خانه » پیشنهاد سردبیر » تیم کانوپولو بانوان زیر ۱۸ سال استان مرکزی نایب قهرمان کشور شد/دختران را دست کم نگیر

تیم کانوپولو بانوان زیر ۱۸ سال استان مرکزی نایب قهرمان کشور شد/دختران را دست کم نگیر

دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ شماره ۷۹۴
***
وقایع استان
سمیه انصاری فر
***
مسابقات قهرمانی کانوپولوی بانوان زیر ۱۸ سال کشور ۲۶ و ۲۷ بهمن ماه در شهر تفتِ استان یزد برگزار شد و تیم ایرالکوی استان مرکزی برای اولین بار در تاریخ بیست ساله این ورزش در استان موفق به کسب نایب قهرمانی شود. این افتخارآفرینی زمانی باارزش تر می شود که متوجه شویم پروسه رسیدن به این مقام برای این تیم و مربیانش چقدر سخت بوده و در واقع این تیم به نوعی معجزه کرده است. در ادامه گفتگویی با «رشاد هاشمی نژاد» سر مربی، «ملیکا برون» مربی، «مبینا کارخانه» دروازه بان و «ابوالفضل تبرته فراهانی» اسپانسر تیم داشته ایم تا با داستان پر فراز و نشیب این نایب قهرمانی بیشتر باخبر شویم.

 مدیر کل ورزش گفت پول نداریم به مسابقات نروید
«رشاد هاشمی نژاد» سرمربی تیم کانوپولوی بانوان ایرالکو و رئیس خانه قایقرانی آلومینیوم سازی اراک است. او سال هاست که در این زمینه فعال است و بعنوان بازیکن و مربی در تیم ملی قایقرانی کشور حضور داشته است. بعد از تاسیس خانه قایقرانی در اراک علی رغم کمبود ها و عدم حمایت ها به استعدادیابی و پرورش ورزشکاران این رشته مشغول است.
او به وقایع استان گفت: ما برای این مسابقات نزدیک به چهار ماه پیش استعدادیابی کردیم و تعداد ۲۰ نوجوان زیر ۱۵ سال برای حضور در تیم انتخاب شدند و تمرینات با آن ها را در دریاچه آلومینیوم آغاز کردیم.
هاشمی نژاد افزود: مشکل اصلی ما برای تمرینات این تیم از زمانی آغاز شد که شرایط آب و هوایی نامساعد شد و فضا برای تمرین در دریاچه آلومینیوم فراهم نبود. البته مدیر ایرالکو از تربیت بدنی خواست که به تیم زمان استخر بدهند و هزینه را نیز پرداخت کنند؛ اما مدیرکل ورزش و جوانان در جواب گفت استخرها به قایقران ها تایم نمی دهند.
وی ادامه داد: البته هیات قایقرانی استان خودش یک تایم ویژه استخر داشت؛ ولی چون تیم ما زیر نظر آن ها نبود اجازه استفاده از این سانس را به ما ندادند.
سرمربی تیم کاناپولوی بانوان ایرالکو اضافه کرد: سرما و نبود امکانات مناسب باعث شد که به تدریج بسیاری از اعضای تیم بروند و فقط حدود هفت تا هشت نفر باقی بمانند تا در شرایط سخت و سرما به تمرینات در دریاچه ادامه دهیم.
وی ادامه داد: شاید باورتان نشود روزهایی بود که به دلیل سرمای هوا سطح دریاچه یخ زده بود و ما مجبور بودیم که آن را بشکنیم حالا فرض کنید این ورزش طوری است که ورزشکار ممکن است در آب نیز غلت بزند بنابراین بچه های ما گاه در آب سرد فرو می رفتند البته این ها همه نمایانگر این بود که خانم ها واقعا در شرایط سخت قوی و صبور هستند.
این بازیکن و مربی تیم ملی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که جهت آماده شدن برای مسابقات پیش روی ما بود کمبود امکانات بود. امسال برای تیم حتی یک قایق یا پارو از سوی ایرالکو خریداری نشد و آنچه هم از وسایل و امکانات وجود داشت همه متعلق به قبل و وسایلی است که من با هزینه شخصی به خانه آورده ام و یا با رایزنی هایی که با فدراسیون داشتم تهیه کردم.
