خانه » پیشنهاد سردبیر » دغدغه های خواننده جوان اراکی در مراسم رونمایی از آهنگ بوی سیب /اسم وظیفه را حمایت نگذارید/برخی گروه های تهرانی اجراهای بی کیفیتی را در شهرستان ارائه می دهند

دغدغه های خواننده جوان اراکی در مراسم رونمایی از آهنگ بوی سیب /اسم وظیفه را حمایت نگذارید/برخی گروه های تهرانی اجراهای بی کیفیتی را در شهرستان ارائه می دهند

دوشنبه ۱۲ مهر ۹۵ شماره ۴۳۱

وقایع استان- سمیه انصاری فر

با فرا رسیدن ایام محرم و صفر تب داغ کنسرت ها در شهرِ کنسرت زده اراک خوابید تا این دو ماه درهای باز استان به روی کنسرت گذاران و گروه های تهرانی بسته شود تا شاید فرصتی باشد برای نگاه به آنچه بر موسیقی استان گذشت. این روزها اهالی موسیقی استان مرکزی از مدیران و مسئولین فرهنگی خود دلخور هستند. این دلگیری تا حدی است که مهدی عبدلی خواننده جوان اراکی در نشست خبری به مناسبت رونمایی از آهنگ «بوی سیب» که بعد از بیشتر از یک دهه به مناسبت ایام محرم دوباره بازخوانی شده است، به این موضوع بپردازد و آن را دغدغه کنونی همه دوستان خود در عرصه موسیقی استان بداند.
عبدلی با اشاره به برگزاری کنسرت های متعدد گروه های تهرانی در اراک گفت: این دلمشغولی که خوانندگان و گروه های بومی استان همیشه نگران برگزاری کنسرت در شهر خود هستند، این سال ها بیشتر شده است، زیرا با هجمه و حضور گروه های تهرانی در اراک دیگر فرصتی برای آن ها باقی نمی ماند.
وی با بیان اینکه هم اکنون اراک بعد از تهران بیشترین تعداد برگزاری کنسرت را دارد و از اهمیت خاصی میان کنسرت گذاران تهرانی برخوردار است، افزود: حضور گروه های تهرانی فرصت عرضه و ارائه آثار گروه های استان را گرفته است به طوریکه در چند ماه گذشته یکی از دوستان کنسرتش بارها عقب افتاد و خود من هم از برگزاری کنسرتم به دلیل نگرانی های متعدد صرف نظر کردم.
این خواننده جوان اظهار کرد: امیدواریم مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان به این وضعیت سر و سامان دهد، چرا باید تعداد کنسرت های تهرانی با بلیت های قیمت بالا در اراک اینقدر زیاد باشد، ولی گروه های اراکی در نهایت مجبور باشند بعد از همه این گروه ها آن هم با بلیت یک سوم قیمت کنسرت برگزار کنند. عبدلی با بیان اینکه مسئولین ارشاد بارها ادعا داشته اند که از هنرمندان بومی و برگزاری کنسرت هایشان حمایت کرده اند، تصریح کرد: اینکه سالن را رایگان در اختیار گروه های بومی بگذارند که نامش حمایت نیست بلکه این انجام وظیفه در قبال هنر و هنرمند این شهر است و هزینه اش باید از بودجه فرهنگی این استان تامین شود.
وی گفت: این عدم حمایت ارشاد تا جایی است که هنوز نتوانسته با اماکن تعاملی داشته باشد تا از گروه های بومی برای برگزاری کنسرت هزینه دریافت نکنند.
عبدلی ادامه داد: اینکه کنسرت هنرمند بومی را به دلیل تلاقی با کنسرت خواننده تهرانی عقب می اندازند با توجیه عدم فروش و جلوگیری از ضرر که نامش حمایت نیست. حمایت زمانی است که اولویت گروه اراکی باشد نه اینکه اگر زمانی باقی ماند در اختیار بچه های اراک بگذارند.
وی خاطرنشان ساخت: این دغدغه به حدی بود که چندی پیش جلسه ای با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان، رییس وقت انجمن موسیقی آقای کشاورز و هنرمندان پیشکسوتی چون آقای اباذری و… این مسئله مورد بحث قرار گرفت و در نهایت مقرر شد که برگزاری کنسرت ها قانونمند شده و گروه های غیر اراکی فقط یک بار در فصل اجازه برگزاری کنسرت در این شهر را داشته باشند.
این هنرمند جوان ادامه داد: البته این مصوبه اجرایی نشد و متاسفانه شاهد حضور گروه های تهرانی آن هم هفته به هفته در اراک بودیم و در برابر اعتراض به این عملکرد با توجیه هایی چون برخی کنسرت ها سفارش و برخی از قبل نوبت زده شده اند؛ مواجه شدیم.
