خانه » پیشنهاد سردبیر » دانش آموزان کلاس اول سراسر کشور با جشن شکوفه ها به استقبال مهر رفتند/یک روز شیرین

دانش آموزان کلاس اول سراسر کشور با جشن شکوفه ها به استقبال مهر رفتند/یک روز شیرین

پنجشنبه ۳۰ شهریور ۹۶   شماره ۶۸۵

***

وقایع استان

سحر یاری

***

با عجله از ساختمان بیرون آمدند با مانتوهای صورتی و مقنعه های سفیدی که نوار صورتی دورتا دورش دوخته شده بود. یکی شان کمی کوتاه تر بود ولی پرجنب و جوش تر. مادرهایشان هم پشت سرشان چند لحظه بعد بیرون آمدند و سوار ماشین نوک مدادی جلوی ساختمان شدند. دختری که ریزنقش تر بود و چند وقت یک بار دستش را از پنجره بیرون می برد، به مادرش گفت: من حتما حتما میز جلو می شینم. دختر دیگر که زیپ کیفش را باز کرده بود و دنبال چیزی می گشت گفت: تو تازه پیش دبستانی ای، پیش دبستانی که مدرسه نیست و به زن دیگری که پشت فرمان نشسته بود، گفت: مامان قمقمه آبم نیست. زن دنده را عوض کرد و گفت: گذاشتم رو اپن گفتم ریحانه برش دار. از بس عجله داری بچه. دختر اخم هایش را در هم کرد و جواب داد: خب دیر برم دعوام می کنند. دختر کوچکتر گفت: من اوردم بهت میدم.
جلوی مدرسه پر است از دختر بچه های قد و نیم قد با لباس های صورتی که بیشترشان دستشان در دست پدر و مادرشان است یکی از دخترها با صدای بلند گریه می کند و می گوید: من خوابم میاد، دختری دیگری گوشه ای کز کرده و مادرش جلوی پاهایش نشسته و با او حرف می زند و موهای طلایی زیر مقنعه اش را مرتب می کند. بعضی ها هم خوشحالند می خندند پشت سر هم می دوند و… خیابان کم عرض شلوغ شده و پر از ماشین، صدای همهمه و بوق می آید. آن طرف تر هم یک مدرسه پسرانه است که سرو صدای بیشتری دارد. جلوی در ورودی به هر دانش آموزی که وارد می شود یک شاخه گلایول هدیه می دهند. رنگ بعضی هاشان سفید است و بعضی صورتی و آبی. کم کم صف ها بسته می شود می گویند که چه کسی کجا باید بایستد و نام کلاسش چیست. خانم مدیر حـــرف می زند و می گوید که باید درس بخوانند تا در آینده انسان های مفیدی شوند. مامان و باباها هم عقب تر ایستاده اند برایشان تئاتر اجرا می کنند و بعد صدای زنگ می آید بهشان می گویند مرتب بـه سمت کلاس ها بروند و نظم را بهم نزنند. روی پله آخر از زیر قرآن ردشان می کنند یک بسته کادوپیچ بهشان داده و آن ها وارد راهروی مدرسه می شوند. یکی از دخترها به سمت مادرش دویده و مانتویش را محکم چسبیده و می گوید: تو هم بیا و بلند گریه می کند از گریه او چندتایی از بچه ها شروع به گریه می کنند. برخی چهره وحشت زده ای دارند و حرفی نمی زنند و برخی هم خوشحال وارد راهروی مدرسه می شوند. یک راهروی بلند با ردیف کلاس ها در سمت چپ و راست که بعضی هاشان برای سال بالایی ها است که امروز نیامدند. گفته بودند آن ها باید یک روز زودتر از بزرگ ترها به مدرسه می آمدند.
روزهای آخر شهریور برای دانش آموزان و دانشجویان روزهای حسرت پایان تعطیلات و هیجان آغاز سال تحصیلی جدید است؛ مهرهمیشه ماه مدرسه است اما برای آن هایی که تازه می خواهند تجربه حضور در مدرسه را داشته باشند هر ساله جشنی گرفته می شود.
