خانه » پیشنهاد سردبیر » دولا پهنا حساب کردن هزینه های ساخت، خطری که از بیخ گوش قطب درمان سرطان گذشت/نجـات بیمـارستـان

دولا پهنا حساب کردن هزینه های ساخت، خطری که از بیخ گوش قطب درمان سرطان گذشت/نجـات بیمـارستـان

بیمارستان آیت ا… خوانساری اراک یکی از پروژه‌های درمانی است که سالیان سال ساخت آن با کش‌وقوس‌های فراوان همراه بود و کمتر کسی از روند سکون آن در دهه‌های ۶۰ و۷۰ خبر دارد، این بیمارستان پس از تعطیلی ۱۶ ساله ناشی ازمشکلات مالی و سهل‌نگاری برخی مسئولین در سال ۸۵ با تخصیص بودجه آغاز به کار کرد و امروز به عنوان تنها مرکز درمانی بیماران سرطانی در استان مرکزی و قطب درمان سرطان غرب کشور با ۶۴ تخت بستری وسرطانی فعالیت می کند.
این بیمارستان به عنوان قطب درمان سرطان غرب کشور هر روز پذیرای جمع کثیری از بیماران استان های همجوار هست و به دلیل حجم بالای مراجعات و افزایش روز به روز سرطان، طرح توسعه این بیمارستان در فاز دوم با ۶۴ تخت جدید در سال گذشته در دست اقدام قرار گرفت و به همین منظور مجوز فروش ۱۰ میلیارد تومان اوراق وقف برای ساخت این پروژه اخذ شد.
و پیرو آن عملیات طرح توسعه بیمارستان آیت ا… خوانساری در بهمن ماه سال گذشته در زمینی به وسعت یک هزار متر مربع ، با چهار هزار متر مربع فضای درمانی در چهار طبقه آغاز گردید و مقرر شد برای ساخت فاز دوم این قطب درمان سرطان ۱۰ میلیارد تومان اوراق وقف فروخته شود و اکنون پس از گذشت ۹ ماه تنها ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
فروش ۹۰۰ میلیون تومان اوراق وقف
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی دراین باره به خبرنگار وقایع استان گفت: از زمان فروش این اوراق تاکنون ۹۰۰ میلیون تومان کمک‌های مردمی جمع‌آوری شده که این رقم تنها یک دهم مبلغ مورد نیازبرای ساخت این مرکز درمانی است.
حجت الاسلام آیت ا… عباسیان در مورد تاخیر و تعطیلی پروژه ساخت این بیمارستان گفت: هفته گذشته در نشست مشترک اوقاف و دانشگاه علوم پزشکی نقشه ها و طرح های ساخت این بیمارستان بررسی و تصویب شد و کار ساخت آن با تخصیص این مبلغ از کمک های مردمی از سر گرفته می شود.
وی با بیان اینکه برای تامین بقیه اعتبارات، با مجمع خیران و مدیران صنایع استان مذاکراتی انجام شده است گفت: تسریع این طرح توسعه به دلیل نیاز مبرم به تخت های بستری برای بیماران سرطانی یک ضرورت است و باید هر چه سریعتر به منظور پاسخگویی به پشت نوبتی های شیمی درمانی در مدار خدمت قرار گیرد.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی در ادامه بر تاکید بر ضرورت همکاری خیرین و مردم به منظور تکمیل این بیمارستان گفت: فروش اوراق وقف اقدامی مناسب در جهت افزایش مشارکت مردم و ترویج سنت حسنه وقف است.
حجت الاسلام عباسیان تصریح کرد: ساخت و بهره برداری از طرح توسعه بیمارستان و محقق شدن مصوبه فروش اوراق وقفی در گرو مشارکت مردم است .
وی افزود: بسیاری از مراکز درمانی و پژوهشی در کشور توسط خیرین راه اندازی شده وبا مشارکت مردم به بیماران نیازمند خدمات درمانی ارائه می نمایند که امید میرود با مشارکت هر چه بیشتر مردم استان به زودی شاهد بهره برداری از طرح توسعه بیمارستان آیت ا… خوانساری باشیم.
تصرف ۵۰ هزار متری از عرصه بیمارستان
این بیمارستان علیرغم کش و قوسهای اولیه در سالهای اخیر نیز، دست خوش تصرفات و دست اندازی هایی بوده و برخی دستگاه ها اقدام به تصرف و ساخت و ساز بخش هایی از عرصه این مرکز درمانی کرده اند و از عرصه ۹۰هزار متر مربعی این بیمارستان ۳۰ هزار متر توسط شهرداری بدون مجوز به بزرگراه و تاسیسات شهری تبدیل شده، ۱۰ هزار متر مربع به تاسیسات آب و فاضلاب اختصاص یافته و بخشی نیز به عنوان انبارهای مدیریت بحران هلال احمر در حال ساخت است.
به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی تعیین تکلیف تملک این سه زمین که متعلق به جهاد نصر، جمعیت هلال احمر و شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی است در دستور کار قرار گرفته و مقرر شده است ، اداره راه و شهرسازی زمین های مذکور را به تملک دانشکده علوم پزشکی اراک در آورده و در نقاط دیگر شهر به عوض آن به دستگاه های نامبرده، زمین واگذار کند.
مهندس زندیه وکیلی با تاکید بر اهمیت این بیمارستان در درمان بیماران سرطانی بر تزریق اعتبارات حاصل از فروش اوراق و تسریع ساخت این بیمارستان تاکید کرد.
