خانه » پیشنهاد سردبیر » بگذارید حرفش را بزند/استاندار در شورای هماهنگی دانشگاه‌های استان :دانشجو اگر حرف بزند می‌تواند در توسعه و پیشرفت کشور موثر باشد

بگذارید حرفش را بزند/استاندار در شورای هماهنگی دانشگاه‌های استان :دانشجو اگر حرف بزند می‌تواند در توسعه و پیشرفت کشور موثر باشد

سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶   شماره ۷۴۱

***  کاهش ۴۰ درصدی دانشجویان استان؛ تهدیدی که می توان به فرصت تبدیل کرد

***

وقایع استان

علی امیدی

***

استان مرکزی همواره جزو استانهایی بوده است که تعداد زیادی از دانشجویان را پذیرا بوده و تنها در سال تحصیلی۹۰، ۱۳۵ هزار دانشجو و در سال ۹۴ این استان بیش از ۹۵هزار دانشجو داشت و همین امر موجب شده بود تا در میان ۱۵ استان پردانشجوی کشور باشیم. اما کاهش زیاد دانشجویان در سالهای اخیر موجی از نگرانی را در میان مسئولان به همراه داشته است و جلسات متعدد و متنوعی نیز برای حل مشکلات دانشگاه ها و دانشجویان در استان برگزار می شود. یکی از این جلسات نشست شورای هماهنگی دانشگاه های استان است.
در دوازدهمین نشست شورای هماهنگی دانشگاه‌های استان مرکزی با حضور استاندار، مدیران فرهنگی و اجتماعی و روسای دانشگاه های استان که روز گذشته برگزار شد استاندار با اشاره به فراهم سازی فضای لازم برای اینکه دانشجویان حرف خود را در دانشگاه مطرح کنند ، تاکید کرد: دانشجو اگر حرف بزند می‌تواند در توسعه و پیشرفت کشور موثر باشد.
سید علی آقازاده اظهار داشت: دانشجویان قشر بسیار ارزشمندی در جامعه هستند که باید فضای خوبی را برای آنها در دانشگاه ایجاد کنیم و تریبون‌هایی را در طول سال برای آنها فراهم کنیم تا حرف‌های خود را مطرح کنند و پاسخ‌های مناسب را از مسئولان دریافت کنند. وی افزود: فضایی که هم اکنون در دانشگاه‌های ما حاکم است خوب بوده اما لازم است که این فضا هر روز بهتر و کامل‌تر شود که دانشجویان احساس امنیت بیشتری هم در درون دانشگاه و هم در بیرون آن داشته باشند، دانشجو اگر حرفش را بزند می‌تواند در پیشرفت و توسعه کشور بسیار موثر باشد.
استاندار مرکزی تصریح کرد: در طول پنج سال گذشته با کاهش شدید دانشجو رو به رو هستیم که طبیعی است و این کاهش را در آمار جمعیت دبیرستان‌ها و مدارس هم شاهد هستیم، رسیدن جمعیت دانشجویی استان از ۱۳۰ هزار دانشجو در سال ۹۰ به ۹۰ هزار نفر درحال حاضر و با کاهش ۴۰ درصدی نوعی نگرانی محسوب می‌شود اما می‌توان از این تهدید به‌عنوان یک فرصت استفاده کرد، این کاهش جمعیت را که بیشتر در دانشگاه‌های آزاد با آن روبه رو هستیم می‌توان فرصت دانست و از ساختمان‌های بلااستفاده با یک تعدیل مناسب در راستای خدمات دیگر استفاده کرد.
آقازاده بیان کرد: حدود ۱۵۰ شرکت در پارک علم و فناوری داریم که با مشکل فضا رو به رو بوده دانشگاه‌های غیرانتفاعی هم با مشکل فضا رو به رو هستند، بنابراین از این تهدید می‌توانیم به‌عنوان یک فرصت استفاده کنیم، ما باید دانشگاه‌هایمان را به دانشگاه سبز تبدیل کنیم که در آنها علم و عمل در کنار هم وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: باید یک کار کارشناسی را در سطح استان انجام دهیم و فضاهای آموزشی مازاد را شناسایی کرده و از این فضاها برای بخش‌های دیگری که با کمبود فضا مواجه هستند یا اینکه درراستای جذب دانشجویانی که به خارج می‌روند استفاده کنیم.
