خانه » پیشنهاد سردبیر » جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا بدون حضور خبرنگاران برگزار شد/پنهانکاری

جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا بدون حضور خبرنگاران برگزار شد/پنهانکاری

چهارشنبه ۲۲ شهریور ۹۶    شماره   ۶۷۸

وقایع استان: آلودگی هوای اراک نه قصه سربسته ای است نه موضوعی که بشود از آن گذشت. حالا دیگر حتی یک کودک اراکی صبح که از خواب بیدار شود و رنگ آسمان شهر را ببیند هم می تواند حدس بزند هوای آن روز شهر چطور است؟ می تواند نفس بکشد یا نه؟ برای مردم شهر اراک هر چند وقت یکبار دیدن آسمان سیاه و پر از گردوغبار عادی شده است. چند روزی است که دوباره با بازگشت ریزگردها و شرایط بحـــرانی هوای شهر به وضعیت نامطلوبی رسیده و صحبت از هوای ناسالم بـــرای گروه های حساس است.
از ابتدای هفته جاری آلودگی هوا و وجود ذرات با قطر کمتر از دو و نیم میکرون باز مهمان اراکی ها است، این آلودگی در برخی روزها شدت بالاتری داشت مثلا میزان این ذرات در روز شنبه همین هفته ۱۲۰ میکروگرم بر مترمکعب و روز یکشنبه ۱۰۳ میکروگرم بر مترمکعب بوده است و روز دوشنبه نیز به ۱۰۴ میکروگرم بر مترمکعب رسید. هر چند در روز سه شنبه شرایط کمی مساعدتر شد و به گفته مدیرکل مدیریت بحران استان وضعیت هوا در روزهای آینده بهبود پیدا خواهد کرد؛ ولی شرایط چند روز گذشته به شکلی بود که روز دوشنبه کمیته اضطرار کاهش آلودگی هوای اراک برگزار شد.
اینکه تا چه زمانی شرایط اراک به این شکل خواهد ماند و هربار فقط در زمان آلودگی و بحران دوباره باید دنبال سررشته این کلاف سردرگم گشت خود جای تامل و انتقاد دارد؛ ولی در میان این شرایط مسئله بدتر نگاه مسئولین به بحران هایی از این دست و عدم تمایل آن ها به شفاف سازی است. کمیته اضطرار کاهش آلودگی هوای اراک برگزار شد؛ ولی در کمال تعجب هیچ رسانه ای در آن حضور نداشت و از هیچ خبرنگاری برای این جلسه دعوت نشده بود. البته اخبار کوتاهی از این جلسه بعدتر منتشر شد که برخی از نکات مطرح شده در آن به طنزی تلخ شبیه بود. در این جلسه تاکید بر همکاری مردم در مدیریت بحران و اطلاع رسانی به موقع در زمان اضطرار بوده است؛ این نکته آنجایی به طنز می ماند که در جلسه ای بدون هیچ نماینده ای از رسانه به موضوعی چون اطلاع رسانی پرداخته شود. مگر نه اینکه رسانه نقطه اتصال جامعه و مسئولین و مدیران است پس این حرف در جلسه ای که خبرنگاری در آن نیست خیلی منطقی به نظر نمی آید. البته نکات دیگری نیز از دعوت نشدن خبرنگاران به این جلسه می توان برداشت کرد،یکی اینکه مسئولین مربوطه و مدیرانی که سال ها نتوانسته اند در این راه کار قابل قبولی کنند و هربار یا صنایع آلاینده و متخلف یا نبود بودجه و را ترمز اجرای طرح کاهش آلودگی هوا دانستند و در تمام این سـال ها از مانع های بر سر راه گفتند خود از کوتاهی هایشان خبر دارند و حرفی برای گفتن ندارند. یا شاید پیش خود فکر کرده اند جلسه ای که خروجی اش تنها تصمیم گیری برای تعطیل بودن یا نبودن مدارس و ادارات است نیاز به خبرنگار ندارد، روابط عمومی هایمان این وظیفه را بر عهده می گیرند و با فکس یا ایمیل آن را به خبرگزاری ها و رسانه های دیگر می رسانند، چه لزومی داردخبرنگار بیاید و بپرسد و انتقاد کند… نکته دیگر که در این میان خیلی مهم است و نه تنها در این جلسه بلـکه در موارد دیگر نیز دیــــده می شود ضعف روابط عمومی ها در ارتباط با رسانه ها و دانستن آن ها بعنوان بازوی کمکی خود است. آنچه از این جلسه و موارد مشابه می توان برداشت کرد این است که روابط عمومی های بیشتر ادارات و سازمان های استان به درستی تعریفی از این عنوان کاری ندارند و انعکاس چند خبر داخلی بی کیفیت در سایت های اغلب به روز نشده خود را کار روابط عمومی می دانند و خیلی هایشان نیز توقعشان بر این است که رسانه ها چشم خود را بر عملکرد سازمان آن ها ببندد و همه چیز را گل و بلبل نشان دهد. بر مسئولین و شیوه برخورد آن ها انتقادی نیست که اگر باشد توجیه هایشان بسیار است؛ اما گلایه از روابط عمومی های ضعیفی است که هنوز نتوانستند اهمیت رسانه را در سازمان خود گوشزد کنند و البته گاهی خود در حذف خبرنگاران و ایجاد نگاه ظن آمیز مدیران به آن ها بی تاثیر نیستند. بخش عمده ای از این مسئله به قرار نگرفتن افرادی متناسب با این وظیفه بر می گردد که پرداخت به آن زمان و بحث دیگری می خواهد. بهرحال باید گفت مسئله آلودگی هوا دیگر چیزی نیست که بتوان آن را پنهان کرد و با دعوت نکردن خبرنگاران به جلسه ای پیرامونش از آن گذشت و امید به الطاف طبیعی در بهبود شرایط داشت. کاش تصمیم گیرندگان مسئله آلودگی هوا و اعضای کارگروه کاهش آلودگی هوا به فکر رفع مشکلات آلودگی هوای این شهر به صورت زیرساختی بودند و فکر نمی کردند تنها کارشان تصمیمی برای تعطیلی گاه و بیگاه و هشدارها خلاصه می شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.