- روزنامه وقایع استان مرکزی - http://vaghayeostan.ir -

تیم ملی هاکی داخل سالن ایران با مربی و بازیکنان اراکی به مقام سوم جهان رسید/سکوی ساکت

سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ شماره ۷۹۰
***
وقایع استان
احمد سیاری
***
این روزها در میان هیاهوی اخبارهای مختلف یک اتفاق مهم و یک افتخار بزرگ از نظرها پنهان ماند. در میان اظهار نظرها در مورد سیمرغ های فجر و سهم خواهی هایش، در میان هشتگ زدن برای تحریم یا عدم تحریم سامسونگ و حتی هیجان برای آخرین رابطه سلبریتی مان با فلان خواننده آمریکایی دیگر جایی برای این خبر که تیم ملی هاکی داخل سالن کشورمان مقام سوم جهان را کسب کرد، نبود. کسی برای آن ها سرود حماسی پخش نکرد و آن ها با مدال برنزشان در سکوت خبری به خانه بازگشتند.
این مقام از چند جهت مورد توجه است یکی اینکه تیم ملی هاکی ایران برای نخستین بار در تاریخ این ورزش در ایران توانست به این مقام برسد و از طرفی برای ورزش استان مرکزی مهم تر است که مربی تیم ملی هاکی و دو بازیکن این تیم از استان مرکزی هستند. در ترکیب تیم ملی هاکی ایران «ابوالفضل یوسفی» رئیس هیات هاکی استان مرکزی بعنوان مربی و «بهنام چزانی» و «علیرضا سعدی» بعنوان بازیکن از استان در آن حضور دارند.
این افتخار آفرینی در سکوت کامل رسانه ای انجام شد و یوسفی مربی تیم نیز با تاکید بر اینکه این مقام برای اولین بار برای ایــن تیم کسب شده است از این بی توجهی انتقاد کرد.
اما تیم ملی هاکی ایران برای رسیدن به این مقام چه مسیری را طی کرد. اولین فدراسیون هاکی در ایران بطور رسمی همزمان با مسابقات آسیایی، در سال ۱۳۵۱ تاسیس شد؛ این ورزش در ده سال گذشته به طور جدی تری در کشور دنبال شد و نتیجه آن قهرمانی های متعدد در سطح بین المللی و آسیا بوده است. هم اکنون هاکی سالنی ایران در آسیا قهرمان بلامنازع و در سطح جهان جز چهار تیم برتر است. تیم هاکی سالنی ایران بعد از کسب هفتمین قهرمانی پیاپی در جام ملتهای آسیا سهمیه حضور در جام جهانی ۲۰۱۸ آلمان را کسب کرد.
تیم ملی هاکی ایران در دور اول این رقابت ها در گروه دوم با تیم های آفریقای جنوبی، بلژیک، سوئیس، روسیه و اتریش همگروه بود. ایران در اولین بازی خود در این مسابقات در برابر سوئیس قرار گرفت و توانست با نتیجه پنج بر یک برای این تیم پیروز شود. دومین بازی تیم ملی هاکی ایران مقابل بلژیک بود که نتیجه این دیدار با سه گل برای هر دو تیم و یک تساوی برای ایران به پایان رسید. در سومین بازی دور مقدماتی تیم ملی کشورمان در برابر اتریش نایب قهرمان جهان بود. تیم ملی هاکی ایران در این دیدار با نتیجه سه بر سه در مقابل تیم قدرتمند و دوم رنکینگ هاکی جهان بازی را تمام کرد تا در دیدار چهارم دور مقدماتی به مصاف تیم آفریقای جنوبی برود. تیم ایران در این دیدار با نتیجه شش بر سه و با یک برد مقتدرانه زمین را ترک کرد. تا برای آخرین دیدار این دور در برابر روسیه یکی از قدرت های هاکی جهان بایستد. تیم ملی هاکی ایران در پنجمین دیدار خود موفق شد در یک بازی برابر و نفس گیر با نتیجه ۴ بر ۳ در مقابل تیم روسیه پیروز شود و بدون باخت مسابقات مرحله اول را به پایان برساند. در دور اول عملکرد تیم ایران تحسین برانگیز بود. ایران پس از تساوی ۳ بر ۳ در مقابل اتریش تیم دوم جهان سبب شگفتی همه کارشناسان مسابقات شد و به علت تفاضل گل در رتبه دوم جدول قرار گرفت نکته جالب دیگر هم امتیاز بودن دو تیم ایران و اتریش در این گروه بود برای تکمیل شگفتی هاکی بازان ایران می توان به بدون باخت بودن این تیم اشاره کرد.
