خانه » پیشنهاد سردبیر » طرحی برای رهایی/طرح درآمدهای پایدار شهرداری ها همچنان در مجلس در دست بررسی است

طرحی برای رهایی/طرح درآمدهای پایدار شهرداری ها همچنان در مجلس در دست بررسی است

شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶   شماره ۷۳۴

***

وقایع استان

علی امیدی

***

موضوع درآمدهای پـایدار شهرداری ها به عنوان یکی از مهمترین مسائل این روزهای مدیریت شهری در دستور کار مجلس قرار دارد و نمایندگان به دنبال راهکاری برای رفع مشکلات شهرداری ها در کسب درآمد پایدار هستند. دکتر علی اکبر کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این باره می گوید: در راستای رفع مشکلات و دغدغه های مربوط به مدیریت شهری، طرح درآمدهای پایدار شهرداری ها از سوی مجلس در دست بررسی است. علی اکبر کریمی با اشاره به ضرورت های مدیریت شهری و شهرداری ها اظهار داشت: مدیریت شهری کاری بسیار سخت و پیچیده است و مدیران شهری باید تلاش کنند که در این مسیر گرفتار آفات مختلف، از جمله مسائل و مباحث سیاسی نشوند و رویکرد آنها تنها خدمت به مردم باشد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: با وجود آن که ابتکار خوبی از سوی دولت برای تشکیل کمیسیون کلانشهرها انجام شده، اما دولت لایحه درآمدهای پایدار شهرداری ها را به مجلس ارائه نکرده است. کریمی بیان کرد: با توجه به مشکلات مالی و درآمدی شهرداری ها، هم اکنون در مجلس کمیسیون ویژه ای برای بررسی طرح قانون درآمدهای پایدار شهرداری ها تشکیل شده که یک کار اساسی و ماندگار می باشد و برای نخستین بار صورت گرفته است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان ساخت: همچنین لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون اقتصادی مجلس در دست بررسی است و در این رابطه آمادگی داریم تا نقطه نظرات شهرداری ها را ارزیابی کرده و سپس تصمیم گیری کنیم.
وی ادامه داد: باید تا قبل از بازنگری نهایی و دائمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده، در این رابطه تصمیم و بازنگری لازم صورت پذیرد، چراکه برنامه ششم تغییرات اساسی در درآمدهای شهرداری های کلانشهرها و شهرهای بزرگ ایجاد کرد و می طلبد که در این زمینه تجدیدنظر صورت پذیرد.عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کمیسیون اقتصادی مجلس آمادگی دارد تا با استفاده از نقطه نظرات موجود به بررسی و بازنگری در رابطه با مباحث درآمدی شهرداری ها بپردازد و به عنوان فردی که زمانی در سمت مدیریت شهری مرکز استان(اراک) فعالیت داشته ام، تلاش دارم مشکلات این حوزه تا سر حد امکان رفع شود.
مجلس با هدف حل مشکلات درآمد شهرداری‌ها مجلس طرح جامع درآمد پایدار شهرداری‌ها را آماده کرد. در این طرح پیش بینی شده است تا با کنار گذاشتن سلایق مختلف در مدیریت شهری همچون تراکم فروشی به بهبود سیما و منظر شهری توجه جدی شود، در واقع در قالب این طرح دغدغه شهرسازی و سیما و منظر شهری به حداقل خواهد رسید.از مهم ترین مسائل شهرداری ها در سرتاسر جهان ایجاد منابع کافی درآمد جهت تامین هزینه خدمات ارائه شده می باشد. به طور کلی درآمد شهرداری ها از دو منبع تامین می گردد: منابع داخلی، منابع خارجی.
منابع درآمدی داخلی آن دسته از درآمدهایی هستند که مستقیماً توسط شهرداری ها و به صورت عوارض و بهای خدمات گوناگون که بیشتر مربوط به اراضی و املاک هستند وصول می گردند.
