خانه » پیشنهاد سردبیر » جایی برای پیرمردها نیست/پوست اندازی و جوان گرایی لازمه بقای اصلاحات استان

جایی برای پیرمردها نیست/پوست اندازی و جوان گرایی لازمه بقای اصلاحات استان

چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۵   شماره ۳۳۸

گروه سیاسی-اسحاق شهبازی

امروزه جریان اصلاح طلبی در دوران دگردیسی و تغییر استراتژی خویش است تا شاید بتواند در سایه این آسیب شناسی ها ونقد درون ساختاری خود به دوران تلخ شکست های سیاسی خود به ویژه در انتخابات ریاست جمهوری مانند ۸۴ و ۸۸ خاتمه دهد و خود را برای انتخابات بعدی با سیاست نقد درونی مهیا کند. تحزب یکی از مهمترین این راهها است . تحزب یک فرصت است که کار سیاسی را به گروه متخصص سیاسی محول می نماید تا عموم مردم با ارزیابی عملکرد احزاب در تعیین جریان سیاسی خود به راحتی عمل می نمایند ، این امر باعث حذف تصمیمات احساسی ، شخص محورانه و اتخاذ تصمیمات معقولانه در عرصه سیاسی خواهد شد. عاملی که امروزه باعث گرایش مردم به اصلاحات شده است این است که دیگر مردم خواهان یک مجلس متخصص و علمی هستند که نیروهای حرفه ای آگاه به مسایل روز کشور باشند و با نظام اداری فاسد مقابله کنند و خود منشا فساد نباشند ،به فکر رفاه اجتماعی و اصلاح امور جاری در جهت بهبود باشند در این جاست که اصلاح طلبی خودش را نشان میدهد زیرا استراتژی «فشار از پایین و چانه زنی در بالا» راهبرد فعالیت سیاسی اصلاح طلبان است ایدئولوژی اصلی اصلاحات، سر و سامان دادن و رفع معایب حاکم بر کشور، مبارزه با تباهی‌ها در راه دستیابی به یک جامعه مدنی و قانون‌ مدار، رسیدن به دموکراسی، بهبود بخش تعاون و پیشبرد صنعت عنوان شده است. به همین علت با جریان عدالت‌خواه نیز ارتباطی تنگاتنگ دارد. اما مهمترین مشکل درونی این جریان شخص محوری و اتکای بیش از حد به یک سری اشخاص بوده و هست به طوری که بسیاری از تئوریسین های بزرگ اصلاحات امروزه ایده : «فصل بازنشستگی ژنرال‌های اصلاح‌طلب فرا رسیده است». را مطرح کرده اند .محمدرضا تاجیک از تئوریسین‌های اثرگذار در جریان اصلاحات؛ همان‌طوری که فاز تغییر استراتژیک را در این جریان کلید می‌زند قائل به عبور از برخی از مسائل و شخصیت‌های سیاسی در این جریان نیز هست که آن‌ها را به‌ اصطلاح «ژنرال‌های سیاسی» می‌خواند. تاجیک از شخصیت های محوری اصلاحات در مصاحبه با ویژه‌ نامه نوروزی روزنامه شرق که البته پیش از انتخابات اخیر انجام شده نیز به اصل تغییر راهبرد سیاسی اصلاح‌طلبان اشاره می‌کند و بی‌پرده بیان می‌کند که «بایستی به جوانان مجال داده شود تا جریان اصلاح‌طلبی از رهبری به‌اصطلاح ژنرال‌های اصلاح‌طلب خارج شود ». این تئوریسین اصلاح‌طلب می‌افزاید: «این به‌اصطلاح ژنرال‌ها فرصت کنشگری خود را فقط در زمان تصاحب قدرت فرض می‌کنندوقصددارنددرزمان هرانتخابات سایه سنگین خودرا روی جو و تصاحب انتخابات بیفکنند. برخی از این ژنرال‌های اصطلاح‌طلبی باید بپذیرند فصل بازنشستگی آنان فرا رسیده و با انتقال دانش و تجربیات خود به نسل جدید، از حاشیه، نقش‌آفرینی کنند و متن را به نسل جدید واگذار کنند و اجازه دهند چرخش نخبگان و شایسته‌سالاری همان‌طور که در شعار، مانیفست و گفتمان اصلاح‌طلبی وجود دارد به حقیقت بپیوندد». خلاصه کلام اینکه هرکسی میتواند اصلاح طلب باشد و نظرش باید در احزاب و گروهها اصلاح طلب موثر باشد زیرا اصلاح طلبی ارث پدری هیچ شخص یا اشخاص خاصی نیست. بنابراین دوران پسا انتخابات، دورانی است که جریانات سیاسی در تلاشند ضمن بررسی و تحلیل شرایط و نقد درون ساختاری علل توفیق و یا عدم موفقیّت خود را ارزیابی و برای رسیدن به کرسی های قدرت سیاسی سبک و سنگین کرده تا خود برای انتخابات ریاست جهموری آماده کنند.در همین راستا و در رابطه با شرایط اصلاح طلبان استان مرکزی نیز به سراغ عده ای از اصلاح طلبان رفته ایم تا به نقد و واکاوی مشکلات این جریان بپردازیم .
