- روزنامه وقایع استان مرکزی - http://vaghayeostan.ir -

برگزاری نمایشگاه عکس موبایلی گروهی در فرهنگسرای آیینه/هفت نگاهِ متفاوت از یک دریچه

چهارشنبه ۱۷ شهریور ۹۵   شماره ۴۱۲

وقایع استان:
برگزاری نمایشگاه گروهی عکس موبایلی «هفت» در فرهنگسرای آیینه اراک فرصتی برای توجه بیشتر به نوعی از عکاسی است که انجام آن برای همه امکان پذیر است و عمومیت دارد.
این نمایشگاه با نگاهی متفاوت به محیط پیرامون و با توجه به تاثیرات بصری محیط عکاسی شده است و در آن ۹ عکس رنگی و ۲۱ عکس سیاه و سفید از علی کریمی، سهیل زند آذر، روزبه فکوری، محمد میبدی، سجاد کزازی، عادل عزیزی و محدثه جودکی به نمایش گذاشته شده است.
رییس انجمن عکاسان استان مرکزی در خصوص شکل گیری ایده این نمایشگاه گفت: استفاده از موبایل و تلفن همراه یکی از پدیده های اجتماعی این روزها است، عکاسی به وسیله تلفن همراه یکی از کارکردهای آن است و از آنجاییکه دسترسی مردم به گوشی های هوشمند و شبکه های اجتماعی بالاتر رفته بنابراین اغلب شاهد این هستیم که مردم از موقعیت های مختلف زندگی خود عکاسی کرده و در این شبکه ها انتشار می دهند.
عادل عزیزی افزود: بنابراین عکاسی با موبایل به یک مدیای عام تبدیل شده است تا مردم روزمرگی هایشان را از این طریق به تصویر بکشند، حتی خود عکاسان نیز به این نوع عکاسی توجه بسیاری دارند.
وی ادامه داد: هم اکنون عکاسی موبایل بسیار در دنیا مورد اهمیت است و از آنجاییکه این نوع عکاسی در استان مرکزی خیلی شناخته شده نبود، تصمیم بر معرفی و فعالیت در این بخش مهم به نظر می رسد.
گردآورنده آثار نمایشگاه هفت توضیح داد: به همین جهت لزوم حرکتی هر چند کوچک برای ارزش بخشی و اهمیت عکاسی موبایلی بعنوان یک مدیای خاص خصوصا در ارائه عکس های مستند اجتماعی و اینکه عکس خوب چه ویژگی های باید داشته باشد و با چه شرایطی باید ارائه شود مهم به نظر می رسید.
عزیزی اضافه کرد: از طرفی عکاسی موبایلی نقش پر رنگی در عکاسی مستند اجتماعی دارد و شناخت بیشتر این در زمینه ضروری به نظر می رسید.
وی گفت: به همین منظور تصمیم بر شروع فعالیت موثری در این حوزه با شکل گیری گروه «هفت» و گردهمایی و بهره‌مندی از پتانسیل تعدادی از عکاسان جوان و فعال در عکاسی موبایلی شد.
عزیزی اضافه کرد: راه اندازی نمایشگاه موبایلی اولین ایده در این مسیر بود تا آن هایی که می خواستند در این زمینه کار تخصصی انجام دهند و وارد حوزه عکاسی شوند آثار خود را ارائه دهند، بنابراین فراخوان آن انتشار پیدا کرد.
وی با بیان اینکه این حرکت شاید کوچک باشد، تصریح کرد: با این حرکت می خواستیم به این مدیا ارزش بیشتری بدهیم تا توجه بیشتری را نسبت به عکاسی موبایلی جلب کنیم، در این راه از ظرفیت شبکه های اجتماعی استفاده کردیم، ما همزمان با انتشار فراخوان برگزاری نمایشگاه صفحه اینستاگرام خود را به نام هفت گروپ ایجاد کردیم. در این صفحه، هفت عکاس گروه، عکس های مستند اجتماعی خاص خود را به نمایش می گذراند و در ادامه این مسیر ما هر سال یک نمایش گروهی از منتخب عکس های منتشر شده از این صفحه را می خواهیم ارائه دهیم.
عزیزی توضیح داد: از آنجاییکه موضوع نمایشگاه عکاسی موبایلی، مستند اجتماعی از محیط پیرامون و نگاهی متفاوت نسبت به محیط پیرامون است که تاثیرات بصری در جامعه میگذارد، مواجهه مخاطب برای ما مهم بود که خوشبختانه دیده شد که مخاطب و بازدید کننده ای که وارد نمایشگاه می شود با فضا و محیط عکاسی شده ارتباط مستقیمی برقرار کرده و این فضا و موضوع برایش ملموس بوده؛ اما تابحال با این زاویه دید به آن نگاه نکرده بوده است.
رییس انجمن عکاسان استان مرکزی ادامه داد: این نمایشگاه پس از برگزاری در اراک، راهی رشت و سپس تهران خواهد شد و در ادامه به دیگر شهرهای ایران هم خواهد رفت.
عزیزی با بیان اینکه این نمایشگاه در میان مسئولین فرهنگی و شهری مورد توجه قرار گرفت، اضافه کرد: مدیر کل ارشاد پیشنهاد برگزاری این نمایشگاه به جهت تاثیر سواد بصری بر مخاطب را در شهرهای دیگر استان دادند و البته در خصوص حمایت برای برگزاری این نمایشگاه در شهرهای دیگر را اعلام آمادگی کردند.
عزیزی توضیح داد: ما شرایط را برای حضور عکاس های دیگر که جز گروه نیستند را نیز فراهم کرده ایم یعنی عکاس های دیگری که جزو ما هفت عکاس نیستند هم می توانند به صورت آزاد با هشتک سِوِن گروپ عکسهای خود را بدست ما برسانند و ما عکس های خوبی را که ظرفیت انتشار دارند در صفحه منتشر می کنیم.
وی با اشاره به اینکه باید به بحث فراخوان جشنواره ها و برگزاری نمایشگاه های مختلف جهانی و کشوری بیشتر توجه کرد، اظهار کرد: امروزه در دنیا به موضوع عکاسی موبایلی خیلی توجه میشود و حتی جایزه مستقل و داوری جداگانه برای آن در نظر گرفته می شود این وضعیت در خصوص آموزش این بخش نیز وجود دارد.
عزیزی در پاسخ به این سوال که چرا در جشنواره های مختلف عکاسی از ظرفیت عکاسی موبایلی استفاده نمی شود، اظهار کرد: همانطور که اشاره شد این نوع عکاسی بسیار با اهمیت است و همچنین پتانسیل شبکه های اجتماعی امکان نهادینه شدن آن و ترغیب حضور مردم در این نوع جشنواره ها را می دهد.
عزیزی با ابراز تاسف از اینکه در استان مرکزی هنوز این نوع عکاسی جای خود را پیدا نکرده و در میان سیاستگذاران جشنواره هایمان نهادینه نشده گفت: این نوع عکاسی می تواند بهترین پتانسبل تبلیغ برای یک جشنواره باشد، حتی ما پیشنهاد برگزاری این بخش در جشنواره شهرداری را دادیم که مورد موافقت قرار نگرفت.
وی اضافه کرد: امیدواریم به تدریج عکاسی موبایلی هم جای خود را پیدا کند و در کنار عکاسی حرفه ای این موضوع هم خوب دیده شود زیرا از بهترین پتانسیل های موجود برای بالا بردن سواد بصری جامعه است.
نمایشگاه گروهی عکس موبایلی هفت از ۱۵ تا ۱۹ شهریور در فرهنگسرای آیینه دایر است.