هاشمی نژاد گفت: کمترین چیزی که ما این روزها نیاز داشتیم یک اتاق با وسیله گرمایشی بود که وقتی بچه ها از داخل آب بیرون می آمدند بتوانند خود را گرم کنند در حالیکه تنها امکان ما یک اتاقک شیشه ای بود که قبل تر بعنوان سوپرمارکت کاربری داشته است.
وی ادامه داد: از آنجایی که مسئولیت اعزام تیم به مسابقات کشوری با هیات قایقرانی و تربیت بدنی است هیات پیشنهاد داد که تیم ما با تیم هیات مسابقه بگذارد و تیم برنده به مسابقات برود؛ ولی اعتقاد من این بود که با یکدیگر بازی کنند و بازیکنان از میان آن ها انتخاب شود؛ ولی باز هم هیات برای دو تیم مسابقه گذاشت و تیم ما در هر سه بازی تیم هیات را شکست داد.
هاشمی نژاد گفت: نزدیک به مسابقات باز هیات گفت چهار بازیکن از ما سه بازیکن از شما برای تیم انتخاب شود؛ ولی باز در نهایت هیات گفت بودجه نداریم و نمی توانیم تیم را به مسابقات اعزام کنیم بنابراین ما تصمیم گرفتیم تیم خود را تحت عنوان تیم ایرالکو با مربیگری خانم ملیکا برون به مسابقات اعزام کنیم هرچند ایرالکو نیز در این خصوص حمایتی از ما نکرد و ما در نهایت با کمک یک اسپانسر به این مسابقات رفتیم.
وی ادامه داد: جای تاسف دارد اعزام تیم به مسابقات قهرمانی کشور با تربیت بدنی است؛ ولی مدیرکل تربیت بدنی استان صراحتا عنوان کرده که بودجه نداریم و نمی خواهد تیم را به مسابقات اعزام کنید. وقتی تربیت بدنی پول ندارد، هیات پول ندارد و ایرالکو نیز پول ندارد تنها گزینه نرفتن به مسابقات است؛ اما آیا انصاف است که ورزشکارانی که این همه تمرین داشته اند و در شرایط ایده آل قرار دارند برای مبلغ خیلی ناچیز رها شوند.
هاشمی نژاد افزود: خوشبختانه نمایندگی بیمه رازی در استان مرکزی آقای تبرته فراهانی حمایت از تیم را بر عهده گرفتند و تیم توانست به موقع در مسابقات حضور پیدا کند و مقام دوم را به دست آورد.
وی گفت: بعد از بازگشت از مسابقات تنها اسپانسر تیم و خانواده ها به استقبال بچه ها آمدند حتی از مسئولین تیم ایرالکو که ما پرچم آن ها را در مسابقات بالا بردیم کسی برای استقبال نیامد و از تیم نیز قدردانی نشد.
هاشمی نژاد ادامه داد: مربی تیم ما در این مسابقات خانم برون بودند که خودشان کاپیتان تیم ملی هستند، البته وی نیز از بی مهری های نسبت به این ورزش در استان بی نصیب نبود. وی چند سال پیاپی قهرمان اسلالوم کشور بودند؛ ولی سال گذشته به دلیل عدم اطلاع رسانی هیات از مسابقات جا ماندند.
وی گفت: استان مرکزی در زمینه ورزش قایقرانی استعدادهای فراوانی دارد و من اطمینان می دهم همین نوجوانان در صورت حمایت سال آینده از اعضای تیم ملی باشند؛ این درست نیست که از تیم و ورزشکار حمایت نشود و آن ها با هزینه و تلاش خود کار کنند و درنهایت اگر مقامی آوردند برخی مدیران آن را به نام خود بزنند و شو راه بیندازند و این را جز عملکرد خود قرار دهند.
این مربی ادامه داد: جای تاسف است که استان ما با وجود صنایع قدرتمند و بزرگ باید اینقدر با عدم اعتبار و بودجه رو به رو باشد. اینجا یک استخر برای تمرین ندارد بعد در استان های دیگر که این پتانسیل و استعداد را ندارد امکانات در اختیار است.
