خانه » پیشنهاد سردبیر » درباره نحوه اکران فیلم های فجر در اراک و پیشنهادهایی برای مخاطبان/چرا دو تا، پس چند تا؟

درباره نحوه اکران فیلم های فجر در اراک و پیشنهادهایی برای مخاطبان/چرا دو تا، پس چند تا؟

یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶   شماره ۷۸۴

***

وقایع استان

سمیه انصاری فر

***

وقایع استان در روزهای برگزاری جشنواره سی وششم فجر و اکران ۱۲ فیلم از ۲۵ فیلم سودای سیمرغ در اراک پیشنهادهایی برای شما دارد تا اگر فرصت دیدن تمام فیلم ها برایتان میسر نبود بتوانید از منوی پیشنهادی وقایع استان فیلم هایی را انتخاب و تماشا کنید. هر چند قبل از این اعلام شده بود که فیلم مستند «بانو قدس ایران» نیز در لیست فیلم های اراک قرار دارد؛ ولی در جدول انتهایی اکران ها این فیلم حذف شد. از طرفی نمایش تک سانسه از یک فیلم آن هم تنها در روز اول، این فیلم را خود به خود از چرخه نمایش ها حذف کرد و در واقع در هشت روز باقی مانده از جشنواره در اراک تنها یازده فیلم از سودای سیمرغ برای اکران وجود دارد. البته در سانس های صبح نیز چهار فیلم کودک نمایش داده خواهد شد.
در روز اول جشنواره فیلم هایی چون « جشن دلتنگی»، « هایلایت» و « مصادره» به روی پرده رفتند. اگر به فیلم هایی در ژانر کمدی علاقه دارید «مصادره» پیشنهاد خوبی بود؛ ولی متاسفانه این فیلم تنها دو اکران در اراک داشت یکی در روز افتتاحیه و دیگری در روز اول و دیگر هیچ اکرانی در روزهای آینده برای آن پیش بینی نشده است در حالیکه می توانست یکی از پرفروشترین فیلم های این جشنواره باشد. از طرفی مخاطبان باید برای دیدن دو فیلم دیگر روز اول تا روز پنجم جشنواره در اراک صبر کنند.
اما از امروز که روز دوم است تا روز چهارم جشنواره تقریبا تمامی فیلم های جشنواره یک بار به روی پرده خواهند رفت فیلم هایی چون « اتاق تاریک»، «عرق سرد»، « تنگه ابوقریب»، « لاتاری»، « کامیون»، «شعله ور»، « فیلشاه»، تا روز سه شنبه اکران خواهند شد. اما پیشنهادهای ما برای سه روز اول جشنواره فیلم های چون « کامیون»، «عرق سرد»، «لاتاری»، «شعله ور» و انیمیشن « فیلشاه» است.
فیلم « عرق سرد» دو اکران دارد یکی یکشنبه پانزدهم بهمن ساعت ۱۸:۳۰ و دیگری دوشنبه شانزدهم بهمن ساعت ۲۱، این فیلم با توجه به آشنا بودن موضوعش و گرفتن ایده از یک اتفاق در دنیای واقعی که البته پر حاشیه و پر سرو صدا بود قابل توجه است. مسئله مشکلات زنان در کشور ما و پرداخت به سختی هایی که اغلب برای انجام ورزش در سطح حرفه ای دارند و از طرفی نقد برخی قوانین در خصوص زنان نکته ای است که سهیل بیرقی در فیلم خود دست بر روی آن گذاشته است.
فیلم روایت بخشی از زندگی یک زن ورزشکار است او کاپیتان تیم ملی فوتسال زنان کشور است؛ ولی درست زمانی که برای فینال بازی های آسیایی قرار است از کشور خارج شود در فرودگاه متوجه می شود که شوهرش او را ممنوع الخروج کرده است فیلم در واقع چالش های این زن با همسر، اجتماع و قوانین برای رفع این مانع را نشان می دهد. در این فیلم باران کوثری نقش اصلی را بر عهده دارد و سحر دولت شاهی و امیر جدیدی نیز در آن حضور دارند.
فیلم « لاتاری» پیشنهاد بعدی ماست. این فیلم سه نمایش در روزهای دوشنبه ۱۶ بهمن ساعت ۱۶ ، چهارشنبه ۱۸ بهمن ساعت ۲۱ و جمعه ساعت ۲۰ بهمن ساعت ۱۸ دارد. این سومین حضور محمد حسین مهدویان در جشنواره فیلم فجر است. او را با فیلم هایی چون « ایستاده در غبار» و « ماجرای نیمروز» می شناسیم؛ اما گویا او این بار از جنگ و سیاست فاصله گرفته و به سراغ موضوعی اجتماعی رفته است. این فیلم در مورد قاچاق دختران به کشورهای حاشیه خلیج فارس است و شاید همین موضوع که کمتر کارگردانی جسارت پرداخت به آن را داشته است بهانه خوبی باشد تا مخاطب را به سالن ها بکشاند هرچند که خود نام مهدویان و دیدن فیلم جدیدیش با سوژه جدید نیز این انگیزه را در مخاطب ایجاد خواهد کرد. این فیلم در سکوت خبری ساخته شد و بازیگرانی چون حمید فرخ نژاد، هادی حجازی فر، جواد عزتی و ساعد سهیلی در آن ایفای نقش می کنند مهدویان در این فیلم یک بازیگر جوان به نام زیبا کرمعلی را نیز به سینما معرفی خواهد کرد.