در مرحله بعد تیم ملی ایران به مصاف تیم چک که در رنکینگ جهانی بالاتر از تیم ایران قرار دارد رفت و در یک دیدار نزدیک بعد از تساوی ۲ بر ۲ در وقت قانونی توانست در ضربات پنالتی به پیروزی ۵ بر ۳ برسد تا کلونی شگفتی های خود را تکمیل و برای بار دوم به جمع چهار تیم برتر جهان راه پیدا کند.
ایران در دیدار نیمه نهایی باید در برابر تیم آلمان میزبان بازی ها قرار می گرفت. تیم ملی هاکی ایران در مقابل تیم اول رنکینگ هاکی جهان و میزبان مسابقات یعنی آلمان نتیجه را ۶ بر ۲ واگذار کرد بازی که بنظر می رسید داور هم با میزبان مهربان بود. ملی پوشان ایران بعد از پیروزی برابر روسیه و چک و تساوی در برابر اتریش اولین باخت خود را در این مسابقات تجربه کرد بعد از این شکست تیم ایران برای مشخص شدن رقیب خود برای جدال در کسب مدال برنز باید منتظر برنده مسابقه اتریش و استرالیا می ماند.
با پیروزی اتریش بر استرالیا دو تیم آلمان و اتریش به دیدار نهایی و تیم ایران و استرالیا به دیدار رده بندی رسیدند. در این دیدار تیم ایران توانست با نتیجه مقتدرانه چهار بر صفر تیم استرالیا را شکست دهد و برای اولین بار در تاریخ این ورزش در کشور، یک سکوی جهانی کسب کند. قبل از این ایران در سال ۲۰۱۱ در لهستان مقام نهم را کسب کرده بود و در دوره قبل در سال ۲۰۱۵ در کشور آلمان مقام چهارم را به دست آورد. بعد از پایان بازی ها سرمربی تیم ملی هاکی گفت: ما به هیچ عنوان به مقام چهارمی مسابقات جهانی راضی نبودیم.
به گزارش وقایع استان به نقل از ورزش سه، اسفندیار صفایی، در خصوص نتیجه به دست آمده، اظهار کرد: هدف و همدلی که در تیم ملی ایران وجود داشت،‌ با سایر تیم ها فرق می کرد. تمامی بازیکنان و اعضای کادرفنی هم قسم شده بودند که باید مقام سوم را به دست آورند و حداقل با مدال برنز به ایران بازگردند.
وی افزود: ما به هیچ عنوان به مقام چهارمی راضی نبودیم و به همین دلیل با یک بازی زیبا و مدبرانه توانستیم استرالیا را در دیدار رده بندی شکست دهیم. برتری با ۵ گل نشان داد که بازیکنان ایران همه نکاتی که به آنها دیکته شده بود را در زمین به درستی پیاده کردند و مدال برنز را به گردن آویختند.
سرمربی تیم ملی هاکی در پایان گفت: از فدراسیون هاکی و تمام کسانی که در این مسیر ما را همراهی و حمایت کردند، تشکر می کنم.
در این دوره از مسابقات تیم اتریش به قهرمانی رسید، تیم آلمان دوم و ایران مقام سوم را کسب کرد. هرچند انتقاد بر عدم پوشش مناسب رسانه ای این افتخارآفرینی به قوت خود باقی است.
پنجمین دوره جام جهانی هاکی داخل سالن از ۱۸ تا ۲۲ بهمن ماه به میزبانی شهر برلین آلمان برگزار شد.