خانه » پیشنهاد سردبیر » «دکترعلی اکبر کریمی» در گفتگو با «وقایع استان» از پیشنهادش برای افزایش وام ازدواج به ۱۵ میلیون تومان گفت/شاباش دکتر به جوانان

«دکترعلی اکبر کریمی» در گفتگو با «وقایع استان» از پیشنهادش برای افزایش وام ازدواج به ۱۵ میلیون تومان گفت/شاباش دکتر به جوانان

یکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶   شماره ۷۶۰

***

وقایع استان

عباس لعل بار
***
براساس آخرین تحقیقات علمی صورت گرفته در حوزه ازدواج مشخص شده است که اعطای وام ازدواج به عنوان یکی از عوامل موثر بر انگیزه جوانان، در تشکیل خانواده اثرگذار است و رابطه مثبت و معناداری با آن دارد. در مقاله ای که در سال ۲۰۱۵ توسط حسن قلی پور و محمدرضا فرزانگان منتشر شد و به بررسی وضعیت ازدواج و عوامل موثر بر آن پرداختند، مشخص شده بود که وام قرض الحسنه ازدواج که از ناحیه دولت به عنوان یک سیاست حمایتی اتخاذ شده است، در افزایش آمار ازدواج تاثیرگذار بوده است. بازه زمانی مطالعه انجام شده مربوط به سال‌های ۲۰۱۰ – ۲۰۰۶ است که در آن دوران، مبلغ وام ازدواج ۳ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۳۶ ماهه و نرخ بهره ۴ درصد بود؛ که در مقایسه با سایر تسهیلات که نرخ بهره ۱۲ الی ۱۴ درصدی داشتند نرخ پایینی به حساب می‌آمد. در این مقاله پس از استفاده از یک مدل پنل پویا، این نتیجه حاصل شده است که تسهیلات قرض الحسنه با تعداد ازدواج انجام شده رابطه مثبت و معناداری دارد؛ بنابراین این سیاست باید توسط دولت ادامه یابد. همچنین این تحقیق نشان می دهد هزینه های مسکن و نرخ بیکاری نیز موجب گرانتر شدن تشکیل خانواده شده و زمان ازدواج جوانان را به تاخیر می‌اندازد.
وام ازدواج در قانون بودجه سال ۱۳۹۵ توسط مجلس از ۳ به ۱۰ میلیون تومان افزایش یافت و دوره بازپرداخت آن نیز ۴ ساله شد؛ اثر بروزرسانی این سیاست حمایتی کشور در افزایش تعداد ازدواج جوانان در سال ۱۳۹۵ بی تاثیر نبوده است. آمار منتشر شده سازمان ثبت احوال نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۵ تعداد بیش از ۷۰۹ هزار ازدواج ثبت شده که نسبت به سال ۱۳۹۴ رشد ۳.۵ درصدی داشته است. این در حالی است که قبل از سال ۱۳۹۵ علی‌رغم رسیدن تراکم جمعیتی کشور به سن ازدواج، میزان ازدواج در ۵ سال متوالی روند رو به کاهش را طی کرده و از تعداد ۸۹۱ هزار در سال ۱۳۸۹ به رقم ۶۸۵ هزار ازدواج در سال ۱۳۹۴ رسیده بود؛ به تعبیری در این سال‌ها میزان ازدواج ۳۰ درصد کاهش یافته بود.
اما حالا دکتر علی اکبر کریمی نماینده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس خبر داد که پیشنهاد افزایش این وام را از ۱۰ به ۱۵ میلیون تومان در کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه داده که با موافقت مواجه شده است. گفتگویی با وی در این باره انجام دادیم که در ادامه می خوانید:
دکتر کریمی در ابتدای گفتگو با خبرنگار وقایع استان از پیشنهاد خود برای افزایش مبلغ وام ازدواج به ۱۵ میلیون تومان خبر دادو افزود: این پیشنهاد در قالب اصلاح بند ب تبصره ۱۶ لایحه بودجه سال ۹۷ در کمیسیون اقتصادی مجلس به تصویب رسید.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان اظهار کرد: با توجه به اینکه ازدواج جوانان بحث مهمی است ضروری است نیازها و امکانات لازم برای جوانان در امر ازدواج فراهم شود. وام ازدواج هم از امکانات خوبی است که در سال‌های گذشته به تسهیل ازدواج جوانان کمک کرده است.
