شنبه ۳ مهر ۹۵ شماره ۴۲۳
دکتر مجید آهنگرانی
دفاع از جایگاه ارزشی بسیار بالایی برخوردار است و در زمره مهمترین امور مقدس دینی به شمار میآید. شهید مطهری(ره) در این زمینه مینویسد: «اسلام دینی نیست که بگوید اگر کسی به طرف راست چهره ات سیلی زد، طرف چپ را جلو ببر و دینی نیست که بگوید کار خدا را به خدا و کار قیصر را به قیصر وابگذار، و همچنین دینی نیست که ایده مقدس اجتماعی نداشته باشد و یا کوشش در راه دفاع یا بسط آن ایده را لازم نشمارد. قرآن کریم سه مفهوم مقدس را در بسیاری از آیات خود توأم آورده است: «ایمان»، «هجرت» و «جهاد». انسان قرآن، موجودی است وابسته به ایمان و وارسته از هر چیز دیگر، این موجود وابسته به ایمان برای نجات ایمان خود، هجرت میکند و برای نجات ایمان جامعه و در حقیقت برای نجات جامعه از چنگال اهریمن بی ایمانی جهاد مینماید»
تقوا؛ یعنی، پاکی راستین و پاکی از آلودگیهای روحی و اخلاقی که در خودخواهیها و خودپسندیها و خودگراییها ریشه دارد. به همین دلیل، مجاهد واقعی با تقواترین افراد است؛ زیرا هر کسی از جنبه ای پاک و متقی است. یکی از نظر حسادت، دیگری از نظر بخل و… اما مجاهد از هستی خود گذشته و آن را فدای دین و مردم خود کرده است. بنابراین دری که به روی مجاهدین باز میشود، با سایر پاکان متفاوت است.
در هر صورت، بررسی آیات و روایات متعدد، بیانگر جایگاه والای ارزشی جهاد و دفاع در اسلام و قداست آن است. البته اسلام دین رحمت و صلح و همزیستی مسالمت آمیز است و وجود و وجوب جهاد در آن، صرفاً جنبه ای تدافعی دارد و به هیچ وجه، تجاوزگری، ظلم و ستم به حقوق دیگران را تجویز نکرده و برنمیتابد.
مقام معظم رهبری در خطبه های نماز عید سعید فطر در ۲۹ شهریور ۸۸ می فرمایند: دفاع مقدس جهاد بزرگ دینی و ملی ملت ایران بود.
در ۳۱ شهریورماه سال ۱۳۵۹ ارتش بعثی عراق به دستور صدام حسین دیکتاتور وقت این کشور از هوا و زمین به ایران حمله کرد؛ لشکر ۵ مکانیزه عراق در شرق بصره به سمت شمال شرقی و به سوی سوسنگرد و اهواز پیشروی خود را آغاز کرد تا طبق برنامه در کمتر از ۲ روز خرمشهر را به تصرف خود درآورد. گرچه در ابتدا همه چیز آنطور که عراق میخواست پیش رفت اما چیزی نگذشت که شجاعت، از خود گذشتگی و ایثار رزمندگان، ارتش بعثی را متوقف و پس از چندی او را مجبور به عقب نشینی کرد.
امام خمینی(ره) در همان روز نخست آغاز جنگ در پیامی رادیو تلویزیونی با بیان اینکه امریکا عامل اصلی این آتش و خون است به ارتش و مردم اطمینان دادند که اگر برای خدا به دفع تجاوز دشمن به عنوان یک تکلیف شرعی بپاخیزند شکست دشمن قطعی است. در پی این پیام دهها هزار تن از نیروهای مردمی و داوطلب برای اعزام به مناطق عملیاتی اعلام آمادگی کردند و ظرف چند روز بسیاری از آنان به جبهه اعزام شدند.
از آن روز تا ۸ سال پس از آن ایران در جنگی نابرابر قرارداشت که طی آن بیش از۱۹۰ هزار تن شهید و ۶۷۲ هزار نفر مجروح شدند.
پیروزی رزمندگان اسلام بهویژه با حضور بسیج که همانند مجاهدان صدر اسلام از همه اقشار بودند و بهصورت داوطلبانه به جبههها میرفتند باعث شد که دشمن از شکست ملت ایران از طریق نظامی مایوس شود و حملات خود را از طریق اقتصادی و فرهنگی و سیاسی انجام دهد که تاکنون در این زمینهها هم موفق نشده است.
اما در حال حاضر ما با استکبار جهانی در حال جنگ نامتقارنیم.
این جنگ نامتقارن علاوه بر ابعاد داخلی در سطح منطقه نیز جریان دارد و باید صحنهی رویدادها را از این منظر دید. معنای جنگ نامتقارن این است که یکی از نیروهای دو طرف از امکاناتی برخوردارند که آنطرف مقابل دستش از آن امکانات کوتاه است.
آنها نمیدانند چه قدرتی در ایمان به خدا و در اعتقاد به جهاد وجود دارد؛ اگرچه آثارش را میبینند، اما درست نمیتوانند تحلیل کنند؛ لذا به اقدامات دیوانهوار دست میزنند. داعش و قضایای تروریستهای تکفیری و مانند اینها، همه ازاینقبیل هستند.
این جنگ، جنگ ارادههاست و دشمنِ مستکبر به دنبال تضعیفِ ارادهی ماست.
در جنگ نامتقارن ارادهها هستند که با هم میجنگند؛ هر ارادهای غلبه پیدا کرد، پیروز خواهد شد. اگر یک طرفِ جنگ در میدان نبرد ارادهاش سست شد، قطعاً شکست خــواهد خورد.