودم خیلی به شرایط فرهنگی استان اشراف نداشتم، بنابراین در ابتدا اتاق فکری با حضور افراد با سابقه فرهنگی استان برای آشنایی و ارائه طرح و ایده ایجاد کردم؛ ولی با توجه به وضعیت استان و عدم دلسوزی و اتحاد در میان اهالی فرهنگ و هنر استان و نگاه مسئولین این اتفاق ممکن نشد.
وی با بیان اینکه هم اکنون هر کمبود فرهنگی و هنری را نتیجه کم کاری این اداره می دانند، تصریح کرد: کار فرهنگی نیاز به بودجه و نیروی انسانی دارد مشکلی که هم اکنون استان با آن درگیر است. ما هم کمبود نیروی انسانی داریم و هم اینکه هیچ مجوزی برای استخدام نیروی جدید نداریم.
حقیقی اضافه کرد: از طرفی بودجه فرهنگی استان مرکزی در سال های اخیر نسبت به سایر استان های مجاور بسیار کم بوده شاید به این دلیل که کسی را نداشته تا برای تامین اعتبار دفاع کند و این بودجه را افزایش دهد، ما به کمک معاونین و چانه زنی هایمان توانستیم این مقدار را برای امسال به دومیلیارد تومان برسانیم؛ ولی قول تحقق ۵۰ درصد آن داده شده است و البته هنوز مبلغ تخصیصی آن مشخص نیست.
وی با بیان اینکه هرگز در کار خود معادلات سیاسی را وارد نکردم، اظهار کرد: اولین قدم من در ورود به بدنه فرهنگ این استان اعتماد سازی بود، متاسفانه با وجود اینکه سایر دستگاه ها بودجه فرهنگی دارند؛ ولی تمام هجمه ها به سوی ارشاد است، که این نگاه باید تعدیل شود.
حقیقی ادامه داد: راه اندازی خانه مطبوعات بعد از ۱۰ سال و برگزاری انتخابات انجمن های هنری برنامه هایی بود که از ابتدای ورودم به دنبالش بودم، که برگزاری انتخابات انجمن هنرهای نمایشی و انجمن خوشنویسان از جمله آن ها بود و به دنبال برگزاری انتخابات سایر انجمن ها نیز هستیم.
حقیقی کمبود فضاهای فرهنگی و نیمه تمام ماندن برخی پروژه ها و حتی بدون استفاده ماندن برخی مجتمع های فرهنگی را ناشی از همین چالش کمبود اعتبار و نیرو عنوان کرد و ادامه داد: بعنوان مثال سال گذشته ۴۰ میلیون تومان برای بازسازی سالن های ستارگان، آیینه و آفتاب تصویب شد، که فقط ۱۵ میلیون آن تخصیص داده شد. بنابراین و طبق قانون ما به دنبال واگذاری مجتمع های فرهنگی و هنری بطور اجاره مالی و مدیریتی به بخش خصوصی هستیم، که اولین اقدام در این مسیر واگذاری مدیریت فرهنگسرای آیینه بوده است.
وی در مورد تعیین تکلیف وضعیت تالار مرکزی بعد از هشت سال گفت: با رایزنی های صورت گرفته توانستیم ۱۸ میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه در سفر قریب ریاست جمهوری مصوب کنیم که ۱۲ میلیارد آن امسال تخصیص داده می شود و ۶ میلیارد تومان برای پرداخت بدهی های پروژه در نظر گرفته شده است. مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تصریح کرد: ما آمادگی داریم حتی در این مرحله نیز این تالار را به بخش خصوصی واگذار کنیم البته بدون هیچ تغییر کاربری ای و بر عملکرد آن نظارت داشته باشیم.
حقیقی اضافه کرد: در مورد فضاهای فرهنگی هم اکنون این مشکل وجود دارد. کمبود بودجه و برخی سخت گیری ها از سوی مراکز نظارتی موجب شده که پروژه ها به پایان نرسد. نمونه اش موزه دفاع مقدس که سال هاست در مرحله فنداسیون باقی مانده است. وی با بیان اینکه استان مرکزی از لحاظ ظرفیت سالن های سینما فقیر است، گفت: هم اکنون در استان مرکزی چهار سینما وجود دارد، که دو سینما فرهنگ و عصر جدید در اراک و دو سالن سینمایی دیگر در شهرهای ساوه و تفرش با ایجاد شرایط واگذاری به بخش خصوصی به سالن های سینمایی استان اضافه شده اند.
حقیقی با اشاره به اینکه این تعداد سالن جوابگوی نیاز جمعیت کنونی استان نیست، اظهار کرد: یک سالن سینمایی دیگر نیز در شهرستان خمین داشتیم که به دلیل بدهی بانکی تعطیل شده و در حال رایزنی برای راه اندازی مجدد آن هستیم. وی اظهار کرد: یکی از بحث هایی که در اراک و استان مرکزی کمتر به آن پرداخته شده استفاده از ظرفیت ارگان ها و مجتمع های تجاری برای توسعه سالن های سینمایی است، بعنوان مثال مجتمع های تجاری و مسکونی عظیم می توانند طبقه اول مجتمع را به فضای فرهنگی و یک سالن سینمایی با ظرفیت کم اختصاص دهند. اینطور هم از معافیت ها و امتیازهایی برخوردار می شوند و هم فضاهای فرهنگی بیشتری در دسترس مردم قرار می گیرد.
حقیقی ادامه داد: برخی ارگان ها و سازمان ها نیز سالن های مناسبی برای نمایش فیلم دارند که می توانند دو یا سه سانس آن را به نمایش فیلم اختصاص دهند و البته از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد برای این سالن ها تجهیزات رایگان نیز تامین می شود. وی با توجه به برخی مشکلات کنونی و صحبت های پیرامون خانه مطبوعات استان گفت: برخی معتقدند عملکرد من موجب لطمه به خانه مطبوعات شده، خانه مطبوعات مانند فرزند من است مگر می شود انسان به فرزند خود آسیب بزند و در خصوص اعتراض هایی که به عدم ثبت این خانه است باید گفت برگزاری سالم انتخابات این خانه محک خوبی بوده است.
حقیق توضیح داد: به نظر من باید اختیارات بیشتری به خانه مطبوعات داد و ارشاد نقش نظارت، حمایت و هدایت را اعمال کند، چراکه برای مطبوعات و مسائل آن خود اهالی و خانه مطبوعات دلسوزتر هستند. مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در بخشی دیگر از صحبت هایش با اشاره به بی توجهی به پیشکسوتان در استان مرکزی گفت: به نظر می رسد فراموش کردن گذشتگان یکی از تخصص های مردم و مسئولین این استان است، در این شهر اثری از گذشته نیست و گویا از گذشته و طرح آن واهمه دارند.
حقیقی با بیان اینکه ما به دنبال سرو سامان دادن به انجمن مفاخر هستیم، بیان کرد: متاسفانه عدم توجه و احترام به پیشکسوت ها، در همه صنوف هست؛ ولی در فرهنگ به یک پاشنه آشیل و تهدید تبدیل شده، استان مرکزی مهد و خانه مفاخر و مشاهیر بسیاری بوده؛ ولی حتی در ورودی آن یک المان یا مجسمه از آن ها دیده نمی شود و این موضوع در همان ورود من به استان و دیدار با استاندار مطرح شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.