- روزنامه وقایع استان مرکزی - http://vaghayeostan.ir -

سوالات کاظمی چالشی ادامه دار برای شهردار/دکتر نسخه شهردار را پیچید

شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴     شماره ۳۱۸

گروه اجتماعی- پروانه کاوسی
در روزهای گرم مردادماه بود که تب و تاب در شورای کلانشهر اراک بالا گرفت ومباحث این پارلمان شهری برای رسانه ها داغ شد و بر گرمای تابستاننی افزود، چرا که منوچهر کاظمی دکتر شورا یک لیست بلند و بالا حاوی ۳۲ سوال از شهردار تهیه کرد، و با نطق سوالات در صحن و ارایه آن به هیات رییس برای پاسخگویی شهردار زمزمه های استیضاح را بالا بردتا جایی که در روزهای پایان شهریور تیتر های رسانه ها خبر از قانع نشدن اعضاء از سوالات و گویی دردر سر ساز شدن این سوالات برای شهردار بود.
سوالاتی که محور های اصلی آن پرسش در مورد دلیل صدور دو پروانه ساخت بدون رعایت ضوابط و تضییع حق ۱۱ میلیاردی شهر به نفع مالک، دلیل تخریب مکان تاریخی و میراث فرهنگی مقبره آقا نورالدین، دلایل عملیاتی نشدن مصوبات شورا، ععلت مامور بودن بیش از ۵ سال نیروهای شهرداری، علت ورود نیرو به شهرداری بر خلاف مصوبه شورا مبنی بر ممنوعیت بکارگیری نیرو در شهرداری، علل عدم ساماندهی نیروها در شهرداری، علت کم کاری در تملکات، ععدم تحقق بودجه ، علل عملکرد نا مطلوب در ۳۷ میلیارد تومان اوراق مشارکت و …. بود.
اما با فرارسیدن فصل پاییز و تغییر هیات رییسه تب پاسخگویی و پرسشگری شورا فروکش کرد، تا اینکه دوباره صدای اعتراض منوچهر کاظمی خزانه دار شورا برخواست و در اعتراض به عملکرد شهردار و مشکلات شهر در صحن علنی شورا، شهردار را به مناظره تلویزیونی دعوت کرد.
این عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک در این باره در گفتگو با خبرنگار وقایع استان گفت: علیرغم اینکه مخالف انتخاب شهردار به دلیل نداشتن سابقه فعالیت درامور شهری و شهرداری، بودم ولی برای اینکه شهردار قدرت بیشتری برای اجرای فعالیت و ارائه خدمت به شهروندان داشته باشد، رای مثبت به انتخاب وی دادم.
دکتر منوچهر کاظمی افزود: با توجه به اینکه دو سال از فعالیت وی در شهرداری می گذرد شاهد عملکرد مثبتی از وی نبوده ایم و هنوز نتوانسته است در جایگاه شهردار کلانشهر عملکرد مطلوبی ارائه دهد.
وی تصریح کرد: شهردار اراک با حمایت برخی از اعضای شورا علیرغم نداشتن عملکرد خوب و کارشناسی فعالیت می کند که اعضای شورا در مورد حمایت از عملکرد ضعیف وی باید به مردم پاسخگو باشند.
استعفای شهردار بهترین اقدام
خزانه دار شورای اسلامی کلانشهر اراک تاکید کرد: اراک با کلانشهر شدن نیازمند یک شهردار قوی است و اگر شهردار فعلی (ابراهیم عباسی) خود استعفا دهد بهترین اقدام را انجام داده است.
دکتر کاظمی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در شورای دور چهارم وجود دارد این است که جمع اعضا برای استیضاح شهردار به ۱۰ نفر نمی رسد گفت: به تنهایی نمی توانم کار چندانی انجام دهم.
وی با تاکید بر اینکه به دلیل قسمی که خوردم همچنان مقابل شهردار هستم گفت: حق مردم است که بدانند در شهر چه می گذرد.
از شهردار عملکرد خوب می خواهم
خزانه دار شورای اسلامی کلانشهر اراک با تاکید بر اینکه از شهردار فقط عملکرد خوب می خواهم گفت: از روز اول با تصویب بودجه یک هزار ۲۱ میلیاردی مخالف بودم چرا که معتقدم شهرداری بودجه سال قبل را هم نتوانسته بود محقق کند و در روزهای آخر سال گذشته با تهاتر ها و جابه جایی ها ظاهرا تحقق بودجه را ساماندهی کرده بود.
