خانه » پیشنهاد سردبیر » قیام علی علیه فساد/شجاع دل

قیام علی علیه فساد/شجاع دل

چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ شماره ۷۹۱
*** نگاهی به مناظره جنجالی – فوتبالی میان «علی کریمی» و «محمدرضا ساکت» دبیر فدراسیون فوتبال
***
وقایع استان
احمد سیاری
***
مدتی است که علی کریمی بازیکن سابق تیم ملی و مربی این روزهای فوتبال کشور یک تنه علیه فساد در فوتبال قیام کرده و در حال افشاگری علیه این و آن است. البته همزمان با اقدامات افشاگرانه و اظهارات جنجالی علی کریمی برخی از افراد و مسئولان فدراسیون فوتبال این اظهارات را تاب نیاورده و به اسطوره فوتبال کشور حمله نمودند و همین واکنش ها باعث شد تا علی کریمی با عزمی جزم تر به مقابله با آنها بپردازد و کار را به جایی برساند که عادل فردوسی پور از وی برای یک مناظره با نماینده فدراسیون فوتبال در برنامه نود دعوت کند. هر چند در سال های گذشته افراد بسیاری اقدام به مبارزه با فساد در فوتبال کشور دست زدند اما همواره این موضوع پس از مدتی به فراموشی سپرده شده و از یادها رفته است. این بار کریمی با انتقاد شدید از فدراسیون فوتبال به عنوان متولی فوتبال کشور اظهار امیدواری کرده است که فوتبال ایران یک بار دیگر به سال‌های دور باز گردد که بدون دروغ و فریبکاری اداره می‌شد و هیچ مشکلی وجود نداشته باشد.
در مناظره ای که به همین جهت در برنامه نود دوشنبه شب برگزار شد علی کریمی به شدت به فدراسیون فوتبال و کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی تاخت.
علی کریمی در ابتدای مناظره بیان داشت: دو، سه ماه قبل یک سری صحبت‌ها را راجع به سوالاتی که فدراسیون فوتبال به دلیل اینکه وظیفه‌اش است، گفتم که باید پاسخ دهد که در آن مقطع هیچ یک از اعضای فدراسیون آن را جواب ندادند و طبیعتا صحبت‌های جدیدم در راستای همان‌ها بود؛ طرف حساب من هم آقای تاج به‌عنوان رئیس فدراسیون بود اما آقای ساکت هم زحمت کشیدند و امشب به این برنامه آمدند؛ چون تمام قراردادهایی که راجع به آن بحث کرده‌ام امضای آقای تاج پای آن است؛ یکی از صحبت‌هایی که در این چند وقت که خودم روی آن دقت کردم، بحث ایران نوین است؛ ۶۹ میلیارد تومانی که فدراسیون فوتبال برای آن خسارت داده و به دلیل دو، سه هفته پخش نشدن تلویزیونی مسابقات ۶۹ میلیارد تومان به این شرکت خسارت دادید و همچنین به دلیل عدم نصب تابلوهای تبلیغاتی ردیف سوم این اتفاق صورت گرفته است؛ در سال اول ۲۳ میلیارد تومان و در سال دوم ۴۶ میلیارد تومان خسارت بوده است؛ باید عملکرد طوری تنظیم می‌شد که در سال دوم خسارت کمتر می‌شد اما دقیقا خسارت دو برابر بیشتر شد؛ چرا از کنار حق باشگاه‌ها گذشتید و به راحتی ۶۹ میلیارد تومان خسارت دادید؟
محمدرضا ساکت در پاسخ به اظهارات کریمی بیان نمود: به دلیل مسابقات فوتسال جام باشگاه‌های آسیا آقای تاج در چین تایپه هستند و ضرورت داشت در آنجا باشند؛ فدراسیون و سازمان لیگ در موضوع ایران نوین بارها پاسخگویی داشته و اینکه آقای علی کریمی این مسائل را می‌گوید، فدراسیون باز هم پاسخگویی خواهد کرد؛ خیلی خوب است در این بخش‌ها مفاهمه باشد که نامش را مناظره گذاشته‌اید؛ فدراسیون همیشه از منتقد منصف و مودب حمایت می‌کند؛ در تبلیغات محیطی که در سال‌های ۹۳ تا ۹۵ توسط فدراسیون و سازمان لیگ وقت انجام شد، جهش زیادی در بحث درآمدزایی صورت گرفت؛ قرارداد با حضور دستگاه‌های نظارتی امضا و اجرایی شد؛ در طول اجرا بخش‌هایی دچار مشکل شد که فدراسیون زیر بار آن نرفت؛ در متن قراردادهای تجاری آمده که اگر اختلافی بین طرفین بود نهادهای نظارتی ورود کنند.