چند سالی هست که جشن دانش آموزان پایه اول ابتدایی و نوآموزان پیش دبستانی با عنوان «جشن شکوفه ها» و «جشن غنچه ها» چند روز زودتر از آغاز سال تحصیلی در مدارس و مراکز پیش دبستانی سراسر کشور برگزار می شود. این جشن ها پیش از آغاز مهر و برای انس هر چه بیشتر تازه واردها به فضای مدرسه است. آن ها در مدرسه حاضر می شوند تا در کلاس‌بندی شرکت و همچنین با محیط مدرسه و قوانین و مقررات آن و معلم و سایر هم‌کلاسی‌ها آشنا شوند.
آغاز رسمی سال تحصیلی ۹۷-۹۶ برای بیش از ۱۳ میلیون دانش‌آموزی که در سراسر کشور وجود دارد، از شنبه اول مهر ماه خواهد بود و از این تعداد یک میلیون و ۴۰۰ هزار دانش‌آموز کلاس اولی برای نخستین بار در سراسر کشور و ۹۰۰ هزار نوآموز برای ورود به پیش دبستانی وارد مدارس خواهند شد. امسال به دلیل تعطیل بودن ۳۰ و ۳۱ شهریور این جشن در تمامی کشور در ۲۹ شهریور برگزار شد. روز گذشته در استان مرکزی نیز این جشن همزمان با سراسر کشور و به صورت نمادین نیز در چند دبستان استان برگزار شد.
به گفته مدیر کل آموزش و پرورش استان مرکزی امسال ۲۴۰ هزار دانش آموز در بیش از دو هزار واحد آموزشی در استان مشغول تحصیل خواهند شد.
شهریار فولادوند با اشاره به اینکه امسال ۲۲ هزار و ۶۷۰ دانش آموز کلاس اولی تحصیل در مدارس استان مرکزی را آغاز می کنند اظهار کرد: امسال تعداد کلاس اولی های استان ۶۰۰ نفر بیشتر از سال گذشته هستند.
به گزارش وقایع استان به نقل از ایرنا، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان نیز در حاشیه برگزاری جشن شکوفه ها و جشن غنچه ها گفت: ۲۳ هزار دانش آموزان در پایه اول ابتدایی و ۲۱ هزار و ۳۰۰ نوآموزان نیز در پیش دبستانی استان امسال در یک هزار و ۲۰۰ مرکز آموزشی تحصیل می کنند.
علی محمد غلامی ادامه داد: چهار هزار و ۵۴۰ کلاس درس در دوره ابتدایی در آموزش و پرورش استان مرکزی وجود دارد که از این تعداد ۲ هزار کلاس مربوط به خدمات آموزشی به پایه اول است.
وی خاطر نشان کرد: ۹۸۰ کلاس درس چند پایه برای تحصیل ۲ تا پنج دانش آموز و ۱۶ کلاس یک نفره در دوره ابتدایی این استان برای جلوگیری از بازماندگی کودکان از تحصیل و افزایش عدالت آموزشی در آموزش و پرورش استان وجود دارد.
همچنین رئیس آموزش و پرورش ناحیه ۲ اراک نیز در این آیین گفت: امسال یک میلیون و ۴۰۰ هزار دانش آموز پایه اول ابتدایی سال تحصیلی جدید را در مراکز آموزشی و مدارس آموزش و پرورش سطح کشور آغاز می کنند که سه هزار و ۴۱۶ نفر آنان در آموزش و پرورش ناحیه ۲ این شهرستان حضور دارند.
علی دربندی افزود: ۱۳۴ واحد آموزشی در آموزش و پرورش ناحیه ۲ اراک برای پذیرایی از دانش آموزان پایه اول ابتدایی در سال تحصیلی جدید آماده سازی، تعمیر و تجهیز شده است.
وی ادامه داد: آیین جشن شکوفه ها و غنچه ها هر سال با هدف آشنایی دانش آموزان پایه اول ابتدایی با فضای فیزیکی مدارس، قوانین و مقررات مدارس برگزار می شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.