خانه » پیشنهاد سردبیر » رقابت جناح‌ها برای تصاحب کرسی های مجلس در دور دوم/آغـاز دوئل

رقابت جناح‌ها برای تصاحب کرسی های مجلس در دور دوم/آغـاز دوئل

شنبه ۴ اردیبهشت ۹۵    شماره ۳۳۳

گروه سیاسی- وقایع استان:
هرچه به ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۹۵، زمان برگزاری دور دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نزدیک‌تر می‌شویم، شاهد فعالیت بیشتر احزاب و سیاسیون هستیم. در حوزه انتخابیه اراک ، شازند و ساوه هم همچون ۵۵ حوزه انتخابیه در کشور رقابت برای تصاحب صندلی بهارستان به راند دوم کشیده شد که فعالیت‌های انتخاباتی هر روز افزایش یافته و شاهد جلسات متعدد انتخاباتی در روستاها هستیم.
به گزارش وقایع استان، آنچه که از ستادهای تبلیغاتی ۲ کاندیدای راه یافته از این سه شهرستان به دور دوم خبر می‌رسد حکایت از آن است که هر دو کاندیدا در تلاشند تا با حضور بیشتر در بین مردم شهرستان بتوانند اکثریت آرای این حوزه را از آن خود کنند.
آنچه در فضای سیاسی در اراک مشاهد می‌شود رقابت دوقطبی بین اصول‌گرایان که کاندیدای آنها حسن آصفری و اصلاح‌طلبان و حامیان دولت که کاندیدای آنها سید مهدی مقدسی است، مشاهده می‌شود. حال باید دید که در رقابت دوقطبی کدام جریان سیاسی برنده خواهد شد و کاندیدای خود را راهی بهارستان خواهد کرد.
همچنین در شهرستان شازند بین کاندیدای اصلاح طلبان علی ابراهیمی و صاحب علی غفاری از اصولگرایان نیز رقابت وجود دارد. اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان شهرستان درصدد هستند تا با دعوت از شخصیت‌های شاخص طیف خود در استان و کشور از همه توان برای رقابت استفاده کنند.
هر دو کاندیدا همچنین در تلاشند تا بتوانند کاندیداهایی که موفق به حضور در دور دوم نشده‌ است را همراه خود ساخته تا علاوه بر ایجاد جو روانی، تعداد حامیان خود را افزایش دهند. در حوزه انتخابیه در شهرستانهای ساوه و زرندیه خانم شهلا میرگلوبیات از طیف اصولگرا و آقای محمدرضا منصوری کاندیدای مستقل در انتخابات دور دوم شرکت دارند.
در حال حاضر انتخابات؛ نقل مجالس است وکاندیداها باید بیشتر از هر چیزی به تبیین برنامه‌هایشان بپردازند. هرچه به انتخابات نزدیک می‌شویم تخریب‌ها شدت می‌گیرد و این مهم مردم را در شناسایی کاندیدای اصلح دچار مشکل خواهد کرد.
حال و هوای شهر گویای نزدیکی به انتخابات نیست و سکوت بر شهر حاکم است و این در حالیست که در فضای مجازی فعالیت‌ها گسترده‌تر انجام می‌شود. فعالیت‌های مجازی در تشخیص کاندیدای اصلح مؤثر واقع شده است. ما که در بیشتر گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی حضور داریم، با توجه به اینکه تخریب‌های نامناسبی علیه کاندیدا صورت می‌گیرد، اعلام ناراحتی می‌کند.
حامیان کاندیداها در فضای مجازی فعالیت کثیر دارند و این در حالیست که فضای میدانی شهر در سکوت بسر می‌برد. جلسات انجام شده توسط کاندیداها مناسب بوده، اما این در حالیست که این جلسات غالباً برای مردان برگزار می‌شود و کاندیداها برنامه‌های ضعیف‌تری برای بانوان دارند. رعایت اخلاق در انتخابات گویای کارایی کاندیداها بوده است؛ بنابراین کاندیداها باید برای تکریم یکدیگر قدم بردارند تا تخریب یکدیگر!