عبدلی توضیح داد: ما نمی گوییم فصلی یک اجرا و کنسرت، اصلا ماهی یکی اجرا شود ولی فرصت هم به اراکی ها داده شود. اینقدر تعداد کنسرت ها بالاست که دیگر مردم پول و وقتی برای اراکی ها ندارند و همیشه این نگرانی که کارهایمان فروش نخواهد رفت با ما خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه سخنان او درددل تمامی اهالی موسیقی استان است، افزود: این عملکرد ارشاد ناشی از چیست؟ نبود مدیر دلسوز و بومی؟ از پایان ماه رمضان تا یک هفته پیش در این شهر بَنر از بَنر قطع نمی شد و هر روز تبلیغ یک کنسرت جدید مگر یک شهر چقدر ظرفیت دارد؟ در تهران هم با آن تعداد جمعیت یک خواننده اینقدر راحت مجوز اجرا نمی گیرد که در اراک داده می شود.
عبدلی توضیح داد: استان ما هنرمند خوب و برجسته کم ندارد و خیلی ها در سطح کشوری و بین المللی فعالیت دارند، آن وقت این بی توجهی ها به هنرمندان داخل استان با ظرفیت های ویژه متاسفانه آن ها را به حاشیه و انزوا کشیده به طوریکه برخی هم اکنون مجبور به کار در سفره خانه ها برای مبلغ ناچیزی شده اند.
وی ادامه داد: برخی از مسئولین فرهنگی نیز می گویند شما هنرمندان شهر شناخته شده نیستید بروید در ابتدا برنامه سازمانی و ارگانی خودتان را معرفی کنید، نکته همینجاست پس کی قرار است فرصت به هنرمند اراکی داده شود. غیر از این ارگان ها نیز همان برخورد را دارند و برای کار گروه های اراکی مبلغ ناچیز در نظر می گیرند در حالیکه همان برنامه را اگر یک گروه تهرانی بخواهد اجرا کند چندین برابر هزینه به آن ها پرداخت خواهند کرد.
عبدلی گفت: من در شهرهای دیگری چون اصفهان و همدان نیز برنامه اجرا کرده ام و جالب است خیلی صریح با این انتقاد مسئولین روبه رو شده ام که به مسئول مراسم گفته اند چرا از هنرمند بومی شهر خودمان استفاده نکرده اید، مسئله ای که هرگز در شهر ما اتفاق نمی افتد.
وی با اشاره به برخی برگزاری کنسرت های بدون کیفیت از سوی برخی گروه های غیربومی، گفت: متاسفانه این مسئله وجود دارد برخی گروه های تهرانی ساز و آهنگ زنده روی صحنه اجرا نمی کنند و از شیوه اجرایی پِلِی بَک که ۹۰ درصد آن از قبل آماده شده و پخش می شود استفاده می کنند.
عبدلی ادامه داد: جالب است در برابر این اعتراض به برخی نوازنده ها با این پاسخ مواجه می شویم که شهرستانی ها متوجه نمی شوند در حالیکه این اشتباه است و نشان از نگاه از بالای برخی هنرمندان تهرانی نسبت به شهرستان ها دارد.
وی ادامه داد: مسئولین فرهنگی و هنری شهر در برابر این اعتراض و سوال که چرا برای این گونه کنسرت ها مجوز می دهید پاسخ می دهند این کنسرت ها می فروشند وگرنه مجوز نمی دادیم؛ اما قضیه اینطور نیست خیلی از این کنسرت ها با ضرر مواجه بوده است و فروش نداشته اند و حتی گاه با بلیت نصف قیمت هم سالن پر نشده است.
عبدلی اضافه کرد: آسیب دیگر این است که هر فردی بعنوان کنسرت گذار از سوی ارشاد می تواند اقدام به به برگزاری کنسرت کند البته بیشتر کنسرت های اراک توسط کنسرت گذاران تهرانی انجام می شود و انجام امور در اینجا به یکی سپرده می شود.
این هنرمند اراکی تصریح کرد: در استانی با این بودجه صنعتی که می تواند در فرهنگ مصرف شود چرا باید یک سالن استاندارد برگزاری کنسرت نباشد، این سئوال من است چرا کاری برای موسیقی ما نکرده اند؟ چرا وضعیت انجمن موسیقی ما اینطور است؟ چرا مسئولین فرهنگی و مدیر کل فرهنگ و ارشاد هیچ تلاشی برای گرفتن بودجه و اعتبار نمی کنند.
عبدلی در خصوص بازخوانی دوباره آهنگ بوی سیب، ادامه داد: «بوی سیب» در سال ۸۴ توسط بهنام صفوی آهنگسازی و تنظیم شد و امسال به دلیل درخواست خیلی از دوستداران موسیقی به این بهانه که در آن زمان صدای شما کودکانه بوده است، بازخوانی شد.
وی ادامه داد: بوی سیب امسال مجوز بازخوانی گرفت و کار دوباره توسط نادر طاهری تنظیم و هم اکنون در تمامی سایت های موسیقی قابل دانلود است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.