آیا زمان بازنشستگی پدرخوانده های اصلاحات در استان مرکزی فرا نرسیده است ؟
روح الله هاشمی در گفتگو با وقایع در مورد علل ناهماهنگی اصلاح طلبان در دور اول انتخابات گفت بهتر است عملکرد اصلاح طلبان استان در طول قریب به ۲۰ سال که از آغاز فعالیت این جریان سیاسی تحت نام اصلاح طلبی می گذرد بررسی و مشخص شود چرا این جناح سیاسی در استان مرکزی که همیشه تحت رهبری و زعامت یک عده معدود قرار داشته و دارد که خود را پدرخوانده آن می دانند ، وی افزود : در طول مدت حیات خود در حالیکه در برخی مواقع جهت گیری و اقبال عمومی در سراسر کشور به سوی این جناح بوده ،این استان همواره در انتخابات ها یک بازنده مطلق بوده و یا پیروزی چشم گیری به دست نیاورده است و همچنین سوال دیگری که از این اساتید خود خوانده در امر تشکیلات باید پرسید این است که کارنامه آنها در مدت زمان دو دهه در امر تربیت و پرورش و یا حتی جذب نیروهای کارآمد در تشکیلات و احزاب تحت مدیریتشان چه بوده که همواره در مواقع حساس دست نیاز به سوی نیروهای غیر تشکیلاتی دراز می کنند آیا توان تعلیم و پرورش نیروها را ندارند یا آموزه های آنها با شاخصه های اسلام و انقلاب همخوانی ندارد که دست پرورده های آنها نمیتوانند از فیلتر ارگانهای نظارتی عبور کنند ؟ به راستی وقت آن نرسیده که کارنامه و عملکرد این پدرخوانده ها و روسای دائمی اصلاحات در استان به بوته نقد گذاشته شود ؟ آیا زمان بازنشستگی این اساتید فرانرسیده است ؟ هاشمی افزود : به نظر این جانب بررسی عملکرد آقایان مهمترین مسأله ایست که باید بدنه اصلاحات استان به فوریت به آن پرداخته و ضمن آسیب شناسی گذشته نسبت به رفع اشکالات و پوست اندازی اقدام نماید در غیر اینصورت درآینده باز هم شاهد شکستهای متوالی و تکراری اصلاح طلبان در استان خواهیم بود .
این فعال اصلاح طلب تصریح کرد : اما اگر بخواهیم در این مجال صرفا” به بحث ناهماهنگی در انتخابات هفتم اسفند ۹۴ بپردازیم ، لازم است قبل از آن شرحی از نحوه تعیین لیست امید به خوانندگان محترم ارائه نمایم :
با توجه به اینکه در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تنها دبیران (نمایندگان) احزاب و تشکلهای اصلاح طلب عضویت دارند ، پس از تدبیر بزرگان مرکزنشین مقرر گردید شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان در سراسر کشور با حضور اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و برخی اشخاص حقیقی موثر در اجتماع و نزدیک به جریان اصلاحات تشکیل شود و این خود سرآغاز اختلافات بود چرا که عده ای از احزاب به حق اعتقاد داشتند که نباید با وارد کردن فله ای اشخاص حقیقی زمام امور از دست احزاب خارج شود و نهایتا” می بایست حداکثر به تعداد نیمی از احزاب از افراد حقیقی مورد تأیید اکثریت اعضای حقوقی برای عضویت در شورا دعوت نمود که متأسفانه از ابتدا با مخالفت پدرخوانده ها مواجه شدند و با خروج احزاب مخالف و عدم پایداری بر مواضع به حق خود میدان را برای تاخت و تاز آنها همچون همیشه باز نمودند . در نهایت افرادی به شورا اضافه شدند که هیچ گونه اعتقادی به کار جمعی نداشته و جالب آنکه در طول یکسال تقریبا” در هیچکدام از جلسات حاضر نشدند و صرفا” در جلسات نهایی و برای تأیید نظر و رأی به گزینه های پدرخوانده ها حضور یافتند .