اکثر شهروندان می گویندبا تأکید بر اینکه به شخصی رأی خواهیم داد که کارآمد باشد و به گروه با شخص خاصی متصل نباشد، فضای مجازی باید کنترل شود تا علیه هیچ کاندیدایی، تخریب صورت نگیرد.
***
مهدی مقدسی:
توسعه پایدار، تــوسعه ای متوازن و همه جانبه است
آقای مهدی مقدسی که تا کنون مسئولیت های مانند:
رئیس ستاد سرمایه گذاری داخلی و خارجی استان مرکزی، رئیس مرکز روابط بین الملل استان مرکزی، رئیس هیأت امناء پیام نور اراک که منجر به اخذ زمین و ساخت بنای اولیه گردید، نایب رییس شرکت تامین مسکن فرهنگیان کشور و عضو هیات رسیدگی به تخلفات وزارت آموزش و پرورش.
نماینده اعزامی وزرات کشور به سازمان ملل در سال ۸۹ به منظور شرکت در کمیسیون توسعه پایدارملل متحد در گفتگو با وقایع در خصوص مهمرین مشکلات کنونی استان گفت : توجه به حمل و نقل عمومی به واسطه مشکلات آلودگی هوا در اراک یک امر اجتناب ناپذیر است و جای صنعت ریلی در حمل و نقل درون شهری اراک بسیار خالی به نظر می رسد و در این خصوص باید ابتدا با مطالعات دقیق و کارشناسی توسط مهندسین مشاور ذیصلاح که سابقه و تجربه این کار را دارند مشخص گردد که کدام شیوه حمل و نقل عمومی مناسب شهر اراک می باشد و در مرحله بعد نسبت به جذب بودجه های لازم برای مرحله اجرا آنهم بااستفاده ازپتانسیل صنایع اراک اقدام گردد .
ایشان درمورد آلودگی هوای شهر خاطر نشان ساخت : نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری و جایگزینی آن با اتوبوسها و تاکسی های فرسوده قطعا در راه کاهش آلودگی هوا می تواند موثر واقع شود وهمچنین تغییر تکنولوژی درصنایع بزرگ وآلاینده با برخورداری ازسیستم ها جدید و فیلترهای مناسب بایستی دراولویت قرارگیرد تا ضمن کاهش آلودگی ازتعطیلی آنها وبیکاری کارگران عزیز هم جلوگیری کرد.
مقدسی در مورد برنامه هایش در سطح مدیریت کلان استان افزود : به طور کلی صنایع و به طور ویژه صنایع بزرگ در اراک از منابع این شهر در حال استفاده هستند و باید هزینه های این بهره برداری را بپردازند و به همین جهت می بایست شرایطی را فراهم کنند که در تقویت مدیریت شهری و انجام پروژه های بزرگ شهری سهم خود را بپردازند و در ایجاد و حمایت از زیرساختهای شهری نقش اساسی داشته باشند به طور مثال باید عرض کنم زمانی که بنده در استان به عنوان معاون استاندار مشغول به کار بودم زیرساختهایی از قبیل هتل امیرکبیر در اراک ایجاد شد که با رفتن مدیران این زیرساخت همچنان به کار خود ادامه می دهد همگی مدتهای مدیدی در اختیار مردم شهر قرار گرفته و می گیرد .
وی افزود : بنده اعتقاد به خرد جمعی در همه امور دارم در خصوص اداره شهر نیز به این امر معتقدم و تشکیل اتاقهای فکر را برای اداره بهتر امور شهر بسیار موثر می دانم از سوی دیگر با توجه به تجربه اداره کلان شهر دو میلیون نفری کرج و معاونت سازمان شهرداریهای کشور با همه شهرها ارتباط داشته ام و با مشکلات و نیازهای شهرهای کشور آشنایی دارم به همین منظور می توانم به جرأت بگویم که به نیازهای اراک واقفم و برای رشد متوازن شهر اراک می بایست الگوی رشد خاص اراک را طراحی و اجرا نمود که این امر با کمک همه صاحب نظران دانشگاهی و نظرات مردم وحمایت همه جانبه ازشوراهای اسلامی وشهرداریهای شهرهای تابعه شهرستانهای اراک ، خنداب وکمیجان امکان پذیر می باشد.
