خانه » پیشنهاد سردبیر » درباره نظارت بر عملکرد سرویس های مدارس و پروسه جذب رانندگان در گفتگو با رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش استان/زیر و بم سرویس شدن

درباره نظارت بر عملکرد سرویس های مدارس و پروسه جذب رانندگان در گفتگو با رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش استان/زیر و بم سرویس شدن

شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶   شماره ۷۸۳

***

وقایع استان

سمیه انصاری فر
***
شاید خیلی از ما در روز با تاکسی ها و ماشین های شخصی رو بـه رو می شویم که در آن چند دانش آموز نشسته باشند بدون شک تنها حدسی که در مورد آنها می توان زد این است که یک سرویس مدرسه می باشند. شاید فکر کنید دغدغه سرویس مربوط به اول سال است اما نگرانی از حمل و نقل دانش آموز در تمام طول سال همواره با اولیا و مسئولان مدارس است؛ اینکه انتخاب رانندگان و ماشین ها برای سرویس مدارس چه استانداردهایی داشته باشد مسئله ایست که با توجه به اهمیت حفظ جان دانش آموزان و حتی ابعاد روحی آنان بسیار مورد توجه قرار می گیرد. هرچند هم اکنون نظارت و ساماندهی بر سرویس مدارس از سوی آموزش و پرورش و با همکاری ارگان هایی چون شهرداری انجام می شود ولی هنوز برخی والدین خود اقدام به انجام این کار می کنند. در طول سال تحصیلی مواردی دیده می شود که والدین گاه اعتراض و انتقادهایی به رفتار یا نحوه رانندگی رانندگان سرویس مدارس دارند مواردی چون سیگار کشیدن راننده یا رانندگی با سرعت غیرمجاز یا تاخیر در آمدن. در مورد انتخاب های خود والدین که مسئول کار خود والدین هستند و باید راهکاری برای این مسئله پیدا کنند ولی در مورد رانندگان و سرویس هایی که تحت نظارت آموزش و پرورش است قطعا راهکارهایی برای این مشکلات وجود دارد مواردی که شاید به درستی از پروسه آن باخبر نباشند. به همین دلیل گفتگویی با مهدی براتی زاده رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش استان مرکزی داشته ایم تا توضیحاتی در این خصوص ارائه دهد.
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش استان مرکزی در خصوص اینکه اگر اعتراض یا شکایتی در خصوص رانندگان سرویس مدارس و عملکرد آنان بود باید چگونه برخورد کرد، گفت: قبل از اینکه به این مسئله پرداخت باید به ساز و کار جذب سرویس مدارس و رانندگان اشاره کرد.
مهدی براتی زاده با بیان اینکه خانواده ها هر ساله ترغیب بیشتری به استفاده از سرویس مدارس دارند، افزود: در زمان ثبت نام دانش آموزان فرمی به نام فرم ۱۸ توسط اولیا پر می شود که اولیــا در آن اعــلام می کنند که برای فرزندشان سرویس می خواهند یا نه. برخی خواستار استفاده از سرویس های زیر نظر مدرسه هستند ولی بـــرخی والدین یــــا سرویس نمی خواهند و یا مایل هستند خودشان به طور مستقیم در این خصوص اقدام کنند.
وی اضافه کرد: در مورد سرویس هایی که با نظارت مدرسه و کارگروه حمل و نقل آن ساماندهی می شود نیز دو حالت وجود دارد سرویس های شرکتی و غیر شرکتی. معمولا نماینده شرکت طرف قرارداد برای سرویس مدارس در زمان ثبت نام در مدرسه حضور دارد و اولیا را به آن ها ارجاع می دهند در مناظق و شهرهایی که شرکت ها توان پوشش سرویس مدارس را ندارند نیز عوامل اجرایی مدرسه مسئول ساماندهی سرویس ها هستند.
براتی زاده ادامه داد: در این دو حالت نظارت بر عملکرد سرویس مدارس با کارگروه ماده ۱۸ به دبیری آموزش و پرورش و متشکل از ارگان هایی چون شهرداری، استانداری و پلیس راهور و نماینده اولیا می باشد.
وی تصــریح کرد: در خصوص حمل و نقــل دانش آموزی سه دستورالعمل وجود دارد یکی از آن ها آئین نامه سرویس مدارس در موضوع اصل ۱۳۸ قانون اساسی با امضای معاون رئیس جمهور وقت، دیگری دستورالعمل اجرایی مدارس با امضای وزیر وقت کشور است که به وزیر آموزش و پرورش، وزیر راه و شهرسازی و فرمانده نیروی انتظامی ابلاغ شده است و بعدی شیوه نامه اجرایی است که در هر استان و شهرستان با توجه به شرایط توسط کارگروه ماده ۱۸ تدوین می شود.
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش استان اضافه می کند: در آئین نامه حمل و نقل مدارس به صراحت آمده است که صدور مجوز برای رانندگان با شهرداری ها و بخشداری هاست همچنین در شیوه نامه اجرایی جزئیاتی چون وظیفه راننده، وظیفه مدیر مدرسه، وظیفه پیمانکار، مراقب خودرو و حتی وظایف دانش آموزان نیز مشخص شده است.
