خانه » پیشنهاد سردبیر » «سیدمهدی مقدسی» با حضور در دفتر روزنامه «وقایع استان» به سوالات ما پیرامون کابینه دولت دوازدهم و انتخاب شهردار توسط شورای شهر پنجم پاسخ داد/نمایندگی در شرایط سخت

«سیدمهدی مقدسی» با حضور در دفتر روزنامه «وقایع استان» به سوالات ما پیرامون کابینه دولت دوازدهم و انتخاب شهردار توسط شورای شهر پنجم پاسخ داد/نمایندگی در شرایط سخت

پنجشنبه ۵ مرداد ۹۶   شماره ۶۳۹

****

وقایع استان

عباس لعل بار

****

سیدمهدی مقدسی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان مانند دیگر نماینده این حوزه انتخابیه، دکتر علی اکبر کریمی از فرصت دو هفته ای تعطیلات مجلس استفاده نموده و با حضور در حوزه انتخابیه خود پیگیر مسائل و مشکلات مردم است. وی معتقد است در دوره ای که رسانه ها و شبکه های مجازی به شدت فعال هستند کار نمایندگی بسیار سخت شده است. مقدسی روز گذشته با حضور در دفتر روزنامه وقایع استان از روند فعالیت روزنامه بازدید نمود و به سوالات ما پاسخ گفت. وی در ابتدای سخنانش با بیان اینکه از انتشار روزانه و مداوم تنها روزنامه استان خرسند است، بیان داشت: روزنامه وقایع استان مانند خودم بی طرفانه و دلسوازنه مسائل و مشکلات استان را پیگیری می کند.
سیدمهدی مقدسی با اشاره به مشکلات انبوهی که مردم در استان دارند بیان داشت: در مراجعات مردم به نمایندگان بخش اعظم این مشکلات مربوط به اشتغال، مشکلات کارگری و بازنشستگان است. وی افزود: دلیل افزایش مراجعات مردم علاوه بر انبوه مشکلات آنها، افزایش موج جمعیت و عدم حل برخی مشکلات مردم در دستگاه های مربوطه است.
عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به اینکه بزودی رییس جمهور کابینه دولت دوازدهم را اعلام خواهد نمود افزود: کابینه دولت یازدهم دارای نقاط ضعف و قوت بسیاری بود. رییس جمهور به عنوان منتخب مردم حق دارد همکارانی را بکار گیرد که با وی همسو بوده و نباید طیف ها و گروه های مختلف سیاسی برای خود در این امر سهمی قائل شوند.
عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در جلسات فراکسیون درباره کابینه نظرات مختلفی ایراد شده و تاکید می کنم که این فراکسیون به دنبال سهم خواهی نبوده و نیست.
وی اظهار داشت: در فراکسیون امید درباره شاخص های اعضای کابینه بحث شده و نظرات به دولت منتقل گردیده است. از جمله شاخص هایی که مورد تاکید ما هست کارآمدی می باشد.
مقدسی افزود: دولت باید در انتخاب اعضای کابینه خواسته های مردم را محقق کند، پیام مردم بسیار روشن است و باید نقاط ضعف کابینه یازدهم برطرف شود.
نماینده مردم اراک با اشاره به لزوم انسجام کابینه بیان کرد: هماهنگی بین اعضای کابینه در اتخاذ تصمیمات موثر واقع خواهد شد.
وی گفت: یکی دیگر از شاخص ها جوانگرایی می باشد که باید در کابینه لحاظ گردد. برخی از وزرای دولت یازدهم به رغم بالا بودن سن شان پرتحرک حاضر شدند و برخی ضعیف تر. همه با قاطعیت می گویند که باید سن وزرا کاهش یابد و از افراد با تجربه به عنوان مشاور استفاده گردد، در واقع باید به دنبال ترکیبی از جوانگرایی و افراد با تجربه در اداره کشور باشیم.
مقدسی به حضور زنان در کابینه هم اشاره نمود و گفت: یکی از مطالبات مطرح شده حضور زنان در کابینه است. البته نگاه ما نگاهی جنسیتی نیست ولی ادعا داریم که زنان توانمند و شایسته ای داریم که باید از آنها استفاده شود. معتقدم هرجایی که زنان در رده های بالای مدیریتی حضور داشتند شاهد کاهش فساد و افزایش کارآمدی بوده ایم. حضور زنان البته در رده های مدیریتی در استان و شهرستانها نیز می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.
وی در ادامه به این نکته اشاره کرد که لزوما نباید از طیف خاصی در کابینه استفاده شود و افزود: همه گروه ها و دسته ها در اداره کشور نقش دارند و رییس جمهور باید از حضور همه افراد متخصص از هر جناحی بهره برد.البته این بدان معنی نیست که از فردی که اعتقادی به برنامه های دولت ندارد استفاده گردد چرا که این زیبنده نیست و باعث ایجاد تضاد عملکرد می شود.
