خانه » جدیدترین » در نقد نشست توسعه استان مرکزى

در نقد نشست توسعه استان مرکزى

سه شنبه ۲۴ مرداد ۹۶ شماره ۶۵۵

 

ناصر بیکى. رییس ستاد دکتر روحانى در انتخابات سال ١٣٩۶

 

مفهوم توسعه دلالت بر فرآیند تغییر در چیزى دارد که بهره بردارى از منابع جهت سرمایه گذارى هاى جدید و رفع نیازها را فراهم سازد. عدالت به عنوان کانون توسعه دیده شده است و در نحوه تشکیل و اداره اولین نشست توسعه در استان تبلورى نداشت، چرا که: یک. ظاهرا مقرر بود و هست که مسئولین و صاحبان مناصب دولتی، متکلم وحده ى همایش باشند و گرچه ظاهرا معتقدیم توسعه در سخنرانى نهفته نیست، اما عملا به همین روش کهنه و قدیمى بسنده کردیم و بیان یکسرى آمارهاى تکرارى نقل مجلس شد و مدعوین سیاهى لشکر که بدین روش استفاده از خرد جمعى براى بسط و گسترش معانى توسعه، محقق نخواهد شد. از مولفه هاى توسعه ى هر منطقه، توانمند سازى و استفاده از نیروهاى بالقوه مردمى است بدین مفهوم که توسعه با جذب حداکثرى مردمى محقق خواهد شد که مجددا حماسه ى غرورآفرین ٢٩ اردیبهشت ٩۶ را آفریدند. به عبارت دیگر توسعه باید در اطراف مردم مواج باشد نه مردم به دور ترسعه. باید خطاب به استاندار بگویم که وقتى بعضى از فرمانداران منتخب شما نه تنها قابل دسترسى مردم نیستند بلکه حتى از پاسخهاى غیر حضورى و کلامى مردم زحمتکش شهرستان خود،که سرمایه ها و ابزار اصلى توسعه هستند هم دریغ می کنند، کدامین توسعه ى اقتصادى سیاسى و اجتماعى را تعقیب می کنید؟
دوم. آنچه در نشست توسعه مطرح نشد، برنامه ریزى براى توسعه است. البته وقتى تصمیم تشکیل چنین سمینارى خلق الساعه و بدون برنامه ریزى است، طبعا خروجى آن نیز ضعیف است. بعنوان مسئول ستاد دکتر روحانى در دلیجان، چهارشنبه مطلع شدم که پنچ شنبه سمینار برپاست! فلذا افتخار حضور نیافتم. کمى به عقب برگردیم: در دولت یازدهم، چقدر از سرمایه هاى اجتماعى قوى و مردمى در تصمیم سازیها استفاده کردیم؟! اگر اکنون قصد توسعه داریم بایستى از آثار زیانبار عدم ایفاى نقش واقعى مردمى عبرت بگیریم والا توسعه باز هم شعارى بیش نخواهد بود.
نهایتا اینکه، طبعا دولتها نقشى اساسى و انکار ناپذیر در پروسه ى توسعه ملى و منطقه اى دارند و متاسفانه یکى از آفتهاى اصلى توسعه، فساد دولتى است. فساد هم فقط خروج ٢٢ میلیارد دلار ارز یا گم شدن دکلهاى نفتى نیست بلکه فساد و رانت ادارى، بوروکراسى مازاد، قانون شکنى مسئولین کشورى و استانى حتى به قصد ایجاد مشکلات براى دولت منتخب و ایجاد نارضایتی هاى مردمى، سختگیرى غیر موجه در اجراى قوانین خشک و زائد و … همه و همه از عوامل بازدارنده ى توسعه ى تک تک شهرستانهاى استان مرکزى است فلذا وقتى تعدادى از مدیران ارشد استان و شهرستانهاى استان مرکزى با دولت منتخب همراه نبودند و یا همراه نباشند، آیا اجراى ارکان مهم تحقق توسعه ى استان محقق می شود؟
استاندار و مسئولین استانى، قدر خیل عظیم مردم شریف استان بویژه لشکریان بى جیره و مواجب همراه با دولت تدبیر و امید را بدانید که اینها سرمایه هاى اصلى و ابزار نهایی توسعه هستند و بدون شراکت و بها دادن بدانها، هیچ موفقیتى حاصل نخواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.