خانه » پیشنهاد سردبیر » قرعه ای به نام مرگ

قرعه ای به نام مرگ

دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶   شماره ۷۳۶

***

وقایع استان

مهرداد یاری

***

وقتی کافو نام ایران را برای قرار گرفتن در گروه B رقابت های جام جهانی روسیه در کنار پرتغال و اسپانیا از جام شیشه ای بیرون کشید و جلوی چشم همه قرار داد برای دقایقی طولانی در بهت و حیرت فرو رفتیم و تمام امیدواری که برای صعود از مرحله گروهی جام جهانی آن هم برای اولین بار، در دل داشتیم را بر باد رفته دیدیم و مدام از خود می پرسیدیم: وای چرا اینجور شد؟ چرا ما؟ اصلا ما را چه به گروه مرگ؟و … .به واقع بدترین شرایط ممکن همین بود که دست بر قضا برای مان رقم خورد و به قول برادر بهت زده ام:دقیقا خوردیم به چمپیونز لیگ.بدتر از این اتفاق آن بود که عربستان در گروهی قرار گرفت که ما آرزوی آن را برای خودمان داشتیم. همچنان که ناامیدانه غرق در این افکار بودیم این گری لینکر مجری برنامه و اسطوره سابق تیم فوتبال انگلستان بود که با یکی از حرف هایش تا حدودی ما را به خود آورد. او نگاهی به همه گروه ها انداخت و گفت:هاااا گروه B پرتغال، اسپانیا و ایران هم هست این گروه،گروه مرگه. او ما را در کنار اسپانیا و پرتغال قرار داد و همین یک حرف کافی بود تا ما به خودمان بیاییم و دست از خود کوچک بینی مان برداریم همان کاری که پیش از جام جهانی گذشته انجام دادیم در حالی که در عین ناباوری نمایش خوبی ارائه کردیم. واقعیت این است که ما در گروه بسیار سختی هستیم و صعود از این گروه کار بسیار مشکلی است اما برای این ایران غیر ممکن نیست.ما دیگر آن ایران ادوار گذشته نیستیم پس از دو صعود متوالی برای همگان شناخته شده ایم.تاکتیک مشخصی داریم و همه می دانند چه مهارتی در اجرای آن داریم و دیگر نیازی نیست به کسی بابت نشناختن مان فحش بدهیم. نباید یادمان برود که جام جهانی گذشته برابر آرژانتین و لیونل مسی چه نمایش خیره کننده ای داشتیم،پس از آن شیلی پر قدرت را شکست دادیم،همین ماه گذشته روسیه را در کازان متوقف کردیم و با علم اینکه ایران ۲۰۱۸قدرتمندتــر و کامل تر از ایـران ۲۰۱۴است می توانیم به خودمان اجازه بدهیم که به شگفتی،معجزه یا حماسه بیاندیشیم.
حال ما هستیم و سه تیم عالی،خوب و متوسط که هر سه نیز در حاشیه ی تنگه جبل الطارق قرار دارند.البته پیشتر تیم هایی بوده اند کــه تـوانسته اند از گروه هایی به مراتب سخت تر از گروه ما به دور بعدی مسابقات راه یابند. کار ما سخت هست اما سخت تر از بقیه نیست،شاید تیم ما بهتر از بقیه نباشد اما بدتر از بقیه هم نیست.
بی شک حضور در گروه مرگ خالی از لطف نخواهد بود.بازی در مقابل آن همه ستاره فرصت بسیار خوبی به بـازیکنان مستعد ایــران می دهد تــا بتوانند توانایی های خود را به نمایش بگذارند و بیشتر دیده شوند.شاید بازی ما با اسپانیا و پرتغال جنگ ستارگان نباشد اما حتما جنگ با ستارگان خواهد بود و ما در سوابق خود نشان داده ایم که در بازی برابر بزرگان نمایش های زیبا و کم نظیری ارائه می دهیم.
تجربه های غرور آفرین تیم ملی والیبال کشورمان باعث شده است که برای تیم فوتبال مان هم چنین انتظاری در ذهن بسازیم و از ماجراجویی نهراسیم..ماتادورها حتما قوی تر از آلبیسلسته هستند اما یوزپلنگ ها در پی شکار های بزرگ اند البته تساوی برابر اسپانیا کم از برد نخواهد داشت.شاید کریستانو رونالدو و پرتغال هم قد و قواره ی لیونل مسی و آرژانتین باشند اما ایران ۲۰۱۸ بسیار متفاوت تر و قوی تر از ایران ۲۰۱۴است. ایران هم اکنون باثبات تر از گذشته بازی می کند.دیگر خبری از باخت های شوکه کننده به لبنان و ازبکستان و … نیست و حالا سخت گل می خــورد یا به عبارت بهتــر کم پیش می آید که گل بخورد.
تیم ملی لژیونرهای خوب و بیشتری نسبت به گذشتــه در اختیار دارد که تشنه ی نمـایش های فوق العاده اند. این تیم شرایط روانی خوبی را دارا است و خلاصه تمام ویژگی هایش بــا ویــژگی های حماسه سازان پیشین می خواند به ویژه که همانند آن ها نیز از اوضاع اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، روحی و روانی خوبی بهره نمی برد.البته این میان نباید مراکش را دست کم گرفت.
شاید بازی تیم ملی مراکش به زیبایی فیلم (کازابلانکا ) نباشد اما آن ها بی ادعا نیستند و با وجود لژیونرهای بی شمارشان در بهترین لیگ های جهان نظیر بن عطیه مدافع فعلی یوونتوس و سابق بایرن مونیخ،اشرف حکیمی دفاع راست رئال مادرید،دیرار مدافع فنرباغچه،امین حاریت و حکیم زیخ مهاجمین شالکه و آژاکس توانسته اند پس از ۲۰ سال کازابلانکا را جز پایتخت های حاضر در جام جهانی قرار دهند و آن ها نیز به دنبال کسب نتایج مد نظرشان هستند.
از امروز به بعد مهم ترین عامل نتیجه گیــری در جام جهانی روسیه، چگونگی آماده سازی تیم ملی برای این رقابت هاست. این نحوه آماده سازی است که گاه موجب حماسه سازی تیم های متوسط بوده است و گاه نیز موجب افول تیم های بزرگ. ما می توانیم با آماده سازی مناسب و با یک برنامه ریزی درست و درمان از همین شرایط سخت راهی برای شکوفایی تیم فوتبال کشورمان بسازیم.
فوتبال همواره بیش از یک بازی بوده است و ملت ها همیشه خود را در آن دیده اند به همین علت هم پرطرفدار ترین ورزش دنیاست. حالا بین ما و خوشبختی در مسکو تنها یک تنگه ی جبل الطارق قرار دارد.سه بازی و سه نتیجه ی خوب کافی است تا ملت ما حداقل برای چند هفته تمام غم و غصه های طول عمرشان را فراموش کرده و به اندازه ی هفت نسل قبل و هفت نسل بعدشان شادی کنند و شاید این حق ملت ماست.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.