خانه » پیشنهاد سردبیر » سرشماری عمومی نفوس و مسکن ایران آغاز شد/ آغاز حساب شدن!

سرشماری عمومی نفوس و مسکن ایران آغاز شد/ آغاز حساب شدن!

یکشنبه ۴ مهر ۹۵ شماره ۴۲۴

وقایع استان:
با فرمان رییس جمهور توسط بختیاری، فرماندار اراک در دبیرستان دخترانه دوره متوسطه اول فرزانگان اراک زنگ سرشماری عمومی نفوس و مسکن ایران به صدا در آمد تا آخرین سرشماری ایران در قرن سیزدهم شمسی در استان آغاز شود. قدیمی‌ترین سند تاریخی مربوط به سرشماری نفوس درکتاب مقدس تورات است. در سفر مهاجرت این کتاب آمده است که حضرت موسی برای مهاجرت قوم بنی‌اسرائیل از مصر، همه افراد قوم یهود را سرشماری کرد. این سرشماری در سال ۱۴۹۱ قبل از میلاد انجام گرفته است. جالب است به این نکته اشاره شود که در قدیمی‌ترین کتاب تورات موجود، سفر یا فصل اعداد، شماره اقوام بنی‌اسرائیل و نفوس هر قوم را ارائه می‌دهد.
اولین سرشماری جمعیت به روش نوین در سال ۱۷۴۹ در کشور سوئد صورت گرفته و پس از آن، دیگر کشورها نسبت به شمارش افراد جامعه خود اقدام کرده‌اند.
در خردادماه سال ۱۳۱۸، اولین قانون سرشماری در کشور به تصویب مجلس شورای ملی وقت رسید. در اجرای این قانون، سرشماری جمعیت از دهم اسفندماه همان سال در شهر تهران و در سال‌های ۱۳۱۹ و ۱۳۲۰ در ۳۲ شهر کشور به تدریج به اجرا درآمد، اما به علت وقایع شهریور سال ۱۳۲۰ معوق ماند. در اسفندماه سال ۱۳۳۱ «سازمان همکاری آمار عمومی» تشکیل شد. با تشکیل اداره‌کل آمار عمومی اولین سرشماری عمومی کشور در سال ۱۳۳۵ توسط این اداره به مرحله اجرا درآمد. با تاسیس اداره کل آمار عمومی و اجرای سرشماری عمومی نفوس در سال ۱۳۳۵، فعالیت‌های آماری کشور وارد مرحله جدید شد و همه ساله طرح‌های گوناگون آماری در زمینه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی به مرحله اجرا درآمد. نیاز روزافزون دستگاه‌های برنامه‌ریزی کشور به آمار و اطلاعات و ضرورت همکاری بسیار نزدیک سازمان اصلی تولید‌کننده آمار با دستگاه برنامه‌ریزی، موجب شد تا در سال ۱۳۴۴ بر اساس قانون، اداره‌کل آمار عمومی از وزارت کشور منتزع و با نام «مرکز آمار ایران» به سازمان برنامه و بودجه وقت وابسته شود.
نخستین سرشماری ایران در سال ۱۳۳۵ انجام شد و جمعیت ایران در آن زمان ۱۸۹۵۴۷۰۴ نفر بود، پس از آن در سالهای ۱۳۴۵ ،۱۳۵۵، ۱۳۶۵، ۱۳۷۰، ۱۳۷۵، ۱۳۸۵، ۱۳۹۰ سرشماری انجام شد که براساس آخرین سرشماری کشور جمعیت ۷۵۱۴۹۶۶۹ نفری را تجربه کرد. جمعیت استان مرکزی در سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۰ یک میلیون و ۴۱۳ هزار و ۹۵۹ نفر اعلام شد و پیش بینی می شود در سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۵ این رقم به بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برسد.
این سرشماری هر ده سال یک بار با هدف تعیین مشخصّات جمعیتی کشور ایران توسط مرکز آمار ایران انجام می‌گرفت اما از سال ۱۳۸۵ به بعد هر پنج سال انجام می‌گیرد.
سرشماری این دوره در ۳ مرحله انجام خواهد شد، بخش نخست آن از روز گذشته آغاز شده و به مدت ۲۲ روز برای نخستین بار بصورت اینترنتی ادامه خواهد داشت. مرحله اجرایی و میدانی از ۲۵ مهر تا ۲۵ آبان ماه با مراجعه به منازل و نیز مرحله تلفنی برای خانوارهای غایب انجام می شود.رقیه یادگاری رییس سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی مدتی پیش ضمن اعلام آمادگی کامل استان برای اجرای سرشماری گفت: تدابیر لازم در این راستا اندیشیده شده است.
