خانه » پیشنهاد سردبیر » سنگ نگاره ها گرفتار بی تفاوتی مسئولین !

سنگ نگاره ها گرفتار بی تفاوتی مسئولین !

سه شنبه ۲ مرداد ۹۵    شماره ۳۹۹

رحمان دلاوری /سخنگوی شورای اسلامی شهر دلیجان

در حالیکه بسیاری از کشورها در حسرت داشتن اثری تاریخی و فرهنگی جهت ایجاد هویت برای خود هستند جای تاسف بسیار دارد که هنوز نتوانسته ایم ارزش میراث تاریخیمان را درک کنیم و تصور اشتباهمان این است که استخراج سنگ معدن بدلیل تولید ثروت و اشتغال زایی بر حفظ و صیانت میراث فرهنگی ارجحیت دارد . بر اساس همین باور غلط که متاسفانه در ذهن مسئولین ارشد ما نیز رخنه کرده است ناباورانه در جای جای این مملکت شاهد اتفاقات تلخی هستیم که بدون آنکه دشمن برنامه ای بریزد و اراده ای کند خود با دست خویش کمر همت به تخریب هویت و پیشینه تاریخی و کهن خود بسته ایم و گاها بی خبری مردم نیز به این موضوع دامن زده و دست فرصت طلبان را برای غارت و نابودی میراث فرهنگی و تاریخی بازتر میگذارد .
در غرب شهرستان دلیجان و در حاشیه دریاچه سد پانزده خرداد مهمترین میراث تاریخی این شهرستان که مخزن اسرار هویت و قدمت تاریخی و فرهنگی مردمان این سرزمین است قربانی منفعت طلبی مسئولینی شده است که چشم و گوش خود را بر هشدارهای رسمی و غیررسمی مردم و نهادهای رسمی بسته اند و بی تفاوت نسبت به اتفاقات غیر قانونی و تلخی که در این محدوده در حال انجام است بر آنچه سلیقه شخصی خود میدانند صحه می گذراند .
این درحالیست که شورای اسلامی شهر دلیجان در سال ۹۳ دغدغه خود نسبت به تخریب این میراث ارزشمند و پیشنهادات در خصوص صیانت و حفظ آن را به سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اعلام نموده است . این سازمان نیز هشدارهای قانونی لازم را مبنی بر غیر قانونی بودن استخراج معدن در محدوده تاریخی آقا شاه بلبل دلیجان را بصورت رسمی به سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان مرکزی ابلاغ نموده و تاکید نموده است هر گونه صدور مجوز فعالیت اکتشاف و استخراج سنگ در محدوده قانونی آقا شاه بلبل غیر قانونی بوده و پیگرد قانونی و قضایی از طریق مراجع ذیصلاح خواهد داشت .
متاسفانه علیرغم گذشت دو سال از پیگیریهای قانونی مذکور نه تنها صدور مجوز استخراج سنگ معدن در این محدوده متوقف نشده بلکه شاهد صدور مجوز غیر قانونی استخراج سنگ و تسریع در تخریب گسترده این میراث فرهنگی ارزشمند هستیم . لذا به نمایندگی از مردم دلیجان دست استیصال و درماندگی خود را به سمت استاندار محترم استان مرکزی ، فرماندار محترم شهرستان و نماینده مردم شریف دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی دراز نموده و از این بزرگواران تقاضا دارم تا دیر نشده صدای مردم را بشنوید و در راستای نجات سنگ نگاره های تاریخی و حفظ هویت تاریخی و فرهنگی شهرستان دلیجان اقدامی فوری و موثر انجام دهید در غیر اینصورت در پیشگاه خدا و مردم مسئول بوده و باید پاسخگو باشید .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.