- روزنامه وقایع استان مرکزی - http://vaghayeostan.ir -

تاکید بر توسعه ورزش زنان به عنوان یک اولویت استان/اعجاز حرکات

سه شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶    شماره ۷۰۸

***

وقایع استان

سمیه انصاری فر

***

ورزش و سلامتی در هم تنیده اند این را دیگر هر عقل سلیمی می داند؛ در مورد اهمیت ورزش در میان بانوان و تاثیر بر بهداشت روان و سلامت جسم آن ها نیز بسیار شنیده ایم؛ ولی در مورد ورزش در حوزه بانوان بغیر از این مسئله ســـایه سنگین تری وجود دارد که سلامتی را به حاشیه رانده است. ورزش در حوزه بانوان هم به بخش حرفه ای و غیرحرفه ای تبدیل می شود. ورزش حرفه ای و قهرمانی که خوشبختانه با تمام محدودیت ها و کمبودها در کشور ما بسیاری از دختران نوجوان و جوان امروز به دنبال آن هستند و نتایج خوبی را نیز رقم زده اند؛ اما در بخش غیرحرفه ای گروه دیگری از زنان و بانوان که اتفاقا تعدادشان کم هم نیست وجود دارند که ورزش را تنها از جنبه تناسب اندام دنبال می کنند. زنانی که به دنبال اندامی ایده آل هستند و در کنار تمام روش های ممکن برای لاغری به دنبال چربی سوزی با ورزش نیز هستند شاید هدف آن ها از دنبال کردن ورزش در ابتدا رسیدن به سلامت جسم نباشد و حتی در پروسه ورزش متوجه اهمیت این موضوع هم نشوند. در این میان تعداد کمی باقی می مانند که تنها ورزش را از منظر سلامتی دنبال می کنند و آن را نیروی محرکه ای برای جوان ماندن می دانند. سری به سالن های ورزشی اگر بزنیم متوجه این موضوع می شویم. صبح یک روز پاییزی است کم کم تعداد زنانی که به سالن وارد می شوند بیشتر می شود. در میان آن ها از هرسنی می توان دید دختری ۱۱ ساله تا خانمی که احتمالا ۷۰ ساله است.
ساعت تمرین آغاز می شود چیزی نزدیک به یک ساعت ورزش و این گروه می رود که جایش را به گروه بعدی دهد.
یگانه ۱۱ سال دارد و کوچکترین عضو کلاس در آن ساعت است، می گوید: من خیلی قوز می کنم و چون در سن رشد هستم مادرم مرا در کلاس یوگا ثبت نام کرد تا خوب شوم.
او ادامه می دهد: من خیلی دلم می خواهد والیبال بازی کنم؛ ولی مادرم گفته فعلا باید اینجا بیایم تا بدنم آماده شود، تابستان می آمدم و حالا تنها روز پنج شنبه که تعطیل هستم به باشگاه می آیم.
خانم شمسی که ۶۲ سال دارد نیز می گوید: من معلم بازنشسته هستم و الان چهار سال است که به طور مرتب ورزش می کنم.
وی ادامه می دهد: شاید اگر از همان جوانی ورزش را شروع کرده بودم حالا به این شدت کمر درد و زانو درد نداشتم الان وقتی می بینم که نمی توانم برخی حرکات را انجام دهم و یا باید از وسایل کمکی مانند طناب استفاده کنم فقط حسرت می خورم.
این معلم بازنشسته می گوید: دختران جوانی با ما ورزش می کنند که من از دیدنشان ذوق می کنم ولی خیلی آن را جدی نمی گیرند و چند صباحی می آیند و بعد می روند.
نازنین ۳۴ ساله می گوید: من از وقتی یادم می آید ورزش می کردم و بیشترین تایمی که برای یک کلاس گذاشته ام چند ماه بوده است درس، دانشگاه و کار همیشه یک ترمز برای باشگاه آمدن من بوده است.
وی ادامه می دهد: همین رفتن و قطع کردن های مکرر در بدنم تاثیر منفی داشت و اولین آن هم اضافه وزن بعد از قطع ورزش بود. واقعیتش من از نوجوانی اضافه وزن داشتم از دوره دانشگاه باشگاه رفتن را شروع کردم بدنسازی، ایروبیک و حتی کبدی هر بار هم چند وقت رفتم و رها کردم. بعد از یک مدت تصمیم گرفتم که دیگر ورزش نکنم؛ ولی خب حالا دیگر هم رژیم دارم و هم ورزش می کنم.
این خانم کارمند می گوید: تناسب اندام اولین دلیل آمدن من به باشگاه است و ورزش یوگا را هم انتخاب کردم چون هم به اصلاح اندام کمک می کند و هم چون سرعت پایین آمدن وزن در آن کم است حتی اگر روزی رهایش کنم احتمالا با اضافه وزن ناگهانی رو به رو نخواهم شد.
عادله ۲۵ ساله می گوید: من تنها برای تناسب اندام آمده ام و واقعا هیچ وقت اولویتی به نام سلامت مرا ترغیب به حضور در باشگاه نکرده است. همیشه نگران این هستم که اگر یک زن چاق و بدون قواره شوم چقدر بد است.