محمدرضا ساکت ادامه داد: به دلیل برنامه‌های تیم ملی و برخی علل دیگر بخشی از قراردادها با ایران نوین اجرایی نشد؛ پشت نیمکت ذخیره ها فضای تبلیغ در نظر گرفته شده بود که به مشکل خورد؛ در ایران تنها تیم ذوب‌آهن اختیار ورزشگاهش را دارد و امیدواریم باشگاه فولاد هم به این مهم برسد؛ به همین دلیل در تبلیغات پشت نیمکت و ردیف سوم تبلیغات دور زمین مشکلاتی به وجود آمد؛ این مسائل به کانون کارشناسان دادگستری ارجاع داده شد و به داوری رفت؛ تمام مدارک و مستندات هست؛ پاسخگویی فدراسیون و سازمان لیگ، از طریق مجمع فدراسیون داده شده است؛ هیأت رئیسه سازمان لیگ از سوی باشگاه‌ها تعیین می‌شود؛ حسابرس و بازرس مستقل وجود دارد؛ آنها تمام این گزارش‌ها را استماع کردند و حسابرسی پایان سال انجام شد.
علی کریمی در ادامه اظهار داشت: تخفیفی که برای این قراردادها می‌دهید باید مصوبه هیأت رئیسه باشد؛ آیا باشگاه‌ها قبول کردند که ۶۹ میلیارد تومان از حق آنها کم شود؟؛ دوست دارم مدیر عامل یا اعضای مجمع هیأت رئیسه فدراسیون در این باره حرف بزنند؛ آقای ساکت، شما در مورد شرایط و حکمی است که ۳۵ میلیارد تومان برای حکم دادگاه را هنوز نگرفتید و صدای آن را دریافت نکرده‌اید؛ آخرین مهلتی هم که گرفته‌اید برای آذرماه سال آینده است؛ چطور می‌شود فدراسیون برای این مسائل ۶۹ میلیارد تومان متضرر شود؟
دبیر فدراسیون فوتبال نیز گفت: بین تخفیف و خسارت تفاوت وجود دارد؛ خسارت را طرف مقابل درخواست کرده است؛ هر دو طرف نسبت به هم تعهداتی داشتند؛ تعهداتی که به دلیل مشکلات ورزشگاه‌ها وجود داشت، مشکلاتی را در این قرارداد از سوی فدراسیون و باشگاه‌ها به وجود آورد؛ خسارت بیشتر از این‌ها بود؛ بعد از آنکه کانون کارشناسان و هیأت داوری تایید کرد، تضامینی گرفته شد و به همین دلیل است که حکم دادگاه و دادگستری کل تهران نشان داد براساس مدارکی که از طرف مقابل داشتیم، آنها اقدام کردند؛ عددی که الان بدهکار هستند نزدیک ۲۰ میلیارد تومان است؛ ایران نوین مبلغ بدهی را به صورت زمین به سازمان لیگ داده شده ولی سازمان لیگ گفته زمین باید تبدیل به پول شود تا قبول کنیم.
سپس علی کریمی از ساکت پرسید که این زمین‌ها کجاست؟ و ساکت پاسخ داد که در چند نقطه مختلف قرار دارد.