نماینده حزب اعتمادی ملی خاطرنشان ساخت : در شورا مقرر گردید کمیته ای تحت عنوان کمیته سیاسی با حضور نمایندگان احزاب و تشکلها تشکیل شود و نسبت به تعیین و اولویت بندی کاندیداهای منتسب به جریان اصلاحات اقدام نموده و گزارش آن را جهت تصمیم گیری نهایی به شورا اعلام نماید . در آن کمیته مصوب گردید تا کاندیداهایی که تمایل به حضور احتمالی در لیست امید دارند حداکثر تا قبل از پایان مهلت قانونی هیأت نظارت برای اعلام نظر در مورد صلاحیت کاندیداها بر اساس بند هفتم از شاخص‌های ارزیابی نامزدهای انتخابات که در منشور انتخاباتی اصلاح‌طلبان از سوی دبیرخانه شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان کشور ابلاغ شده بود نسبت به تایید و امضای میثاق‌نامه انتخاباتی اصلاح طلبان اقدام نمایند و نیز مقرر گردید تا برقراری ارتباط و کسب امضای میثاق نامه توسط رئیس کمیته انجام شود ،هاشمی متذکر شد : متأسفانه بعدها مشخص شد که برخلاف مصوبه کمیته سیاسی برخی از کاندیداها پس از ضرب الاجل تعیین شده و برخی نیز غیر از روال تعیین شده اقدام به امضای میثاق نامه نموده اند و مقاومت پدرخوانده ها در مقابل خواسته برخی از اعضای شورا در جلسه مورخ ۹۴/۱۱/۱۹ مبنی بر رویت میثاق نامه امضا شده موجب تشدید اختلاف شد به نحوی که در انتخابات صورت گرفته در آن روز تنها یک نفر توانست رأی اعتماد اعضای شورا را برای حضور در لیست امید بگیرد و نفر دوم در جلسه غیر قانونی فردای آن که بدون حضور رئیس شورا و در حالیکه پیامک دعوت به جلسه تنها دو ساعت قبل از جلسه ارسال شده بود بدون رأی گیری اقدام به تعیین نفر دوم نمودند . این موضوع مهمترین دلیل ناهماهنگی و شکست مطلق اصلاح طلبان در دور اول بود و مسئولیت مستقیم آن به عهده پدرخوانده ها می باشد به همین دلیل آنها سعی می کنند با سوء استفاده از نام علی یوسفی مسئولیت این شکست مفتضحانه را بر عهده ایشان بگذارند در حالیکه این مسأله حدود ده روز پیش از تأیید صلاحیت یوسفی به وقوع پیوسته بود .
وی با اشاره به علل اصلی مشکلات اصلاح طلبان در استان خاطرنشان کرد: این پدرخوانده ها هستند که باید پاسخ بدهند چرا و به چه دلیل و براساس کدام معیار تشکیلاتی برای خود این حق را قائل بودند که به صورت فردی تصمیم گرفته و برخلاف مصوبات کمیته عمل نمایند و انتظار داشته باشند تا دیگران همیشه مطیع و فرمانبردار آنها باشند . وی تصریح کرد جالب اینست که این گروه تا آنجا پیش رفته اند که در مصاحبه از شورای اصلاحات به عنوان حزب یاد کرده اند و این خود نشاندهنده نوع نگرش شان به شورا می باشد . ضمنا” به عرض می رسانم که براساس گزارش کمیته سیاسی و طبق امتیازبندی صورت گرفته ، در نهایت از بین کاندیداهای تأیید صلاحیت شده به ترتیب آقایان ۱- یوسفی ۲-مقدسی ۳-نعیمی و ۴- ملک حسینی اولویت بندی شدند که کنار نهادن نفر اول خود سوال دیگری است که باید پاسخگوی آن باشند .
