- روزنامه وقایع استان مرکزی - http://vaghayeostan.ir -

سونامی سرطان در اراک

پنجشنبه ۱۸ خرداد ۹۶ شماره ۶۰۴
هجدهم خرداد به عنوان روز جهانی تومور مغزی نامگذاری شده است. توموری که غالبا از آن با عنوان سرطان یاد می کنند و به تومور درون جمجمه ای معروف است. به گفته رییس بیمارستان فوق‌تخصصی سرطان کودکان محک پس از سرطان خون، تومور مغزی شایع‌ترین نوع سرطان کودکان می باشد. اینکه سرطان علاوه بر بزرگسال و سالمندان این روزها در میان کودکان هم بیش از گذشته شیوع پیدا کرده است جای بسی تاسف دارد. بیشتر تومورهای مغزی در میان کودکان ناشی از اختلالات ژنتیکی می باشد که روند تقسیم سلولی را مختل و بدین ترتیب رشد سلول‌ها از کنترل خارج می‌شود. در این میان بیماران مبتلا به برخی بیماری‌های ژنتیکی در خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان‌های سیستم عصبی مرکزی قرار دارند. برخی از مواد شیمیایی ساختار ژن‌هایی را که از بدن در مقابل بیماری‌ها و سرطان‌ها محافظت می‌کنند تحت تاثیر قرار می‌دهند. تومورهای مغزی نشانه‌های مختلفی دارند و هر کودک بیمار و مبتلا به تومور علائم متفاوتی را تجربه می‌کند. این علائم براساس اندازه و محل تومور متفاوت هستند. بیشتر این نشانه‌ها از افزایش فشار درون مغز ناشی می‌شوند؛ چراکه جمجمه فضای اضافی برای چیزی غیر از بافت مغز و مایعات مغزی ندارد و با ظاهر شدن تومور، جا برای مغز کم می‌شود و آن را تحت فشار قرار می‌دهد. اما درصد سرطان درمیان مردم اراک براساس آنچه که از آمارها بر می آید بیشتر از نرم جامعه است. دانشگاه علوم پزشکی اراک شش هزار و ۵۰۰ بیمار سرطانی را در اراک شناسایی کرده که به‌گفته کارشناسان محیط‌زیست تعداد بیماران سرطانی اراک حتی بیش از این آمار است.
اراک شهری است که نه تنها ترافیک و تردد خودروها و ریزگردها باعث آلودگی اش می شود بلکه صنایع هم دلیل عمده آلودگی آن می باشد. در بسیاری از شهرها که شاید به جرات بتوان گفت درصد آلودگی هوای آن بسیار پایین تر از اراک است و دم از آلودگی می زند این آلودگی ها با وزش باد و بارش باران از بین می روند اما در اراک وضع به گونه ای دیگر است. در اکثر مواقع، بادهای اراک از سمت جنوب غربی شهر می‌وزند که این بادها به‌ دلیل قرارگیری واحدهای صنعتی آلاینده در جنوب غربی شهر، میزان آلودگی هوای اراک را افزایش می‌دهند. همچنین بادهای شمال غربی نیز ریزگردهای تالاب میقان را به شهر اراک می‌آورد.
در این شهر دیگر آلودگی فصل سرد و گرم نمی شناسد غالب روزهایش آلوده هست حتی در بهاری ترین روزهای سال. پس این طبیعی است که آمار سرطان در شهر بیشتر و بیشتر شود سرطان ریه، سرطان خون و…
طی چند دهه گذشته بسیاری از کارشناسان محیط‌زیست و بهداشت نسبت به بحران زیست محیطی در اراک هشدار داده‌اند ولی گوش شنوایی برای آن نبوده است. اکنون کلان‌شهر اراک وارد بحران زیست محیطی شده است و مسئولان هم. شهر اراک در وضعیت حادی از لحاظ آلاینده‌های زیست محیطی قرار دارد. اگر اقدام جامع مبنی بر مدیریت این آلودگی‌ها صورت نگیرد و طرحی که به‌عنوان طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک است تهیه و اجرایی نشود، شاهد سونامی سرطان در این کلان‌شهر خواهیم بود.