مقدسی تاکید کرد: در دولت یازدهم شاهد این ضعف بودیم که مدیرانی در عرصه بودند که اعتقادی به دولت نداشتند و باید این روند در دولت دوازدهم اصلاح شود.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان افزود: شاخص بعدی که باید در چینش کابینه لحاظ شود رعایت اعتدال در رفتار و گفتار است و نه به عنوان یک شعار حزبی بلکه به عنوان رفتاری که شخص دکتر روحانی سرلوحه خود قرار داده است.
مقدسی با اشاره به اینکه احتمالا کابینه دولت دوازدهم بعدازظهر روز ۱۴ مرداد بعد از مراسم تحلیف توسط رییس جمهور معرفی خواهد شد، افزود: مجلس یک هفته فرصت دارد بررسی لازم را انجام دهد و سپس از ۲۱ مرداد برای رای اعتماد اقدام کند.
وی ادامه داد: دکتر روحانی باید برای هر یک از وزرای خود استدلال قابل قبولی ارائه دهد تا اگر مخالفی در مجلس هست نظرش عوض شود، هر چند تنها هدف مجلس کمک به دولت است و فضای مناسبی برای دولت بر آن حکمفرماست.
وی همچنین تاکید کرد که دولت و وزرای جدید با اعتقاد راسخ به برنامه ششم توسعه کار خود را آغاز کنند و به این برنامه پایبند باشند.
دبیر فراکسیون اقتصاد مقاومتی مجلس افزود: اقتصاد هم اکنون به اولویت اصلی کشور تبدیل شده و هر یک از وزرا حتی وزیران غیر اقتصادی نیز باید برای کمک به افزایش رونق اقتصادی برنامه داشته باشند.
سید مهدی مقدسی به جذب منابع جدید و سرمایه خارجی هم اشاره کرد و گفت: باید از سرمایه های خارجی و ایرانیان مقیم خارج از کشور نهایت استفاده را برد و با جذب این سرمایه ها به رونق بیشتر اقتصادی کمک کرد. درجذب سرمایه گذاری خارجی به انتقال تکنولوژی نظیر آنچه در قرارداد توتال و رنو انجام شد، توجه ویژه شود تا به حفظ اشتغال داخلی هم کمک گردد.
توصیه های مقدسی به شورای پنجم
سیدمهدی مقدسی در ادامه سخنانش و در پاسخ به اینکه آیا برای انتخاب شهردار شورای پنجم با شما مشورتی کرده است یا خیر، گفت: شورای شهر پنجم باید بداند که نمایندگان مجلس همواره در کنار آنها هستند و می توانند از مشورتهای ما استفاده کنند.
وی ادامه داد: یکی از وظایف مهم شورا انتخاب شهردار است، همه می توانند نظری در این باره دهند ولی تصمیم نهایی با شورای شهر می باشد. بنده به عنوان کسی که سالهاست در مدیریت کلان شهر تجربه کسب کرده ام تاکید می کنم که شورای شهر فعلی جای آزمون و خطا نیست.
مقدسی بیان کرد: به شورای شهر پنجم توصیه می کنم شهرداری را انتخاب کنند که با تجربه باشد چرا که چنین شهرداری می تواند اراک را از چالش هایی که در آن گرفتار است رهایی بخشد.
وی افزود: شهردار پیشانی شورای شهر است، شهردار جدید باید بتواند نگرش ها نسبت به تامین و هزینه منابع را تغییر دهد و بتواند با جذب سرمایه و منابع جدید شهر را اداره کند چرا که با این منابع فعلی امکان انجام کار شگرفی در شهر اراک نخواهد بود.
این نماینده مجلس که سابقه شهرداری چهارمین کلانشهر کشور، کرج را داراست و معاون تخصصی سازمان شهرداری های شکور هم بوده، بیان کرد: باید شورای شهر جدید یک برنامه بلند مدت ۵ساله داشته باشد و تصمیمات شهردار هم برنامه محور باشد نه فردمحور. شورا و شهردار می تواند از ظرفیت های دانشگاه های استان نهایت استفاده را ببرد و البته از ظرفیت مشارکت مردمی غافل نشود.
مقدسی افزود: شورا در نخستین اقدام یک بانک اطلاعاتی از اراکی های مقیم خارج کشور که مایل هستند در اراک سرمایه گذاری کنند تهیه نماید و ضوابطی را فراهم کند که آنها بتوانند براحتی در شهر سرمایه گذاری نمایند.
وی اظهار داشت: همچنین برای استفاده بهتر از مشارکت های مردمی شورایاری ها و یا هر گروهی که باعث شود علامندان به شهر در آن سازماندهی شوند را ایجاد نماید تا از سرمایه مشارکت مردمی به نحو احسنت استفاده گردد.
دبیر فراکسیون شهری مجلس در پایان تاکید کرد: بنده به عنوان یک دلسوز برای شهر آمادگی این را دارم که هر زمان که شورا تمایل داشته باشد نظرات مشورتی خود را به آنها منتقل نمایم و تجاربم را در اختیارشان قرار دهم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.