هاشمی نژاد تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود و خستگی روحی من تیم را به خانم برون می سپارم البته سرپرستی و نظارت بر تیم را دورادور خواهم داشت در طی مدتی که خانه قایقرانی آلومینیوم را تاسیس کردم هیچ پولی از شرکت ایرالکو نگرفتم و حتی از جیب خودم نیز هزینه کردم دو قایق اسلالوم که شاید تنها چهار تا از آن در کشور باشد بـــرای بچه های تیم می گذارم و این بازیکنان ثمره حضور من در این رشته برای استان است.
وی ادامه داد: وقتی به مسئولین ورزش ایرالکو گفتم ما این امکانات را می خواهیم آن ها تنها مصالح در اختیار ما قرار دادند بنابراین من بهمراه اعضای تیم خودمان بنایی، نجاری و جوشکاری کردیم برای امکاناتی که می خواستیم. خود دختران ۱۴، ۱۵ ساله این کارها را کمک من کردند حرکت دادن دروازه و خیلی از کارهای دیگر که بیشتر نشانه غیرت آن ها است.
هاشمی نژاد تاکید کرد: اگر اسپانسر تیم بماند قطعـا اتفاق های خوب در آینده برای این بازیکنان می افتد آنقدر عدم حمایت ها زیاد بوده که تیم مردان ما منحل شده و تنها تیم زنان باقی مانده هم اکنون بازیکنان مرد ما در تیم های استان های دیگر عضو هستند در حالیکه ۴۰ درصد بازیکنان تیم ملی کاناپولوی کشور بازیکنان اراکی هستند؛ ولی خبری از آن ها در شهرشان نیست.

 نتایج تیم در مسابقات غیرقابل باور بود
ملیکا برون قهرمان کشور و کاپیتان تیم ملی کانوپولوی ایران بعنوان مربی با این تیم حضور داشت. وی به وقایع استان گفت: تیم ما در شرایط سخت و فرصت محدود توانست تمرینات را انجام دهد و با نتایج کسب کرده موجب تعجب دیگر تیم ها که اغلب تجربه حضور چند باره در مسابقات را داشتند، شود.
وی افزود: بچه های ما اولین تجربه حضور در مسابقات را داشتند و این بی تجربگی در بازی اول تیم مقابل لرستان مشهود بود به طوریکه در ابتدا تیم ما سه بر صفر از این تیم عقب بود؛ ولی توانست در دقایق آخر بازی نتیجه را جبران و چهار بر سه برنده مسابقه شود.
وی ادامه داد: بازی بعد تیم ما با یزد میزبان مسابقات بود که به دلیل اینکه تیم ما سه نفره شد این بازی را هفت بر چهار واگذار کردیم. در بازی بعدی در برابر تیم خراسان به پیروزی رسیدیم و در بازی آخر دور اول در برابر تیم مازندران که تمامی بازیکنان آن عضو تیم ملی هستند شکست خوردیم.
برون گفت: بعد از این نتایج بعنوان چهار تیم اول گروه بالا آمدیم و به نیمه نهایی رسیدیم در این دور دوباره با یزد رودر رو شدیم و این بار این تیم را شکست دادیم.
وی افزود: در بازی نهایی نیز مقابل مازندران قرار گرفتیم و حتی توانستیم سه گل به این تیم پرقدرت بزنیم؛ ولی در نهایت بازی را واگذار کردیم و به مقام دوم رسیدیم اما همچنان تیم بعنوان پدیده مسابقات مورد توجه بود و واقعا تیم های دیگر باور نمی کردند در این وقت محدود و کمبود امکانات توانسته ایم چنین تیمی را آماده کنیم.
برون ادامه داد: در رشته قایقرانی در بخش بانوان استعدادهای فوق العاده ای در استان وجود دارد که تنها با در اختیار دادن اعتباری محدود می توان برای آن ها شرایط تمرین و حضور بهتر در سطح ملی و حتی بین المللی را فراهم کرد.