دکتر کاظمی با انتقاد از اینکه بسیاری از مصوبات شورای دور چهارم هنوز اجرایی نشده است گفت: بسیاری از طرح ها و پروژه های مصوب و نیاز شهر هنوز اجرایی نشده و از آن سو شهرداری برخی از پروژه های غیر ضروری و بدون اولویت را اجرا کرده است.
طرح ۵۵ متری اراک ۱۰ سال عقب افتاد
وی با انتقاد از عملکرد شهردار اراک در دو سال اخیر و عدم تحقق بودجه مصوب شهردار را به مناظره تلویزیونی دعوت کرد و اظهار داشت: خیلی از مسائل و مشکلات شهری وجود دارد که شهردار باید پاسخگو باشد.
دکتر کاظمی با اشاره به اینکه پاسخ های شهردار به۳۲ سوال وی قانع کننده نبوده و شهردار باید در مورد برخی ابهامات و تخلفات که در شهرداری وجود دارد به اعضای شورا به عنوان نمایندگان مردم پاسخ دهد.
این عضو شورای شهر با تاکید بر اینکه بسیاری از مصوبات شورا توسط شهرداری به کندی اجرا می شود اظهار داشت: عملیاتی کردن طرح ۵۵ متری اراک ۱۰ سال است که عقب افتاده و مردم انتظاراتی دارند که باید پاسخ گفته شود.
*** تفاهم نامه ۵۰۰ میلیاردی با خاتم الانبیاء لقمه بزرگی است
خزانه دار شورای اسلامی کلانشهر اراک با اشاره به انعقاد تفاهم نامه ۵۰۰ میلیارد تومانی شهرداری با قرارگاه خاتم الانبیاء گفت: در شرایطی که تنها ۳۰ درصد از بودجه هزار و ۲۱ میلیاردی شهرداری محقق شده و شهرداری در شرایط رکود و کاهش درآمد قرار دارد، و اعتبارات جوابگو نمی باشد انعقاد این تفاهم نامه لقمه بزرگی برای شهر است و در آینده با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.
دکتر کاظمی با بیان اینکه شهرداری اراک درآمدهای ثابت کمی دارد و مطالبات شهرداری هم که رقم قابل توجه ای است متاسفانه پیگیری جهت دریافت آن نمی شود اظهار داشت: در ۶ ماهه ابتدای سال که مزیتهای بیشتری برای درآمد داشته است تنها ۱۷۰ میلیارد تومان از بودجه محقق شده است.
وی یادآورد شد: این مبلغ با وجود مزیتهایی چون ۲۰ درصد تشویق عوارض در ماه های ابتدایی سال، بیشتر بودن ساخت و سازها به دلیل وضعیت آب و هوایی و تخصیص سود برای تقسیط عوارض محقق شده و پیش بینی می شود، درآمد شهرداری در ۶ ماهه دوم سال مبلغ کمتری باشد.
این عضو شورای شهر با اشاره اینکه شهرداری در اجرای این تفاهم نامه به تحقق اوراق صکوک و مشارکت و موافقت با تسهیلات بانکی دل خوش کرده بود گفت: اقدام برای دریافت و توزیع۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت با توجه به اینکه باید حدود هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان باز گشت داده شود تصمیم کارشناسی و صحیحی نیست.
کاظمی یادآور شد در دور سوم شورا ۳۷ میلیارد تومان اوراق مشارکت به شهروندان به منظور طرح‌های مربوط به شهرداری به فروش رسیده و اکنون باید با احتساب سود آن ۶۸ میلیارد تومان بپردازیم ولی هیچ اقدامی از این بابت صورت نگرفته است.
اجرای تقاطع امام حسن ضرورت شهر نبود
خزانه دار شورای اسلامی کلانشهر اراک در ادامه با بیان اینکه متاسفانه پروژه هایی که برای اجرا در تفاهم نامه قرار گاه خاتم الانبیاء ذکر شده چندان ضرورت و نیاز شهر نبوده است گفت: اجرای تقاطع غیر همسطح امام حسن (ع) جز اولویتها و ضرورت شهر نبود.
دکتر کاظمی افزود: دو طبقه کردن خیابان امام و خیابان شریعتی نیز چندان ضرورتی ندارد و می بایست شهرداری در راستای کاهش ترافیک مرکز شهر اقداماتی جهت خروج شهر از تک هسته ای بودن در دستور کار قرار دهد.
وی تصریح کرد: ایجاد نقاطی در سطح شهر برای خرید و تامین مایحتاج مردم به منظور کاهش سفر های مردم به مرکز شهر از جمله اقداماتی است که باید در اولویت کار شهرداری قرار گیرد.