براتی زاده تاکید کرد: در مورد مسائل و مشکلاتی که ممکن است در سرویس مدارس پیش بیاید، باید گفت در خصوص آن دسته از سرویس مدارسی که تحت نظارت مدارس و زیرمجموعه کارگروه ماده ۱۸ نیستند خود اولیا مسئول هستند ما به پلیس راهور نیز اعلام کرده ایم تنها سرویس هایی که برچسب حمل و نقل دارند زیرمجموعه کارگروه ماده ۱۸هستند و اگر اتفاقی در خصوص سرویس های فاقد برچسب و سرویس هایی که خود اولیا به صورت شخصی مبادرت به گرفتن آن کردند مسئولیتی نداریم.
وی ادامه داد: البته ما در کارگروه ماده ۱۸ مایل هستیم که همه سرویس های مدارس زیرمجموعه یک گروه باشند اما نمی توان اولیا را مجبور به این کار کرد زیرا شــرایط متفاوت است، تنها بـــرای سرویس های زیر مجموعه ما مواردی چون برچسب حمل و نقل، ایمنی خودرو، گواهی سلامت راننده، تعداد سرنشین و رعایت نرخ مصوب الزامی است.
براتی زاده در خصوص رسیدگی به مسائل و مشکلات سرویس مدارس گفت: در وهله اول اولیا باید اعتراض و شکایت خود را به کارگروه حمل و نقل مدرسه منتقل کنند تا در آنجا رسیدگی شود اگر مسئله در آن مرحله حل نشد باید در کارگروه منطقه آن را پیگیری کنوند.
وی ادامه داد: در صورت نتیجه نگرفتن در این مرحله نیز مسئله به حل اختلاف ارجاع داده می شود که در آن کارشناسان ارزیابی، نماینده حراست و کارشناس حقوقی با نظارت انجمن اولیا مسئله را حل کنند. البته در مورد رانندگان شرکتی باید به شرکت مراجعه کرد و اگر رسیدگی نشد می توان شکایت را از هر کدام از مبادی آموزش و پرورش، تاکسیرانی و شهرداری دنبال کرد.
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان استان با تاکید دوباره بر اینکه نظارت آن ها تنها بر سرویس مدارس زیر مجموعه کارگروه ماده ۱۸ است، اضافه کرد: در مورد سرویس های تحت نظارت آموزش و پرورش تمامی مجوزها از سوی تاکسیرانی داده می شود و تمامی خودروها باید برچسب حمل و نقل داشته باشند که اگر این برچسب نباشد مغایر قانون است و باید گزارش شود تا با این موارد برخورد شود.
براتی زاده با اشاره بر نظارت بر عملکرد سرویس مدارس تصریح کرد: در این خصوص تاکسیرانی تیم ارزیاب و گشت ویژه دارد. تیم ارزیاب آموزش و پرورش نیز متشکل از کارشناسان و تعدادی از نیروهای بازنشسته آشنا به این کار این موضوع را پیگیری می کنند و ما تا آنجایی که تحت نفوذمان باشد و نیروی انسانی جواب دهد ارزیابی و نظارت را دنبال می کنیم.
وی در خصوص همکاری شهرداری و تاکسیرانی در پروسه جذب رانندگان سرویس مدارس گفت: طبق قانون، آموزش و پرورش در اردیبهشت ماه به شهرداری تعداد دانش آموزان و تعداد سرویس مدارس مورد نیاز را اعلام می کند شهرداری ممکن است تنها بخشی را بتواند تامین کند بنابراین برای تکمیل کادر رانندگان فراخوان می زند و رانندگان متقاضی بعد از انجام آزمایش ها و طی کردن مراحل مختلف مجوز سرویس مدارس را دریافت می کنند و به مدارس معرفی می شوند.
نماینده انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش استان مرکزی با بیان اینکه نرخ های سرویس مدارس در همه نواحی آموزش و پرورش شهر اراک یکسان و مطابق نرخ مصوب کارگروه است، اضافه کرد: در اردیبهشت هر سال کارگروه ماده ۱۸ با توجه به نرخ های سال گذشته نرخ های ســـال بعد را مشخص می کند و آن را به شورای شهر ارائه می دهد و شورای شهر بعد از بررسی در خردادماه این نرخ را باید مصوب کند تا در کمیسیون فرمانداری مطرح و از سوی فرمانداری به شهرداری و آموزش و پرورش ابلاغ شود و حداکثر تا تیرماه این نرخ باید تعیین تکلیف شود.
براتی زاده با بیان اینکه باید مسائل رانندگان سرویس مدارس نیز مورد توجه باشد، افزود: در سال های گذشته پروسه انجام آزمایش ها و دریافت مجوزهای مورد نیاز هزینه بسیار بالایی برای رانندگان متقاضی داشت که با پیگیری و اعتراض آموزش و پرورش این هزینه تا ۷۰ درصد کاهش یافت.
براتی زاده افزود: با توجه به اینکه هرساله تعداد بیشتری از خانواده ها تمایل به استفاده از سرویس مدراس دارند اگر از سرویس مدارس تحت نظارت آموزش و پرورش استفاده کنند قطعا در صورت بروز مشکل یا شکایتی می توانند به راحتی در این خصوص اقدام کنند کما اینکه در خصوص وسیله نقلیه و رانندگانش گزینش ها و استانداردهایی الزامی است که می تواند بحث حمل و نقل دانش آموز را ایمن تر کند.
وی بیان کرد: البته باید از همکاری اولیا و تمامی دستگاه های ذیربط جهت تسهیل امورات مربوط به حمل و نقل دانش آموزی مجدانه تلاش می کنند، به نمایندگی از آموزش و پرورش استان تشکر نمایم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.