علی کریمی در ادامه پرسید ما می‌خواهیم درباره قانون صحبت کنیم؛ این زمین‌هایی که می‌گویید کجاست؟
محمدرضا ساکت جواب داد: در شمال، تهران و ورامین هست اما سازمان لیگ اعلام کرده زمین قبول نمی‌کنم و باید این‌ها تبدیل به پول شود؛ حتما تمام باشگاه‌ها این قدرت نظر را دارند و اینطور نیست که تخفیفی داده شده باشد؛ به دلیل آیتم‌هایی که وجود داشته اینطور تصمیم‌گیری شده است؛ در خود قراردادها تعیین می‌شود در صورت بروز اختلاف باید چگونه تصمیم‌گیری شود؛ انجام این قرارداد به نوعی توسط سازمان بازرسی بود؛ شاید سازمان بازرسی با این مسئله اختلاف داشته باشد؛ در قرارداد موضوع ذکر شده و طرفین ملزم به اجرای آن هستند؛ نحوه رسیدگی به اختلافات مشخص شده و در قرارداد ما و ایران نوین به این شکل است.
علی کریمی خطاب به ساکت گفت:می‌گویید ۲۰ میلیارد تومان بدهی است.
محمدرضا ساکت نیز پاسخ داد: ۸ میلیارد تومان دریافت شده، ۲ میلیارد تومان چک گرفتیم و ۲۰ میلیارد دیگر را به صورت زمین پرداخت کرده‌اند.
علی کریمی هم با بیان اینکه اما شما بدون اطلاع تا آذرماه سال دیگر دست نگه داشتید تا این مبلغ پرداخت شود افزود: مگر فدراسیون که باید حق باشگاه‌ها را بگیرد، می‌تواند زمین معامله کند؟ مگر بنگاه معاملاتی است؟؛ یک سری آدم در این وسط پول‌هایی پس دادند و استعفا کردند؛ اگر حرفم اشتباه است، می‌توانید شکایت کنید. محمدرضا ساکت هم بیان کرد: در مناظره صحبت غیر مستند نکنید.
علی کریمی سپس افزود: اگر غیر مستند است و درست نیست شکایت کنید؛ شما که دست به شکایتتان خوب است؛ اگر صحبت‌های دیگر بزنید، من هم حرف‌هایی دارم. سوال کردم و گفتم خانمی که در سازمان لیگ بوده و در بخش اقتصادی فعالیت داشته، چرا در این داستان ایران نوین استعفا داد؟
محمدرضا ساکت در پاسخ گفت: بنده اطلاعی ندارم؛ ممکن است آدمی بیاید و برود؛ ۳۰ میلیارد خسارت بوده که ۲۰ میلیارد تومان آن با دادن زمین پرداخته شده که باید فروخته شود؛ سازمان لیگ از سه، چهار سال قبل در این بخش کار خوبی کرد که جای تقدیر دارد؛ مبنای سازمان لیگ و ایران نوین قرارداد بوده و ارجاع به داوری هم وجود داشته که بخشی از حقوق را نیز برگردانده است.
علی کریمی با بیان اینکه قانع نشدم و قضاوت با مردم است افزود: حق پخش در بازی‌های مقدماتی جام جهانی مقابل عمان و هند توسط شرکت ایتالیایی که در سنگاپور فعالیت دارد، ۷۲ هزار دلار بوده است؛ نخستین ایمیل برای پرداخت این مبلغ با تایید دبیر فدراسیون بوده ولی در ایمیل بعد آقای ترابیان حسابی غیر از فدراسیون داده که البته پس از آن اعلام کردند ایمیل آقای ترابیان هک شده است؛ الان هنوز معلوم نیست این پول در حساب چه شخصی رفته است؛ این اتفاق در سال ۹۴ افتاده است.
اما این تنها بخشی از مناظره کریمی و ساکت بود و در ادامه این دو درباره مسائل بسیاری سخن گفتند بویزه کارلوس کی روش. به گزارش ورزش سه حضور در برنامه ۹۰ همیشه برای کارلوس کی روش یک اتفاق خوب محسوب می شد؛ جایی که او می توانست بدون دغدغه هنر سخنوری اش را به رخ بکشد و بر تعداد هوادارانش اضافه کند اما این بار ورود تند او به مناظره ای که به نظر می رسید برنده خاصی نداشته باشد، او را به یک بازنده بزرگ تبدیل کرد.
