- روزنامه وقایع استان مرکزی - http://vaghayeostan.ir -

شروعی سودآور و استثنایی

پنجشنبه ۱۸ خرداد ۹۶ شماره ۶۰۴
امیرمحمد خلیلی: همیشه افرادی هستند که با علاقه زیادی از ایده هایشان صحبت به میان می آورند، از کارهایی که تا بحال انجام دادند و از کارهایی که می خواهند به راه بیاندازند، می گویند. بعضی از این افراد همیشه در افکارشان سر درگم هستند. اینگونه افراد رویا ها و ایده هایشان را مرتب نمی کنند خیلی وقت ها پیش می آید که حرف قبلی خودشان را نیز نقض می کنند یا تغییر می دهند، آیا می شود صحبت های پراکنده را در یک جا متمرکز کرد؟
از طرف دیگر از آنجا که بیشتر مواقع افراد خوش فکر و دارای ایده ارزشمند به طور معمول سرمایه کافی برای تحقق ایده های خود را در دست ندارند،لازم است ایده های خود را بر روی کاغذ نوشته و آن را در قالب یک طرح تجاری منسجم ارایه نمایند ،تا هم ایده های ذهنی خود را انتقال دهند و هم ریسک این کار را در ذهن سرمایه گذار کم کنند؛ بدین ترتیب سرمایه گذار مایل سرمایه گذاری می شود.
طرح تجاری یا Business plan عبارت است از یک طرح که آینده و توسعه یک کسب و کار را مشخص می کند و اغلب یک دوره چند ساله را در بر می گیرد.
انتخاب شغل و شروع یک کسب و کار یک هدف بلند مدت تلقی می شود و نمی توان آنرا مکررا تغییر داد، اما تخصیص مدت زمانی برای تفکر و مطالعه در باره شغل مورد نظر و تنظیم یک برنامه دقیق که تمام جوانب امر در آن لحاظ شده باشد ضروری به نظر می رسد .
نتیجه مطالعات نشان می دهد افرادی که بدون یک مطالعه و تنظیم یک برنامه مدون یا به عبارتی طرح تجاری شروع به فعالیت خود در کسب و کار می کنند در مقابل مشکلات و افت و خیز های جامعه توان کمتری دارند، چرا که از سیاست های شغلی خود بی خبر می باشند و احتمال شکست افزایش می یابد، در عوض افرادی که در ابتدای کار یک استراتژی سنجیده را در پیش می گیرند و طرح تجاری و چشم اندار مکتوب برای خود ترسیم می کنند کمتر در معرض حوادث ناخواسته قرار می گیرند.
تمام مراحل برنامه ریزی تجاری،کارآفرین را مجبور می کند تا تمام زوایای پروژه اقتصادی را تحلیل کند و برای مشکلات احتمالی راه کاره ای مناسبی را در نظر بگیرد. بنابراین برنامه ریزی تجاری به کارآفرین کمک میکند تا از شکست رهایی یابد. اگر پروژه تجاری شما بسیار کم درآمد باشد برنامه تجاری دلیل آن را مشخص میکند و از پرداخت هزینه سنگین شکست جلوگیری میکنید اگر یک تجارت بد فرجام را از ابتدا آغاز نکنیم بسیار ارزان تر تمام خواهد تا زمانی که خود بخواهیم با تجریه دلایل شکست را متوجه شویم.
تدوین یک برنامه تجاری باعث می شود کارافرین پروژه اقتصادی مد نظرش را هدفمندانه تر ببیند و تحلیل های مالی و اقتصادی موجود در طرح تجاری کارآفرین را مجبور می سازد که فرضیات موفق پروژه اقتصادی را موشکافانه تر ببیند. یک طرح تجاری شامل تمام جزییات یک کسب و کار است، این جزییات تمامی موارد مربوط به نوع شغل نحوه بازاریابی، رقابت ،عملیات راهبردی، امور مالی، سرمایه گذاری و … را شامل می شود.
طرح تجاری برنامه تفصیلی است که نشان می دهد یک کسب و کار جدید چه بخش هایی دارد و چطور اداره می شود. نوشتن یک طرح تجاری ، مهمترین چیزی است که برای شروع یک کسب . کار باید تهیه کرد. به قولی طرح تجاری برای کارآفرینان “نقشه راه “ است.
