خانه » پیشنهاد سردبیر » فرهنگ نداشته شهرنشینی!/به بهانه ترقه هایی با صدای شلیک گلوله که این روزها به قلب حقوق شهروندی ما شلیک می شود

فرهنگ نداشته شهرنشینی!/به بهانه ترقه هایی با صدای شلیک گلوله که این روزها به قلب حقوق شهروندی ما شلیک می شود

شنبه ۱۰ مهر ۹۵ شماره ۴۲۹

وقایع استان- عباس لعل بار

برای بقا و حیات فرهنگ شهرنشینی هر یک از شهروندان موظف به رعایت قوانین و هنجارهایی هستند که شاید در ابتدای امر کمی سخت بنظر آید ولی عدم وجود این قوانین باعث خواهد شد که هزینه‌های زیادی به اداره‌کنندگان شهر، محیط شهری و ساکنان شهر تحمیل شود.
مدتی است که شبها گوش همشهریان با صداهای وحشتناکی رنجیده می شود، صداهایی که پیش از این در میادین جنگ باید می شنیدیم و حتی در شبهای چهارشنبه سوری هم تا کنون چنین هجمی از صدای ناشی از ترقه در سطح شهر شنیده نشده بود. اما از ابتدای سال به مرور بویژه در مراسم عروسی این ترقه های پر سرو صدا رواج بیشتری پیدا کردند.
برای اینکه از نزدیک بیشتر با حال و هوای همشهریانی که از پرتاب این ترقه ها طیب خاطر پیدا می کنند آگاه شویم، چند شب پیاپی به خیابان های مختلف شهر اراک رفتیم تا اینکه پنج شنبه شب در خیابان شهید بهشتی (عباس آباد) شاهد جوانانی بودیم که در حاشیه برگزاری یک مراسم عروسی در حال پرتاب ترقه بودند. یکی از مهمانان همان عروسی که در نزدیکی من بود پرسیدم به نظر شما این حرکات به آسایش مردم خدشه ای وارد نمی کند؟ وی می گوید: به عقیده من این کار زننده و زشت بوده و پیش تر که صدای آن را شنیده بودم فکر کردم دارند تیر اندازی می کنند، بنظرم کار درستی نیست و خانم و بچه ها وحشت زده شده و ممکن است باعث سکته گردد.
وی ادامه داد: متاسفانه فرهنگ شهرنشینی هرروز بدتر از دیروز شده و افراد به راحتی به خودشون اجازه می دهند که حریم دیگران را شکسته و باعث سلب آرامش دیگران شوند هیچ نهادی هم نیست که به این امر رسیدگی کند و من هم حتی جرات ندارم به اهمیت اقوام خود که این کار را انجام دادند بگویم دیگر انجام نده!!
باید پذیرفت که آلودگی صوتی همیشه از معضلات عروسی های ما ایرانیان بوده، زمانی هلهله مردم و زمانی بوق های ممتد ماشین های همراه داماد. اما حال که صدای شلیک مانند نسل جدید ترقه ها را می شنویم آرزوی همان سرو صداهای قدیمی را می کنیم!
صدای انفجار این ترقه ها که تقریبا بعد از ساعت ۲۴ شب به گوش می رسد، به حدی است که انسان را سراسیمه کرده که مبادا تیراندازی شده و در این میان کسی کشته شده است اما این صدای ترقه ها آنقدر پشت سر هم و سلسله وار است که بعد از مدتی انسان متوجه می شود این صدای ناشی از خوشحالی و هیجان در مراسم عروسی است.
استفاده افراطی از وسایل آتش بازی و ترقه هایی با صدای شبیه شلیک گلوله به قلب حقوق شهروندی اصابت نموده و بسیاری از مردم را آزرده خاطر کرده است. آشنا نبودن برخی از همشهریان با حقوق شهروندی از دلایل مهم ایجاد سر و صدا و مزاحمت شبانه در مراسم عروسی است، هنوز رعایت حقوق شهروندی برای افراد جامعه درونی نشده چرا که آموزش‌های شهروندی آن گونه که باید به افراد جامعه آموزش داده نشده است.
هر چند نیروهای انتظامی بصورت شبانه روز در حال خدمت رسانی به همشهریان هستند ولی نارضایتی مردم از عدم دخالت مسئولین در برخورد با متخلفانی که آسایش مردم را سلب می کنند، قابل کتمان نیست. در روزهای اخیر چندین پیام مردمی برای روزنامه وقایع ارسال شده که نشان دهنده ی گوشه ای از این نارضایتی است. یکی از هموطنان در پیامی به وقایع گله کرده است که مردم صدای این ترقه ها را می شنوند ولی مسئولین نه؟!