تا پیش از پیامک جنجالی کی روش، محمد ساکت، دبیر کل فدراسیون، با خونسردی توانسته بود زهر سوال های تند کریمی را بگیرد و هرچند ستاره سابق پرسپولیس و تیم ملی تلاش می کرد تا با اشاره به ابهام های بیشتر در مورد عملکرد فدراسیون، ساکت را در موضع دفاعی نگه دارد اما عدم تمرکز او روی پاسخ های ساکت، باعث می شد تا نتواند به تناقض هایی که در پاسخ های دبیر کل فدراسیون وجود دارد، پی ببرد. حتی زمانی که عادل فردوسی پور تلاش می کرد تا در نقش کمک کریمی ظاهر شود، او چندان علاقه ای به این همراهی نشان نمی داد.
اما وقتی بحث به حضور سباستین، بدنساز تیم ملی، در کادر فنی کارلوس کی روش کشیده شد و کریمی از او به عنوان پسرخوانده کی روش نام برد، واکنش شتابزده سرمربی تیم ملی، به یک هدیه بزرگ برای شماره ۸ سابق پرسپولیس تبدیل شد. فردوسی پور ابتدا اعلام کرد که کی روش قصد دارد روی خط تلفنی برنامه حضور پیدا کند؛ اما دقایقی بعد، پیامک سرمربی پرتغالی را بدون دخل و تصرف روی آنتن خواند؛ پیامکی که در آن کی روش، کریمی را به زدن «اتهامات بزدلانه» متهم کرد. استفاده از همین لفظ بود که باعث شد تا کریمی اوضاع را در دست بگیرد و بتواند همان چهره ای را از خود به نمایش بگذارد که تا پیش از آن به دلیل مشغول بودن با اسناد و مدارکی که به همراه داشت، از آن فاصله گرفته بود.
همزمان در شبکه های اجتماعی هم کاربران واکنش تندی به این اظهارنظر کی روش داشتند و سرمربی تیم ملی را به دلیل به کار بردن لفظ «بزدل» در مورد کریمی به شدت مورد انتقاد قرار دادند؛ اما کی روش که به نظر می رسید همچنان از جایگاه خود در بین طرفداران تیم ملی مطمئن است، پیامی را در صفحه فیس بوکش منتشر کرد و بار دیگر با حمله ای سنگین به کریمی، او را «آقای استعفا» خطاب کرد.
کی روش پیش از این هم سابقه درگیری با چهره های فوتبال ایران را داشت؛ اما اشتباه محاسباتی او در مورد ورود به جدال با کریمی، می تواند به شدت روی آینده اش تاثیر بگذارد. افزایش محبوبیت کریمی در مدت اخیر که حتی با حمایت استقلالی ها همراه شد، می تواند به بزرگترین چالش کی روش در دوران حضورش در تیم ملی ایران منجر شود.
در فاصله ۴ ماه تا آغاز جام جهانی، حالا هر تصمیم کی روش به شدت زیر ذره بین قرار خواهد گرفت و در صورت هر اشتباهی از سوی او، با واکنش های به مراتب بیشتری همراه خواهد شد.
از سوی دیگر، انتظار می رفت با توجه به نزدیکی جام ملت های آسیا ۲۰۱۹، در صورت کسب یک نتیجه متوسط در جام جهانی هم او تا ژانویه بعد روی نیمکت تیم ملی بنشیند اما با شرایط فعلی، او برای ادامه همکاری با تیم ملی، نیاز به یک دستاورد بزرگتر دارد؛ دستاوردی که بتواند خطای استراتژیک او در «بزدل» خطاب کردن شماره ۸ محبوب فوتبال ایران را جبران کند.
بحث درباره اظهارات علی کریمی، فساد در فوتبال و عملکرد فدراسیون فوتبال بسیار است و باید دید پایان مبارزه اسطوره با فدراسیون چه فرجامی خواهد داشت.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.