تدوین طرح کسب و کار
کار حرفه ای، تخصص، تجربه و مهارت بالایی می طلبد ولی برای شروع کسب و کارهای کوچک و متوسط بهتر است طرح کسب و کار یک صفحه را تدوین کنیم. یک طرح تجاری باید سوالات زیر را پاسخ بدهد تا مسیر و مقصدمان را دریابیم:
-۱ محصول یا خدمت خاص چیست؟
-۲ بازار آن کجاست ؟
-۳ چگونه سود چشمگیری خواهد داشت؟
-۴ به چه میزان سرمایه گذاری نیاز دارد؟
-۵ از چه زمانی شرکت سود دهی خواهد داشت ؟
آسان کردن یک موضوع و مسیر پیچیده پیش روی کارآفرین اولین مزیت طرح تجاری یک صفحه ای است، این طرح برای منسجم کردن و منظم کردن ایده های ذهنی شما و انتقال آن به دیگران ابزار خوبی است.طرح تجاری این فرصت را به کارآفرین میدهد که خودش را جای مشتری محصولش گذاشته و از دید مشتری به محصول بنگرد و در مسائل مالی هم از زاویه دیگری کسب و کارش را مشاهده کند و همین علت سبب می شود که منطقی تر تصمیم گیری کند.
باید ها و نباید ها در طرح تجاری:
در طول برنامه ریزی تجاری دام هایی پدید میآید که باید از آنها جلوگیری به عمل بیاید، در اینجا معمول ترین اشتباهی را که به طور معمول کارافرینان مرتکب آن می شوند را آورده ایم:
اهداف واقع بینانه نیستند
نبود اهداف قابل دستیابی و نبود محدودیت زمانی برای انجام کارها، نبود اولویت ها و گام های عملی همه بیانگر ضعف طرح است که باید تهیه یک جدول زمانی با مراحل مشخص در یکی دوره زمانی برطرف شود.
اتفاقات ناگوار پیش بینی نشده
کارافرینان بسیاری اوقات چنان در اهداف و نظرات غرق می شوند که بسیاری از جوانب را فراموش می کنندو مشکلات آینده را در نظر نمی گیرند، عیب ها و ضعف های پیش آمده را نمی بینند و آنها را نمی پذیرند. بهترین راه برای مقابله با این موانع احتمالی فهرست کردن تهدید و خطراتی است که احتمال وقوع آنها بالاست. سرمایه گذاران معمولا طرح تجاری را به ترتیب مراحل زیر ارزیابی می کنند:
-۱ خصوصیات پروژه اقتصادی در صنعت را مشخص می کنند
-۲ ساختار مالی برنامه را مشخص میکنند(بدهی و سود ویژه مورد نیاز)
-۳ جدید ترین تراز نامه را میخوانند(تا بتوانند قابلیت فروش ، ارزش خالص،بدهی و سود ویژه را مشخص کنند)
-۴ توان و خصوصیت کارآفرین را میسنجند(گاهی اوقات این مرحله از همه چیز بیشتر برایشان مهم است)
-۵ به دنبال یک پدیده منحصر به فرد در این پروژه اقتصادی میگردند.
حال از این دید باز با صبر و حوصله به طرح تجاری خود نگاهی بیاندازید، به نمودار ها و جداول مجددا دقت کنید
آیا همانطور هست که نظر سرمایه گذار را جلب کند؟
درست است که منطقی نیست که زحمات یک کارآفرین را نادیده گرفت و فقط در ۵ مرحله به طرح او نگاه کرد ولی این روش اکثر سرمایه گذاران پروژه های اقتصادی است چه بسا برخی حتی طرح کارآفرین را بررسی هم نمی کنند و آن را بدون کوچکترین بررسی مردود بدانند.
“ممکن است شما ساعت های بیشماری را برای تدوین طرح صرف کرده باشید ولی سرمایه گذاران اکثرا خلاصه آن را می خوانند پس برای جلب توجه آنها، با فرصت های واقعا استثنایی و سودآور شروع کنید.”