وی نقش خیرین در توسعه بخش سلامت را بسیار مهم برشمرد و گفت: انجام کار خیر و ساخت مراکز درمانی در کشور نیاز حوزه سلامت و درمان می باشد و خیرین برای ساخت این مراکز می بایست یاریگر متولیان این حوزه باشند.
مچ گیری از دولاپهنا حساب کردن هزینه های ساخت بیمارستان آیت ا… خوانساری اراک
اما عجیب تر از همه اینها بر اساس آنچه این روزها زمزمه می شود، دولا پهنا حساب کردن هزینه های ساخت این بیمارستان است، اینکه پیمانکاران خاص، حساب گری های خاص داشتند و هزینه های بیمارستان را نیز دولاپهنا حساب کرده اند، و ریز برآورد ساخت این بیمارستان نیز حدود دو برابر قیمت پیشنهاد داده بودند که گویا با مچ گیری فرصت این امر از آنها گرفته شده است وساخت بیمارستان با تفاهم نامه ای به مجمع خیرین واگذار شد و قرار شده با قیمت برآورد شده حدود ۱۰ میلیارد تومان برای ساخت و تجهیزات و نظارت ناظر ویژه اداره کل اوقاف و امور خیریه استان طرح توسعه این قطب سرطان شناسی به بهره برداری برسد.
رییس مجمع خیرین سلامت بیمارستان آیت الله خوانساری اراک گفت: بیمارستان آیت الله خوانساری اراک به‌‌عنوان قطب درمان سرطان غرب کشور است و با توجه به گسترش روزافزون بیماران سرطانی و ازدیاد مراجعه کنندگان توسعه آن به‌عنوان یکی از ضروریات حوزه سلامت مطرح است.
محمد مهدی همتی افزود: ساخت فاز دوم این بیمارستان بر اساس تفاهم نامه ای از ۱۰ مهرماه سال جاری به مجمع خیرین سلامت واگذار شده است و مقرر است و یک ناظر از دانشگاه علوم پزشکی، یک ناظر از اداره کل اوقاف و نماینده استانداری و نماینده امام جمعه اراک نیز بر روند ساخت و چگونگی هزینه کردها نظارت داشته باشند.
وی گفت: در حال حاضر بررسی نقشه های تاسیساتی این بیمارستان با مشاورین بیمارستانی در دستور کار مجمع قرار دارد و بر اساس برنامه پیش بینی شده آغاز عملیات اجرایی این پروژه از ابتدای بهمن ماه آغاز می شود.
رییس مجمع خیرین سلامت بیمارستان آیت الله خوانساری اراک اظهار داشت: بخش ابتدایی و ساخت سازه بتنی این بیمارستان که حدود ۳۰درصد از پروژه را شامل می شود توسط دانشگاه علوم پزشکی با تخصیص اعتبارات استانی ساخته شده است.
همتی بیان داشت: بر اساس پیش بینی های انجام شده و تفاهم منعقد شده کار ساخت و تجهیز این بیمارستان با کمک خیرین در حدود دو سال به طول می انجامد ودر پایان سال ۹۶ به بهره برداری می رسد.
وی با تأکید بر ضرورت هدایت نیات خیرین به حوزه درمان و سلامت جامعه به ویژه در راستای تجهیزات درمانی، اظهار کرد: خیرین علاوه بر ساخت مراکز درمانی می‌توانند در امر تأمین تجهیزات مورد نیاز بیمارستانی، خرید خدمت پزشکان، تأمین دارو و هزینه‌‌های درمانی بیماران نیازمند نیز وارد شوند.
رییس مجمع خیرین سلامت بیمارستان آیت الله خوانساری اراک با بیان اینکه با وجود اینکه بیمارستان آیت الله خوانساری ۶۴ تخت بستری دارد اما هر روز میانگین ۵۰ تا ۷۰ پشت نوبت برای شیمی درمانی و پرتودرمانی در این مرکز درمانی وجود دارد گفت: با توجه به گسترش روزافزون بیماران سرطانی و ازدیاد مراجعه کنندگان توسعه بیمارستان به‌عنوان یکی از ضروریات حوزه سلامت مطرح است.
همتی خاطر نشان کرد: مجمع خیرین در دو سال فعالیت خود خدمات زیادی را به بیماران ارایه کرده است و در سال گذشته ۶۸۰ نفر و در سال جاری نیز به ۸۵۰ بیمار خدمات مددکاری ارایه کرده است.
وی یادآور شد این مجمع تجهیزاتی از جمله دستگاه شوک، تخت بیمارستانی، تجهیزات آزمایشگاهی، ظرفشویی صنعتی را با کمک خیرین به بیمارستان اهدا کرده است.
صنعت، همسایه بی خیر و برکت در استان
مردم استان مرکزی چندین سال است که از یک سو از همجواری با صنعت تنها دود و درد و بیماری اش نصیبشان شده و صنعت برایشان چندان مزیتی نداشته است و از سوی دیگر نیز دل خوشی از امکانات درمانی و بیمارستانهای نیمه کاره ندارد، از سوی دیگر نیز امیدشان از اعتبارت دولتی قطع شده ، می بایست تلاش کنند تا در مقوله سلامت که ضروری ترین نیاز جامعه است آستین همت را بالا زده و برای ساخت این مرکز درمانی همکاری و مشارکت با شکوه داشته باشند، تا شایدصنعت استان، این همسایه دیوار به دیوار نیز از این بی تفاوتی خارج شود و تصمیمی ارزشمند در جهت پرداخت سهم خود بگیرد، تا دود و آلودگی تنها سهم مردم استان از همجواری با صنعت نباشد.
امید میرود دستگاه های نظارتی نیز تمام تلاش خود را برای هر چه بهتر هزینه شدن این کمکها به کار گیرد و از تضییع حق مردم این استان و سوء استفاده های احتمالی جلوگیری کند.

یکشنبه ۳ آبان ۱۳۹۴   شماره ۳۱۳

گروه اجتماعی- پروانه کاوسی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.