شهردار سابق کرج با اشاره به نبود بنیه مالی تصریح کرد : تأمین منابع مالی یکی از مهمترین قسمتهای اجرای پروژه ها بویژه پروژه های عمرانی است به همین منظور می توان با تکریم سرمایه داران و جذب سرمایه های اراکی های مقیم مرکز و یا اراکی های خارج از کشور این کارها را به انجام رساند چون این پتانسیل برای همکاری به نظر بنده فراهم است و فقط نیاز به یک سری هماهنگی ها و تکریم این بزرگوران است تا بتوان با جذب این سرمایه ها شهرمان را آباد و شاداب ببینیم ویا با آگاهی ازقوانین ودستورالعمل ها همانند شهرهای مشهد ، قم واصفهان و….. باید ازاوراق مشارکت، صکوک، تسهیلات بانکها ومشارکت منطقی و موثر با بخش خصوصی که اهلیت لازم راداشته باشد استفاده کرده و کلاً راه حلهایی برای درآمدهای پایدار باید یافت .
معاون سابق سازمان شهرداری های کشور همیچنین ابراز امیدواری کرد با توجه به اینکه بنده به عنوان نماینده وزیرمحترم کشوردر اجلاس کمیسیون پایدار سازمان ملل در سال ۱۳۸۹ شرکت کرده ام باید این نکته را عرض کنم که توسعه ای می تواند پایدار باشد که همه جانبه و متوازن باشد و نباید به منظور توسعه در یک بخش بخشهای دیگر را فدای آن کرد به طور مثال نباید محیط زیست فدای صنعت گردد و یا فرهنگ فدای توسعه شهری شود بلکه رشد متوازن همه بخشهاست که می تواند در پایداری توسعه موثر واقع شود. همچنین به نظربنده برای تحقق برنامه های فوق الاشاره و رسیدن به شهری توسعه یافته و زیبا باید همه دست اندرکاران مرتبط ملی، استانی و شهرستان ازمدیریت شهری حمایت همه جانبه داشته باشند.
وی با اشاره به موفقیت برجام و ارتقا بین المللی چهره کشور در سطح جهان گفت : اکنون که در زمان پسا برجام به سر می بریم، دولت نیاز به حمایت دارد از همین رو نمایندگان منتخب مردم می بایست عقلانیت را برکشور حاکم کنند و مجلس باید از این مجال برای قانون گذاری حداکثر استفاده را کند. مقدسی انحراف از برنامه های چهارم و پنجم را بیش از حد عنوان کرد و اظهار کرد: متاسفانه به رغم فروش نفت بشکه‌ای ۱۴۰ دلار مملکت دچار رکود بوده از همین رو ضرورت دارد با اعتبارات موجود حمایت بیشتری از واحدهای تولیدی داشته باشیم .
وی در پایان خاطر نشان ساخت که وجود تفرقه در بین نمایندگان استان مرکزی آسیب های زیادی به این استان رسانده اما اتحاد نمایندگان کرمان و اصفهان این استان ها را شکوفا کرده است.مقدسی، زدودن رخوت از شهر اراک را با وفاق، همدلی، تلاش مضاعف مسئولان و نمایندگان میسر خواند و گفت: ایجاد اشتغال با شعار عملی نمی شود؛ بلکه نیازمند اختصاص اعتبارات در بخش تولید و اصلاح مصوبات در امر قانون گذاری است.
حسن آصفری:
همان شیوه ام را ادامه می دهم
اقای آصفری نیز در مورد سیستم کاری خود در صورت پیروزی و در خصوص رویه خود نسبت به گذشته در مجلس گفت : یقینا همین شیوه کنونی را ادامه خواهم داد و سعی خواهم کرد که در راستای منافع ملی ، نظام و مصالح کشور در این دوره نیز چون گذشته و با نگاه به آینده و با تغییرات لازم و سازنده در مجلس کار کنم .