وی ادامه داد: در سال های اخیر شاهد افزایش سن ازدواج بوده ایم که این امر باعث بالارفتن ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی در کشور شده و به همین سبب باید با اقداماتی از این تهدید جلوگیری کرده و با توجه به اینکه هزینه های ازدواج بسیار بالا است این امر می تواند کمک شایانی به جوان نماید.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه وام ازدواج در ازای هزینه‌های هر ازدواج رقم ناچیزی است، یادآور شد: در سال‌های گذشته وام ازدواج به ۱۰ میلیون تومان افزایش یافت اما با توجه به تورم سال‌های اخیر و ضرورت استفاده از منابع بانکی برای ارائه تسهیلات ازدواج و همچنین آثار خوب و مثبتی که ازدواج به لحاظ فرهنگی و اجتماعی به همراه دارد، پیشنهاد افزایش مبلغ وام را در کمیسیون اقتصادی مطرح کردیم که به تصویب رسید.
کریمی خاطرنشان کرد: این پیشنهاد در کمیسیون تلفیق مجلس مطرح خواهد شد و امیدواریم اعضای کمیسیون تلفیق و پس از آن نمایندگان در صحن علنی آن را به تصویب برسانند تا بتوانیم این خبر خوش را به جوانان در آستانه ازدواج بدهیم.
دکتر کریمی در پاسخ به این سوال که واکنش دولت به افزایش وام ازدواج چه خواهد بود، بیان کرد: ممکن است دولت از لحاظ تامین منابع مورد نیاز بانکی مخالفتی داشته باشد که بنظر من چنین نیست، افزایش وام ازدواج اثر مثبتی در اقتصاد کشور خواهد داشت، با گرفتن وام مردم به بازار مراجعه و اقدام به خرید اجناس و لوازم می کنند که منجر به رونق بازار می شود از طرفی به رونق کسب و کار اصناف کمک می کند که خود اتاق اصناف به این امر اشاره نمود و از آن استقبال کرده است.
وی افزود: همچنین شاهد افزایش تقاضا برای کالاهای ایرانی خواهیم بود. با توجه به نقدینگی گسترده ای که داریم و در حال حاضر به بیش از یک میلیون و سیصدهزار میلیارد تومان بالغ شده و باید توجه نمود که بخش عمده ای از آن در سیستم بانکی گردش می کند، اگر بخشی به وام ازدواج اختصاص یابد باعث اختلال در سیستم بانکی نخواهد شد و اثر مثبت آن در اقتصاد کشور بسیار زیاد خواهد بود.
شایان ذکر است پیش تر پورحسین، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد افزایش وام ازدواج گفته بود: احتمال موافقت مجلس شورای اسلامی با افزایش وام ازدواج از ۱۰ میلیون به ۱۵ میلیون را می دهیم چراکه ما برای رفاه جوانان تلاش می کنیم. البته مهدی تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش وجوانان در واکنش به افزایش وام ازدواج به ۱۵ میلیون تومان اظهار داشت: پیشنهاد افزایش وام ازدواج در مجلس مطرح شده که این افزایش جزء لایحه دولت نیست. وی با بیان اینکه ما از افزایش وام استقبال می کنیم، گفت: اگر این مبلغ افزایش یابد ما از آن استقبال می کنیم اما مجلس باید سرفصل تامین در آمدی این افزایش وام را نیز مشخص کند چرا که افزایش وام ازدواج در لایحه بودجه سال ۹۷ دولت نیامده است. تندگویان در خصوص تصمیم گیری افزایش وام ازدواج جوانان در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی با افزایش این وام موافقت و آن را مصوب کنند ما هیچ مخالفتی با این تصمیم گیری نخواهیم کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.