خانه » پیشنهاد سردبیر » زنگی های تیغ به دست/فقر فرهنگی در میان مخاطبان ورزشی در فضای مجازی به شدت احساس می شود

زنگی های تیغ به دست/فقر فرهنگی در میان مخاطبان ورزشی در فضای مجازی به شدت احساس می شود

دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶   شماره ۷۳۶

***

وقایع استان

***

با روایت داستان گونه من از فقر فرهنگی میان اقشار جامعه هنگامی که در فضای مجازی همچون زنگی های تیغ به دست جولان می دهیم آینه ای تمام نما از وضعیت اسفناک ما ایرانی ها در مواجه با اتفاقاتی که حول محور نام ایران می افتد در فضای مجازی است. درد بی درمان پلشتی و بی اخلاقی ما ایرانی ها را تمام دنیا می دانند و از هر منظری که به این موضوع نگاه می کنم می بینم درمان این غده چرکین سرطان گونه کار یک روز و دو روز نیست و همت بالا و فرهنگ سازی فشرده می خواهد .همراه باشید.روی مبل جابجا شد و با صدای بلند گفت: «متاسفانه مدتهاست بی اخلاقی در سطح جامعه فراگیر شده و باید فکری به حال آن کرد. گویی تمام جامعه به سوی اضمحلال در حال حرکت هستند و به سرعت و با این شیوه زندگی، جامعه از درون پاچیده خواهد شد!» سکوت می کند. فرد دیگری در تایید سخنانش مشغول حرف زدن است. مهمانی خانوادگی و بحث هایی که همیشه پیش می آید. نگاهی به گوشی موبایلش می اندازد. اینستاگرامش را باز می کند و با پیج دومش به صفحه «کافو» می رود. «مرتیکه بی شعور، عوضی، این چه قرعه ای بود واسه ما درآوردی؟» اینها را فارسی تایپ کرده و در زیر آخرین عکس کافو گذاشته و به بحث باز می گردد. «بله، درباره بی شعوری فرهنگی می گفتم…»مهمان دیگر مشخص است که حواسش به بحث نیست. خیلی هم علاقه ای به این بحث های مثلا فلسفی ندارد. او نیز در گوشی مشغول است.«بریم تو پیج رونالدو به عربی فحش بنویسیم که فکر کنه کار مراکشی هاست!» این را در گروهی در تلگرام می نویسد و شکلک خنده می گذارد! طبق معمول اینگونه بحث ها، حرف به کوروش و تمدن ۲۵۰۰ ساله می رسد. فرد دیگری رشته سخن را در دست گرفته و می گوید:« کدام تمدن ۲۵۰۰ ساله؟! ما فقط ۲۵۰۰ سال سابقه شهرنشینی داریم وگرنه که خیلی هم متمدن نبودیم.» عده ای مخالف و برخی دیگر موافقند. این فرد چند دقیقه پیش زیر عکس مجری مراسم قرعه کشی جام جهانی نوشته بود:«چرا به حرف این مردم گوش کردی، لباسی که خودت دوست داشتی رو می پوشیدی…»
***
شاید از نظر شما این مهمانی و حرفهایش بسیار دور از واقعیت به نظر بیاید اما متاسفانه واقعیت تلخی است که در اطرافمان وجود دارد. با ظهور شبکه های اجتماعی و امکان برقراری ارتباط با چهره های مشهور، مشکلی در جامعه دیده شد که تا پیش از آن وجود خارجی نداشت: لشکرکشی مجازی!
مسی به ایران گل می زند، حمله به صفحه فیسبوکش و فحاشی که چرا گل زدی؟! داور بازی با آرژانتین اشتباه می کند، حمله به صفحه اش و فحاشی! «دیمتری پایت» رونالدو را مصدوم می کند، حمله به صفحه او که چرا رونالدو را مصدوم کردی! رونالدو با ایران هم گروه می شود، حمله به اینستاگرام او که اگر گل بزنی… «زاتیسف» بازیکن تیم ملی والیبال ایتالیا برای برد تیمش برابر ایران تلاش می کند، فحاشی می کنیم که چرا اینقدر خوب بازی کردی؟!
البته حمله لشکریان مجازی فقط برای خارجی ها نیست، چه بسا روزهایی که به مهدی طارمی، علی دایی، فرهاد مجیدی و بسیاری دیگر از قهرمانان ملی ایران هم حملاتی انجام داده و با فحاشی، شعور نداشته شان را به رخ کشیده اند.
این افرادی که هر روز به بهانه ای در صفحات چهره های مشهور خود را تخلیه روانی می کنند را از خارج به ایران نیاورده ایم. اینها امثال من و شما هستند. اینها گاهی مواقع می توانیم حتی خود ما باشیم. مایی که حس می کنیم باید به هر اتفاقی به گونه ای واکنش نشان دهیم و چه واکنشی بهتر از اینگونه حرکات با صفحه های تقلبی غیرقابل شناسایی.
بحث بالا گرفته و سروصدای مهمانها درآمده است. یکی به شوخی می گوید:« با این قرعه جام جهانی و نزدیک بودن کشورها به هم، جمشید مشایخی یک روزه می تواند به همه آنها سفر کرده و عذرخواهی کند!» برخی می خندند و یک نفر به اعتراض می گوید:« کاش این ممکلت چندین جمشید مشایخی داشت تا به جهانیان نشان دهد شعور مردمان ما در حد خزعبلات فیسبوک و اینستاگرام نیست!»

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.