منابع درآمدی خارجی به آن دسته از درآمدهایی اطلاق می گردد که به جهت ارائه خدمت از طرف شهرداری وصول نمی شود؛ از جمله درآمدهای حاصل از سرمایه گذاری بخش خصوصی و مشارکت با شهرداری در اجرای پروژه های مختلف، فروش اوراق مشارکت، کمک های دولتی و …. اما نوع دیگری از تقسیم بندی درآمدی نیز برای شهرداری ها وجود دارد که در ماده ۲۹ آیین نامه مالی شهرداری ها به آن اشاره شده است. بر این اساس درآمد شهرداری ها به ۶ دسته تفکیک می گردد: درآمد ناشی از عوارض عمومی (درآمدهای مستمر)، درآمدهای ناشی از عوارض اختصاصی، بهای خدمات و درآمدهای موسسات انتفاعی شهرداری، درآمدهای حاصل از وجوه و اموال شهرداری، کمک های اعطائی دولت و سازمان های دولتی، اعانات و کمکهای اهدائی اشخاص و سازمان های خصوصی و اموال و دارائیهائی که به طور اتفاقی یا به موجب قانون به شهرداری تعلق می گیرد.
درآمد شهرداری ها وابستگی شدیدی به ساخت و ساز در سطح شهر دارد لذا از این رو قوانینی جهت بررسی و تصویب در دستور کار قرار دارد تا از وابستگی شهرداری به درآمدهای ناپایدار بکاهد مانند : قانون مالیات بر ارزش افزوده که می تواند به عنوان یکی از راهکارهای ممکن در این خصوص مطرح باشد.
اما از جمله راهکارهای دیگری که می توان در تحقق درآمدهای پایدار بدان اشاره نمود: استفاده از منابع درآمد شهرداری ها به جهت سرمایه‌گذاری‌ در بخش‌های مختلف می باشد. شهرداری می‌تواند با استفاده از امکانات و ابزارهایی که در اختیار دارد در زمینه های مختلفی سرمایه‌گذاری نماید و معمولاً این نوع از سرمایه گذاری ها یا بازده کوتاه مدت دارند و یا بازده بلند مدت اما نهایتاً هر دو به حصول درآمد برای شهرداری منجر خواهند شد. از دیگر اقدامات وصول مطالبات شهرداری ها از ادارات دولتی خواهد بود که در واقع پرداخت آنها به نوعی پرداخت حقوق مردم محسوب می گردد؛ زیرا شهرداری ها نهادهایی مردمی هستند که با اخذ درآمد از مردم به اداره شهر می پردازند.
آنچه رسیدن به درآمد پایدار را با اهمیت جلوه می دهد دستیابی به توسعه پایدار شهری می باشد که در گرو وجود شرایطی متعادل در تحقق برنامه های شهری خواهد بود و بی‌شک برای رسیدن به این مقصود، منابع پایدار شهری نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا می‌کنند و نباید فراموش کرد که موفقیت شهری در تبیین حس مسئولیت و انگیزش شهروندی برای مشارکت در امور می باشد، که منوط به تحقق مواردی ازجمله اعتمادسازی وتحلیل هزینه های خدمات شهری است و بالطبع همه فعالان اقتصادی اعم از بنگاه‌های خصوصی، عمومی و دولتی که استفاده کننده امکانات شهری هستند، می بایست سهم خود را بابت بهره‌ای که از خدمات و فضای شهر می‌برند، به شهر و سایر شهروندان پرداخت نمایند. وجود درآمدی پایدار برای شهرداری، شهر را هم از ناپایداری نجات خواهد داد و این موضوع می تواند شهر را در مسیر توسعه حرکت دهد و از عقب ماندگی و درجا زدن رهایی بخشد. بدین ترتیب علاوه بر افزایش امکان شهرداری ها برای خدمت به مردم، شرایط زندگی شهروندان را نیز بهتر خواهد ساخت زیرا دستیابی به درآمدهای پایدار، توسعه شهری پایدار را نیز به دنبال خواهد داشت.
*منبع: سایت مدیریت درآمدهای عمومی شهرداری مشهد

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.