این عضو شورای شهر فرهنگ سازی و ارتقاء فرهنگ عمومی شهروندان و ارتقاء کیفیت و اصلاح ناوگان حمل و نقل عمومی و ایجاد طرح های ترافیکی را از دیگر اقدامات ضروری برای کاهش و روان سازی ترافیک در مرکز شهر عنوان کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بسیاری از پروژه هایی که در تفاهم قرار گاه آمده است می توانست با هزینه بسیار پایین تر و توسط پیمانکاران محلی و یا سازمان عمران شهرداری اراک اجرا شود.
تصمیماتی برای عقب نماندن از شورای دور قبل
خزانه دار شورای اسلامی کلانشهر اراک در ادامه با بیان اینکه بسیاری از تصمیمات که در شورای دور چهارم گرفته می شود تنها به دلیل این است که از شورای دور سوم عقب نماند گفت: برخی از تقاطع ها و زیر گذرهایی که در دور چهارم تصمیم به اجرای آن گرفته شده تنها به دلیل این است که در دور سوم ۵ تقاطع مصوب شده بود و اعضا می خواهد از شورای قبل در اجرای پروژه ها عقب نماند. دکتر کاظمی جذب و ورود نیرو های غیر کارآمد و غیر مرتبط به شهرداری را از مشکلات مجموعه شهری عنوان کرد و بیان داشت متاسفانه با ورود نیروهای غیر مرتبط انگیزه کار از نیروهای توانمند مجموعه گرفته می شود و افراد توانمند به حاشیه کشیده می شوند.
دکتر کاظمی با انتقاد از تصمیم شورا مبنی بر اینکه شهردار اجازه دارد ۱۰ نفر را بدون اینکه به شورا معرفی کند به عنوان مامور به شهرداری بیاورد گفت: این عمل مطلوب نیست و ورود نیرو به عنوان مامور برای شهرداری هزینه هایی دارد در صورتی که در شهرداری نیروهای با سواد زیادی وجود دارد.
رد پای خانواده شهردار در یک پروژه سود آور
وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه شهردار در صورتی که شجاعت دارد به صورت شفاف در مورد تخلفاتی که در حوزه مدیریتی وی رخ داده توضیح دهد گفت: بنا بر اسناد و مدارک موجود سه تن از اعضای خانواده شهردار سهامدار شرکت پیمانکار پروژه شهرک خودرو هستند.
این عضو شورای کلانشهر اراک ادامه داد: پروژه شهرک خودرو با سهم ۳۰ به ۷۰ به شرکت پیمانکاری واگذار شده است که در قراردادآن وسعت شهرک خودرو ۷٫۵ هکتار بوده است که این میزان پس از چندی به ۱۴ هکتار افزایش می یابد و این افزایش در حالی است که سهم شهرداری از ۳۰ درصد افزایش نمی یابد.
دکتر کاظمی تصریح کرد: در ۷٫۵ هکتار اولیه تمام شوارع، اماکن فرهنگی و … دیده شده بود ولی در ۷ هکتار اضافه شده تماما تجاری در نظر گرفته شده است و این امر تنها سود کلانی را نصیب سهامداران شرکت می کند که خانواده شهردار نیز جز این سهامداران هستند.
وی با تاکید بر اینکه هر گونه ارتباط مالی شهردار با پیمانکاران پروژه های عمرانی غیر قانونی است اظهار داشت: پس از انتصاب در سمت شهرداری حق هیچ تغییری در قرارداد را نداشته است.
خزانه دار شورای اسلامی کلانشهر اراک از شهردار خواست در مورد این ارتباط و پشت پرده های این قرارداد توضیحات شفاف دهد.
مسئولین تخلفات را بررسی و حق مردم را برگردانند
دکتر کاظمی در شهردار اراک خواست در مناظره تلویزیونی در مورد تخلفی که در صدور دو پروانه ساختمانی به پلاکهای ۲۵۲۰۵ و ۲۵۲۰۶ در زمان مسئولیت شهردار فعلی و بدون مراحل قانونی صادر شده است توضیحاتی بدهد .
وی با بیان اینکه در صدور این دو پروانه ساختمانی میلیاردها تومان (حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان) از حق مردم شهر تضییع شده است از مسئولین امر خواست روند صدور این دو پروانه ساختمانی را بررسی و تخلفات آن را پیگیری و حقوق تضیع شده همشهریان را بازگردانند.