خانه » پیشنهاد سردبیر » ماجرای بتن ریزی در راکتور آب سنگین اراک از زبان معاون وزیر امور خارجه/قلب همیشه تپنده

ماجرای بتن ریزی در راکتور آب سنگین اراک از زبان معاون وزیر امور خارجه/قلب همیشه تپنده

پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۶    شماره ۷۸۲

***

وقایع استان

عباس لعل بار
***
عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکرات هسته ای چندی پیش در برنامه تلویزیونی «جهان آرا» حضور یافت. وی در این برنامه در بخشی از سخنان خود در مورد روند شکل گیری برجام به خط قرمز پررنگ رهبر معظم انقلاب در این مذاکرات اشاره کرد.به گفته عراقچی یکی از خط قرمزهای مشخص شده از سوی رهبر انقلاب در این مذاکرات این بود که راکتور اراک باید آب سنگین باقی بماند و به هیچ عنوان نباید ماهیت آن تغییر کند.
به گزارش وقایع استان به نقل از اقتصاد نیوز، عراقچی در پاسخ به این پرسش که فکر نمی‌کنید ما خیلی سریع در راکتور اراک بتن ریختیم، با تاکید بر اینکه می خواهم در این رابطه توضیحات دقیقی ارائه کنم چراکه تاکنون چند بار مطالبی در این رابطه بیان شده و پاسخ به خوبی داده نشده است، گفت: اول، راکتور آب سنگین اراک راکتوری تحقیقاتی بود نه قدرت و آسان‌ترین و سریع‌ترین راه رسیدن به بمب هسته‌ای از طریق پولوتونیوم بود. کسانی که به سلاح هسته‌ای در دهه‌های اخیر دست پیدا کرده اند مثل کره‌شمالی، پاکستان و حتی رژیم اسرائیل از طریق راکتور آب سنگین اقدام کرده‌اند و این برای کشورها مایع نگرانی جدی بود. این در حالی است که ما براساس برنامه‌های راهبردی‌مان برنامه‌ای برای ساخت بمب نداریم اما آنها می‌گفتند اراک باید جمع شود. این در حالی بود که خط قرمز ما که رهبری تعیین کرده بودند این بود که اراک باید آب سنگین باقی بماند.
وی ادامه داد: آمریکا و اروپا ماه‌ها تلاش کردند که ما را قانع کنند اراک را جمع کنیم و پیشنهاد دادند یک راکتور پیشرفته آب سنگین و مدرن برایتان می‌سازیم و حتی ۱۳۰ میلیون دلار هم که هزینه آن است، می‌پردازیم ولی ما قبول نکردیم. دوباره پیشنهاد دادند اراک ترکیبی از راکتور آب سبک و آب سنگین شود اما متخصصان ما بعد از مطالعه گفتند که آب سنگین از این طراحی بیرون نمی‌آید و در مقابل ما متخصصان ما پیشنهاد یک طراحی را دادند که میزان آب سنگینش پایین می‌آید اما ماهیتش تغییر نمی‌کند که آمریکایی‌ها گفتند شما بلد نیستید اما ما طراحی کردیم و در چندین جلسه بحث کردند و بالاخره اعتراف کردند که این طراحی قابل قبول است و من آن جلسه را یادم نمی‌رود که چقدر غرورانگیز بود.
معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: جان کری در نهایت در جلسه‌ای قبول کردند در لوزان که آب سنگین به کارش ادامه دهد با طراحی ایرانی‌ها. بعد گفتند قلب قدیم چه می‌شود؟ باید از بین برود. اما سازمان انرژی اتمی پیشنهاد کرد که قلب را از بین نبریم بلکه در سوراخ‌هایی که میله سوخت در آن می رود بتن بریزیم که آمریکایی‌ها قبول کردند. این در حالی بود که در توافق ژنو آمریکایی‌ها اعلام کردند که دستورالعمل داریم که اسم آب سنگین هم نیاوریم. متاسفانه هر چند ما در مذاکرات و تحقق خواستمان در رابطه با آب سنگین موفق بودیم اما در جنگ رسانه‌ای به آمریکایی‌ها باختیم و آقای کری در مصاحبه‌ای اعلام کردند، هرچند قبول کردیم که آب سنگین باشد اما قرار شد در آن بتن ریخته شود.
وی در رابطه با بازگشت‌پذیری راکتور اراک با وجود بتن‌ریزی در قلب قدیمی گفت: چنانچه بخواهیم به عقب بازگردیم چهار پنج سال طول می‌کشد تا مجدداً راکتور را با طراحی قبلی داشته باشیم. در دو سال گذشته قراردادی با سازنده راکتور قبلی بسته شده است تا قلب جدید ساخته شود و این شرکت تمام طراحی های اولیه را انجام داده، با چینی ها قرارداد بسته شده، طراحی اولیه تایید و در جزئیات کار ادامه دارد، همین‌طور طراحی سوخت و مطالعات آن در حال انجام است و قرارداد جداگانه دارد. علاوه بر اینها قرارداد تجهیزات راکتور جدید در حال مطالعه است.
معاون وزیر خارجه در پاسخ به اینکه چرا در قلب قدیمی بتن ریختیم، آیا امکان نداشت این قلب در جایی توسط آژانس پلمب شود؟ با تاکید بر اینکه اقدامات ما همگی برگشت‌پذیر است، گفت: توانایی و تکنولوژی ساخت راکتور اراک در کشور وجود دارد اما طبق برجام با همراهی پنج بعلاوه یک و چین و آمریکا انجام می‌شود.
عراقچی در رابطه با اینکه با بتن ریختن در راکتور قدیمی عملا برگ‌های برنده در دستمان را از بین بردیم، گفت: اینکه منظور شما از برگ‌های برنده رفتن به سمت بمب هسته‌ای است، بگذارید آنها خیال کنند که این را از دست ما گرفته‌اند چراکه دکترین‌های دفاعی ما ثابت می‌کند که به این سمت حرکت نخواهیم کرد. تمام دستاورد آنها در برجام این است که ایران را یک سال از دستیابی به سلاح هسته‌ای عقب رانده‌اند و یا ۱۰ سال این روند را کند کرده‌اند. این نگاه آمریکایی‌ها است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.