 برای سرپا ماندن دریاچه همه تیم یک دل شدیم
مبینا کارخانه نیز دروازه بان تیم کانوپولوی ایرالکو است. وی دیرتر از سایر بازیکنان به تیم پیوست؛ ولی خیلی زود خود را به دیگر اعضا رساند. وی گفت: من کلاس هفتم بودم که برای استعدادیــابی بــه مدرسه مان آمدند و من بهمراه تعدادی از بچه ها برای تست انتخاب شدیم بعد از انجام تست به تیم فراخوانده شدیم. من چند ماهی کار کردم و بعد به دلیل مشکلی که برایم پیش آمد نتوانستم به تمرینات ادامه دهم.
کارخانه افزود: حدود یک ماه پیش با موافقت خانواده دوباره به تیم فراخوانده شدم و بعد از دو هفته تمرین دروازه بانی با تیم به مسابقات اعزام شدم البته باید بگویم اصرارهای سرمربی به خانواده ام و تاکید وی بر استعداد من باعث حضور دوباره من شد و از این بابت خوشحالم.
این بازیکن ادامه می دهد: ورزش کانوپولو علاوه بر فیزیک خاص ورزشکار نیاز به پشتکار و علاقه دارد یعنی صرف مقاومت بدنی و قد و دست های کشیده نمی تواند به موفقیت در این ر شته کمک کند بلکه تمرین مستمر و علاقه از فاکتورهای مهم آن است زیرا این ورزش سخت و سنگین است.
کارخانه گفت: به نظر من اگر ۵۰ درصد امکانات مورد نیاز برای تیم مهیا وحمایت شود ما همچنان به موفقیت های خود ادامه خواهیم داد و حتی به زودی بازیکنان ما عضو تیم ملی نیز خواهند شد زیرا با وجود تمرینات در شرایط نامساعد و نبود استخر و سرمای هوا توانستیم در اولین تجربه خود این مقام را بدست آوریم.
وی ادامه داد: در مورد تمرین ها ما شاید تنها چهار جلسه در استخر بودیم باقی را حتی اگر هوا برفی بود در دریاچه تمرین می کردیم به طوریکه از فرط سرما با دستکش های پلاستیکی مانند رز مریم وارد آب می شدیم.
دروازه بان تیم کانوپولوی ایرالکو افزود: بچه های تیم و مربی برای سرپا ماندن دریاچه خیلی زحمت کشیدند و خیلی از کارهایی که یک دختر شاید هرگز در زندگی انجام ندهد ما آنجا انجام دادیم مانند بنایی، رنگ کاری و حتی جوشکاری این در حالی است که تمام شهرهای دیگر امکاناتی مانند پارو، قایق و استخر دارند به قول مربی مان بچه های تیم بسیار غیرت داشتند که توانستند چنین نتیجه ای را کسب کنند.

 حمایت خود از دختران قایقران را ادامه می دهم
امـــا این تیم در صــورت نبود حمایت قطعـا نمی توانست به مسابقات اعزام شود و به تبع آن این نتیجه باارزش را کسب کند. خوشبختانه تیم کانوپولوی بانوان شهر ما این شانس را داشت که تحت حمایت ابوالفضل تبرته فراهانی نماینده بیمه رازی در استان که از قضا یکی از نمایندگان برتر کشوری نیز هست به مسابقات برود.
وی نیــز به وقایع استان گفت: تنها به خاطر تمرین های دختران نوجوان و شور و هیجانی که در آن ها شاهد بودم این حمایت را انجام داده و در ادامه آن مصمم هستم.
تبرته فراهانی افزود: بیمه رازی کشور در حوزه ورزش فعال است و در رشته های چون کشتی و وزنه برداری حضور موثری دارد بنابراین ما نیز سعی کردیم این الگوپذیری را در شهر خودمان ادامه دهیم.
وی گفت: امیدواریم با حمایت بنگاه های خصوصی شرایط برای بهبود و ارتقا ورزش پیش بیاید و البته یادآوری ای باشد برای مسئولین که وظیفه شان در قبال ورزشکاران را فراموش نکنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.