متولیان فرهنگی باید کوتاهی خود در فرهنگ سازی را سریع تر جبران نمایند و در کنار آن با نظارت بر هنجارشکنان و برخورد نیروهای انتظامی با آنها از حجم این اقدامات کاسته و فرهنگ نداشته برخی از شهرنشینان را احیا کنند.
*صداها با گوش ما چه می کند؟
صداهای زیان آور ابتدا ایجاد کم شنوایی موقت می کنند که غالبا با وزوز گوش همراه است ولی تکرار محرک سبب دائمی شدن کم شنوایی می شود که متاسفانه تا به امروز هیچ گونه درمان طبی یا جراحی برای آن پیدا نشده است. کودکان و نوجوانانی که دچار آسیب گوش می شوند در کلا س های درس از درک صدای گفتار باز می مانند که نهایتا به پیشرفت درسی آنها خسارت جبران ناپذیری وارد می آید.
گفته شده است حدود ۱۰ میلیون نفر از مردم آمریکا به درجاتی از کم شنوایی شاکی اند که حداقل بخشی از آنها به صداهای شدید و آزاردهنده مربوط می شود و بیش از بیست میلیون کودک و نوجوان آمریکایی در معرض سر و صداهایی هستند که می تواند منجر به کم شنوایی شود.
در پژوهشی از ۱۱۴ کودک و نوجوان که در ارزیابی اودیومتری به کم شنوایی ناشی از سر و صدا مظنون شده بودند ۴۲ نفر دچار کم شنوایی یک طرفه و ۷۲نفر دچار کم شنوایی دوطرفه بودند. ۹۰/۳ درصد این گروه پسران نوجوان یا پسربچه ها بودند و وقتی از خانواده آنها خواسته شد که علت کم شنوایی آنها ذکر شود در ۳۶ درصد موارد از کم شنوایی دوطرفه و ۶۷ درصد از کم شنوایی یک طرفه سابقه آتش بازی و آتش افروزی با ترقه و مواد منفجره و تفنگ های ترقه ای را خاطرنشان کردند.
در مطالعه ای که در هند در جشن آتش بازی دیپوالی که مانند چهارشنبه سوری در کشور ماست از ۶۰۰ کودک و نوجوان که درصدد شرکت در این جشن بودند بررسی شنوایی به عمل آمد. میانگین شدت صوت در خلا ل آتش افروزی های جشن معادل ۱۵۰ دسی بل در فاصله سه متری بود. ۲/۵ درصد این گروه دچار کم شنوایی حسی عصبی حدود ۳۰ دسی بل شدند. گروه سنی گرفتار از ۹ سالگی تا ۱۵ سالگی بود.
در این مطالعه پیگرد قانونی ترقه سازان و ترقه بازان در دستور روز قرار گرفته بود. تفنگ های ترقه ای و ترقه بازی مورد توجه نوجوانان و دانش آموزان پسر است و مواد محترقه زیر پای این کودکان و نوجوانان با همبازی های آنها منفجر می شود و ایجاد صدمه شدید شنوایی می کند.
در این مطالعه نسبت به اسباب بازی های پر سر و صدا و ترقه هشدار داده شده است. پزشکان، آموزگاران و روزنامه نگاران باید در این آموزش خطیر اجتماعی مشارکت ورزند و ضمن باز داشتن کودکان در این بازی های خطرناک کارگاه ها و کارخانه های تولیدکننده ترقه را مورد کنترل قرار دهند تا مبادرت به تولید این منابع خطرناک صوتی نکنند. در کلینیک ها به کرات کودکان و نوجوانان را مشاهده می کنیم که پس از بررسی تصادفی یا ارجاع دانش آموزان از سوی مدارس جهت بررسی شنوایی دچار کاهش شنوایی در فرکانس ۴۰۰۰ هرتز هستند. معمولا این کودکان با خانواده هایشان سوابق روشنی از تماس صوتی محرک های آسیب رسان ارائه نمی دهند.
بی تردید به علت انتشار این پدیده نامطلوب در گروه کودکان و نوجوانان کم شنوایی به طور فزاینده ای در جامعه ما رو به گسترش است. امروزه مواد آتش زا از فشفشه و سیگارت و ترقه به مواد محترقه بسیار خطرناکی به شکل نارنجک یا جمع کردن مواد محترقه در کوزه ای به نام «کوزه جنی» بدل به نارنجک جنگی شده است که بدین گونه آتش افروزی ها ابعاد وحشت زایی بخشیده است. تمام این عوامل ایجاد می کند تا یک بار دیگر تحقیقات همه جانبه ای با مشارکت جامعه شناسان، روانشناسان، پزشکان، آموزگاران و روزنامه نگاران در گروه های سنی کودکان و نوجوانان دراین برهه از زمان را به عنوان ضرورتی مبرم در دستور کار خود قرار دهند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.