ایشان در پاسخ به این سوال که چرا نمایندگان استان در گذشته در برابر مشکلات ملموس استان مانند بیکاری با وجود صنایع فراوان و آلودگی بیش از حد هوا سکوت کرده اند متذکر شد که نسبت به عملکرد سایر نمایندگان کاری ندارد اما ایشان جز اولین نمایندگان پیگیر استان در خصوص حل مشکل آلودگی هوا بوده اند و از مهمترین کارهای ایشان در این زمینه گاز سوز کردن نیروگاه شازند و جلوگیری از استفاده از سوخت مازوت بوده است و گرفتن سهم آلایندگی برای استان در زمینه مقابله با آلودگی هوا در استان بوده است.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: در زمینه بیکاری نیز امروزه یکی از سوالات مهم ما در مجلس این است که چرا استان مرکزی با دارا بودن کارخانجات توانمندی همچون واگن‌پارس که قدرت تولید واگن‌های مختلف، باری، مسافری و حمل سوخت را داراست چرا باید باکشورهای دیگری نظیر روسیه، چین و ژاپن قرارداد واردات داشته باشیم و در ارتباط با کارخانه دیگری نظیر هپکو نیاز است به تولید کننده‌های داخلی و توانایی آن‌ها توجه کرد.بنابراین همین بها ندادن به توانایی تولیدکنندگان داخلی یکی از مهترین دلایل رشد بیکاری بوده است.
وی عنوان کرد: جلوگیری از خام‌فروشی از دیگر محورها و شاخص‌های تحقق اقتصاد مقاومتی است که با توجه به آن می‌توان مواد خام را در اختیار تولید کننده داخل قرار داده و نگاه جدی‌تری به بحث تولید و تولید کننده داخلی و بومی داشت و این به معنای کامل خود، تعبیر صحیح و کارآمد مباحث مربوط به اقتصاد مقاومتی است.
نماینده مردم اراک٬ خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به توجه مجلس به موضوع مهم اقتصاد مقاومتی گفت: یکی از موضوعات مهم و موردتوجه مجلس و دولت توجه به مبحث مهم اقتصاد مقاومتی است که می‌توان آن را به عنوان نسخه‌ای شفا بخش معرفی کرده و مسائلی نظیر بیکاری، تورم، گرانی را با پرداختن به محورهای اقتصاد مقاومتی برطرف کرد. بحث حمایت از تولیدکننده داخلی موضوعی است که می‌تواند بسترهای اصلی و مهم دستیابی به اقتصاد مقاومتی و تحقق آن را ممکن ساخته و رونق بخش‌های مختلف اقتصادی را ایجاد کند.
وی در پاسخ این سوال که دستاورد یک دوره نمایندگی شما برای استان چه بوده است خاطر نشان کرد :
گاز سوز کردن نیروگاه شازند و جلوگیری از استفاده ی بی رویه از سوخت مازوت، گرفتن سهم آلایندگی از نیروگاه ، پتروشیمی و پالایشگاه جهت شهرداری اراک برای انجام پروژه های عمرانی ، تامین اعتبار برای بیمارستان ۳۲۰ تخت خوابی ولیعصر ، تامین امکانات و تجهیزات پزشکی جهت بیمارستان های اراک به ویژه گرفتن دستگاه ام ار ای ، گازرسانی به ۶۳ روستای شهرستان های اراک، خنداب و کمیجان به طوری که امروزه حتی یک روستای بدون گاز در این شهرستانها وجود ندارد ، گرفتن بودجه برای استاندار نمودن فرودگاه اراک از طول باند و عرض باند و همچنین گرفتن اعتبار برای چراغ های لایتینگ به منظور انجام پرواز هواپیماهای بوئینگ و غول پیکر ، شروع پروژه راه فرعی خنداب که مسیر خنداب را ۳۳ کیلومتر به اراک نزدیک میکند از مسیر خارپهلو به مهر آباد ، گرفتن اعتبار برای پروژه راه سازی وفس آقچه قلعه، پیگیری و گرفتن اعتبار برای راه آهن اراک قم به منظور انجام استفاده قطارهای سریع السیر، پیگیری و گرفتن اعتبار برای راه آهن اراک قم به منظور انجام استفاده قطارهای سریع السیر، برگزاری جلسه با وزرا و مسئولین برای پیگیری مطالبات مردم استان در حوزه بهداشت، درمان و …، طرح سوال از وزرای اقتصاد، کشور ، بهداشت و درمان و نیرو به منظور پی گیری مطالبات مردم، تامین اعتبار برای بیمارستان خنداب.
