خانه » پیشنهاد سردبیر » در آستانه ماه مبارک رمضان نظارت بر بازار اقلام اساسی تشدید می شود/ ماه مبارک نظارت

در آستانه ماه مبارک رمضان نظارت بر بازار اقلام اساسی تشدید می شود/ ماه مبارک نظارت

سه شنبه ۲ خرداد ۹۶ شماره ۵۹۳
عباس لعل بار: همه ساله با نزدیک شدن به ماه رمضان شاهد افزایش قیمت اقلام خوراکی هستیم، امری که دیگر غیر منتظره نیست و متاسفانه نظارت های به گفته مسئولین دقیق نتوانسته رضایت مردم را به همراه داشته باشد.
حسن عباسی معروفان معاون داخلی شرکت بازرگانی دولتی، شرکتی مادر تخصصی و زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی که در زمینه بازرگانی دولتی و سیاستگذاری فعالیت می‌کند، با اشاره به آخرین وضعیت ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی اظهار داشت: تأمین ذخایر استراتژیک کالایی نظیر برنج ، شکر و روغن در دستور کار بازرگانی دولتی قرار گرفته به طوریکه بخشی از این نیاز توسط تولیدات داخل و مابقی از طریق واردات تأمین می شود.
وی با بیان اینکه امسال همچون سال گذشته طرح ضیافت ماه رمضان اجرا می شود، افزود: براین اساس توزیع کالاهای اساسی با قیمت دولتی از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می شود.
به گفته عباسی معروفان برای آرامش بازار اقلام اساسی در ماه رمضان نرخ کالاها و اسامی عرضه محصول در فروشگاه های منتخب پس از تصویب اعلام خواهد شد.
از اقلام مهم و پرمصرف مردم در ایام رمضان که همواره گرانی آنها به عنوان دغدغه های مردم مطرح شده است، نان و مرغ و گوشت قرمز بوده است. رییس اتحادیه نانوایان سنگکی در تهران مدتی پیش اعلام کرد که قیمت نان سنگک در ماه رمضان در راستای همکاری با دولت افزایش نمی‌یابد اما اگر نانوایان درخواست داشته باشند باید بررسی شود.
محمدرضا نظرنژاد اظهار کرد: برخلاف برخی اخبار منتشر شده در راستای افزایش قیمت نان سنگک باید گفت نرخ‌های نانوایی‌های دولتی و آزادپز مربوط به سه سال گذشته بوده و هنوز تغییری نکرده است و در راستای افزایش همکاری با دولت قیمت آن در ماه مبارک رمضان تغییر نخواهد کرد.
وی افزود: قیمت نان در نانوایی‌های آزادپز بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود اما در همان سه سال گذشته نرخی برای آنها نیز در نظر گرفته شد که البته تاکنون نیز در همان دامنه عرضه شده است.
در استان اما، رییس اتاق اصناف مرکز استان مرکزی گفت: طرح تشدید نظارت بر بازار و بازرسی ضیافت ویژه ماه مبارک رمضان از روز دوشنبه اول خرداد در اراک آغاز شد.
جمشید زند با اشاره به آغاز طرح نظارتی ضیافت ویژه ماه رمضان در اراک اظهار داشت: این طرح تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد و ۶ تیم محسوس و نامحسوس در کنار ناظران افتخاری مجری طرح بازرسی و نظارتی ویژه ماه مبارک رمضان در بازارهای اراک هستند.
وی افزود: واحدهای صنفی از جمله فروش مرغ وگوشت، نانوایان، قنادان، خواروبارفروشان، خرده فروش میوه وخرما و تمامی رسته‌های صنفی در ارایه خدمات عرضه کنندگان اقلام خوراکی، غذایی و پروتئینی در این طرح بازرسی و نظارت می‌شوند.
رییس اتاق اصناف مرکز استان مرکزی تصریح کرد: این طرح با هدف پیشگیری از هرگونه کمبود، افزایش غیرمنطقی قیمت کالاها و خدمات، پایش مستمر بازار و توجه به موضوع تامین و توزیع به موقع کالا و خدمات پر تقاضا این ماه اجرایی شد.
جمشید زند بیان کرد: مسئولان اتحادیه‌های صنفی، تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی و مرکز بهداشت همانند سال‌های گذشته در اجرای طرح بازرسی ویژه ماه مبارک رمضان با این سازمان همکاری می‌کنند.
وی اضافه داشت: از همشهریان عزیز تفاضا می‌شود در صورت مشاهده هرگونه تخلف اعم از گران‌فروشی، کم فروشی و احتکار مراتب را از طریق سامانه ۳۸۲۰ واحد رسیدگی به شکایات مردمی سازمان اطلاع دهند تا در اسرع وقت به تخلفات رسیدگی شود.
در بازار گوشت قرمز هم باید پذیرفت که وعده‌های مسئولان دولتی درباره آن محقق نشده و نرخ این کالا هر روز گران‌تر می‌شود؛گوشت گوسفندی در۴سال گذشته ۶۴درصد گران شده است.
به گزارش وقایع استان به نقل از مهر، آرامش بازار گوشت بعد از ایام عید دوام چندانی نیاورد و قیمت این کالا در اوایل اردیبهشت‌ماه جاری مجددا به سوی ۴۰ هزار تومان خیز برداشت؛ این در حالی است که کمتر از ۲۰ روز به آغاز ماه مبارک رمضان باقی مانده و تنظیم بازار گوشت قرمز به عنوان یکی از کالاهای اصلی سبد مصرفی مردم، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ علی‌رغم وعده‌هایی که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی دادند طی روزهای اخیر نرخ گوشت گوسفندی ۴۰ هزار تومان را هم رد کرده است.
در همین راستا حسن رکنی، معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره برنامه‌های این وزارت‌خانه برای تنظیم بازار گوشت قرمز در ماه مبارک رمضان با بیان اینکه تامین گوشت نیز از دو طریق گوشت منجمد و گوشت گرم انجام می شود، افزود: حدود ۱۵ هزار تن گوشت منجمد بخش خصوصی درحال حاضر در بازار وجود دارد، ضمن اینکه شرکت پشتیبانی امور دام نیز نزدیک به ۳ هزار تن گوشت منجمد آماده عرضه به بازار دارد. رکنی تصریح کرد: علاوه بر این گوشت گرم نیز به طور مستمر و روزانه به بازار عرضه می شود.
برخی کارشناسان شرایط خوب علوفه‌ای صحراها و خودداری دامداران از عرضه دام‌هایشان به بازار را از جمله دلایل کمبود دام در بازار و گرانی گوشت عنوان می‌کنند، برخی دیگر معتقدند حضور دلالان در بازار این کالا موجب ایجاد این آشفته بازار شده با این حال مهم‌تر از دلایل گرانی گوشت، عملکرد بسیار ضعیف دولت در تنظیم بازار این کالا است که مردم را در خرید یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی‌شان با مشکل روبرو ساخته و باعث شده حضور این ماده پروتئینی روز به روز در سبد مصرف خانوار کمرنگ‌تر شده و از سفره برخی از طبقات ضعیف جامعه حذف گردد.
از سوی دیگر نگاهی به نوسانات قیمت گوشت در ۴ سال گذشته نشان می‌دهد که قیمت این کالا از خرداد ۹۲ تا اردیبهشت ماه امسال ۶۴ درصد افزایش داشته است؛ جدول و نمودار روند تغییرات قیمتی گوشت طی ۴ سال گذشته را نشان می‌دهد.