یادگاری افزود: ستادهای سرشماری در تمام شهرستان های این استان فعال شده و تبلیغات شهری نیز به صورت گسترده انجام شده است.
رییس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: آموزش مدرسان این سرشماری در تهران انجام شده و آموزش کارشناسان و معاونان فنی از سوم مهرماه و آموزش ماموران آمارگیر از ۱۲ مهرماه ارایه خواهد شد.
از تفاوتهای سرشماری اخیر با دوره های قبل علاوه بر استفاده از اینترنت در سرشماری، استفاده از تبلت و جایگزین شدن با برگه پرسش نامه است، به دلیل جمع آوری اطلاعات و پردازش آن در این سرشماری به صورت الکترونیکی و استفاده از تبلت به جای پرسشنامه تعداد به کارگیری نیرو در این سرشماری نسبت به دوره های قبل به یک چهارم کاهش یافته است. علاوه بر این سئوالات طرح شده نیز در حوزه اطلاعات خانواری و مسکن است و سئوالات حاشیه ای سرشماری های گذشته در این دوره حذف شده است.
برای انجام سرشماری حدود ۴۵ هزار نفر مشغول به کار خواهند شد که از بین آن‌ها حدود ۲۵ هزار نفر ماموران سرشماری خواهند بود. بقیه رده‌ها به کارشناسان مسئول، پرسنل ستادی، رانندگان و موارد مشابه اختصاص دارد.
مرکز آمار ایران اعلام کرده است به یکهزار نفر از خانوارهایی که به شکل اینترنتی اطلاعات خود را وارد کنند از طریق قرعه جایزه ۱۰میلیون ریالی تخصیص می یابد. همچنین یک گیگا بایت اینترنت رایگان برای همه خانوارهایی که در سرشماری اینترنتی شرکت می کنند تخصیص خواهد یافت.
به روز رسانی آمار و اطلاعات بصورت دقیق نیاز اساسی برنامه ریزی جهت توسعه کشور می باشد. اطلاعات به دست آمده از این سرشماری برای تامین نیازهای اقتصادی و اجتماعی کشور است و این آمار نقش موثری در تصمیم گیری های کلان دارد.
چطور شمرده شویم؟
مرحله اینترنتی این سرشماری تا ۲۴ مهرماه جاری ادامه دارد و مردم می توانند در صورت تمایل سوالات این سرشماری را از طریق آدرس اینترنتی WWW.sarshomari95.ir تکمیل و در پایان یک کد آماری به نام سرپرست خانوار دریافت کنند. افرادی که دارای کد آماری سرپرست خانوار باشند این کد را به مامور سرشماری ارایه می کنند و دیگر نیازی به تکمیل پرسشنامه به صورت حضوری ندارند.
مرحله دوم این سرشماری از ۲۵ مهرماه تا ۲۵ آبان ماه به صورت رو در رو و تکمیل پرسش نامه از طریق مراجعه مامور به در منازل است است.خانوارهایی که پرسش نامه های خود را به صورت اینترنتی پر کرده باشند و کد آماری خود را به هر طریق گم و یا فراموش کرده اند می توانند در این تاریخ (۲۵ مهر تا ۲۵ آبان ماه امسال) کد آماریشان را با زدن شماره ملی سرپرست خانوار در سایت سرشماری بازیابی کنند. افرادی که در زمان مراجعه مامور سرشمار در منزل حضور نداشته باشند، مامور برای آنان کارت اطلاعیه خانوار غایب با کد مخصوص قرار می دهد که این افراد نیز از تاریخ ۲۶ تا ۲۸ آبان ماه امسال به مدت سه روز فرصت دارند اطلاعات خود را برای این سرشماری یا از طریق اینترنت و یا از طریق تلفن تکمیل کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.