وی در خصوص اینکه در صورت رفتن به مجلس برنامه هایش به چه طرحی ادامه پیدا خواهد کرد گفت :امروزه استان مرکزی مشکلات جدی را دارد با توجه جلساتی که با وزرا داشته ایم و رایزنی های انجام گرفته با توجه به اینکه تا کنون دولت سهم واقعی را برای اعتبارات در اختیار استان ما قرار نداده . با توجه به درآمد خوبی که استان دارد پیگیری این هستیم که ما به حقوق حقه مردم برسیم . وهمچنین تلاش برای جذب سرمایه گذاری برای توسعه استان و اشتغال پایدار و تامین امنیت شغلی کارگران وهمچنین پیگری مطالبات فرهنگیان وطرح سوال از وزیر آموزش و پرورش برای گرفتن حقوق عقب افتاده معلمان و طرح تحقیق و تفحص برای صندق ذخیره فرهنگیان ، طرح تحقیق و تفحص برای شرکت شمسا برای کمک به زائران عتبات عالیات از جمله برنامه های من در این دوره خواهد بود.
وی درباره برجام نیز گفت :برجام تاکنون هیچ چیزی را عوض نکرده است و فقط بر روی کاغذ یک سری حرف ها زده شده است . ما امیدوار هستیم که طرفین غربی سر عقل بیایند و به تعهدات خود عمل کنند و آنها را را عملیاتی کند زیرا امروز جمهوری اسلامی به تعهدات خود عمل کرده و آنها را عملیاتی کرده است ولی ما در کنار بحث توافق و گرفتن حق مسلم خود از آمریکا برای گرفتن پول های بلوکه شده و برای فروش نفت در برابر آمریکا و غرب به هیچ وجه کوتاه نخواهیم آمد و این کارهای را از طریق پارلمان های خارجی و دستگاه دیپلماسی به طور جدی پیگیری خواهیم کرد و البته در کنار آنها باید به طور جدی به فکر اقتصاد مقاومتی هم فکر کنیم وی افزود ما چه به برجام امیدوار باشیم و چه نباشیم دولت یک سری تعهدات از طرف غربی گرفته است و باید به آنها جامع عمل بپوشاند و مجلس نیز در این زمینه تمام همکاری خود را خواهد کرد تا بتوانیم تمامی حقوق خود را از طرف غربی بگیریم .
علی ابراهیمی:
سلامت شهروندان برایمان حیاتی است
علی ابراهیمی کاندیدای راه یافته به دور دوم در حوزه شازند نیز در گفتگو با وقایع در مورد برنامه هایش در این دوره گفت: در برنامه های من در دوره دوم انتخابات نسبت به دوره اول تغییری حاصل نشده وعمدتا ریشه اقتصادی و معیشتی دارد. یکی از شعارهای اصلی من توسعه متوازن و پایدار در کلیه کشور و به ویژه شهرستان شازند و استان مرکزی است. دیدگاههای توسعه ای انتخاباتی را در ویژه نامه مطبوعاتی ۴ صفحه ای در مرحله اول به صورت وسیع منتشر کردم. در این ویژه نامه دیدگاههای خود را در پاره ای از امور ملی، استانی و شهرستان شازند بیان کرده ام.
ایشان در مورد برنامه خود برای حل مشکل آلودگی استان خاطر نشان ساخت: آنچه که مسلم است کشور سرمایه گذاری زیادی در صنایع این استان کرده است که در واقع متعلق به مردم است. این نکته مهم را نیز نباید نادیده گرفت که سلامت شهروندان بسیار بسیار برای ما حیاتی است. راهکار حل این مشکل را بروز کردن فناوری این صنایع و بویژه نصب فیلترهای کنترل آلایندگی می دانم. این برنامه را با تعامل با مدیران محترم صنایع و در فضایی دوستانه و غیر سیاسی به پیش خواهیم برد.