این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی منطقه مرکزی در ادامه افزود : در مورد دور دوم انتخابات و دلایل پیروزی نکات متعدد و مختلفی باید بررسی شود اما برخلاف ادعای کاسبان اصلاحات که از همین حالا و با مصادره این پیروزی به نام حزب خود و برای کسب غنیمت بیشتر به دنبال طرد دیگران هستند مهمترین و بزرگترین دلیل این موفقیت تلاش همه جانبه تمامی احزاب و تشکلها و افراد موثر نزدیک به جریان اصلاحات و اعتدال می باشد و در ذیل به برخی دلایل دیگر اشاره می کنم :
۱- ایجاد شور سراسری ناشی از پیروزی قاطع لیست امید در تهران و تحریک احساسات مردم در دیگر حوزه ها برای جا نماندن از قافله امید .
۲- فعالیت گسترده ستاد یاران یوسفی متشکل از احزاب اعتماد ملی ، همبستگی ، اراده ملت و دیگر تشکلهای همسو و افرادی که خالصانه دل در گرو تحقق شعارهای اصلاح طلبی داشتند و تلاش نمودند تا مردم حوزه انتخابیه اراک ، خنداب و کمیجان نیز به قافله امید بپیوندند .
۳- حضور نیروهای جوان و مخلص اصلاحات که از تهران به استان گسیل شدند و عملا با به دست گرفتن مدیریت و راهبرد ستاد انتخاباتی اصلاح طلبان خونی تازه در رگهای این ستاد شکست خورده تزریق نمودند .
مردم استان در دوره دوم انتخابات نشان دادند که این حرف که استان مرکزی پایگاه اصول گرایی اشتباه است زیرا مردم اکثرا اصلاح طلب هستند یعنی مردم به اصلاح طلبی روی نیاورده اند . از قبل اصلاح طلب بوده اند
وهاب حمزه لو نیز در پاسخ به کندی و مشکلات اصلاحات در استان گفت من روند کندی اصلاحات را اصلا قبول ندارم و اتفاقا اصلاحات با سرعت منطقی و قابل قبولی نه در تنها کشور در استان ما نیز در حال گسترش است . وی افزود : در کمتر از دو دهه شکل گیری اصلاحات مردم بسیار هوشمندانه به نفع جریان اصلاحات رای می دهندو روند اصلاحات بسیار منطقی تر و درست تر شده است و حداقل این است که به یک اتحاد نسبی دست یافته ایم .
این فعال اصلاح طلب خاطر نشان کرد: جریان اصلاحات براساس یک روند متکثر گرایانه است و من در دوره اول انتخابات ناهماهنگی نمی بینم و مردم استان مرکزی اتفاقا به نفع جریان اصلاحات وارد عمل شدند . از طرفی جریان اصلاحات دست یک سری افراد خاص نیست هر گروه و هر حزب اصلاح طلب در استان مرکزی ایده خودش را دارد و بر اساس آن عمل میکند و ما به عنوان یک نیروی تشکیلاتی وظیفه داریم که این استراتژی ها را به هم نزدیک کنیم. وی افزود : به هر حال من در دوره اول اختلافی نمیبینم آن جریان یک اختلاف سلیقه بود که باید باشد و اشکالی ندار و همین نزاع باعث شد که ما در دوره دوم متحد تر شویم .