نظارت بهداشتی فراموش نشود
اما بحث دیگری که از نظارت بر مواد خوراکی در ماه رمضان همواره وجود دارد، نظارت بر بهداشت مواد است. آنگونه که معاون سلامت دامپزشکی استان مرکزی می گوید طرح تشدید و کنترل نظارت بهداشتی ویژه ماه مبارک رمضان در استان مرکزی اجرا می‌شود.
محمد فتاحی با اشاره به اجرای طرح کنترل نظارت بهداشتی در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: به‌ منظور تامین امنیت غذایی شهروندان طرح تشدید وکنترل نظارت بهداشتی ویژه ماه مبارک رمضان از ۶ خرداد تا ۶ تیرماه به مدت یک ماه در استان مرکزی هم‌زمان با سراسر کشور آغاز می‌شود.
وی افزود: یکی از دلایل اجرای این طرح افزایش تقاضای فرآورده‌های خام دامی در بازار بوده و تضمین کیفیت و سلامت این مواد غذایی در سطح استان از اهداف این طرح است.
معاون سلامت دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: نظارت و بازرسی بر تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی در واحدهای کشتارگاه‌های دام و طیور، سردخانه‌ها، مراکز بسته‌بندی، خودروهای حمل و مراکز عرضه در راستای اجرای این طرح برعهده ۴۵ اکیپ ثابت و سیار در استان است.
فتاحی بیان کرد: کنترل فرآورده‌های خام دامی از مزرعه تا سفره به منظور ارتقاء سطح بهداشتی جامعه با جلوگیری از عرضه و مصرف فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی از اهداف اجرای طرح کنترل نظارت بهداشتی در ماه مبارک رمضان است.
وی نظارت و بررسی دقیق بر تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی و مراکز عرضه این فرآورده‌ها را از جمله وظایف مهم این اداره کل دانست و گفت: اداره‌‌کل دامپزشکی استان مرکزی نهایت سعی خود را در راستای تحقق این مهم به کار می‌گیرد.
معاون سلامت دامپزشکی استان مرکزی عنوان کرد: از عموم شهروندان درخواست می‌شود در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی مراتب را در اسرع وقت از طریق تماس با سامانه اطلاع‌رسانی ۱۵۱۲ به اداره کل دامپزشکی اطلاع دهند و یا در شهرستان‌های استان با شبکه دامپزشکی محل سکونت خود تماس گیرند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.