ابراهیمی دلیل پیروزی لیست امید را به دولت قبل مرتبط ساخت و افزود : به نظر من دلایل زیادی دخیل بودند. ضعف های غیر قابل اغماض دولت قبل و مجلس در عرصه اقتصادی، مشکلات ریز و درشت مردم ناشی از تحریم های ظالمانه سازمان ملل متحد ودولت های غربی، موفقیت در عرصه دیپلماسی و به ویژه حضور تحسین برانگیز و آگاهانه مردم در پای صندوق های اخذ رای از جمله این عوامل بوده است.
وی در پیامی از همه گروههای سیاسی خواست که از شعار زدگی پرهیز کنند و گفت : پیام من به همه گروهها این است که اعتماد مردم را پاس بدارند و به مطالبات برحق آنها و شعارهای انتخاباتی نامزدها وفادار بمانند.
ابراهیمی در پایان برجام را امیدوار کننده خواند و افزود : دستاورد مذاکرات نفس گیر برجام، به وِیژه لغو قطعنامه های ظالمانه شورای امنیت سازمان ملل و دول امریکایی و اروپایی علیه ملت عزیز ایران به طور یقین بسیار ارزشمند است که نباید هیچ عاقلی آنرا نادیده انگارد. هر چند غربی ها در این راستا کارشکنی می کنند اما بطور یقین در سال جاری آثار مثبت برجام در زندگی و کسب و کار مردم و امور کشورنمودار خواهد شد.
صاحب علی غفاری:
پیروزی لیست امید نشان ضعف اصولگرایان نیست
صاحب علی غفاری کاندیدای راه یافته به دور دوم در حوزه شازند نیز در مورد برنامه هایش در دوره دوم گفت : برنامه های من در این دوره استانی و فرامنطقه ای نیز بوده است زیرا برخی اشتباهاتی در سطح کشور وجود دارد که در همه جا اثرات خود را نشان میدهد مثلا در بخش کشاورزی بعد از چند دهه هیچ خلاقیتی وجود ندارد . و هنوز هم کشاورز کود و سم را می زند و اثراتش باقی می ماند و سلامت جامعه را به خطر می اندازد و این بحث سراسری است و فقط مربوط به یک جای خاص نیست .
وی افزود: ما انتظار داریم مجموعه ای از نمایندگان را به وجود بیاوریم که اولا فرهیخته و در درد آشنایی مردم باشند و در ثانی با هم همکاری و هماهنگی داشته باشند . و با یک همدلی به استان خدمت کنند.
وی در مورد پیروزی لیست امید در تهران خاطر نشان ساخت : این اشتباه است که این پیروزی را فقط ناشی از ضعف اصول گرایان یا شرایط کشور پس از برجام بدانیم این شیوه درستی نیست . زیرا باید دانست که اصول گرایی یک فکر یا یک جریان نیست بلکه یک تفکر غالب در کشور است . هر چند به بسیاری از اصول گرایان انتقاد وارد است چرا که آن انسجام هماهنگی کامل رابا هم نداشتند و این تشتت و ناهماهنگی شرایط را به گونه ای دیگر رقم زد . از طرفی نیز نباید همه کشور را تهران بدانیم چرا که در بسیاری از جاها نیز شرایط به نفع اصول گرایان بوده است . وی در مورد برجام گفت :برجام تا کنون هیچ تاثیری در کشور نداشته است و فقط بر روی کاغذ چیزی گفته اند ولی بر روی شرایط زندگی و معیشت مردم هیچ تاثیر خاصی نداشته است . و با وجود وعده های فراوان دولت در مورد تغییر شرایط اقتصادی کشور الان ما زمزمه قعط یارانه های را میشنویم . و این نشان میدهد که چیزی فعلا عوض نشده است. وی در پایان گفت پیام من به همه گروهها این است که ما امت واحده هستیم و باید زیر پرچم اسلام با ولایت فقیه بیایم و به چیزی که مردم میخواهند بدون تعصب به گروه خاصی برای خدمت کردن به مردم وقت بگذاریم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.