ایشان در پاسخ به اینکه چر از بدنه اصلاحات استان هرگز نتوانسته اند یک نیروی تشکیلاتی را از فیلتر شورای نگهبان رد کنند گفت : این امر بدیهی است ما دوست داریم رد شوند ولی این برنامه شورای نگهبان بوده که کسی تایید نشود. وی پاسخ به اینکه چرا در دوره اول ناهماهنگی به وجود آمد گفت : من همه اصلاح طلبان استان را افردی قابل احترام میدانم ولی بسیاری از این افراد نیروهای تشکیلاتی جریان اصلاحات نیستند . از طرفی افرادی در بین ما بودند که علاقه مند به اصلاحات بودندولی تشکیلاتی عمل نکردند زیرا ما یک رای گیری را در زمان مقرر انجام دادیم و چون نیروهای اصلی ما تایید نشدند ما لیست خود را بستیم و ما نمی توانستیم بعد از تایید یوسفی دوباره اتحادمان را بهم بزنیم . وی افزود حتی در یک خانواده هم ممکن است منفعت طلبی وجود داشته ولی من اصلاح طلبان بالاتر از این حرفها میدانم زیرا جریان اصلاحات در این انتخابات نشان داده که در خصوص مطالبات مردم هیچ گونه سهل انگاری نمیکند . دبیر شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در پاسخ به این سوال که چگونه باید به زبان اصلاحات با مردم سخن گفت خاطر نشان کرد :ما به صداقت و شفافیت با مردم و رفتار تشکیلاتی درست اعتقاد داریم تا بتوانیم نظر مردم را جلب کنیم و فکر میکنم در سالهای قبل این موارد درست انجام شده است .ایشان در مورد تغییر فضای سیاسی کشور و تغییر گرایش مردم به اعتدال و اصلاح طلبی گفت : مردم اکثرا اصلاح طلب هستند یعنی مردم به اصلاح طلبی روی نیاورده اند و از قبل اصلاح طلب بوده اند . از طرفی استان مرکزی جزئی از کل کشور است و در این استان که بسیاری میگفتند پایگاه اصول گرایی است مردم ثابت کردند که علاقه مند به اصلاحات هستند. و این نتیجه رفتار درست اصلاح طلبان بوده است .
اول خواسته ها و منافع فردی را کنار بگذاریم و بعد اصلاح طلب شویم
خانوم خورشید سوار نیز گفت : به نظر من علت اینکه انتخابات به دور دوم کشیده شد به علت تعدد کاندیداهابوده و این اتفاق خود به خود می افتاد حتی اگر یوسفی تایید صلاحیت نمیشد .ولی مشکل اینجاست که ما لیست را بسته بودیم و کاندیداها را انتخاب کردیم و قرار شد اگر بعد از آن کسی تایید صلاحیت شد دیگر تبلیغ نکند و به نفع بقیه کنار بکشد.
دبیر جمعیت زنان نواندیش افزود : یکی از شرایط برای کاندیدا شدن اصلاح طلبان رای اوردن بود که ما طبق این شاخص اولویت بندی کردیم .
وی خاطر نشان ساخت اگر حزبی بخواهد به اهدافش برسد لازمه آن همدلی و وفاق است از طرفی در همه گروهها و احزاب نقطه نظرات متفاوت وجود داردولی به نظرمن اشتراکات و اهداف مشترک مهم تر است و باید آنها را پیدا کنیم و بعد به آسیب شناسی بپردازیم زیرا اصل اساسی در یک حزب این است که منافع جمع را در نظر بگیریم. یک اصلاح طلب باید یاد بگیرد که وقتی خواسته های حزب یا گروه این است که به نفع فردی دیگر که امکان رای اوری بیشتر دارد کنار برود به رای جمع احترام بگذارد .یک اصلاح طلب باید فرا بگیرد که اول منافع جمع را ببیند و توقعات خودش را پایین بیاورد و فقط دنبال منافع خودش در حزب نباشد . در واقع باید اول خواسته ها و منافع فردی را کنار بگذاریم و بعد اصلاح طلب شویم .
چند نفر همه ساختارهای اصلاحات را در استان در اختیار گرفته اند و به جای همه اعضا تصمیم می گیرند و یا از طریق لابی گری چون با لایه های بالای اصلاحات در تهران ارتباط دارند آنها را با رای خود هماهنگ میکنند و نظرات خود را به تمامی جامعه اصلاحات استان تحمیل میکنند
مرتضی گلی زاده نیز با انتقاد از ساختار اصلاحات استان مرکزی گفت : اصلاح طلبی به هیچ عنوان شامل چند نفر نیست بلکه در یک ساختار اصلاح طلب واقعی تمامی اعضای احزاب در حد خودشان صاحب نظر هستند و باید نظر اکثریت آنها اعمال شود ولی متاسفانه در استان مرکزی به هیچ وجه این گونه نیست و بنده معتقدم که تا جریان اصلاحات استان مرکزی پوست اندازی نکند و خون تازه ای در تفکر سیاسی اصلاح طلبی جاری نشود با این وضع موجود اصلاح طلبی دارای کارایی لازم نیست .
وی افزود همیشه این مشکل شخص محوری و اختلاف اعضا در بین احزاب اصلاح طلب استان وجود داشته است و در حالت عادی زیاد خودش را نشان نداده است . ولی این اختلاف خودش را همیشه در بزنگاها و به ویژه در انتخابات خودش را نشان داده است . و در اکثر موارد اصلاح طلبان استان چه در انتخابات کشوری و چه استانی شکست خورده اند.