استاندار مرکزی عنوان کرد: جلسات را باید در مراکزی علمی و دانشگاهی و همین‌طور به صورت گسترده‌تر در صنایع برگزار کنیم و همچنین لازم است که مکاتبه‌ای را با وزیر علوم به منظور ارائه مشکلات و به‌ویژه مشکلات مالی داشته باشیم.
آقازاده اضافه کرد: شاید خود دانشگاه به هر سختی شده بتواند مشکل منابع مالی را تحمل کند اما دانشجوها کمبود اعتبار و قطع آن در هزینه‌‌های جاری را نمی‌توانند تحمل کنند که این شرایط ویژه را باید به وزیر علوم انتقال داد.
وی با اشاره به ضرورت برگزاری بیشتر این جلسات گفت: جلسات ویژه‌ای را هم باید در رابطه با برخی از دانشگاه‌ها داشته باشیم، دانشگاه‌هایی که حضور ندارند باید اطلسی از خود ارائه دهند و از این به بعد حضور فعال‌تری داشته باشند.
غلامرضا فتح‌آبادی نیز در این نشست با اشاره به یافته‌های فاز هشتم اطلس جامع نظام آموزش عالی استان عنوان کرد: استان مرکزی برای اولین بار در کشور طی هشت سال آمار و اطلاعات آموزش عالی را تدوین کرده است و اطلس نهم نیز در حال گردآوری است که ظرف یک ماه آینده با تکمیل اطلاعات جدید از سوی دانشگاه‌ها، پردازش می‌شود.
وی با اشاره به وجود ۷۶ مرکز آموزش عالی در استان مرکزی ۱۵ مرکز را دولتی، ۱۳ مرکز را پیام نور، ۲۰ مرکز را مرکز جامع علمی و کاربردی، ۱۹ مرکز را دانشگاه آزاد اسلامی و ۹ مرکز را موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی عنوان کرد و افزود: استان مرکزی دارای ۸۹ هزار و ۷۶۳ دانشجو است که ۲۴ درصد آن در دانشگاه‌های دولتی، ۱۸ درصد در دانشگاه‌های پیام‌نور، ۱۰ درصد دانشگاه جامع علمی کاربردی، ۴۳ درصد دانشگاه آزاد اسلامی و پنج درصد در موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی مشغول تحصیل هستند.
فتح‌آبادی با بیان اینکه ۶۴ درصد دانشجویان استان بومی و باقی غیربومی هستند، گفت: ۱۸ درصد دانشجویان مشغول تحصیل در مقطع کاردانی، ۵۸ درصد در مقطع کارشناسی، ۲۱ درصد مقطع کارشناسی ارشد و سه درصد مقطع دکترا هستند.
وی توزیع دانشجویان استان بر حسب گروه تحصیلی را این چنین اعلام کرد: ۴۶ درصد در رشته‌های انسانی، ۷ درصد در رشته‌های علوم پایه، ۶ درصد در رشته‌های علوم پزشکی، ۲ درصد رشته کشاورزی، ۳ درصد هنر، ۳۵ درصد در رشته‌های فنی و مهندسی و یک درصد در رشته زبان مشغول تحصیل هستند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی بیان کرد: نسبت جمعیت دانشجویان مراکز آموزش عالی استان مرکزی به استاد ۱۶ به یک است که کمترین میزان با نسبت ۵ به یک در تفرش و بیشترین در خنداب با نسبت ۱۵۰ دانشجو به یک استاد به ثبت رسیده است.