فیلم «شعله ور » پیشنهاد بعدی ما به علاقمندان به سینما است. این فیلم تنها دو سانس نمایش را به خود اختصاص داده است. یکی در روز سه شنبه ۱۷ بهمن ساعت ۱۶:۳۰ و دیگری یکشنبه ۲۲ بهمن ساعت ۲۱٫ اما چرا باید شعله ور را دید. بدون شک دیدن فیلم های حمید نعمت الله برای آن ها که سینما را دوست دارند همیشه جالب بوده است. نعمت الله سال گذشته با فیلم «رگ خواب» توجه های بسیاری به خود جلب کرد. فیلم جدید او از لحاظ شخصیت ها شبیه فیلم « آرایش غلیظ» است و شخصیت های دیوانه وار دارد. در این فیلم امین حیایی، دارا حیایی و زهرا خوشکام بازی کرده اند. با توجه به خلاصه این فیلم که در آن آمده این فیلم درباره مردی است که هیچ عـددی نشده می توان به فضای حسادت و مقایسه ای درونش پی برد. قطعا تماشای شعله ور تجربه جدیدی برای مخاطبی است که می داند کارنامه نعمت الله پر از غافلگیری است.
«کامیون» هم از آن فیلم هایی است که نباید از دست داد. این فیلم دو سانس در این روزها را به خود اختصاص داده است. اولین نمایش این فیلم در روز دوشنبه ۱۶ بهمن ساعت ۱۸:۳۰ و نمایش بعدی آن روز شنبه ۲۱ بهمن ساعت ۱۶:۳۰ خواهد بود. نام کامبوزیا پرتوی خود به خود مخاطب را برای دیدن این فیلم ترغیب می کند.« کافه ترانزیت» آخرین ساخته این کارگردان بود که فیلم جدید نیز شباهت هایی به آن دارد یعنی جاده و عشق از عناصر اصلی آن هستند و قطعا بازی سعید آقاخانی در این فیلم شمــا را شگفت زده خواهد کرد. این فیلم مانند فیلم کافه ترانزیت یک بازیگر خارجی نیز دارد و بخش هایی از آن در مرز سوریه و عراق فیلمبرداری شده است. بغیر از آقاخانی نیکی کریمی، رامین راستاد و نسرین مرادی در این فیلم بازی می کنند.
اما فیلم بعدی که می توان دیدن آن را پیشنهاد کرد انیمیشن « فیلشاه » است. این انیمیشن پر کاراکتر توسط هادی محمدیان ساخته شده و در روزهای دوشنبه ۱۶ بهمن ساعت ۱۰ صبح، سه شنبه ۱۷ بهمن ساعت ۲۱، و روز یکشنبه ۲۲ بهمن ساعت ۱۶:۳۰ اکران خواهد شد. این انیمیشن در مورد فیلی است که رئیس گله فیل ها در جنگلی در آفریقا است. او صاحب فرزندی می شود که بر خلاف خودش بسیار دست و پا چلفتی است و نمی تواند جانشین خوبی برای او باشد. این فیلم می تواند پیشنهاد خوبی برای کودکان و والدین باشد.
حاشیه های جشنواره فیلم فجر اراک
این جشنواره در روز سیزدهم بهمن در پردیس سینمایی عصر جدید اراک افتتاح شد. هرچند مانند همه برنامه های دیگر در ردیف اول برنامه هایی از این دست مسئولین مختلف استان حضور دارند و البته به سخنرانی می پردازند؛ اما نکته مهم این است واقعا ضرورت حضور آن ها در چنین برنامه هایی چیست؟ وقتی مسئولین بلافاصله بعد از سخنرانی سالن را ترک می کنند مشخص است و بدون شک حتی یکی از این فیلم ها را نخواهند دید برای چه باید در این مراسم حضور داشته باشند و اینکه اگر حضور دارند چقــدر می خواهند در ارتقای سطح فرهنگی و هنری موثر باشند. البته این یک کلیشه معمول است و قطعا مسئولین وقتی برای مطالعه و دیدن فیلم نخواهند داشت.
نکته بعدی اما در خصوص ساعت و تعداد سانس های نمایش فیلم ها است. بر چه اساسی برخی از فیلم ها تنها یک سانس، برخی دو سانس و برخی سه سانس نمایش دارند. این در حالی است که قرار بود تمامی فیلم ها در سه سانس نمایش داده شود.
اما نکته مهم در انجام چنین برنامه هایی نحوه برخورد عوامل از جمله مدیر سینما با مخاطبانی است که با اشتیاق برای دیدن فیلم ها به این سینما آمده اند گاه برخوردهایی دیده می شود که نه در شان فضای فرهنگی سینما و نه شایسته برخورد با یک مخاطب است که باید در این خصوص دقت بیشتری شود و امیدواریم از سوی پرسنل سینما جدی تر گرفته شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.