وی ادامه می دهد: البته چاقی هم یک بیماری است و برای سلامتی ضرر دارد ولی برای من ظاهر چاق خیلی وحشتناک تر از فشار خون و کلسترول است.
عادله ادامه می دهد: شما یک سر به باشگاه ها بزنید چیزی غیر این نیست بیشتر دختران و زنان جوان و حتی مسن به امید کاهش وزن ورزش می کنند حتی ورزش ها خیلی سنگین.
مربی یکی از باشگاه های زنانه نیز می گوید: ما در کلاس های خود سعی می کنیم اهمیت ورزش برای سلامت را گوشزد کنیم و تمام تلاشمان این است که تمام حرکات به درستی انجام شود.
وی ادامه می دهد: تب بالای ورزش های برای لاغری سریع مثل بادی پامپ، پیلاتس و… در میان خانم ها زیاد شده ولی همین نگرش باعث شده که به ورزش مقطعی نگاه کنند.
اکبری اضافه می کند: خانم ها توقع دارند با ورزش معجزه شود درست است حضور مستمر باعث تغییرات در اندام می شود ولی در صورتی تداوم دارد که ورزش کردن مستمر باشد. خیلی ها بعد از رسیدن به وزن مورد نظرشان ورزش را رها می کنند و بعد دوباره به حالت قبل باز می گردند.
وی می گوید: در میان زنانی که باشگاه می آیند کمتر کارمندان و زنان شاغل دیده می شوند که به نظر من برای آن ها ضرورت بیشتری دارد چون اغلب این خانم ها به کم تحرکی دچارند و دردهای مفاصل و آرتروزی در آن ها زیاد است.
این مربی ادامه می دهد: من اعتقادم این است باید نگاه به ورزش تغییر کند یعنی اولویت سلامت باشد آن هم برای خانم ها که اینقدر ورزش در زندگی شان موثر است.ورزش موجب کاهش فشار خون، پایین آوردن تعداد ضربان قلب، جلوگیری از پوکی استخوان و … می شود این ها نکاتی است که باید خانم ها اهمیت دهند و اگر بدانند در سلامت دوران میانسالیشان ورزش چه معجزه ای می کند آن را هرگز ترک و یا از آن دوری نمی کردند.
بهرحال آنچه مهم است این است که زنان و دختران با هر رویکردی که به دنبال ورزش می روند بهتر از آن است که هرگز نروند و در جامعه باید برای توسعه آن تلاش کرد.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی نیز به تازگی در جلسه بررسی وضعیت توسعه ورزش و فعالیت های اجتماعی بانوان استان بر این نکته تاکید داشت و گفت: افزایش فعالیت های ورزشی در جامعه بانوان استان مرکزی به منظور حفظ سلامت و نشاط این قشر ضروری است.
به گزارش وقایع استان به نقل از مهر، زهرا فرجی اظهار داشت: فعالیت های ورزشی در جامعه بانوان استان مرکزی به منظور حفظ سلامت و نشاط این قشر باید افزایش یابد و در این راستا نیاز به اطلاع رسانی بیشتر است.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی افزود: به منظور افزایش نقش ورزش در زندگی بانوان استان باید فرهنگ سازی صورت پذیرد به نحوی که نگاه زنان به ورزش به عنوان یک از فعالیت های مهم هر روزه شکل بگیرد.
فرجی بیان کرد: آموزش و پرورش نیز در این رابطه نقش ویژه و مهمی بر عهده دارد، در مدارس دخترانه بایستی درس ورزش به عنوان یک درس مهم تلقی شده و نگاه جدی به آن وجود داشته باشد تا شاهد رشد ورزش بانوان استان از سنین پایین باشیم.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی خاطرنشان ساخت: همچنین در این رابطه دستگاه های فرهنگی و سایر سازمان های ذیربط نیز مسئول هستند تا از هر طریق ممکن به ارتقای ورزش در جامعه بانوان استان مساعدت داشته باشند.
فرجی با اشاره به کم تحرکی بعنوان یک معضل جدی در میان زنان استان گفت: بر اساس آمار سال ۹۴، ۲۰ درصد از دختران و زنان بالای ۱۵ سال این استان حداقل دارای یک بیماری مزمن بودند که این مهم اهمیت توجه به ورزش را دوچندان کرد و باعث شد تا بخشنامه ای برای اجرای چهار ساعت ورزش در هر هفته به بانوان شاغل این استان اختصاص یابد.
در این جلسه همچنین مهین علی بخشی، مسئول امور بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۲۰هزار زن در استان مرکزی به صورت سازمان یافته در ۳۷ رشته ورزشی حضور دارند و همچنین پنج هزار مربی و دو هزار داور زن در عرصه های مختلف ورزش استان فعال هستند..