گلی زاده تصریح کرد : در دوره دوم انتخابات برای اولین بار در استان کار حزبی و سیستمی منشعب از تهران رشد کرد و درواقع کارهای حزبی اشخاصی مثل عارف استان ما را نیز تهرانیزه کردزیرا همیشه در استان ما قاعده این بوده است که احزاب و تشکیلات شخص محور باشند .
دبیر حزب جوانان خاطر نشان کرد : مشکلات اساسی اصلاح طلبان استان را در چند سطح میبینم در سطح اول اینکه چند نفر همه ساختارهای اصلاحات را در استان در اختیار گرفته اند و به جای همه اعضا تصمیم میگرند و یا از طریق لابی گری چون با لایه های بالای اصلاحات در تهران ارتباط دارند آنها را با رای خود هماهنگ میکنند و نظرات خود را به تمامی جامعه اصلاحات استان تحمیل میکنند دومین مشکل اصلاحات این است که رهبران آن مدام دم از کار حزبی و تشکیلاتی میزند و صرفا با کلمات بازی میکنند ولی تا کنون کوچکترین اقدامی را برای پرورش و آموزش نیروهای تشکیلاتی انجام نداده اند. هرچند همه میدانیم که کار حزبی کردن هزینه های سنگینی دارد . و سوم اینکه مشکل اساسی جریان اصلاحات استان است این است که وقتی نیروهای با کمک جریان اصلاحات به پست و مقامی میرسند آن افراد بعد از رسیدن به قدرت افراد تشکیلاتی را کنار میگذارند و سعی در جذب ، استفاده و ترویج فرهنگ تشکیلاتی نمی کنند یعنی از افراد حزبی و تشکیلاتی فقط به عنوان نرده بان استفاده میکنند. ایشان در پایان با اشاره به دوره دوم انتخابات گفت : کسانی که با کمک اصلاح طلبان به مجلس رفته اند وام دار جریان اصلاحات هستند و باید دین خود را به جریان و تفکر اصلاح طلبی بپردازند منظورم از پرداخت دین این است که دغدغه های استانی و کشوری آنها را برطرف کنند.
اصلاح طلبی به این معنی نیست که تعداد محدودی بجای همه تصمیم بگیرند و سایر احزاب را به عنوان پیاده نظام و مجری تصمیمات خود تلقی کنند
عباس لعل بار نیز با اشاره به مشکلات اصلاح طلبان در دوره اول انتخابات گفت : متاسفانه در استان بدلیل اینکه برخی افراد خود را تنها اصلاح طلبان استان می دانند و فکر می کنند قیم دیگران هستند می خواهند بجای دیگران تصمیم بگیرندو این اقدام باعث شد تا جایگاه احزاب در استان ما متزلزل و تاثیر افراد غیر حزبی در تصمیم گیریها بیشتر شود.
وی افزو د : کسانیکه با تمامیت خواهی و اقدامات غیرشفاف خود باعث بروز اختلافات و واگرایی در میان اصلاح طلبان شدند باید بدانند زمان و دوره این گونه اقدامات به اتمام رسیده است و اگر جریان اصلاحات بخواهد در انتخابات پیش رو و برای رسیدن به سایر اهدافش موفق باشد باید تصمیمات خود را بر پایه تصمیمات احزاب بگیرند و با شفافیت و استفاده از نظرات تمام احزاب حاضر در جریان اصلاحات تصمیمات گرفته شود نه اینکه تعداد محدودی تصمیم بگیرند و سایر احزاب را به عنوان پیاده نظام و مجری تصمیمات خود تلقی کنند.
دبیر حزب کارگزاران استان مرکزی خاطر نشان کرد : دلیل ناهماهنگی ها و کندی جریان اصلاحات را در این تمامیت خواهی ها و عدم شفافیت جستجو باید کرد.متاسفانه در زمان نقد این اتفاقات ,منتقدین با انواع و اقسام تهمت و تخریب روبرو میشوند و حتی با نامه نگاری و یا مراجعات حضوری به تهران و دبیران کل احزاب منتقد و دلسوز قصد ساکت کردن منتقدین را دارند و این جای تاسف دارد و باعث عدم رفع اشتباهات و اقدامات غیر تشکیلاتی میشود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.