وی تعداد اساتید دانشگاه‌های استان را ۶ هزار و ۹۱۷ نفر عنوان کرد که از این تعداد ۲۶ درصد عضو هیات علمی و ۷۴ درصد غیر هیات علمی هستند و ۶۷ درصد این اساتید مرد و ۳۳ درصد زنان هستند.
فتح‌آبادی تصریح کرد: مساحت فضای آموزشی استان ۴۲۸ هزار و ۴۰۷ مترمربع است و در حال حاضر به صورت میانگین به ازای هر دانشجو ۴ مترمربع فضا وجود دارد. بیشترین فضا مربوط به دانشگاه آزاد و کمترین آن مربوط به دانشگاه‌های غیرانتفاعی است.
وی در خصوص وضعیت خوابگاه‌های استان گفت: استان مرکزی دارای ۶۶ خوابگاه است که نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد کاهش یافته است. ۵۵ درصد این خوابگاه ها مربوط به دانشگاه های دولتی است و متاسفانه دانشگاه پیام‌نور نیز فاقد خوابگاه است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی افزود: هفت هزار و ۸۶۰ دانشجوی استان مرکزی در خوابگاه‌ها ساکن هستند که شامل ۶۰ درصد دختران و ۴۰ درصد پسران می‌شوند.
وی با بیان اینکه دانشگاه‌های استان مرکزی دارای ۱۷۲ مشاور هستند که نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد رشد داشته است، اظهار کرد: ۹۳ نفر از این تعداد مشاور زن و باقی مشاور مرد هستند. برای هر ۵۲۲ دانشجو یک مشاور وجود دارد که کمترین تعداد مشاور در دانشگاه‌های غیرانتفاعی و بیشترین در دانشگاه آزاد فعالیت دارند.
فتح‌آبادی سه رشته برتر استان از نظر تعداد دانشجو را رشته حسابداری با ۹ هزار و ۵۱۲ دانشجو، مدیریت با هشت هزار و ۵۶۲ دانشجو و رشته روانشناسی با ۹ هزار و ۳۹۸ دانشجو عنوان کرد.
وی با اشاره به کاهش ۶ درصدی مراکز دانشگاهی استان مرکزی در سال جاری در مقایسه با سال گذشته تصریح کرد: تعداد مراکز دانشگاهی استان مرکزی از ۸۱ مرکز به ۷۶ مرکز تقلیل یافته است و علاوه بر آن نیز ۱۳۰ هزار دانشجوی سال تحصیلی ۹۰-۹۱ امروز به ۸۹ هزار دانشجو رسیده است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی در ادامه به برخی از مشکلات کلی مراکز آموزش عالی استان مرکزی اشاره کرد که شامل کند شدن پیگیری‌های مسائل استانی تحت تاثیر تغییرات مدیریتی در مجموعه وزارت علوم، کاهش درآمد مراکز آموزش عالی بویژه در بخش غیر دولتی با توجه به کاهش دانشجو، مشکلات نقدینگی و کافی نبودن بودجه‌های جاری متناسب با هزینه‌ها و عدم تخصیص مناسب و به موقع اعتبارات، معوقات حقوق و مزایا در برخی از مراکز به دلیل چالش‌های مالی و بدهی به صنوف، تغییر و تحولات مدیریت و عدم ثبات مدیریتی در مراکز علمی و … است .
فتح آبادی اضافه کرد: دولت دوازدهم در حوزه آموزش عالی پیشنهاداتی در سطح کلان دارد مانند توجه و کاربست بیانات مقام معظم رهبری، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، سند دانشگاه اسلامی، سند نقشه جامع علمی کشور، سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، سیاست‌های کلی علم و فنآوری، سیاست‌های کلی نظام برای رشد و توسعه تحقیقاتی کشور، منشور حقوق شهروندی و قوانین و برنامه‌های توسعه کشور و برنامه ششم توسعه کشور که باید در سطح استان نیز مورد توجه قرار گیرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.